Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska

Sylabus przedmiotu Składniki żywności modyfikujące system endokrynny organizmu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Składniki żywności modyfikujące system endokrynny organizmu
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt.
W-2Podstawowa wiedza z biologii komórki.
W-3Podstawowa wiedza z zakresu endokrynologii ssaków.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest poznanie wpływu podaży pokarmu na zmiany hormonalne zachodzące w organizmie.
C-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze skutkami występowania zaburzeń metabolizmu tkanki tłuszczowej na zmiany hormonalne oraz związaną z tym patofizjologią wybranych schorzeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Energetyczna i metaboliczna konieczność przyjmowania pokarmu. Neurohormonalna regulacja czynności układu pokarmowego tj. trawienia i wchłaniania. Sygnały hormonalne związane z pobieraniem pokarmu. Rola cholecystokininy, peptydu YY, oksyntomoduliny, glukagonopodobnego peptydu 1, polipeptydu trzustkowego w powstawaniu uczucia sytości po spożyciu pokarmu. Wpływ regulacyjny leptyny na pobieranie pokarmu. Przyczyny i skutki występowania leptynooporności.4
T-A-2Mechanizmy regulacyjne odgrywające kluczową rolę w zależnym od leptyny utrzymywaniu masy ciala i homeostazy energetycznej organizmu. Insulina i jej wpływ na uwalnianie leptyny. Zaburzenia syntezy leptyny. Wpływ leptyny na aktywność hormonów tarczycy, kortyzolu oraz hormonów płciowych. Rola leptyny w regulacji hematopoezy, angiogenezie oraz w reakcjach zapalnych.2
T-A-3Funkcja endokrynna adipocytów w nadwadze lub niedożywieniu. Róznice w aktywności metabolicznej pomiędzy podskórną a trzewną tkanką tłuszczową. Zespół metaboliczny - patogeneza i powiklania.2
T-A-4Tkanka tłuszczowa a metabolizm hormonów steroidowych. Rodzaje enzymów biorących udział w syntezie i metabolizmie hormonów steroidowych a ulegajace ekspresji w tkance tłuszczowej.2
T-A-5Mechanizmy patogenetyczne łączące otyłość z opornością na insulinę. Stres oksydacyjny a insulinooporność. Rola jądrowych receptorów aktywowanych proliferatorami peroksysomów (PPAR) w patogenezie insulinooporności.2
T-A-6Zależności pomiędzy funkcją tarczycy a aktywnością metaboliczną tkanki tłuszczowej.2
T-A-7Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.1
15
wykłady
T-W-1Neurohormonalna regulacja przyjmowiania pokarmu. Rola podwzgórza w pobieraniu pokarmu oraz utrzymaniu bilansu energetycznego organizmu. Rola neuromediatorów podwzgórza tj. serotoniny, katechoamin, substancji opiatowych, peptydu YY w regulacji bilansu energetycznego przez wpływ na powstawanie uczucia głodu i sytości oraz na zachowania żywieniowe. Przyczyny oraz objawy zaburzenia czynności ośrodka głodu oraz sytości. Długo- oraz krótkoterminowa regulacja przyjmowania pokarmu. Zaburzenia czynności motorycznej żolądka a otyłość.4
T-W-2Synteza, regulacja wydzielania, mechanizm działania i rola fizjologiczna leptyny. Ścieżki sygnalowe leptyny. Leptyna jako jeden z najważniejszych czynników regulujacych przemiany lipidów i węglowodanów w różnych tkankach obwodowych. Wpływ leptyny na lipolizę oraz lipogenezę. Rola leptyny w regulacji utleniania kwasów tłuszczowych. Wpływ dzialania leptyny na tolerancję glukozy oraz wrażliwość tkanek na insulinę.2
T-W-3Tkanka tłuszczowa jako narząd wydzielania wewnętrznego. Autokrynne, parakrynne oraz endokrynne działanie biologicznie aktywnych białek tkanki tłuszczowej. Biologicznie aktywne białka produkowane przez adipocyty: cytokiny i białka związane z cytokinami (czynnik martwicy nowotworów alfa, interleukina 6), białka związane z układem krzepnięcia (inhibitor aktywatora plazminogenu 1, czynnik tkankowy), składowe dopełniacza i białka związane z układem dopełniacza (adipsyna, adiponektyna, białko stymulujące acylację), białka związane z metabolizmem i transportem lipidów (lipaza lipoproteinowa, białko transportujące estry cholesterolu, apolipoproteina E), białko układu renina–angiotensyna (angiotensynogen), inne białka (rezystyna, apelina, wisfatyna).2
T-W-4Tkanka tłuszczowa a metabolizm hormonów steroidowych. Rodzaje enzymów biorących udział w syntezie i metabolizmie hormonów steroidowych a ulegajace ekspresji w tkance tłuszczowej.2
T-W-5Nadmiar tkanki tłuszczowej a insulinooporność. Mechanizmy patogenetyczne łączące otyłość z opornością na insulinę. Stres oksydacyjny a insulinooporność. Rola jądrowych receptorów aktywowanych proliferatorami peroksysomów (PPAR) w patogenezie insulinooporności.2
T-W-6Zależność pomiędzy czynnością dokrewną tkanki tłuszczowej a funkcją hormonalną tarczycy.2
T-W-7Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.10
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i dyskusja podczas zajęć.10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie określić zmiany metaboliczne i hormonalne zachodzące pod wpływem diety o roznej zawartości podstawowych skladników odżywczych.
