Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności

Sylabus przedmiotu Antropogeniczne czynniki a zmienność zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Antropogeniczne czynniki a zmienność zwierząt
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc anatomii i fizjologii zwierząt.
W-2Znajomośc biologicznych podstaw produkcji zwierzęcej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z genezą i etapami udomowienia zwierząt. Wskazanie historycznych miejsc występowania współcześnie żyjących przodków zwierząt domowych, kolejnośc udomowienia gatunków i przyczyny, dla których doszło do udomowienia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Współczesne naświetlenie problemu pochodzenia zwierząt domowych. Epoka kamienia i wspólnota rodowa.7
T-A-2Rozwój hodowli zwierząt w kulturach rejonów subtropikalnych i subarktycznych. Starożytna hodowla zwierząt w Afryce i poczatkowa epoka hodowli w Azji i Ameryce.8
15
wykłady
T-W-1Źródła wiadomości o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych: archeologiczne, językoznawcze, etnograficzne i antropologiczne oraz przekazy zawarte w piśmie.2
T-W-2Adaptacja zwierząt jako warunek udomowienia oraz zjawisko terytorializmu wykluczające udomowienie. Geneza i etapy udomowienia zwierząt w odniesieniu do okresów kultur pierwotnych społeczeństw ludzkich. Historyczne miejsca występowania współcześnie żyjących przodków zwierząt domowych oraz centra udomowienia. Pojęcie politopii i monotopii. Miejsca i czas udomowienia zwierząt, kolejność udomowiania gatunków i przyczyny, dla których zwierzęta udomowiono.3
T-W-3Udomowienie wybranych gatunków zwierząt: psa, renifera, kozy i owcy, bydła, świni, słonia, konia, wielbłąda, dzikiego osła, lam i alpak, a także wybranych gatunków mięsożernych i gryzoni oraz ryb, ptaków i owadów.2
T-W-4Cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia.2
T-W-5Klasyczne i nowoczesne kryteria klasyfikacji związków filogenetycznych zwierząt domowych.2
T-W-6Znaczenie udomowienia zwierząt w rozwoju kulturowym człowieka.2
T-W-7Zmiany udomowieniowe u różnych gatunków zwierząt. Rozpoznawanie gatunku, wieku i płci zwierząt na podstawie szczątków kostnych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w cwiczeniach. Przygotowanie do zajęc audytoryjnych z wykorzystaniem źródeł wiadomości o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych: archeologicznych, językoznawczych, etnograficznych i antropologicznych, przekazów pisanych, z zakresu systematyki i filogenezy.15
A-A-2Przygotowanie prezentacji opisującej pierwsze ośrodki starożytnej hodowli zwierząt w Afryce, Azji i Ameryce.20
A-A-3Indywidualna analiza faunistyczna zwierzęcych szczątków kostnych, sortowanie fragmentów kostnych szkieletu.10
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie treści wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne, cwiczenia przedmiotowe z pokazem.
M-2Filmy - Neandertalczyk, Narodziny człowieka, Czlowiek istota myśląca, Początki hodowli roślin i zwierząt.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dyskusja ze studentami nt. przedstawionych treści określonego działu wiedzy.
S-2Ocena podsumowująca: Po zakończeniu wykładów ocena wiedzy polegająca na charakterystyce przebiegu procesu udomowienia zwierząt i roli człowieka w tym procesie.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O4.3_W01
1
BTinz_2A_W06, BTinz_2A_W15C-1T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O4.3_U01
1
BTinz_2A_U01, BTinz_2A_U06C-1T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O4.3_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęc student bedzie rozumiał zależności człowiek zwierzę
BTinz_2A_K07C-1T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O4.3_W01
1
2,0Brak orientacji o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Nie potrafi omówic zjawisk związanych ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz nie rozumie behawioralnych przyczyn terytorializmu wykluczających mozliwosc udomowienia. Nie potrafi zdefiniowac genezy i etapów udomowienia, wskazac historycznych miejsc występowania współczesnie zyjących przodków, nie rozumie pojęcia politopii i monotopii, nie wskazuje cech fizjologicznych, morfologicznych i behawioralnych wynikających z udomowienia.
3,0Ma orientację o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Omówia zjawiska związane ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz rozumie behawioralne przyczyny terytorializmu wykluczające mozliwośc udomowienia. Definiuje genezę i wskazuje etapy udomowienia, historyczne miejsca występowania współczesnie żyjących przodków, rozumie pojęcia politopii i monotopii, wskazuje cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O4.3_U01
1
2,0Brak orientacji o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Nie potrafi omówic zjawisk związanych ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz nie rozumie behawioralnych przyczyn terytorializmu wykluczających mozliwosc udomowienia. Nie potrafi zdefiniowac genezy i etapów udomowienia, wskazac historycznych miejsc występowania współczesnie zyjących przodków, nie rozumie pojęcia politopii i monotopii, nie wskazuje cech fizjologicznych, morfologicznych i behawioralnych wynikających z udomowienia.
