Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Abiotic stress in environmental protection:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Abiotic stress in environmental protection
Specjalność Biotechnology in animal production and environmental protection
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu mikrobiologii, ochrony środowiska, podstaw biotechnologii środowiska i chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na emisję zanieczyszczeń i ich wpływem na środowisko przyrodnicze oraz zaznajomienie z zastosowaniem najnowszych osiągnięć biotechnologii w zapobieganiu emisji i usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Methods for taking, storing and preparing samples for laboratory analysis.2
T-L-2Assessment of selected indicators of water quality in the aspect of their biological protection. The influence of seasonality on the efficiency of self-cleaning water reservoirs. Use of alternative methods of water protection in practice.3
T-L-3Analysis of waste from selected branches of agri-food industry and assessment of its suitability for natural management.2
T-L-4Construction and principle of operation of soil-and-root sewage treatment plants using various examples. Evaluation of the effectiveness of nutrient removal in vertical and pziomal flow systems.2
T-L-5Assessment of biodegradability of waste from various branches of industry. Analysis of biodegradable packaging materials.2
T-L-6Characteristics and evaluation of ecological directions in agriculture (organic, integrated, biodynamic agriculture). Evaluation of methods to reduce the burden on the environment from animal production.3
T-L-7Summary and completion of exercises.1
15
wykłady
T-W-1Introduction to the subject - new directions of biotechnology development in protection sustainable environments.2
T-W-2Contamination of the environment with heavy metals - sources of emissions and impact on living organisms.2
T-W-3Biotechnologies for removing metals from wastewater.3
T-W-4Microbiological leaching of metals from ores and industrial waste.2
T-W-5Biotechnologies for desulphurisation of coal and oil.2
T-W-6Polychlorinated biphenyls (PCBs) and dioxins in the environment and biotechnology for their disposal.2
T-W-7Biotechnology in agricultural production from the point of view of environmental protection.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Participation in lectures.15
A-L-2Independent study of theory and methodical preparation to perform analysis.10
A-L-3Preparation to pass the exercises.5
30
wykłady
A-W-1Participation in lectures.15
A-W-2self-study of lectures.10
A-W-3Preparation to pass the lectures.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-D6_W01
Student zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
BTap_2A_W10C-1T-L-6, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-1M-1S-2
BT_2A_BTZ-A-D6_W02
Student zna metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń.
BTap_2A_W08C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-D6_U01
Student umie dobrać i zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologiczne ze stosowania biotechnologii.
BTap_2A_U04C-1T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-1M-1S-2
BT_2A_BTZ-A-D6_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
BTap_2A_U05C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-D6_K01
Student kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
BTap_2A_K03C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-1M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-D6_W01
Student zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
2,0Student nie zna i nie potrafi scharakteryzować metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
3,0Student zna i charakteryzuje nieliczne poznane metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
3,5Student zna i charakteryzuje co najmniej 50% poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
4,0Student zna i charakteryzuje większość poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
4,5Student zna i charakteryzuje większość poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego i uczestniczy w dyskusji.
5,0Student zna i charakteryzuje wszystkie poznane metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego i bierze aktywny udział w dyskusji.
BT_2A_BTZ-A-D6_W02
Student zna metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń.
2,0Student nie zna metod oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń.
3,0Student zna niektóre metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń.
3,5Student zna większość metod oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń i przedstawia suche wyniki.
4,0Student dobrze zna metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń przedstawia suche wyniki.
4,5Student zna dobrze metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń i interpretuje uzyskane wyniki
5,0Student zna bardzo dobrze metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń, interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-D6_U01
Student umie dobrać i zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologiczne ze stosowania biotechnologii.
2,0Student nie umie dobrać i nie potrafi zastosować najnowszych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Nie umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii.
3,0Student umie dobrać i potrafi zastosować niektóre osiągnięcia biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Nie umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii.
