Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności

Sylabus przedmiotu Inżynieria komórkowa w rozrodzie zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria komórkowa w rozrodzie zwierząt
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL3 10 2,00,29zaliczenie
wykładyW3 5 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw biotechnologii i biotechnologi w rozrodzie zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami inżynierii komórkowej stosowanymi w manipulacjach na gametach i zarodkach ssaków.
C-2Zapoznanie studentów z procedurą dotyczącą transferu zarodków u różnych gatunków zwierząt.
C-3Zapoznanie studentów z możlliwościami wykorzystania hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych ssaków.
C-4Kształtowanie właściwej postawy wobec wykorzystania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wzrost i rozwój oocytów w warunkach in vivo.1
T-A-2Czynniki wpływające na ilość i jakość uzyskanych zarodków. Aktywacja oocytów ssaków w warunkach in vitro.1
T-A-3Znaczenie hodowli komórkowych "in vitro" w badaniach procesów rozrodczych.1
T-A-4Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.1
T-A-5Wykorzystanie komórek zarodkowych przy produkcji zwierząt transgenicznych. Klonowanie zarodków - znaczenie i metody, potencjał i zdolności regulacyjne blastomerów.1
5
laboratoria
T-L-1Ocena morfologiczna oocytów z wykorzystaniem preparatów histologicznych jajnika.1
T-L-2Pozyskiwanie oocytów z jajników wybranych gatunków ssaków, ocena jakości i przydatności oocytów do badań "in vitro".1
T-L-3Przygotowanie oocytów do dojrzewania "in vitro". Ocena stopnia dojrzałości oocytów w procedurze IVM.2
T-L-4Ocena nasienia, metody kapacytacji plemników i przygotowanie nasienia do zapłodnieania "in vitro".2
T-L-5Zapłodnienie "in vitro" i hodowla zarodków do stadium blastocysty. Ocena jakości zarodków. Analiza stanu fizjologicznego narządów układu rozrodczego samicy jako potencjalnej biorczyni zarodków.2
T-L-6Metody hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych jajnika.2
10
wykłady
T-W-1Historia, rozwój i stan obecny w zakresie stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Potencjał rozrodczy samic. Metody pozyskiwania i przechowywania gamet żeńskich.1
T-W-2Potencjał rozrodczy samców. Metody pozyskiwania gamet męskich. Możliwości wykorzystania plemnika w transgenezie jako nośnika obcej informacji genetycznej.1
T-W-3Zapłodnienie in vivo i zapłodnienie pozaustrojowe. Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia in vitro u poszczególnych gatunków ssaków (inseminacja oocytów, doplazmtycznea iniekcja).1
T-W-4Możliwości długotrwałej konserwacji zarodków oraz procesy zachodzące podczas mrożenia i rozmrażania. Właściwości i możliwości transplantacji komórek zarodkowych.1
T-W-5Sterowanie płcią - możliwości zastosowania i znaczenie praktyczne.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.20
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.20
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.25
A-L-4Udział w konsultacjach.5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-D3_W01
Student zna najważniejsze fakty i osiągnięcia w zakresie inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia czynniki determinujące potencjał rozrodczy ssaków. Student wymienia i opisuje metody inżynierii komórkowej wykorzystywane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
BTinz_2A_W01, BTinz_2A_W08C-1, C-4T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-3, S-2, S-1
BT_2A_BPŻ-S-D3_W02
Student zna metody pozyskiwania i transferu zarodków. Opisuje potencjalne korzyści wynikające z transferu zarodków w hodowli zwierząt.
BTinz_2A_W08, BTinz_2A_W09C-4, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-3, S-2
BT_2A_BPŻ-S-D3_W03
Student objaśnia znaczenie hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych ssaków.
BTinz_2A_W08C-3T-L-6M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-D3_U01
Student umie pozyskiwać i oceniać jakość gamet. Potrafi przeprowadzić kapacytację plemników i zakładać hodowle w procedurach: IVM, IVF i IVC.
BTinz_2A_U06, BTinz_2A_U05C-1, C-3T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-1M-2S-1
BT_2A_BPŻ-S-D3_U02
Student umie ocenić jakość zarodków. Potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków.
BTinz_2A_U08, BTinz_2A_U05C-2T-L-5M-2, M-1S-3, S-2
BT_2A_BPŻ-S-D3_U03
Potrafi przeprowadzić procedurę pozyskiwania, oceny i zakładania hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych.
BTinz_2A_U05C-3T-L-6M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-D3_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy, zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach wykorzystujących inżynierię komórkową w rozrodzie.