BTinz_2A_W01, BTinz_2A_W13C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-3, S-4
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_W02
Student jest w stanie wymienić i opisać czynniki genetyczne/metaboliczne i środowiskowe mające wpływ na zaburzenia homeostazy energetycznej organizmu.
BTinz_2A_W01, BTinz_2A_W13C-2T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-3, S-4
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_W03
Student potrafi opisać krótką i długą oś regulacji przyjmownia pokarmu oraz wymienić hormony biorące w niej udział.
BTinz_2A_W01, BTinz_2A_W13C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować konsekwencje niedoborów i nadmiaru poszczególnych składników pokarmowych w diecie na zaminy hormonalno-metaboliczne organizmu.
BTinz_2A_U04C-1T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-1, M-2, M-3S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_K01
Student ma świadomość wpływu podawanej diety na zmiany metaboliczne i hormonalne organizmu zarówno czlowieka jak i zwierząt.
BTinz_2A_K01C-1T-A-1, T-W-1M-2, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie określić zmiany metaboliczne i hormonalne zachodzące pod wpływem diety o roznej zawartości podstawowych skladników odżywczych.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_W02
Student jest w stanie wymienić i opisać czynniki genetyczne/metaboliczne i środowiskowe mające wpływ na zaburzenia homeostazy energetycznej organizmu.
2,0
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_W03
Student potrafi opisać krótką i długą oś regulacji przyjmownia pokarmu oraz wymienić hormony biorące w niej udział.
2,0
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować konsekwencje niedoborów i nadmiaru poszczególnych składników pokarmowych w diecie na zaminy hormonalno-metaboliczne organizmu.
2,0
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_K01
Student ma świadomość wpływu podawanej diety na zmiany metaboliczne i hormonalne organizmu zarówno czlowieka jak i zwierząt.
2,0
3,0Wykazuje aktywną postawę i postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ślebodziński A., Zarys endokrynologii zwierząt użytkowych., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1979
  2. Traczyk W.Z., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001
  3. Konturek S., Fizjologia człowieka - Układ trawienny i wydzielanie wewnętrzne., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2000
  4. L. Roach, Metabolizm i żywienie., Elsevier Urban & Partner, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Energetyczna i metaboliczna konieczność przyjmowania pokarmu. Neurohormonalna regulacja czynności układu pokarmowego tj. trawienia i wchłaniania. Sygnały hormonalne związane z pobieraniem pokarmu. Rola cholecystokininy, peptydu YY, oksyntomoduliny, glukagonopodobnego peptydu 1, polipeptydu trzustkowego w powstawaniu uczucia sytości po spożyciu pokarmu. Wpływ regulacyjny leptyny na pobieranie pokarmu. Przyczyny i skutki występowania leptynooporności.4
T-A-2Mechanizmy regulacyjne odgrywające kluczową rolę w zależnym od leptyny utrzymywaniu masy ciala i homeostazy energetycznej organizmu. Insulina i jej wpływ na uwalnianie leptyny. Zaburzenia syntezy leptyny. Wpływ leptyny na aktywność hormonów tarczycy, kortyzolu oraz hormonów płciowych. Rola leptyny w regulacji hematopoezy, angiogenezie oraz w reakcjach zapalnych.2
T-A-3Funkcja endokrynna adipocytów w nadwadze lub niedożywieniu. Róznice w aktywności metabolicznej pomiędzy podskórną a trzewną tkanką tłuszczową. Zespół metaboliczny - patogeneza i powiklania.2
T-A-4Tkanka tłuszczowa a metabolizm hormonów steroidowych. Rodzaje enzymów biorących udział w syntezie i metabolizmie hormonów steroidowych a ulegajace ekspresji w tkance tłuszczowej.2
T-A-5Mechanizmy patogenetyczne łączące otyłość z opornością na insulinę. Stres oksydacyjny a insulinooporność. Rola jądrowych receptorów aktywowanych proliferatorami peroksysomów (PPAR) w patogenezie insulinooporności.2
