Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej
Sylabus przedmiotu Mikroorganizmy w produkcji żywności prozdrowotnej i ekologicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikroorganizmy w produkcji żywności prozdrowotnej i ekologicznej | ||
Specjalność | Bioinżynieria produkcji żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biochemii, mikrobiologii i biotechnologii farmaceutycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów wykorzystywanych w produkcji i przetwórstwie żywności prozdrowotnej i ekologicznej, a także ukształtowanie umiejętności z zakresu ich pozyskiwania, hodowli, diagnostyki oraz prowadzenia skriningu pod kątem wytwarzania bioaktywnych metabolitów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Morfologia i fizjologia mikroorganizmów stosowanych w produkcji żywności. | 1 |
T-A-2 | Wykorzystanie bakterii w produkcji żywności. | 2 |
T-A-3 | Wykorzystanie drożdży w produkcji żywności. | 2 |
T-A-4 | Wykorzystanie pleśni w produkcji żywności. | 1 |
T-A-5 | Modelowanie mikrobiologicznego bezpieczeństwa żywności. | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bakterie jako efektywne źródło innowacyjnych biopreparatów – metody pozyskiwania, alternatywnej stymulacji i skriningu. | 2 |
T-W-2 | Ekologiczne metody produkcji i przetwórstwa żywności, z uwzględnieniem właściwości prozdrowotnych otrzymanych produktów. | 2 |
T-W-3 | Zagrożenia mikrobiologiczne w żywności. | 1 |
T-W-4 | Wykorzystanie organizmów genetycznie modyfikowanych (GMO/GMM) oraz nanomateriałów w produkcji żywności – korzyści, biobezpieczeństwo, nanoryzyko. | 1 |
T-W-5 | Identyfikacja i różnicowanie szczepów bakteryjnych produkujących użyteczne substancje biologicznie aktywne. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych. | 7 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć. | 6 |
A-A-4 | Konsultacje. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 6 |
A-W-4 | Konsultacje. | 2 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów. | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Dyskusja dydaktyczna |
M-2 | Opis i wyjaśnienie |
M-3 | Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola zrozumienia i przyswajania treści wykładowych. |
S-2 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-N-O1.3_W01 Student potrafi scharakteryzować mikroorganizmy stanowiące efektywne źródło użytecznych biopreparatów wykorzystywanych w produkcji i przetwórstwie żywności prozdrowotnej i ekologicznej. | BTinz_2A_W04, BTinz_2A_W06, BTinz_2A_W13, BTinz_2A_W05 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-N-O1.3_U01 Student potrafi dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane do pozyskiwania mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów, ich hodowli, diagnostyki oraz prowadzenia skriningu pod kątem wytwarzania bioaktywnych metabolitów. | BTinz_2A_U04, BTinz_2A_U01 | — | — | C-1 | T-A-5, T-A-1, T-W-5, T-W-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-N-O1.3_K01 W zakresie kompetencji student jest zdolny do organizacji badań dotyczących mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów wykorzystywanych w produkcji i przetwórstwie żywności prozdrowotnej i ekologicznej, wykazuje w tym zakresie zdolność współpracy z innymi osobami. | BTinz_2A_K03, BTinz_2A_K07, BTinz_2A_K01 | — | — | C-1 | T-A-5, T-A-1, T-W-5, T-W-1, T-W-4 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-N-O1.3_W01 Student potrafi scharakteryzować mikroorganizmy stanowiące efektywne źródło użytecznych biopreparatów wykorzystywanych w produkcji i przetwórstwie żywności prozdrowotnej i ekologicznej. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę dotyczącą mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów wykorzystywanych w produkcji i przetwórstwie żywności prozdrowotnej i ekologicznej; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-N-O1.3_U01 Student potrafi dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane do pozyskiwania mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów, ich hodowli, diagnostyki oraz prowadzenia skriningu pod kątem wytwarzania bioaktywnych metabolitów. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane do pozyskiwania mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów, ich hodowli, diagnostyki oraz prowadzenia skriningu pod kątem wytwarzania bioaktywnych metabolitów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-N-O1.3_K01 W zakresie kompetencji student jest zdolny do organizacji badań dotyczących mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów wykorzystywanych w produkcji i przetwórstwie żywności prozdrowotnej i ekologicznej, wykazuje w tym zakresie zdolność współpracy z innymi osobami. | 2,0 | |
3,0 | Student jest zdolny do organizacji badań dotyczących mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów wykorzystywanych w produkcji i przetwórstwie żywności prozdrowotnej i ekologicznej, wykazuje w tym zakresie zdolność współpracy z innymi osobami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gniewosz M., Lipińska E., Zastosowanie wybranych drobnoustrojów w biotechnologii żywności, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2013
- Kayser O., Müller R. H., Biotechnologia farmaceutyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2003
- Zmysłowska I., Korzekwa K., Drobnoustroje w biotechnologii, Wydawnictwo UWM, Olsztyn, 2011
- Bednarski W., Reps A., Biotechnologia żywności, WNT, Lublin, 2003
- Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
- Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Szostak-Kot J., Mikrobiologia produktów, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2010
- Grzybowski J., Reiss J., Praktyczna bakteriologia lekarska i sanitarna, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa, 2001
- Baj J., Markiewicz Z., Biologia molekularna bakterii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
- Twardowski T., Zimny J., Twardowska A., Biobezpieczeństwo biotechnologii, Wydawnictwo Edytor, Poznań, 2003
- Jędrychowski W., Epidemiologia w medycynie i zdrowiu publicznym, Wydawnictwo UJ, Kraków, 2010