Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej

Sylabus przedmiotu Zastosowanie metod biotechnologicznych w produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zastosowanie metod biotechnologicznych w produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,30,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,70,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biotechnologii w ochronie środowiska, podstawy biotechnologii, chemii i ochrony środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami biotechnologicznymi otrzymywania energii i paliw oraz ekologicznymi aspektami zastosowania odnawialnych źródeł energii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Uregulowania prawne energetyki odnawialnej w kraju i Unii Europejskiej. Uwarunkowania rozwoju produkcji roślinnej na cele biopaliwowe w Polsce Północno-Zachodniej.2
T-A-2Analiza uciążliwości procesów energetycznych dla atmosfery i proekologicznego oddziaływania odnawialnych źródeł energii.2
T-A-3Pozyskiwanie i wykorzystanie biomasy do celów energetycznych. Technologia współspalania węgla i biomasy w paleniskach kotłowych jako efektywny sposób korzystania z odnawialnych źródeł energii.2
T-A-4Uprawa roślin energetycznych (agrotechnika wierzby, pozyskiwanie biomasy z upraw celowych).2
T-A-5Biotechnologie pozyskania energii z odpadów komunalnych i osadów pościekowych.2
T-A-6Energooszczędna rola roślin oraz wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w termomodernizacji budynków i instalacji grzewczych.2
T-A-7Analiza eksperymentalnych sposobów pozyskiwania energii elektrycznej ze źródeł alternatywnych2
T-A-8Zintegrowane systemy pozyskania energii z biogazu.1
15
wykłady
T-W-1Niekonwencjonalne źródła energii i ich wpływ na środowisko naturalne i zdrowie człowieka.2
T-W-2Uregulowania prawne w zakresie energetyki odnawialnej w kraju i Unii Europejskiej. Charakterystyka odnawialnych źródeł energii.2
T-W-3Zasoby energetyczne biomasy (źródła biomasy, wartość opałowa, konwersja energii biomasy)2
T-W-4Procesy fermentacji beztlenowej w pozyskiwaniu biogazu (mikroorganizmy, przemiany biochemiczne, fazy fermentacji, żródła biogazu).2
T-W-5Biotechnologie pozyskiwania wodoru jako biopaliwa.2
T-W-6Biotechnologiczne metody produkcji bioetanolu i biodysla. Możliwości zastosowania glonów w produkcji energii.3
T-W-7Charakterystyka bioogniw paliwowych. Ogniwa mikrobiologiczne i enzymatyczne.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Samodzielne studiowanie materiału ćwiczeń.9
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.15
39
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie treści wykładów.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia audytoryjne.
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej oraz ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O3.3_W01
Student zna uregulowania prawne energetyki odnawialnej w kraju i Unii Europejskiej. Student zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii.
BTinz_2A_W08, BTinz_2A_W10C-1T-A-7, T-A-8, T-A-2, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O3.3_U01
Student dobiera odpowiednie substraty oraz potrafi zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii. Umie oszacować korzyści dla środowiska ze stosowania biopaliw.
BTinz_2A_U04, BTinz_2A_U05C-1T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-2, T-A-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-2M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O3.3_K01
Student posiada świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi.
BTinz_2A_K02, BTinz_2A_K03, BTinz_2A_K08C-1T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O3.3_W01
Student zna uregulowania prawne energetyki odnawialnej w kraju i Unii Europejskiej. Student zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii.
2,0Student nie zna i nie potrafi scharakteryzować metod biotechnologicznych w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz nie zna ekologicznych korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii.
3,0Student zna i charakteryzuje w stopniu dostatecznym metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii, ale nie zna ekologicznych korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii.
3,5Student zna i charakteryzuje w stopniu dostatecznym metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna na umiarkowanym poziomie ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii.
4,0Student dobrze zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna dobrze ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii.
4,5Student dobrze zna i charakteryzuje dobrym metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna dobrze ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii i bierze udział w dyskusji.
5,0Student doskonale zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz bardzo dobrze zna ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii i aktywnie uczestniczy w dyskusji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O3.3_U01
Student dobiera odpowiednie substraty oraz potrafi zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii. Umie oszacować korzyści dla środowiska ze stosowania biopaliw.