3,0Ma orientację o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Omówia zjawiska związane ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz rozumie behawioralne przyczyny terytorializmu wykluczające mozliwośc udomowienia. Definiuje genezę i wskazuje etapy udomowienia, historyczne miejsca występowania współczesnie żyjących przodków, rozumie pojęcia politopii i monotopii, wskazuje cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O4.3_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęc student bedzie rozumiał zależności człowiek zwierzę
2,0Nie potrafi wymienic definicji i podstawowych zagadnień procesu zmian w udomowieniu i wpływu na ten proces czynników zależnych od człowieka
3,0Zna podstawowe czynniki antropogeniczne wpływające na zmiennośc zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bőkőnyi S., History of domestic mammals in central and eastern Europe., Akadémiai Kiadó, Budapest, 1974
  2. Davis S.J.M., The archeology of animals., B.T. Batsford Ltd., London, 1980
  3. Lasota-Moskalewska A., Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości., Uniwersytetu Warszawskiego, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Baranowski P., Pochodzenie i udomowienie owiec. (W) Hodowla, chów i utrzymanie owiec., Wieś Jutra, Warszawa, 2011, praca zbiorowa pod red. Romana Niżnikowskiego
  2. Clutton-Brock J., A natural history of domesticated mammals., Cambridge, 1999
  3. Kozłowski J.K., Kozłowski S.K., Człowiek i środowisko w pradziejach., PWN, 1983

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Współczesne naświetlenie problemu pochodzenia zwierząt domowych. Epoka kamienia i wspólnota rodowa.7
T-A-2Rozwój hodowli zwierząt w kulturach rejonów subtropikalnych i subarktycznych. Starożytna hodowla zwierząt w Afryce i poczatkowa epoka hodowli w Azji i Ameryce.8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Źródła wiadomości o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych: archeologiczne, językoznawcze, etnograficzne i antropologiczne oraz przekazy zawarte w piśmie.2
T-W-2Adaptacja zwierząt jako warunek udomowienia oraz zjawisko terytorializmu wykluczające udomowienie. Geneza i etapy udomowienia zwierząt w odniesieniu do okresów kultur pierwotnych społeczeństw ludzkich. Historyczne miejsca występowania współcześnie żyjących przodków zwierząt domowych oraz centra udomowienia. Pojęcie politopii i monotopii. Miejsca i czas udomowienia zwierząt, kolejność udomowiania gatunków i przyczyny, dla których zwierzęta udomowiono.3
T-W-3Udomowienie wybranych gatunków zwierząt: psa, renifera, kozy i owcy, bydła, świni, słonia, konia, wielbłąda, dzikiego osła, lam i alpak, a także wybranych gatunków mięsożernych i gryzoni oraz ryb, ptaków i owadów.2
T-W-4Cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia.2
T-W-5Klasyczne i nowoczesne kryteria klasyfikacji związków filogenetycznych zwierząt domowych.2
T-W-6Znaczenie udomowienia zwierząt w rozwoju kulturowym człowieka.2
T-W-7Zmiany udomowieniowe u różnych gatunków zwierząt. Rozpoznawanie gatunku, wieku i płci zwierząt na podstawie szczątków kostnych.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w cwiczeniach. Przygotowanie do zajęc audytoryjnych z wykorzystaniem źródeł wiadomości o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych: archeologicznych, językoznawczych, etnograficznych i antropologicznych, przekazów pisanych, z zakresu systematyki i filogenezy.15
A-A-2Przygotowanie prezentacji opisującej pierwsze ośrodki starożytnej hodowli zwierząt w Afryce, Azji i Ameryce.20
A-A-3Indywidualna analiza faunistyczna zwierzęcych szczątków kostnych, sortowanie fragmentów kostnych szkieletu.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie treści wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-S-O4.3_W011
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BTinz_2A_W15wykazuje pogłębioną znajomość nowoczesnej hodowli mającej znaczenie w rozwoju obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z genezą i etapami udomowienia zwierząt. Wskazanie historycznych miejsc występowania współcześnie żyjących przodków zwierząt domowych, kolejnośc udomowienia gatunków i przyczyny, dla których doszło do udomowienia.
Treści programoweT-A-1Współczesne naświetlenie problemu pochodzenia zwierząt domowych. Epoka kamienia i wspólnota rodowa.
T-A-2Rozwój hodowli zwierząt w kulturach rejonów subtropikalnych i subarktycznych. Starożytna hodowla zwierząt w Afryce i poczatkowa epoka hodowli w Azji i Ameryce.
T-W-4Cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia.