3,5Student umie dobrać i potrafi zastosować większość poznanych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Nie umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii.
4,0Student umie dobrać i potrafi zastosować większość poznanych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii.
4,5Student umie dobrać i potrafi zastosować większość poznanych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii i potrafi dyskutować na dany temat.
5,0Student umie dobrać i potrafi zastosować wszystkie poznane osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii i potrafi dyskutować na dany temat.
BT_2A_BTZ-A-D6_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
3,0Student potrafi zastosować niektóre metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
3,5Student potrafi zastosować 50% poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
4,0Student potrafi zastosować większość poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
4,5Student potrafi zastosować większość poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń i interpretuje uzyskane wyniki
5,0Student potrafi doskonale zastosować poznane metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń, interpretuje uzyskane wyniki i odnosi je do zagrożeń środowiska

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-D6_K01
Student kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
2,0Student nie kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i nie wykazuje otwartości na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
3,0Student w stopniu dostatecznym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego, ale nie wykazuje otwartości na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
3,5Student w stopniu dostatecznym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i na poziomie dostatecznym wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
4,0Student na poziomie dobrym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i na poziomie dobrym wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
4,5Student na poziomie dobrym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i na poziomie dobrym wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego oraz wyraża opinię w danym temacie.
5,0Student kieruje się zasadą pełnej odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i wykazuje pełną otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego oraz wyraża opinię w danym temacie.

Literatura podstawowa

  1. Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2004
  2. Falandysz J., Polichlorowane bifenyle (PCBs) w środowisku: Chemia, Analiza, Toksyczność, Stężenia i Ocena Ryzyka., Gdańsk, 1999
  3. Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2007
  4. Wojnowska-Baryła I., Trendy w biotechnologii środowiskowej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2008
  5. Pullin A. S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, PWN, Warszawa, 2007
  6. Nawrocki J., Biłozora S., Uzdatnianie wody-procesy chemiczne i biologiczne, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Methods for taking, storing and preparing samples for laboratory analysis.2
T-L-2Assessment of selected indicators of water quality in the aspect of their biological protection. The influence of seasonality on the efficiency of self-cleaning water reservoirs. Use of alternative methods of water protection in practice.3
T-L-3Analysis of waste from selected branches of agri-food industry and assessment of its suitability for natural management.2
T-L-4Construction and principle of operation of soil-and-root sewage treatment plants using various examples. Evaluation of the effectiveness of nutrient removal in vertical and pziomal flow systems.2
T-L-5Assessment of biodegradability of waste from various branches of industry. Analysis of biodegradable packaging materials.2
T-L-6Characteristics and evaluation of ecological directions in agriculture (organic, integrated, biodynamic agriculture). Evaluation of methods to reduce the burden on the environment from animal production.3
T-L-7Summary and completion of exercises.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Introduction to the subject - new directions of biotechnology development in protection sustainable environments.2
T-W-2Contamination of the environment with heavy metals - sources of emissions and impact on living organisms.2
T-W-3Biotechnologies for removing metals from wastewater.3
T-W-4Microbiological leaching of metals from ores and industrial waste.2
T-W-5Biotechnologies for desulphurisation of coal and oil.2
T-W-6Polychlorinated biphenyls (PCBs) and dioxins in the environment and biotechnology for their disposal.2
T-W-7Biotechnology in agricultural production from the point of view of environmental protection.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Participation in lectures.15
A-L-2Independent study of theory and methodical preparation to perform analysis.10
A-L-3Preparation to pass the exercises.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation in lectures.15
A-W-2self-study of lectures.10
A-W-3Preparation to pass the lectures.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-A-D6_W01Student zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_W10has an extended and detailed knowledge related to the use of biotechnological processes and methods in various branches of science and industry
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na emisję zanieczyszczeń i ich wpływem na środowisko przyrodnicze oraz zaznajomienie z zastosowaniem najnowszych osiągnięć biotechnologii w zapobieganiu emisji i usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska.