2,0Student nie umie dobrać odpowiednich substratów oraz nie potrafi zastosować najnowszych osiągnięć biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw.
3,0Student umie w stopniu dostatecznym dobrać odpowiednie substraty oraz w stopniu dostatecznym potrafi zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii , ale nie potrafi oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw.
3,5Student umie w stopniu dostatecznym dobrać odpowiednie substraty oraz potrafi w umiarkowanym stopniu zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw.
4,0Student potrafi dobrze dobrać odpowiednie substraty i potrafi dobrze zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw.
4,5Student umie dobrze dobrać odpowiednie substraty i potrafi dobrze zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw. Potrafi dyskutować na dany temat.
5,0Student umie bardzo dobrze dobrać odpowiednie substraty i potrafi bardzo doskonale zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw. Potrafi dyskutować na dany temat.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O3.3_K01
Student posiada świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi.
2,0Student nie posiada świadomości ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i nie jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Nie wykazuje chęci współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi.
3,0Student posiada dostateczną świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu dostatecznym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Nie wykazuje chęci współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi.
3,5Student posiada dostateczną świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu dostatecznym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje umiarkowaną chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi.
4,0Student posiada dobrą świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu dobrym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje umiarkowaną chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi.
4,5Student posiada dobrą świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu dobrym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje na dobrym poziomie chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi. Wyraża swoje opinie w danym temacie.
5,0Student posiada bardzo dobrą świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu bardzo dobrym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje chęć ścisłej współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi. Wyraża swoje opinie w danym temacie.

Literatura podstawowa

  1. Bednarski W., Fiedurek J., Podstawy biotechnologii przemysłowej, WNT, Warszawa, 2007
  2. Lewandowski W., M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WN-T, Warszawa, 2006
  3. GrzybekA., Gradziuk P., Kowalczyk K., Biopaliwa, Warszawa, 2003
  4. Kościk B., Rośliny energetyczne, WAR, Lublin, 2003
  5. Jabłoński W., Wnuk J., Odnawialne źródła energii w polityce energetycznej Unii Europejskiej i Polski, WSZiM, Sosnowiec, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Uregulowania prawne energetyki odnawialnej w kraju i Unii Europejskiej. Uwarunkowania rozwoju produkcji roślinnej na cele biopaliwowe w Polsce Północno-Zachodniej.2
T-A-2Analiza uciążliwości procesów energetycznych dla atmosfery i proekologicznego oddziaływania odnawialnych źródeł energii.2
T-A-3Pozyskiwanie i wykorzystanie biomasy do celów energetycznych. Technologia współspalania węgla i biomasy w paleniskach kotłowych jako efektywny sposób korzystania z odnawialnych źródeł energii.2
T-A-4Uprawa roślin energetycznych (agrotechnika wierzby, pozyskiwanie biomasy z upraw celowych).2
T-A-5Biotechnologie pozyskania energii z odpadów komunalnych i osadów pościekowych.2
T-A-6Energooszczędna rola roślin oraz wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w termomodernizacji budynków i instalacji grzewczych.2
T-A-7Analiza eksperymentalnych sposobów pozyskiwania energii elektrycznej ze źródeł alternatywnych2
T-A-8Zintegrowane systemy pozyskania energii z biogazu.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Niekonwencjonalne źródła energii i ich wpływ na środowisko naturalne i zdrowie człowieka.2
T-W-2Uregulowania prawne w zakresie energetyki odnawialnej w kraju i Unii Europejskiej. Charakterystyka odnawialnych źródeł energii.2
T-W-3Zasoby energetyczne biomasy (źródła biomasy, wartość opałowa, konwersja energii biomasy)2
T-W-4Procesy fermentacji beztlenowej w pozyskiwaniu biogazu (mikroorganizmy, przemiany biochemiczne, fazy fermentacji, żródła biogazu).2
T-W-5Biotechnologie pozyskiwania wodoru jako biopaliwa.2
T-W-6Biotechnologiczne metody produkcji bioetanolu i biodysla. Możliwości zastosowania glonów w produkcji energii.3
T-W-7Charakterystyka bioogniw paliwowych. Ogniwa mikrobiologiczne i enzymatyczne.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Samodzielne studiowanie materiału ćwiczeń.9
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.15
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie treści wykładów.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-O3.3_W01Student zna uregulowania prawne energetyki odnawialnej w kraju i Unii Europejskiej. Student zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BTinz_2A_W10wykazuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami biotechnologicznymi otrzymywania energii i paliw oraz ekologicznymi aspektami zastosowania odnawialnych źródeł energii.