T-W-5Klasyczne i nowoczesne kryteria klasyfikacji związków filogenetycznych zwierząt domowych.
T-W-6Znaczenie udomowienia zwierząt w rozwoju kulturowym człowieka.
T-W-1Źródła wiadomości o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych: archeologiczne, językoznawcze, etnograficzne i antropologiczne oraz przekazy zawarte w piśmie.
T-W-7Zmiany udomowieniowe u różnych gatunków zwierząt. Rozpoznawanie gatunku, wieku i płci zwierząt na podstawie szczątków kostnych.
T-W-3Udomowienie wybranych gatunków zwierząt: psa, renifera, kozy i owcy, bydła, świni, słonia, konia, wielbłąda, dzikiego osła, lam i alpak, a także wybranych gatunków mięsożernych i gryzoni oraz ryb, ptaków i owadów.
T-W-2Adaptacja zwierząt jako warunek udomowienia oraz zjawisko terytorializmu wykluczające udomowienie. Geneza i etapy udomowienia zwierząt w odniesieniu do okresów kultur pierwotnych społeczeństw ludzkich. Historyczne miejsca występowania współcześnie żyjących przodków zwierząt domowych oraz centra udomowienia. Pojęcie politopii i monotopii. Miejsca i czas udomowienia zwierząt, kolejność udomowiania gatunków i przyczyny, dla których zwierzęta udomowiono.
Metody nauczaniaM-2Filmy - Neandertalczyk, Narodziny człowieka, Czlowiek istota myśląca, Początki hodowli roślin i zwierząt.
M-1Wykłady informacyjne, cwiczenia przedmiotowe z pokazem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja ze studentami nt. przedstawionych treści określonego działu wiedzy.
S-2Ocena podsumowująca: Po zakończeniu wykładów ocena wiedzy polegająca na charakterystyce przebiegu procesu udomowienia zwierząt i roli człowieka w tym procesie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak orientacji o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Nie potrafi omówic zjawisk związanych ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz nie rozumie behawioralnych przyczyn terytorializmu wykluczających mozliwosc udomowienia. Nie potrafi zdefiniowac genezy i etapów udomowienia, wskazac historycznych miejsc występowania współczesnie zyjących przodków, nie rozumie pojęcia politopii i monotopii, nie wskazuje cech fizjologicznych, morfologicznych i behawioralnych wynikających z udomowienia.
3,0Ma orientację o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Omówia zjawiska związane ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz rozumie behawioralne przyczyny terytorializmu wykluczające mozliwośc udomowienia. Definiuje genezę i wskazuje etapy udomowienia, historyczne miejsca występowania współczesnie żyjących przodków, rozumie pojęcia politopii i monotopii, wskazuje cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-S-O4.3_U011
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U01wykorzystuje pogłębioną wiedzę teoretyczną do analizy procesów i zjawisk mających wpływ na poprawę jakości życia oraz zdrowia zwierząt i ludzi
BTinz_2A_U06dokonuje wszechstronnej analizy molekularnych podstaw ewolucji, a także czynników oddziałujących na funkcjonowanie genomu oraz transkryptomu; analizuje czynniki wpływające na zmienność organizmu
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z genezą i etapami udomowienia zwierząt. Wskazanie historycznych miejsc występowania współcześnie żyjących przodków zwierząt domowych, kolejnośc udomowienia gatunków i przyczyny, dla których doszło do udomowienia.
Treści programoweT-A-1Współczesne naświetlenie problemu pochodzenia zwierząt domowych. Epoka kamienia i wspólnota rodowa.
T-A-2Rozwój hodowli zwierząt w kulturach rejonów subtropikalnych i subarktycznych. Starożytna hodowla zwierząt w Afryce i poczatkowa epoka hodowli w Azji i Ameryce.
T-W-4Cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia.
T-W-5Klasyczne i nowoczesne kryteria klasyfikacji związków filogenetycznych zwierząt domowych.
T-W-6Znaczenie udomowienia zwierząt w rozwoju kulturowym człowieka.
T-W-1Źródła wiadomości o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych: archeologiczne, językoznawcze, etnograficzne i antropologiczne oraz przekazy zawarte w piśmie.
T-W-7Zmiany udomowieniowe u różnych gatunków zwierząt. Rozpoznawanie gatunku, wieku i płci zwierząt na podstawie szczątków kostnych.
T-W-3Udomowienie wybranych gatunków zwierząt: psa, renifera, kozy i owcy, bydła, świni, słonia, konia, wielbłąda, dzikiego osła, lam i alpak, a także wybranych gatunków mięsożernych i gryzoni oraz ryb, ptaków i owadów.