BTinz_2A_K01C-4T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-1
BT_2A_BPŻ-S-D3_K02
Student analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie.
BTinz_2A_K05C-4T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-W-3, T-W-2M-1S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-D3_W01
Student zna najważniejsze fakty i osiągnięcia w zakresie inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia czynniki determinujące potencjał rozrodczy ssaków. Student wymienia i opisuje metody inżynierii komórkowej wykorzystywane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
2,0Student nie zna podstawowych faktów i osiągnięć z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie zna większości czynników determinujących potencjał rozrodczy samic i samców.
3,0Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców oraz niektóre metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
3,5Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i charakteryzuje niektóre czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Wymienia i opisuje niektóre metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
4,0Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i w sposób ogólny charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Wymienia i opisuje najważniejsze metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
4,5Student zna najważniejsze fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Objaśnia znaczenie metod inżynierii komórkowej dla zwiększenia potencjału rozrodczego ssaków oraz opisuje najważniejsze metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
5,0Student zna wiele faktów i osiągnięć z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i bardzo dobrze charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców wskazując na różnice u poszczególnych gatunków ssaków. W oparciu o szeroki warsztat merytoryczny opisuje i objaśnia znaczenie metod inżynierii komórkowej w zwiększaniu potencjału rozrodczego ssaków.
BT_2A_BPŻ-S-D3_W02
Student zna metody pozyskiwania i transferu zarodków. Opisuje potencjalne korzyści wynikające z transferu zarodków w hodowli zwierząt.
2,0Student nie zna wszystkich metod pozyskiwania zarodków, nie zna znaczenia transferu zarodków.
3,0Student wymienia metody pozyskiwania zarodków i wylicza korzyści wynikające z transferu zarodków.
3,5Student wymienia metody pozyskiwania zarodków, niektóre z nich charakteryzuje. Wylicza korzyści wynikające z transferu zarodków.
4,0Student wymienia i opisuje metody pozyskiwania zarodków. Wymienia i opisuje korzyści wynikające z transferu zarodków.
4,5Student wymienia, charakteryzuje metody pozyskiwania zarodków i proponuje właściwe ich zastosowanie w zależności od celu. Opisuje znaczenie transferu zarodków.
5,0Student wymienia, charakteryzuje metody pozyskiwania zarodków i proponuje właściwe ich zastosowanie w zależności od celu. Wyczerpująco opisuje i uzasadnia na przykładach znaczenie transferu zarodków ze wskazaniem zalet i wad.
BT_2A_BPŻ-S-D3_W03
Student objaśnia znaczenie hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych ssaków.
2,0
3,0Student wymienia korzyści, jakie dają hodowle komórkowe w badaniach procesów rozrodczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-D3_U01
Student umie pozyskiwać i oceniać jakość gamet. Potrafi przeprowadzić kapacytację plemników i zakładać hodowle w procedurach: IVM, IVF i IVC.
2,0
3,0Student potrafi pozyskiwać oocyty stosując jedną metodę. Potrafi ocenić jakość nasienia, przeprowadza kapacytację plemników przynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BPŻ-S-D3_U02
Student umie ocenić jakość zarodków. Potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków.
2,0
3,0Student potrafi ocenić jakość zarodków przynajmniej w niektórych stadiach rozwoju. W procedurze transferu zarodków przedstawia ogólny schemat, ale nie uwzględnia uwarunkowań fizjologicznych samicy i różnic gatunkowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BPŻ-S-D3_U03
Potrafi przeprowadzić procedurę pozyskiwania, oceny i zakładania hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych.
2,0
3,0Student określa różnice między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Nie zna jednak procedur związanych z zakładaniem ich hodowli.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-D3_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy, zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach wykorzystujących inżynierię komórkową w rozrodzie.
2,0
3,0Student zna tylko zalety lub tylko ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie podejmuje dyskusji w tym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BPŻ-S-D3_K02
Student analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie.