T-A-6Zależności pomiędzy funkcją tarczycy a aktywnością metaboliczną tkanki tłuszczowej.2
T-A-7Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Neurohormonalna regulacja przyjmowiania pokarmu. Rola podwzgórza w pobieraniu pokarmu oraz utrzymaniu bilansu energetycznego organizmu. Rola neuromediatorów podwzgórza tj. serotoniny, katechoamin, substancji opiatowych, peptydu YY w regulacji bilansu energetycznego przez wpływ na powstawanie uczucia głodu i sytości oraz na zachowania żywieniowe. Przyczyny oraz objawy zaburzenia czynności ośrodka głodu oraz sytości. Długo- oraz krótkoterminowa regulacja przyjmowania pokarmu. Zaburzenia czynności motorycznej żolądka a otyłość.4
T-W-2Synteza, regulacja wydzielania, mechanizm działania i rola fizjologiczna leptyny. Ścieżki sygnalowe leptyny. Leptyna jako jeden z najważniejszych czynników regulujacych przemiany lipidów i węglowodanów w różnych tkankach obwodowych. Wpływ leptyny na lipolizę oraz lipogenezę. Rola leptyny w regulacji utleniania kwasów tłuszczowych. Wpływ dzialania leptyny na tolerancję glukozy oraz wrażliwość tkanek na insulinę.2
T-W-3Tkanka tłuszczowa jako narząd wydzielania wewnętrznego. Autokrynne, parakrynne oraz endokrynne działanie biologicznie aktywnych białek tkanki tłuszczowej. Biologicznie aktywne białka produkowane przez adipocyty: cytokiny i białka związane z cytokinami (czynnik martwicy nowotworów alfa, interleukina 6), białka związane z układem krzepnięcia (inhibitor aktywatora plazminogenu 1, czynnik tkankowy), składowe dopełniacza i białka związane z układem dopełniacza (adipsyna, adiponektyna, białko stymulujące acylację), białka związane z metabolizmem i transportem lipidów (lipaza lipoproteinowa, białko transportujące estry cholesterolu, apolipoproteina E), białko układu renina–angiotensyna (angiotensynogen), inne białka (rezystyna, apelina, wisfatyna).2
T-W-4Tkanka tłuszczowa a metabolizm hormonów steroidowych. Rodzaje enzymów biorących udział w syntezie i metabolizmie hormonów steroidowych a ulegajace ekspresji w tkance tłuszczowej.2
T-W-5Nadmiar tkanki tłuszczowej a insulinooporność. Mechanizmy patogenetyczne łączące otyłość z opornością na insulinę. Stres oksydacyjny a insulinooporność. Rola jądrowych receptorów aktywowanych proliferatorami peroksysomów (PPAR) w patogenezie insulinooporności.2
T-W-6Zależność pomiędzy czynnością dokrewną tkanki tłuszczowej a funkcją hormonalną tarczycy.2
T-W-7Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.10
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i dyskusja podczas zajęć.10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O4.1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie określić zmiany metaboliczne i hormonalne zachodzące pod wpływem diety o roznej zawartości podstawowych skladników odżywczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BTinz_2A_W13posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie wpływu podaży pokarmu na zmiany hormonalne zachodzące w organizmie.
Treści programoweT-A-1Energetyczna i metaboliczna konieczność przyjmowania pokarmu. Neurohormonalna regulacja czynności układu pokarmowego tj. trawienia i wchłaniania. Sygnały hormonalne związane z pobieraniem pokarmu. Rola cholecystokininy, peptydu YY, oksyntomoduliny, glukagonopodobnego peptydu 1, polipeptydu trzustkowego w powstawaniu uczucia sytości po spożyciu pokarmu. Wpływ regulacyjny leptyny na pobieranie pokarmu. Przyczyny i skutki występowania leptynooporności.
T-W-1Neurohormonalna regulacja przyjmowiania pokarmu. Rola podwzgórza w pobieraniu pokarmu oraz utrzymaniu bilansu energetycznego organizmu. Rola neuromediatorów podwzgórza tj. serotoniny, katechoamin, substancji opiatowych, peptydu YY w regulacji bilansu energetycznego przez wpływ na powstawanie uczucia głodu i sytości oraz na zachowania żywieniowe. Przyczyny oraz objawy zaburzenia czynności ośrodka głodu oraz sytości. Długo- oraz krótkoterminowa regulacja przyjmowania pokarmu. Zaburzenia czynności motorycznej żolądka a otyłość.