T-W-2Adaptacja zwierząt jako warunek udomowienia oraz zjawisko terytorializmu wykluczające udomowienie. Geneza i etapy udomowienia zwierząt w odniesieniu do okresów kultur pierwotnych społeczeństw ludzkich. Historyczne miejsca występowania współcześnie żyjących przodków zwierząt domowych oraz centra udomowienia. Pojęcie politopii i monotopii. Miejsca i czas udomowienia zwierząt, kolejność udomowiania gatunków i przyczyny, dla których zwierzęta udomowiono.
Metody nauczaniaM-2Filmy - Neandertalczyk, Narodziny człowieka, Czlowiek istota myśląca, Początki hodowli roślin i zwierząt.
M-1Wykłady informacyjne, cwiczenia przedmiotowe z pokazem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja ze studentami nt. przedstawionych treści określonego działu wiedzy.
S-2Ocena podsumowująca: Po zakończeniu wykładów ocena wiedzy polegająca na charakterystyce przebiegu procesu udomowienia zwierząt i roli człowieka w tym procesie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak orientacji o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Nie potrafi omówic zjawisk związanych ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz nie rozumie behawioralnych przyczyn terytorializmu wykluczających mozliwosc udomowienia. Nie potrafi zdefiniowac genezy i etapów udomowienia, wskazac historycznych miejsc występowania współczesnie zyjących przodków, nie rozumie pojęcia politopii i monotopii, nie wskazuje cech fizjologicznych, morfologicznych i behawioralnych wynikających z udomowienia.
3,0Ma orientację o źródłach pochodzenia i ewolucji zwierząt domowych. Omówia zjawiska związane ze zdolnościami adaptacyjnymi zwierząt do narzuconych przez człowieka warunków niewoli oraz rozumie behawioralne przyczyny terytorializmu wykluczające mozliwośc udomowienia. Definiuje genezę i wskazuje etapy udomowienia, historyczne miejsca występowania współczesnie żyjących przodków, rozumie pojęcia politopii i monotopii, wskazuje cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-S-O4.3_K01W wyniku przeprowadzonych zajęc student bedzie rozumiał zależności człowiek zwierzę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K07rozumie celowość pobudzania indywidualnej aktywności poznawczej oraz podnoszenia kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność w zdobywaniu informacji naukowych z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z genezą i etapami udomowienia zwierząt. Wskazanie historycznych miejsc występowania współcześnie żyjących przodków zwierząt domowych, kolejnośc udomowienia gatunków i przyczyny, dla których doszło do udomowienia.
Treści programoweT-A-1Współczesne naświetlenie problemu pochodzenia zwierząt domowych. Epoka kamienia i wspólnota rodowa.
T-A-2Rozwój hodowli zwierząt w kulturach rejonów subtropikalnych i subarktycznych. Starożytna hodowla zwierząt w Afryce i poczatkowa epoka hodowli w Azji i Ameryce.
T-W-4Cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia.
T-W-5Klasyczne i nowoczesne kryteria klasyfikacji związków filogenetycznych zwierząt domowych.
T-W-6Znaczenie udomowienia zwierząt w rozwoju kulturowym człowieka.
T-W-1Źródła wiadomości o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych: archeologiczne, językoznawcze, etnograficzne i antropologiczne oraz przekazy zawarte w piśmie.
T-W-7Zmiany udomowieniowe u różnych gatunków zwierząt. Rozpoznawanie gatunku, wieku i płci zwierząt na podstawie szczątków kostnych.
T-W-3Udomowienie wybranych gatunków zwierząt: psa, renifera, kozy i owcy, bydła, świni, słonia, konia, wielbłąda, dzikiego osła, lam i alpak, a także wybranych gatunków mięsożernych i gryzoni oraz ryb, ptaków i owadów.
T-W-2Adaptacja zwierząt jako warunek udomowienia oraz zjawisko terytorializmu wykluczające udomowienie. Geneza i etapy udomowienia zwierząt w odniesieniu do okresów kultur pierwotnych społeczeństw ludzkich. Historyczne miejsca występowania współcześnie żyjących przodków zwierząt domowych oraz centra udomowienia. Pojęcie politopii i monotopii. Miejsca i czas udomowienia zwierząt, kolejność udomowiania gatunków i przyczyny, dla których zwierzęta udomowiono.
Metody nauczaniaM-2Filmy - Neandertalczyk, Narodziny człowieka, Czlowiek istota myśląca, Początki hodowli roślin i zwierząt.
M-1Wykłady informacyjne, cwiczenia przedmiotowe z pokazem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Po zakończeniu wykładów ocena wiedzy polegająca na charakterystyce przebiegu procesu udomowienia zwierząt i roli człowieka w tym procesie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienic definicji i podstawowych zagadnień procesu zmian w udomowieniu i wpływu na ten proces czynników zależnych od człowieka
3,0Zna podstawowe czynniki antropogeniczne wpływające na zmiennośc zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0