2,0
3,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bielański A., Tischner M., Biotechnologia rozrodu zwierząt gospodarskich, Universitas, Kraków, 1993
  2. Zwierzchowski L., Jaszczak K., Modliński J.A. (red.), Biotechnologia zwierząt, PWN, Warszawa, 1997
  3. Krzanowska H., Sokół-Misiak W. (red.), Molekularne mechanizmy rozwoju zarodkowego, PWN, Warszawa, 2002
  4. Lechniak D., Sosnowski J., Dorynek Z., Inżynieria komórkowa u zwierząt. Przewodnik do ćwiczeń laboratoryjnych., AR Poznań, Poznań, 1998
  5. Stokłosowa S. (red.), Hodowla komórek i tkanek., PWN, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Rosłanowski K. (red.), Leksykon rozrodu zwierząt, AR Poznań, Poznań, 1996
  2. Jura Cz. Klag J. (red.), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 1-2., PWN, Warszawa, 2006
  3. Kurpisz M. (red.), Molekularne podstawy rozrodczości człowieka i innych ssaków., Termedia Wydawnictwo Medyczne, Poznań, 2002
  4. Szyncel K., Sztuczne zapłodnienie. Jeśli nie in vitro, to co?, Wydawnictwo św. Stanisława BM, Kraków, 2010
  5. Szymański Ł., In vitro. Życie za życie, Petrus, Kraków, 2009
  6. Litwin J. A., Gajda M., Podstawy technik mikroskopowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wzrost i rozwój oocytów w warunkach in vivo.1
T-A-2Czynniki wpływające na ilość i jakość uzyskanych zarodków. Aktywacja oocytów ssaków w warunkach in vitro.1
T-A-3Znaczenie hodowli komórkowych "in vitro" w badaniach procesów rozrodczych.1
T-A-4Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.1
T-A-5Wykorzystanie komórek zarodkowych przy produkcji zwierząt transgenicznych. Klonowanie zarodków - znaczenie i metody, potencjał i zdolności regulacyjne blastomerów.1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena morfologiczna oocytów z wykorzystaniem preparatów histologicznych jajnika.1
T-L-2Pozyskiwanie oocytów z jajników wybranych gatunków ssaków, ocena jakości i przydatności oocytów do badań "in vitro".1
T-L-3Przygotowanie oocytów do dojrzewania "in vitro". Ocena stopnia dojrzałości oocytów w procedurze IVM.2
T-L-4Ocena nasienia, metody kapacytacji plemników i przygotowanie nasienia do zapłodnieania "in vitro".2
T-L-5Zapłodnienie "in vitro" i hodowla zarodków do stadium blastocysty. Ocena jakości zarodków. Analiza stanu fizjologicznego narządów układu rozrodczego samicy jako potencjalnej biorczyni zarodków.2
T-L-6Metody hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych jajnika.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia, rozwój i stan obecny w zakresie stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Potencjał rozrodczy samic. Metody pozyskiwania i przechowywania gamet żeńskich.1
T-W-2Potencjał rozrodczy samców. Metody pozyskiwania gamet męskich. Możliwości wykorzystania plemnika w transgenezie jako nośnika obcej informacji genetycznej.1
T-W-3Zapłodnienie in vivo i zapłodnienie pozaustrojowe. Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia in vitro u poszczególnych gatunków ssaków (inseminacja oocytów, doplazmtycznea iniekcja).1
T-W-4Możliwości długotrwałej konserwacji zarodków oraz procesy zachodzące podczas mrożenia i rozmrażania. Właściwości i możliwości transplantacji komórek zarodkowych.1
T-W-5Sterowanie płcią - możliwości zastosowania i znaczenie praktyczne.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.20
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.25
A-L-4Udział w konsultacjach.5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-D3_W01Student zna najważniejsze fakty i osiągnięcia w zakresie inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia czynniki determinujące potencjał rozrodczy ssaków. Student wymienia i opisuje metody inżynierii komórkowej wykorzystywane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BTinz_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami inżynierii komórkowej stosowanymi w manipulacjach na gametach i zarodkach ssaków.
C-4Kształtowanie właściwej postawy wobec wykorzystania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.
Treści programoweT-L-3Przygotowanie oocytów do dojrzewania "in vitro". Ocena stopnia dojrzałości oocytów w procedurze IVM.
T-L-4Ocena nasienia, metody kapacytacji plemników i przygotowanie nasienia do zapłodnieania "in vitro".
T-L-2Pozyskiwanie oocytów z jajników wybranych gatunków ssaków, ocena jakości i przydatności oocytów do badań "in vitro".
T-L-5Zapłodnienie "in vitro" i hodowla zarodków do stadium blastocysty. Ocena jakości zarodków. Analiza stanu fizjologicznego narządów układu rozrodczego samicy jako potencjalnej biorczyni zarodków.
T-L-1Ocena morfologiczna oocytów z wykorzystaniem preparatów histologicznych jajnika.
T-W-1Historia, rozwój i stan obecny w zakresie stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Potencjał rozrodczy samic. Metody pozyskiwania i przechowywania gamet żeńskich.