Treści programoweT-A-7Analiza eksperymentalnych sposobów pozyskiwania energii elektrycznej ze źródeł alternatywnych
T-A-8Zintegrowane systemy pozyskania energii z biogazu.
T-A-2Analiza uciążliwości procesów energetycznych dla atmosfery i proekologicznego oddziaływania odnawialnych źródeł energii.
T-W-6Biotechnologiczne metody produkcji bioetanolu i biodysla. Możliwości zastosowania glonów w produkcji energii.
T-W-4Procesy fermentacji beztlenowej w pozyskiwaniu biogazu (mikroorganizmy, przemiany biochemiczne, fazy fermentacji, żródła biogazu).
T-W-5Biotechnologie pozyskiwania wodoru jako biopaliwa.
T-W-7Charakterystyka bioogniw paliwowych. Ogniwa mikrobiologiczne i enzymatyczne.
T-W-3Zasoby energetyczne biomasy (źródła biomasy, wartość opałowa, konwersja energii biomasy)
T-W-2Uregulowania prawne w zakresie energetyki odnawialnej w kraju i Unii Europejskiej. Charakterystyka odnawialnych źródeł energii.
T-W-1Niekonwencjonalne źródła energii i ich wpływ na środowisko naturalne i zdrowie człowieka.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne.
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej oraz ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie potrafi scharakteryzować metod biotechnologicznych w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz nie zna ekologicznych korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii.
3,0Student zna i charakteryzuje w stopniu dostatecznym metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii, ale nie zna ekologicznych korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii.
3,5Student zna i charakteryzuje w stopniu dostatecznym metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna na umiarkowanym poziomie ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii.
4,0Student dobrze zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna dobrze ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii.
4,5Student dobrze zna i charakteryzuje dobrym metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna dobrze ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii i bierze udział w dyskusji.
5,0Student doskonale zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz bardzo dobrze zna ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii i aktywnie uczestniczy w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-O3.3_U01Student dobiera odpowiednie substraty oraz potrafi zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii. Umie oszacować korzyści dla środowiska ze stosowania biopaliw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
BTinz_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami biotechnologicznymi otrzymywania energii i paliw oraz ekologicznymi aspektami zastosowania odnawialnych źródeł energii.
Treści programoweT-A-4Uprawa roślin energetycznych (agrotechnika wierzby, pozyskiwanie biomasy z upraw celowych).
T-A-5Biotechnologie pozyskania energii z odpadów komunalnych i osadów pościekowych.
T-A-7Analiza eksperymentalnych sposobów pozyskiwania energii elektrycznej ze źródeł alternatywnych
T-A-6Energooszczędna rola roślin oraz wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w termomodernizacji budynków i instalacji grzewczych.
T-A-8Zintegrowane systemy pozyskania energii z biogazu.
T-A-2Analiza uciążliwości procesów energetycznych dla atmosfery i proekologicznego oddziaływania odnawialnych źródeł energii.
T-A-3Pozyskiwanie i wykorzystanie biomasy do celów energetycznych. Technologia współspalania węgla i biomasy w paleniskach kotłowych jako efektywny sposób korzystania z odnawialnych źródeł energii.
T-W-6Biotechnologiczne metody produkcji bioetanolu i biodysla. Możliwości zastosowania glonów w produkcji energii.
T-W-4Procesy fermentacji beztlenowej w pozyskiwaniu biogazu (mikroorganizmy, przemiany biochemiczne, fazy fermentacji, żródła biogazu).
T-W-5Biotechnologie pozyskiwania wodoru jako biopaliwa.
T-W-7Charakterystyka bioogniw paliwowych. Ogniwa mikrobiologiczne i enzymatyczne.
