Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności

Sylabus przedmiotu Zasady uwalniania GMO do środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zasady uwalniania GMO do środowiska
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy gentyki molekularnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie różnych metod modyfikacji genetycznych ze szczególnym uwzględnieniem ich wady i zalet w kontekście ochrony środowiska oraz zdrowia ludzi i zwierząt
C-2Uświadomienie korzyści i zagrożeń płynących z uwalniania GMO do środowiska
C-3Zapoznanie z etycznymi i prawnymi aspektami uwalniania organizmów modyfikowanych genetycznie do środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady uwalniania GMO do środowiska. Obowiązujące i proponowane prawodawstwo w Polsce i innych krajach4
T-A-2Zasady wprowadzania GMO do obrotu komercyjnego - testy, oznakowanie, prawodawstwo.4
T-A-3Analiza przykładowych, zastosowanych już rozwiązań7
15
wykłady
T-W-1Metody tworzenia organizmów modyfikowanych genetycznie7
T-W-2Cele modyfikacji genetycznych różnych organizmów4
T-W-3Ocena ewentualnych zagrożeń wynikających ze wprowadzenia GMO do środowiska az do obrotu komercyjnego4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej8
A-A-3Konsultacje indywidualne5
A-A-4Omówienie wyników, zaliczenie przedmiotu2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje indywidualne3
A-W-3zaliczenie materiału i omówienie wyników2
A-W-4Samodzielne powtórzenie materiału5
A-W-5Przygotowanie do dyskusji5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3prezentacja multimedialna
M-4dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: ocena przygotowanej prezentacji
S-3Ocena formująca: ocena aktywności podczas zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.1_W01
Student ma wiedzę na temat celów i metod tworzenia organizmów modyfikowanych genetycznie oraz konsekwencji związanych z tworzeniem i wykorzystaniem praktycznym GMO w różnych dziedzinach, a także zna podstawy prawodawstwa w tym zakresie.
BTinz_2A_W06, BTinz_2A_W07, BTinz_2A_W08, BTinz_2A_W10, BTinz_2A_W14, BTinz_2A_W13C-2, C-1, C-3T-W-2, T-W-1, T-A-3M-1, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.1_U01
Umie formułować i przedstawiać poparte wszechstronną wiedzą, samodzielne sądy na temat celowości skutków płynących z tworzenia i wykorzystania w praktyce GMO
BTinz_2A_U04C-2, C-3M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.1_K01
Ma świadomość wszechstronnych skutków tworzenia oraz wykorzystania GMO i wyraża swoje oceny na ten temat
BTinz_2A_K02, BTinz_2A_K03, BTinz_2A_K04C-2, C-1T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.1_W01
Student ma wiedzę na temat celów i metod tworzenia organizmów modyfikowanych genetycznie oraz konsekwencji związanych z tworzeniem i wykorzystaniem praktycznym GMO w różnych dziedzinach, a także zna podstawy prawodawstwa w tym zakresie.
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy, popełnia liczne błędy merytoryczne w zakresie wyrażania wiedzy
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie większość materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy, rozumie poprawnie całość zakresu materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia sporadyczne błędy w zakresie wyrażania wiedzy
4,5Student opanował cały materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.1_K01
Ma świadomość wszechstronnych skutków tworzenia oraz wykorzystania GMO i wyraża swoje oceny na ten temat
2,0student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań prowadzącego
3,0student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń prowadzącego.
3,5student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań prowadzącego
4,0student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie
4,5student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań prowadzącego
5,0student samorzutnie rozpoczyna działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań prowadzącego

Literatura podstawowa

  1. Ministerstwo Środowiska, Organizmy modyfikowane genetycznie, http://gmo.ekoportal.pl/, Warszawa, 2012
  2. P. Węgleński (red.), Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2006, wydanie 6 zmienione
  3. Gajewski W., Węgleński P, Inżynieria genetyczna, PWN, Warszawa, 2011, kilka wydań
  4. Allison L. A., Podstawy biologii molekularnej, WUW, Warszawa, 2007
  5. Jendrośka J. i Jerzmański J. (red.), Prawo ochrony środowiska dla praktyków, Verlag Dashofer, Warszawa, 2011, wydawnictwo ciągłe, aktualizowane kwartalnie

