Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej

Sylabus przedmiotu Biotechnologiczne podstawy ksenotransplantacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologiczne podstawy ksenotransplantacji
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 7 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 8 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu biologiii molekularnej, genetyki ogólnej oraz biologiii komórki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta wykorzystaniem narządów zwierząt do ksenotransplantacji. Przedstawienie najnowszych metod wykorzystywanych w przeszczepach. Przedstawienie dotychczasowych osiągnięc oraz planów na przyszłość w transplantacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody biotechnologiczne wykorzystywane w uzyskiwaniu transgenicznych zwierząt2
T-A-2Molekularne aspekty wykorzystywane w klonowaniu somatycznym zwierząt1
T-A-3Metody przechowywania narządów do transplantacji. Płyny słuzące do przechowywania narządów i tkanek oraz ocena ich skuteczności.2
T-A-4Metody wykrywania i mapowania transgenów.1
T-A-5Ograniczenia i wyzwania stojące przed ksenotransplantologią1
7
wykłady
T-W-1Wprowadzenie, historia oraz wyzwania ksenotransplantacji1
T-W-2Zaczenie metod biotechnologicznych w ksenotransplantologii1
T-W-3Zwierzęce modele wykorzystywane w transplantologii różnych narządów1
T-W-4Wykorzystanie plemników jako wektory informacji genetycznej w uzyskiwaniu transgenicznych świn1
T-W-5Odpowiedź immunologiczna w reakcjach allogenicznego i ksenogenicznego odrzucania przeszczepu1
T-W-6Hodowlane, organizacyjne oraz sanitarno-weterynaryjne uwarunkowania produkcji świń na potrzeby ksenotransplantacji2
T-W-7Ksenotransplantacja - kwestie etyczne, prawne i religijne1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach ćwiczeniowych7
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia8
A-A-3Samodzielne studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia związane z tematem ćwiczeń15
A-A-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeń13
A-A-5Pisemne zaliczenie materiału objętego programem ćwiczeń2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykladach8
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wykłady5
A-W-3Studiowanie literatury zagadnień omawianych na wykładach14
A-W-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia treści wykładów16
A-W-5Pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykładów2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta i jego aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji tematycznej przgotowanej przez zespół studentów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z końcowego, pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów oraz ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O6.2_W01
Student ma wiedzę z zakresu metod biotechnologicznych wykorzystywanych w ksenotransplantologii.
BTinz_2A_W06C-1T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2
BT_2A_BTZ-S-O6.2_W02
Student posiada wiedzę oraz potrafi sie wypowiadać o znaczeniu narządow ziwerząd we współczesnej medycynie
BTinz_2A_W06C-1T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O6.2_U01
Student potrafi definiować zagadnienia związane badaniami biotechnologicznymi wykorzystywanymi w ksenotransplantologii.
BTinz_2A_U08, BTinz_2A_U01
BT_2A_BTZ-S-O6.2_U02
Student posiada umiejętności racjonalnego ocenienia znaczenia transplantacji we współczesnym świecie.
BTinz_2A_U08, BTinz_2A_U01

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O6.2_K01
Student jest świadomy o znaczeniu metod biotechnologicznych wykorzystywanych w medycynie. Wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy z tego zakresu w związku z ciąłymi zmianami.
BTinz_2A_K02, BTinz_2A_K03, BTinz_2A_K01

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O6.2_W01
Student ma wiedzę z zakresu metod biotechnologicznych wykorzystywanych w ksenotransplantologii.
2,0
3,0Student ma wiedzę z zakresu metod biotechnologicznych wykorzystywanych w ksenotransplantologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BTZ-S-O6.2_W02
Student posiada wiedzę oraz potrafi sie wypowiadać o znaczeniu narządow ziwerząd we współczesnej medycynie
2,0
3,0Student posiada wiedzę oraz potrafi sie wypowiadać o znaczeniu narządow ziwerząd we współczesnej medycynie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O6.2_U01
Student potrafi definiować zagadnienia związane badaniami biotechnologicznymi wykorzystywanymi w ksenotransplantologii.