T-W-3Zapłodnienie in vivo i zapłodnienie pozaustrojowe. Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia in vitro u poszczególnych gatunków ssaków (inseminacja oocytów, doplazmtycznea iniekcja).
T-W-2Potencjał rozrodczy samców. Metody pozyskiwania gamet męskich. Możliwości wykorzystania plemnika w transgenezie jako nośnika obcej informacji genetycznej.
Metody nauczaniaM-2Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych faktów i osiągnięć z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie zna większości czynników determinujących potencjał rozrodczy samic i samców.
3,0Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców oraz niektóre metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
3,5Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i charakteryzuje niektóre czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Wymienia i opisuje niektóre metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
4,0Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i w sposób ogólny charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Wymienia i opisuje najważniejsze metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
4,5Student zna najważniejsze fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Objaśnia znaczenie metod inżynierii komórkowej dla zwiększenia potencjału rozrodczego ssaków oraz opisuje najważniejsze metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
5,0Student zna wiele faktów i osiągnięć z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i bardzo dobrze charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców wskazując na różnice u poszczególnych gatunków ssaków. W oparciu o szeroki warsztat merytoryczny opisuje i objaśnia znaczenie metod inżynierii komórkowej w zwiększaniu potencjału rozrodczego ssaków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-D3_W02Student zna metody pozyskiwania i transferu zarodków. Opisuje potencjalne korzyści wynikające z transferu zarodków w hodowli zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BTinz_2A_W09ma rozszerzoną wiedzę z zakresu procesów inżynierskich, urządzeń i linii technologicznych wykorzystywanych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-4Kształtowanie właściwej postawy wobec wykorzystania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.
C-2Zapoznanie studentów z procedurą dotyczącą transferu zarodków u różnych gatunków zwierząt.
Treści programoweT-W-3Zapłodnienie in vivo i zapłodnienie pozaustrojowe. Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia in vitro u poszczególnych gatunków ssaków (inseminacja oocytów, doplazmtycznea iniekcja).
T-W-4Możliwości długotrwałej konserwacji zarodków oraz procesy zachodzące podczas mrożenia i rozmrażania. Właściwości i możliwości transplantacji komórek zarodkowych.
T-W-5Sterowanie płcią - możliwości zastosowania i znaczenie praktyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna wszystkich metod pozyskiwania zarodków, nie zna znaczenia transferu zarodków.
3,0Student wymienia metody pozyskiwania zarodków i wylicza korzyści wynikające z transferu zarodków.
3,5Student wymienia metody pozyskiwania zarodków, niektóre z nich charakteryzuje. Wylicza korzyści wynikające z transferu zarodków.
4,0Student wymienia i opisuje metody pozyskiwania zarodków. Wymienia i opisuje korzyści wynikające z transferu zarodków.
4,5Student wymienia, charakteryzuje metody pozyskiwania zarodków i proponuje właściwe ich zastosowanie w zależności od celu. Opisuje znaczenie transferu zarodków.
5,0Student wymienia, charakteryzuje metody pozyskiwania zarodków i proponuje właściwe ich zastosowanie w zależności od celu. Wyczerpująco opisuje i uzasadnia na przykładach znaczenie transferu zarodków ze wskazaniem zalet i wad.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-D3_W03Student objaśnia znaczenie hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych ssaków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z możlliwościami wykorzystania hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych ssaków.
Treści programoweT-L-6Metody hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych jajnika.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia korzyści, jakie dają hodowle komórkowe w badaniach procesów rozrodczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-D3_U01Student umie pozyskiwać i oceniać jakość gamet. Potrafi przeprowadzić kapacytację plemników i zakładać hodowle w procedurach: IVM, IVF i IVC.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U06dokonuje wszechstronnej analizy molekularnych podstaw ewolucji, a także czynników oddziałujących na funkcjonowanie genomu oraz transkryptomu; analizuje czynniki wpływające na zmienność organizmu
BTinz_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami inżynierii komórkowej stosowanymi w manipulacjach na gametach i zarodkach ssaków.
C-3Zapoznanie studentów z możlliwościami wykorzystania hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych ssaków.
Treści programoweT-L-3Przygotowanie oocytów do dojrzewania "in vitro". Ocena stopnia dojrzałości oocytów w procedurze IVM.
T-L-4Ocena nasienia, metody kapacytacji plemników i przygotowanie nasienia do zapłodnieania "in vitro".
T-L-2Pozyskiwanie oocytów z jajników wybranych gatunków ssaków, ocena jakości i przydatności oocytów do badań "in vitro".