T-W-2Synteza, regulacja wydzielania, mechanizm działania i rola fizjologiczna leptyny. Ścieżki sygnalowe leptyny. Leptyna jako jeden z najważniejszych czynników regulujacych przemiany lipidów i węglowodanów w różnych tkankach obwodowych. Wpływ leptyny na lipolizę oraz lipogenezę. Rola leptyny w regulacji utleniania kwasów tłuszczowych. Wpływ dzialania leptyny na tolerancję glukozy oraz wrażliwość tkanek na insulinę.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O4.1_W02Student jest w stanie wymienić i opisać czynniki genetyczne/metaboliczne i środowiskowe mające wpływ na zaburzenia homeostazy energetycznej organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BTinz_2A_W13posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze skutkami występowania zaburzeń metabolizmu tkanki tłuszczowej na zmiany hormonalne oraz związaną z tym patofizjologią wybranych schorzeń.
Treści programoweT-A-3Funkcja endokrynna adipocytów w nadwadze lub niedożywieniu. Róznice w aktywności metabolicznej pomiędzy podskórną a trzewną tkanką tłuszczową. Zespół metaboliczny - patogeneza i powiklania.
T-A-5Mechanizmy patogenetyczne łączące otyłość z opornością na insulinę. Stres oksydacyjny a insulinooporność. Rola jądrowych receptorów aktywowanych proliferatorami peroksysomów (PPAR) w patogenezie insulinooporności.
T-A-6Zależności pomiędzy funkcją tarczycy a aktywnością metaboliczną tkanki tłuszczowej.
T-A-4Tkanka tłuszczowa a metabolizm hormonów steroidowych. Rodzaje enzymów biorących udział w syntezie i metabolizmie hormonów steroidowych a ulegajace ekspresji w tkance tłuszczowej.
T-W-3Tkanka tłuszczowa jako narząd wydzielania wewnętrznego. Autokrynne, parakrynne oraz endokrynne działanie biologicznie aktywnych białek tkanki tłuszczowej. Biologicznie aktywne białka produkowane przez adipocyty: cytokiny i białka związane z cytokinami (czynnik martwicy nowotworów alfa, interleukina 6), białka związane z układem krzepnięcia (inhibitor aktywatora plazminogenu 1, czynnik tkankowy), składowe dopełniacza i białka związane z układem dopełniacza (adipsyna, adiponektyna, białko stymulujące acylację), białka związane z metabolizmem i transportem lipidów (lipaza lipoproteinowa, białko transportujące estry cholesterolu, apolipoproteina E), białko układu renina–angiotensyna (angiotensynogen), inne białka (rezystyna, apelina, wisfatyna).
T-W-4Tkanka tłuszczowa a metabolizm hormonów steroidowych. Rodzaje enzymów biorących udział w syntezie i metabolizmie hormonów steroidowych a ulegajace ekspresji w tkance tłuszczowej.
T-W-5Nadmiar tkanki tłuszczowej a insulinooporność. Mechanizmy patogenetyczne łączące otyłość z opornością na insulinę. Stres oksydacyjny a insulinooporność. Rola jądrowych receptorów aktywowanych proliferatorami peroksysomów (PPAR) w patogenezie insulinooporności.
T-W-6Zależność pomiędzy czynnością dokrewną tkanki tłuszczowej a funkcją hormonalną tarczycy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O4.1_W03Student potrafi opisać krótką i długą oś regulacji przyjmownia pokarmu oraz wymienić hormony biorące w niej udział.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BTinz_2A_W13posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie wpływu podaży pokarmu na zmiany hormonalne zachodzące w organizmie.
Treści programoweT-A-1Energetyczna i metaboliczna konieczność przyjmowania pokarmu. Neurohormonalna regulacja czynności układu pokarmowego tj. trawienia i wchłaniania. Sygnały hormonalne związane z pobieraniem pokarmu. Rola cholecystokininy, peptydu YY, oksyntomoduliny, glukagonopodobnego peptydu 1, polipeptydu trzustkowego w powstawaniu uczucia sytości po spożyciu pokarmu. Wpływ regulacyjny leptyny na pobieranie pokarmu. Przyczyny i skutki występowania leptynooporności.