Treści programoweT-L-6Characteristics and evaluation of ecological directions in agriculture (organic, integrated, biodynamic agriculture). Evaluation of methods to reduce the burden on the environment from animal production.
T-W-5Biotechnologies for desulphurisation of coal and oil.
T-W-2Contamination of the environment with heavy metals - sources of emissions and impact on living organisms.
T-W-4Microbiological leaching of metals from ores and industrial waste.
T-W-7Biotechnology in agricultural production from the point of view of environmental protection.
T-W-3Biotechnologies for removing metals from wastewater.
T-W-6Polychlorinated biphenyls (PCBs) and dioxins in the environment and biotechnology for their disposal.
T-W-1Introduction to the subject - new directions of biotechnology development in protection sustainable environments.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie potrafi scharakteryzować metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
3,0Student zna i charakteryzuje nieliczne poznane metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
3,5Student zna i charakteryzuje co najmniej 50% poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
4,0Student zna i charakteryzuje większość poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
4,5Student zna i charakteryzuje większość poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego i uczestniczy w dyskusji.
5,0Student zna i charakteryzuje wszystkie poznane metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego i bierze aktywny udział w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-A-D6_W02Student zna metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_W08has knowledge of advanced laboratory methods, techniques and engineering tools allowing to perform technical tasks tailored to the biotechnology
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na emisję zanieczyszczeń i ich wpływem na środowisko przyrodnicze oraz zaznajomienie z zastosowaniem najnowszych osiągnięć biotechnologii w zapobieganiu emisji i usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska.
Treści programoweT-L-1Methods for taking, storing and preparing samples for laboratory analysis.
T-L-3Analysis of waste from selected branches of agri-food industry and assessment of its suitability for natural management.
T-L-4Construction and principle of operation of soil-and-root sewage treatment plants using various examples. Evaluation of the effectiveness of nutrient removal in vertical and pziomal flow systems.
T-L-5Assessment of biodegradability of waste from various branches of industry. Analysis of biodegradable packaging materials.
T-L-2Assessment of selected indicators of water quality in the aspect of their biological protection. The influence of seasonality on the efficiency of self-cleaning water reservoirs. Use of alternative methods of water protection in practice.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń.
3,0Student zna niektóre metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń.
3,5Student zna większość metod oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń i przedstawia suche wyniki.
4,0Student dobrze zna metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń przedstawia suche wyniki.
4,5Student zna dobrze metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń i interpretuje uzyskane wyniki
5,0Student zna bardzo dobrze metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń, interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-A-D6_U01Student umie dobrać i zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologiczne ze stosowania biotechnologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_U04analyzes factors affecting food production, quality and food safety; analyzes factors affecting the natural environment; estimates the effects of the creation, use and release of GMOs into the environment; determines the impact and importance of biotechnology in the protection of the natural environment and biodiversity
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na emisję zanieczyszczeń i ich wpływem na środowisko przyrodnicze oraz zaznajomienie z zastosowaniem najnowszych osiągnięć biotechnologii w zapobieganiu emisji i usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska.
Treści programoweT-W-5Biotechnologies for desulphurisation of coal and oil.
T-W-2Contamination of the environment with heavy metals - sources of emissions and impact on living organisms.
T-W-4Microbiological leaching of metals from ores and industrial waste.
T-W-7Biotechnology in agricultural production from the point of view of environmental protection.
T-W-3Biotechnologies for removing metals from wastewater.
T-W-6Polychlorinated biphenyls (PCBs) and dioxins in the environment and biotechnology for their disposal.
T-W-1Introduction to the subject - new directions of biotechnology development in protection sustainable environments.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dobrać i nie potrafi zastosować najnowszych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Nie umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii.
3,0Student umie dobrać i potrafi zastosować niektóre osiągnięcia biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Nie umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii.
3,5Student umie dobrać i potrafi zastosować większość poznanych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Nie umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii.