T-L-5Zapłodnienie "in vitro" i hodowla zarodków do stadium blastocysty. Ocena jakości zarodków. Analiza stanu fizjologicznego narządów układu rozrodczego samicy jako potencjalnej biorczyni zarodków.
T-L-1Ocena morfologiczna oocytów z wykorzystaniem preparatów histologicznych jajnika.
Metody nauczaniaM-2Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pozyskiwać oocyty stosując jedną metodę. Potrafi ocenić jakość nasienia, przeprowadza kapacytację plemników przynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-D3_U02Student umie ocenić jakość zarodków. Potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U08dobiera i stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w biotechnologii
BTinz_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z procedurą dotyczącą transferu zarodków u różnych gatunków zwierząt.
Treści programoweT-L-5Zapłodnienie "in vitro" i hodowla zarodków do stadium blastocysty. Ocena jakości zarodków. Analiza stanu fizjologicznego narządów układu rozrodczego samicy jako potencjalnej biorczyni zarodków.
Metody nauczaniaM-2Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić jakość zarodków przynajmniej w niektórych stadiach rozwoju. W procedurze transferu zarodków przedstawia ogólny schemat, ale nie uwzględnia uwarunkowań fizjologicznych samicy i różnic gatunkowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-D3_U03Potrafi przeprowadzić procedurę pozyskiwania, oceny i zakładania hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z możlliwościami wykorzystania hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych ssaków.
Treści programoweT-L-6Metody hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych jajnika.
Metody nauczaniaM-2Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student określa różnice między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Nie zna jednak procedur związanych z zakładaniem ich hodowli.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-D3_K01Student ma świadomość znaczenia wiedzy, zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach wykorzystujących inżynierię komórkową w rozrodzie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-4Kształtowanie właściwej postawy wobec wykorzystania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.
Treści programoweT-L-3Przygotowanie oocytów do dojrzewania "in vitro". Ocena stopnia dojrzałości oocytów w procedurze IVM.
T-L-4Ocena nasienia, metody kapacytacji plemników i przygotowanie nasienia do zapłodnieania "in vitro".
T-L-6Metody hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych jajnika.
T-L-2Pozyskiwanie oocytów z jajników wybranych gatunków ssaków, ocena jakości i przydatności oocytów do badań "in vitro".
T-L-5Zapłodnienie "in vitro" i hodowla zarodków do stadium blastocysty. Ocena jakości zarodków. Analiza stanu fizjologicznego narządów układu rozrodczego samicy jako potencjalnej biorczyni zarodków.
T-L-1Ocena morfologiczna oocytów z wykorzystaniem preparatów histologicznych jajnika.
T-W-1Historia, rozwój i stan obecny w zakresie stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Potencjał rozrodczy samic. Metody pozyskiwania i przechowywania gamet żeńskich.
T-W-3Zapłodnienie in vivo i zapłodnienie pozaustrojowe. Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia in vitro u poszczególnych gatunków ssaków (inseminacja oocytów, doplazmtycznea iniekcja).
T-W-2Potencjał rozrodczy samców. Metody pozyskiwania gamet męskich. Możliwości wykorzystania plemnika w transgenezie jako nośnika obcej informacji genetycznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna tylko zalety lub tylko ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie podejmuje dyskusji w tym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-D3_K02Student analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej; chętnie uczestniczy w pracy grupowej; potrafi kreatywnie planować i realizować działania własne i zespołowe
Cel przedmiotuC-4Kształtowanie właściwej postawy wobec wykorzystania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.
Treści programoweT-L-6Metody hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych jajnika.
T-L-2Pozyskiwanie oocytów z jajników wybranych gatunków ssaków, ocena jakości i przydatności oocytów do badań "in vitro".
T-L-5Zapłodnienie "in vitro" i hodowla zarodków do stadium blastocysty. Ocena jakości zarodków. Analiza stanu fizjologicznego narządów układu rozrodczego samicy jako potencjalnej biorczyni zarodków.
T-L-1Ocena morfologiczna oocytów z wykorzystaniem preparatów histologicznych jajnika.
T-W-3Zapłodnienie in vivo i zapłodnienie pozaustrojowe. Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia in vitro u poszczególnych gatunków ssaków (inseminacja oocytów, doplazmtycznea iniekcja).
T-W-2Potencjał rozrodczy samców. Metody pozyskiwania gamet męskich. Możliwości wykorzystania plemnika w transgenezie jako nośnika obcej informacji genetycznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0