Literatura dodatkowa

  1. Newell John tłum. z ang. A. Bartoszek-Pączkowska, W roli stwórcy? Dokąd zmierza inżynieria genetyczna, WTN, Warsyawa, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady uwalniania GMO do środowiska. Obowiązujące i proponowane prawodawstwo w Polsce i innych krajach4
T-A-2Zasady wprowadzania GMO do obrotu komercyjnego - testy, oznakowanie, prawodawstwo.4
T-A-3Analiza przykładowych, zastosowanych już rozwiązań7
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody tworzenia organizmów modyfikowanych genetycznie7
T-W-2Cele modyfikacji genetycznych różnych organizmów4
T-W-3Ocena ewentualnych zagrożeń wynikających ze wprowadzenia GMO do środowiska az do obrotu komercyjnego4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej8
A-A-3Konsultacje indywidualne5
A-A-4Omówienie wyników, zaliczenie przedmiotu2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje indywidualne3
A-W-3zaliczenie materiału i omówienie wyników2
A-W-4Samodzielne powtórzenie materiału5
A-W-5Przygotowanie do dyskusji5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O3.1_W01Student ma wiedzę na temat celów i metod tworzenia organizmów modyfikowanych genetycznie oraz konsekwencji związanych z tworzeniem i wykorzystaniem praktycznym GMO w różnych dziedzinach, a także zna podstawy prawodawstwa w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BTinz_2A_W07wykazuje pogłębioną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
BTinz_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BTinz_2A_W10wykazuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
BTinz_2A_W14ma wzbogaconą wiedzę na temat modyfikacji genetycznych oraz ich znaczenia dla człowieka i środowiska przyrodniczego
BTinz_2A_W13posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-2Uświadomienie korzyści i zagrożeń płynących z uwalniania GMO do środowiska
C-1Przedstawienie różnych metod modyfikacji genetycznych ze szczególnym uwzględnieniem ich wady i zalet w kontekście ochrony środowiska oraz zdrowia ludzi i zwierząt
C-3Zapoznanie z etycznymi i prawnymi aspektami uwalniania organizmów modyfikowanych genetycznie do środowiska
Treści programoweT-W-2Cele modyfikacji genetycznych różnych organizmów
T-W-1Metody tworzenia organizmów modyfikowanych genetycznie
T-A-3Analiza przykładowych, zastosowanych już rozwiązań
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena przygotowanej prezentacji
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: ocena aktywności podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy, popełnia liczne błędy merytoryczne w zakresie wyrażania wiedzy
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie większość materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy, rozumie poprawnie całość zakresu materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia sporadyczne błędy w zakresie wyrażania wiedzy
4,5Student opanował cały materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O3.1_U01Umie formułować i przedstawiać poparte wszechstronną wiedzą, samodzielne sądy na temat celowości skutków płynących z tworzenia i wykorzystania w praktyce GMO
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-2Uświadomienie korzyści i zagrożeń płynących z uwalniania GMO do środowiska
C-3Zapoznanie z etycznymi i prawnymi aspektami uwalniania organizmów modyfikowanych genetycznie do środowiska
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3prezentacja multimedialna
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena przygotowanej prezentacji
S-3Ocena formująca: ocena aktywności podczas zajęć
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O3.1_K01Ma świadomość wszechstronnych skutków tworzenia oraz wykorzystania GMO i wyraża swoje oceny na ten temat
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BTinz_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
BTinz_2A_K04ma świadomość istnienia norm etycznych i społecznych związanych z prowadzoną pracą badawczą i działalnością zawodową; rozumie celowość postępowania zgodnie z wytyczonymi zasadami etycznymi i prawnymi
Cel przedmiotuC-2Uświadomienie korzyści i zagrożeń płynących z uwalniania GMO do środowiska
C-1Przedstawienie różnych metod modyfikacji genetycznych ze szczególnym uwzględnieniem ich wady i zalet w kontekście ochrony środowiska oraz zdrowia ludzi i zwierząt
Treści programoweT-W-3Ocena ewentualnych zagrożeń wynikających ze wprowadzenia GMO do środowiska az do obrotu komercyjnego
T-A-1Zasady uwalniania GMO do środowiska. Obowiązujące i proponowane prawodawstwo w Polsce i innych krajach
T-A-3Analiza przykładowych, zastosowanych już rozwiązań
T-A-2Zasady wprowadzania GMO do obrotu komercyjnego - testy, oznakowanie, prawodawstwo.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3prezentacja multimedialna
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena przygotowanej prezentacji
S-3Ocena formująca: ocena aktywności podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań prowadzącego
3,0student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń prowadzącego.
3,5student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań prowadzącego
4,0student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie
4,5student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań prowadzącego
5,0student samorzutnie rozpoczyna działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań prowadzącego