T-W-1Neurohormonalna regulacja przyjmowiania pokarmu. Rola podwzgórza w pobieraniu pokarmu oraz utrzymaniu bilansu energetycznego organizmu. Rola neuromediatorów podwzgórza tj. serotoniny, katechoamin, substancji opiatowych, peptydu YY w regulacji bilansu energetycznego przez wpływ na powstawanie uczucia głodu i sytości oraz na zachowania żywieniowe. Przyczyny oraz objawy zaburzenia czynności ośrodka głodu oraz sytości. Długo- oraz krótkoterminowa regulacja przyjmowania pokarmu. Zaburzenia czynności motorycznej żolądka a otyłość.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O4.1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować konsekwencje niedoborów i nadmiaru poszczególnych składników pokarmowych w diecie na zaminy hormonalno-metaboliczne organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie wpływu podaży pokarmu na zmiany hormonalne zachodzące w organizmie.
Treści programoweT-A-3Funkcja endokrynna adipocytów w nadwadze lub niedożywieniu. Róznice w aktywności metabolicznej pomiędzy podskórną a trzewną tkanką tłuszczową. Zespół metaboliczny - patogeneza i powiklania.
T-A-5Mechanizmy patogenetyczne łączące otyłość z opornością na insulinę. Stres oksydacyjny a insulinooporność. Rola jądrowych receptorów aktywowanych proliferatorami peroksysomów (PPAR) w patogenezie insulinooporności.
T-A-4Tkanka tłuszczowa a metabolizm hormonów steroidowych. Rodzaje enzymów biorących udział w syntezie i metabolizmie hormonów steroidowych a ulegajace ekspresji w tkance tłuszczowej.
T-W-3Tkanka tłuszczowa jako narząd wydzielania wewnętrznego. Autokrynne, parakrynne oraz endokrynne działanie biologicznie aktywnych białek tkanki tłuszczowej. Biologicznie aktywne białka produkowane przez adipocyty: cytokiny i białka związane z cytokinami (czynnik martwicy nowotworów alfa, interleukina 6), białka związane z układem krzepnięcia (inhibitor aktywatora plazminogenu 1, czynnik tkankowy), składowe dopełniacza i białka związane z układem dopełniacza (adipsyna, adiponektyna, białko stymulujące acylację), białka związane z metabolizmem i transportem lipidów (lipaza lipoproteinowa, białko transportujące estry cholesterolu, apolipoproteina E), białko układu renina–angiotensyna (angiotensynogen), inne białka (rezystyna, apelina, wisfatyna).
T-W-1Neurohormonalna regulacja przyjmowiania pokarmu. Rola podwzgórza w pobieraniu pokarmu oraz utrzymaniu bilansu energetycznego organizmu. Rola neuromediatorów podwzgórza tj. serotoniny, katechoamin, substancji opiatowych, peptydu YY w regulacji bilansu energetycznego przez wpływ na powstawanie uczucia głodu i sytości oraz na zachowania żywieniowe. Przyczyny oraz objawy zaburzenia czynności ośrodka głodu oraz sytości. Długo- oraz krótkoterminowa regulacja przyjmowania pokarmu. Zaburzenia czynności motorycznej żolądka a otyłość.
T-W-4Tkanka tłuszczowa a metabolizm hormonów steroidowych. Rodzaje enzymów biorących udział w syntezie i metabolizmie hormonów steroidowych a ulegajace ekspresji w tkance tłuszczowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O4.1_K01Student ma świadomość wpływu podawanej diety na zmiany metaboliczne i hormonalne organizmu zarówno czlowieka jak i zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie wpływu podaży pokarmu na zmiany hormonalne zachodzące w organizmie.
Treści programoweT-A-1Energetyczna i metaboliczna konieczność przyjmowania pokarmu. Neurohormonalna regulacja czynności układu pokarmowego tj. trawienia i wchłaniania. Sygnały hormonalne związane z pobieraniem pokarmu. Rola cholecystokininy, peptydu YY, oksyntomoduliny, glukagonopodobnego peptydu 1, polipeptydu trzustkowego w powstawaniu uczucia sytości po spożyciu pokarmu. Wpływ regulacyjny leptyny na pobieranie pokarmu. Przyczyny i skutki występowania leptynooporności.
T-W-1Neurohormonalna regulacja przyjmowiania pokarmu. Rola podwzgórza w pobieraniu pokarmu oraz utrzymaniu bilansu energetycznego organizmu. Rola neuromediatorów podwzgórza tj. serotoniny, katechoamin, substancji opiatowych, peptydu YY w regulacji bilansu energetycznego przez wpływ na powstawanie uczucia głodu i sytości oraz na zachowania żywieniowe. Przyczyny oraz objawy zaburzenia czynności ośrodka głodu oraz sytości. Długo- oraz krótkoterminowa regulacja przyjmowania pokarmu. Zaburzenia czynności motorycznej żolądka a otyłość.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje aktywną postawę i postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodu.
3,5
4,0
4,5
5,0