2,0
3,0Student potrafi definiować zagadnienia związane badaniami biotechnologicznymi wykorzystywanymi w ksenotransplantologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BTZ-S-O6.2_U02
Student posiada umiejętności racjonalnego ocenienia znaczenia transplantacji we współczesnym świecie.
2,0
3,0Student posiada umiejętności racjonalnego ocenienia znaczenia transplantacji we współczesnym świecie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O6.2_K01
Student jest świadomy o znaczeniu metod biotechnologicznych wykorzystywanych w medycynie. Wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy z tego zakresu w związku z ciąłymi zmianami.
2,0
3,0Student jest świadomy o znaczeniu metod biotechnologicznych wykorzystywanych w medycynie. Wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy z tego zakresu w związku z ciąłymi zmianami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Smorąg Z., Słomski R., Cierpka L., Biotechnologiczne i medyczne podstawy ksenotransplantacji, Ośrodek Wydawnictw Naukowych, Poznań, 2006
  2. Bal J, Biologia molekularna w medycynie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Bishop J., Ssaki transgeniczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody biotechnologiczne wykorzystywane w uzyskiwaniu transgenicznych zwierząt2
T-A-2Molekularne aspekty wykorzystywane w klonowaniu somatycznym zwierząt1
T-A-3Metody przechowywania narządów do transplantacji. Płyny słuzące do przechowywania narządów i tkanek oraz ocena ich skuteczności.2
T-A-4Metody wykrywania i mapowania transgenów.1
T-A-5Ograniczenia i wyzwania stojące przed ksenotransplantologią1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie, historia oraz wyzwania ksenotransplantacji1
T-W-2Zaczenie metod biotechnologicznych w ksenotransplantologii1
T-W-3Zwierzęce modele wykorzystywane w transplantologii różnych narządów1
T-W-4Wykorzystanie plemników jako wektory informacji genetycznej w uzyskiwaniu transgenicznych świn1
T-W-5Odpowiedź immunologiczna w reakcjach allogenicznego i ksenogenicznego odrzucania przeszczepu1
T-W-6Hodowlane, organizacyjne oraz sanitarno-weterynaryjne uwarunkowania produkcji świń na potrzeby ksenotransplantacji2
T-W-7Ksenotransplantacja - kwestie etyczne, prawne i religijne1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach ćwiczeniowych7
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia8
A-A-3Samodzielne studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia związane z tematem ćwiczeń15
A-A-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeń13
A-A-5Pisemne zaliczenie materiału objętego programem ćwiczeń2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykladach8
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wykłady5
A-W-3Studiowanie literatury zagadnień omawianych na wykładach14
A-W-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia treści wykładów16
A-W-5Pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykładów2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-S-O6.2_W01Student ma wiedzę z zakresu metod biotechnologicznych wykorzystywanych w ksenotransplantologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta wykorzystaniem narządów zwierząt do ksenotransplantacji. Przedstawienie najnowszych metod wykorzystywanych w przeszczepach. Przedstawienie dotychczasowych osiągnięc oraz planów na przyszłość w transplantacji.
Treści programoweT-A-4Metody wykrywania i mapowania transgenów.
T-A-3Metody przechowywania narządów do transplantacji. Płyny słuzące do przechowywania narządów i tkanek oraz ocena ich skuteczności.