T-W-3Zasoby energetyczne biomasy (źródła biomasy, wartość opałowa, konwersja energii biomasy)
T-W-2Uregulowania prawne w zakresie energetyki odnawialnej w kraju i Unii Europejskiej. Charakterystyka odnawialnych źródeł energii.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne.
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej oraz ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dobrać odpowiednich substratów oraz nie potrafi zastosować najnowszych osiągnięć biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw.
3,0Student umie w stopniu dostatecznym dobrać odpowiednie substraty oraz w stopniu dostatecznym potrafi zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii , ale nie potrafi oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw.
3,5Student umie w stopniu dostatecznym dobrać odpowiednie substraty oraz potrafi w umiarkowanym stopniu zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw.
4,0Student potrafi dobrze dobrać odpowiednie substraty i potrafi dobrze zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw.
4,5Student umie dobrze dobrać odpowiednie substraty i potrafi dobrze zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw. Potrafi dyskutować na dany temat.
5,0Student umie bardzo dobrze dobrać odpowiednie substraty i potrafi bardzo doskonale zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw. Potrafi dyskutować na dany temat.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTR-S-O3.3_K01Student posiada świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BTinz_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
BTinz_2A_K08ma świadomość współodpowiedzialności za bezpieczeństwo w pracy własnej oraz innych; potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami biotechnologicznymi otrzymywania energii i paliw oraz ekologicznymi aspektami zastosowania odnawialnych źródeł energii.
Treści programoweT-A-4Uprawa roślin energetycznych (agrotechnika wierzby, pozyskiwanie biomasy z upraw celowych).
T-A-5Biotechnologie pozyskania energii z odpadów komunalnych i osadów pościekowych.
T-A-7Analiza eksperymentalnych sposobów pozyskiwania energii elektrycznej ze źródeł alternatywnych
T-A-6Energooszczędna rola roślin oraz wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w termomodernizacji budynków i instalacji grzewczych.
T-A-8Zintegrowane systemy pozyskania energii z biogazu.
T-A-2Analiza uciążliwości procesów energetycznych dla atmosfery i proekologicznego oddziaływania odnawialnych źródeł energii.
T-A-1Uregulowania prawne energetyki odnawialnej w kraju i Unii Europejskiej. Uwarunkowania rozwoju produkcji roślinnej na cele biopaliwowe w Polsce Północno-Zachodniej.
T-A-3Pozyskiwanie i wykorzystanie biomasy do celów energetycznych. Technologia współspalania węgla i biomasy w paleniskach kotłowych jako efektywny sposób korzystania z odnawialnych źródeł energii.
T-W-6Biotechnologiczne metody produkcji bioetanolu i biodysla. Możliwości zastosowania glonów w produkcji energii.
T-W-4Procesy fermentacji beztlenowej w pozyskiwaniu biogazu (mikroorganizmy, przemiany biochemiczne, fazy fermentacji, żródła biogazu).
T-W-5Biotechnologie pozyskiwania wodoru jako biopaliwa.
T-W-7Charakterystyka bioogniw paliwowych. Ogniwa mikrobiologiczne i enzymatyczne.
T-W-3Zasoby energetyczne biomasy (źródła biomasy, wartość opałowa, konwersja energii biomasy)
T-W-2Uregulowania prawne w zakresie energetyki odnawialnej w kraju i Unii Europejskiej. Charakterystyka odnawialnych źródeł energii.
T-W-1Niekonwencjonalne źródła energii i ich wpływ na środowisko naturalne i zdrowie człowieka.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej oraz ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada świadomości ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i nie jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Nie wykazuje chęci współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi.
3,0Student posiada dostateczną świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu dostatecznym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Nie wykazuje chęci współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi.
3,5Student posiada dostateczną świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu dostatecznym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje umiarkowaną chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi.
4,0Student posiada dobrą świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu dobrym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje umiarkowaną chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi.
4,5Student posiada dobrą świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu dobrym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje na dobrym poziomie chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi. Wyraża swoje opinie w danym temacie.
5,0Student posiada bardzo dobrą świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu bardzo dobrym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje chęć ścisłej współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi. Wyraża swoje opinie w danym temacie.