Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Quality management systems in biotechnology:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Quality management systems in biotechnology
Specjalność Biotechnology in animal production and environmental protection
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 0,50,41zaliczenie
wykładyW1 10 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Basic knowledge from economics, marketing, and work organisation. Knowledge about safety and hygiene of work.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Introduce students with quality managment systems in food safety production, which are use in research and medical laboratory and enviromental protection.
C-2Introduce students with rules, methods and tools which are use in organisation (company, firm) for improve the quality.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Basic concept related to quality managment.2
T-A-2The most important rules, methods and quality tools in quality management system.4
T-A-3Quality in laboratory research and analyses - research, medicine and calibration laboratory. Audit.2
T-A-4EMAS and ISO 14001 standard in practice.2
10
wykłady
T-W-1Historic view of total quality managment. The doctrine of quality. Sources of motivation.2
T-W-2Review of various food safety managment systems (HACCP, ISO 2200, GMP/GHP, IFS/BRC, GLOBAL GAP).2
T-W-3Characteristic of ISO 9000 standard (introductionand discussion the most important assumptions), certifications systems.2
T-W-4Applications of ISO standards in laboratories.2
T-W-5EMAS (Eco Management and Audit Scheme). Standard ISO 14001.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Participation and discussion.10
A-A-2Preparing for passing from exercise.5
15
wykłady
A-W-1Participations in lectures.10
A-W-2Preparing for the exam.5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1lecture
M-2lecture and seminars
M-3didactic duscussion

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Evaluation during coursework base on the presentations and discussion.
S-2Ocena podsumowująca: Test on the end of lectures and exercises.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-C3_W01
The student is able to explain what is involved quality managemant system in laboratory analysis and environmental protection.
BTap_2A_W03C-2, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-C3_U01
Student is able to use principles, methods and tools in quality managemnt system. Student can verify the compliance of the organisatin's operation with the rules of the quality management.
BTap_2A_U08C-2, C-1T-A-3, T-A-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-C3_K01
Student is aware of the impact of implementation the principles of quality management on the efect of individual and team work. Student is oriented on continuous improvement of processes in the company.
BTap_2A_K05C-2, C-1T-W-3, T-A-2, T-A-4M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-C3_W01
The student is able to explain what is involved quality managemant system in laboratory analysis and environmental protection.
2,0Student nie jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska.
3,0Student w niewielkim zakresie jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, stosowane w niektórych dzidzinach produkcji i badań
3,5Student jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska.
4,0Student jest w stanie objaśniać i rozpoznawać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska.
4,5Student jest w stanie objaśniać, rozpoznawać i dobierać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska.
5,0Student dokładnie objaśnia, rozpoznawje i trafnie dobiera systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-C3_U01
Student is able to use principles, methods and tools in quality managemnt system. Student can verify the compliance of the organisatin's operation with the rules of the quality management.
2,0Student nie potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością.
3,0Student w niewielkim zakresie potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością ale nie potrafi zweryfikować zgodności funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
3,5Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością ale w niewielkim zakresie potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
4,0Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
4,5Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Trafnie rozwija i potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
5,0Student trafnie potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Trafnie szacuje i potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-C3_K01
Student is aware of the impact of implementation the principles of quality management on the efect of individual and team work. Student is oriented on continuous improvement of processes in the company.
2,0Student nie ma świadomości wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej.
3,0Student ma w niewielkim zakresie świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student w niewielkim zakresie jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
3,5Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej, chociaż jest słabo zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
4,0Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
4,5Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest kratywny i zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
5,0Student ma doskonałą świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest kratywny, otwarty i zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).

Literatura podstawowa

  1. Sławomir Wawak, Zarządzanie jakością. Teoria i Praktyka, Wydawnictwo ONE Press, 2005, Wyd. II
  2. PA Luning, WJ Marcelis, WMF Jongen., Zarządzanie jakością żywności., Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
  3. Zofia Zymonik, Koszty jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2002