T-A-1Metody biotechnologiczne wykorzystywane w uzyskiwaniu transgenicznych zwierząt
T-A-2Molekularne aspekty wykorzystywane w klonowaniu somatycznym zwierząt
T-A-5Ograniczenia i wyzwania stojące przed ksenotransplantologią
T-W-6Hodowlane, organizacyjne oraz sanitarno-weterynaryjne uwarunkowania produkcji świń na potrzeby ksenotransplantacji
T-W-5Odpowiedź immunologiczna w reakcjach allogenicznego i ksenogenicznego odrzucania przeszczepu
T-W-3Zwierzęce modele wykorzystywane w transplantologii różnych narządów
T-W-2Zaczenie metod biotechnologicznych w ksenotransplantologii
T-W-7Ksenotransplantacja - kwestie etyczne, prawne i religijne
T-W-4Wykorzystanie plemników jako wektory informacji genetycznej w uzyskiwaniu transgenicznych świn
T-W-1Wprowadzenie, historia oraz wyzwania ksenotransplantacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta i jego aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji tematycznej przgotowanej przez zespół studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę z zakresu metod biotechnologicznych wykorzystywanych w ksenotransplantologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-S-O6.2_W02Student posiada wiedzę oraz potrafi sie wypowiadać o znaczeniu narządow ziwerząd we współczesnej medycynie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta wykorzystaniem narządów zwierząt do ksenotransplantacji. Przedstawienie najnowszych metod wykorzystywanych w przeszczepach. Przedstawienie dotychczasowych osiągnięc oraz planów na przyszłość w transplantacji.
Treści programoweT-A-4Metody wykrywania i mapowania transgenów.
T-A-3Metody przechowywania narządów do transplantacji. Płyny słuzące do przechowywania narządów i tkanek oraz ocena ich skuteczności.
T-A-1Metody biotechnologiczne wykorzystywane w uzyskiwaniu transgenicznych zwierząt
T-A-2Molekularne aspekty wykorzystywane w klonowaniu somatycznym zwierząt
T-A-5Ograniczenia i wyzwania stojące przed ksenotransplantologią
T-W-6Hodowlane, organizacyjne oraz sanitarno-weterynaryjne uwarunkowania produkcji świń na potrzeby ksenotransplantacji
T-W-5Odpowiedź immunologiczna w reakcjach allogenicznego i ksenogenicznego odrzucania przeszczepu
T-W-3Zwierzęce modele wykorzystywane w transplantologii różnych narządów
T-W-2Zaczenie metod biotechnologicznych w ksenotransplantologii
T-W-7Ksenotransplantacja - kwestie etyczne, prawne i religijne
T-W-4Wykorzystanie plemników jako wektory informacji genetycznej w uzyskiwaniu transgenicznych świn
T-W-1Wprowadzenie, historia oraz wyzwania ksenotransplantacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta i jego aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji tematycznej przgotowanej przez zespół studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę oraz potrafi sie wypowiadać o znaczeniu narządow ziwerząd we współczesnej medycynie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-S-O6.2_U01Student potrafi definiować zagadnienia związane badaniami biotechnologicznymi wykorzystywanymi w ksenotransplantologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U08dobiera i stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w biotechnologii
BTinz_2A_U01wykorzystuje pogłębioną wiedzę teoretyczną do analizy procesów i zjawisk mających wpływ na poprawę jakości życia oraz zdrowia zwierząt i ludzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi definiować zagadnienia związane badaniami biotechnologicznymi wykorzystywanymi w ksenotransplantologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-S-O6.2_U02Student posiada umiejętności racjonalnego ocenienia znaczenia transplantacji we współczesnym świecie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U08dobiera i stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w biotechnologii
BTinz_2A_U01wykorzystuje pogłębioną wiedzę teoretyczną do analizy procesów i zjawisk mających wpływ na poprawę jakości życia oraz zdrowia zwierząt i ludzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętności racjonalnego ocenienia znaczenia transplantacji we współczesnym świecie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-S-O6.2_K01Student jest świadomy o znaczeniu metod biotechnologicznych wykorzystywanych w medycynie. Wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy z tego zakresu w związku z ciąłymi zmianami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BTinz_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
BTinz_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadomy o znaczeniu metod biotechnologicznych wykorzystywanych w medycynie. Wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy z tego zakresu w związku z ciąłymi zmianami.
3,5
4,0
4,5
5,0