4,0Student umie dobrać i potrafi zastosować większość poznanych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii.
4,5Student umie dobrać i potrafi zastosować większość poznanych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii i potrafi dyskutować na dany temat.
5,0Student umie dobrać i potrafi zastosować wszystkie poznane osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii i potrafi dyskutować na dany temat.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-A-D6_U02Student potrafi zastosować odpowiednie metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_U05can individually and in a group design and implement experimental process, including measurements, applicable in biotechnology; interprets the results obtained and draws conclusions; conducts discussions based on self-knowledge acquired using specialist language
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na emisję zanieczyszczeń i ich wpływem na środowisko przyrodnicze oraz zaznajomienie z zastosowaniem najnowszych osiągnięć biotechnologii w zapobieganiu emisji i usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska.
Treści programoweT-L-1Methods for taking, storing and preparing samples for laboratory analysis.
T-L-3Analysis of waste from selected branches of agri-food industry and assessment of its suitability for natural management.
T-L-4Construction and principle of operation of soil-and-root sewage treatment plants using various examples. Evaluation of the effectiveness of nutrient removal in vertical and pziomal flow systems.
T-L-5Assessment of biodegradability of waste from various branches of industry. Analysis of biodegradable packaging materials.
T-L-2Assessment of selected indicators of water quality in the aspect of their biological protection. The influence of seasonality on the efficiency of self-cleaning water reservoirs. Use of alternative methods of water protection in practice.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
3,0Student potrafi zastosować niektóre metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
3,5Student potrafi zastosować 50% poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
4,0Student potrafi zastosować większość poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
4,5Student potrafi zastosować większość poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń i interpretuje uzyskane wyniki
5,0Student potrafi doskonale zastosować poznane metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń, interpretuje uzyskane wyniki i odnosi je do zagrożeń środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-A-D6_K01Student kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_K03is aware of the impact of biotechnology on the shaping and condition of the natural environment and human health
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na emisję zanieczyszczeń i ich wpływem na środowisko przyrodnicze oraz zaznajomienie z zastosowaniem najnowszych osiągnięć biotechnologii w zapobieganiu emisji i usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska.
Treści programoweT-L-1Methods for taking, storing and preparing samples for laboratory analysis.
T-L-3Analysis of waste from selected branches of agri-food industry and assessment of its suitability for natural management.
T-L-4Construction and principle of operation of soil-and-root sewage treatment plants using various examples. Evaluation of the effectiveness of nutrient removal in vertical and pziomal flow systems.
T-L-5Assessment of biodegradability of waste from various branches of industry. Analysis of biodegradable packaging materials.
T-L-2Assessment of selected indicators of water quality in the aspect of their biological protection. The influence of seasonality on the efficiency of self-cleaning water reservoirs. Use of alternative methods of water protection in practice.
T-W-5Biotechnologies for desulphurisation of coal and oil.
T-W-2Contamination of the environment with heavy metals - sources of emissions and impact on living organisms.
T-W-4Microbiological leaching of metals from ores and industrial waste.
T-W-7Biotechnology in agricultural production from the point of view of environmental protection.
T-W-3Biotechnologies for removing metals from wastewater.
T-W-6Polychlorinated biphenyls (PCBs) and dioxins in the environment and biotechnology for their disposal.
T-W-1Introduction to the subject - new directions of biotechnology development in protection sustainable environments.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i nie wykazuje otwartości na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
3,0Student w stopniu dostatecznym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego, ale nie wykazuje otwartości na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
3,5Student w stopniu dostatecznym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i na poziomie dostatecznym wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
4,0Student na poziomie dobrym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i na poziomie dobrym wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego.
4,5Student na poziomie dobrym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i na poziomie dobrym wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego oraz wyraża opinię w danym temacie.
5,0Student kieruje się zasadą pełnej odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i wykazuje pełną otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego oraz wyraża opinię w danym temacie.