Literatura dodatkowa

  1. ISO, Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących., 2007, 17025
  2. ISO, Laboratoria medyczne. Szczególne wymagania dotyczące jakości i kompetencji, 2003, 15189
  3. ISO, Systemy zarządzania jakością – Podstawy i terminologia, Wymagania, Wytyczne dla doskonalenia., 2000, 9000, 9001, 9004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Basic concept related to quality managment.2
T-A-2The most important rules, methods and quality tools in quality management system.4
T-A-3Quality in laboratory research and analyses - research, medicine and calibration laboratory. Audit.2
T-A-4EMAS and ISO 14001 standard in practice.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historic view of total quality managment. The doctrine of quality. Sources of motivation.2
T-W-2Review of various food safety managment systems (HACCP, ISO 2200, GMP/GHP, IFS/BRC, GLOBAL GAP).2
T-W-3Characteristic of ISO 9000 standard (introductionand discussion the most important assumptions), certifications systems.2
T-W-4Applications of ISO standards in laboratories.2
T-W-5EMAS (Eco Management and Audit Scheme). Standard ISO 14001.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Participation and discussion.10
A-A-2Preparing for passing from exercise.5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participations in lectures.10
A-W-2Preparing for the exam.5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-A-C3_W01The student is able to explain what is involved quality managemant system in laboratory analysis and environmental protection.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_W03knows the principles of management, including quality management
Cel przedmiotuC-2Introduce students with rules, methods and tools which are use in organisation (company, firm) for improve the quality.
C-1Introduce students with quality managment systems in food safety production, which are use in research and medical laboratory and enviromental protection.
Treści programoweT-W-2Review of various food safety managment systems (HACCP, ISO 2200, GMP/GHP, IFS/BRC, GLOBAL GAP).
T-W-4Applications of ISO standards in laboratories.
T-W-5EMAS (Eco Management and Audit Scheme). Standard ISO 14001.
T-A-1Basic concept related to quality managment.
Metody nauczaniaM-2lecture and seminars
M-1lecture
M-3didactic duscussion
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Evaluation during coursework base on the presentations and discussion.
S-2Ocena podsumowująca: Test on the end of lectures and exercises.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska.
3,0Student w niewielkim zakresie jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, stosowane w niektórych dzidzinach produkcji i badań
3,5Student jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska.
4,0Student jest w stanie objaśniać i rozpoznawać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska.
4,5Student jest w stanie objaśniać, rozpoznawać i dobierać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska.
5,0Student dokładnie objaśnia, rozpoznawje i trafnie dobiera systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-A-C3_U01Student is able to use principles, methods and tools in quality managemnt system. Student can verify the compliance of the organisatin's operation with the rules of the quality management.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_U08selects and applies advanced techniques and research tools used in biotechnology
Cel przedmiotuC-2Introduce students with rules, methods and tools which are use in organisation (company, firm) for improve the quality.
C-1Introduce students with quality managment systems in food safety production, which are use in research and medical laboratory and enviromental protection.
Treści programoweT-A-3Quality in laboratory research and analyses - research, medicine and calibration laboratory. Audit.
T-A-2The most important rules, methods and quality tools in quality management system.
Metody nauczaniaM-2lecture and seminars
M-1lecture
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Evaluation during coursework base on the presentations and discussion.
S-2Ocena podsumowująca: Test on the end of lectures and exercises.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością.
3,0Student w niewielkim zakresie potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością ale nie potrafi zweryfikować zgodności funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
3,5Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością ale w niewielkim zakresie potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
4,0Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
4,5Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Trafnie rozwija i potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
5,0Student trafnie potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Trafnie szacuje i potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-A-C3_K01Student is aware of the impact of implementation the principles of quality management on the efect of individual and team work. Student is oriented on continuous improvement of processes in the company.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_K05shows discipline in individual work; willing to participate in group work; can creatively plan and implement own and team activities
Cel przedmiotuC-2Introduce students with rules, methods and tools which are use in organisation (company, firm) for improve the quality.
C-1Introduce students with quality managment systems in food safety production, which are use in research and medical laboratory and enviromental protection.
Treści programoweT-W-3Characteristic of ISO 9000 standard (introductionand discussion the most important assumptions), certifications systems.
T-A-2The most important rules, methods and quality tools in quality management system.
T-A-4EMAS and ISO 14001 standard in practice.
Metody nauczaniaM-3didactic duscussion
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Evaluation during coursework base on the presentations and discussion.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej.
3,0Student ma w niewielkim zakresie świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student w niewielkim zakresie jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
3,5Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej, chociaż jest słabo zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
4,0Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
4,5Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest kratywny i zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
5,0Student ma doskonałą świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest kratywny, otwarty i zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).