Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia żywności | ||
Specjalność | Bioinżynieria produkcji żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biochemii, mikrobiologii i biotechnologii spożywczej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami dotyczącymi mikrobiologii żywności. Studenci zdobywają wiedzę w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów. Zdobywają umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Analizują zagrożenia sanitarne oraz rozumieją zasady dobrej praktyki wytwórczej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie próbek żywnosci do badań oraz ich analiza mikrobiologiczna | 4 |
T-L-2 | Charakterystyka drobnoustrojów wskaźnikowych i metod ocenu stanu sanitarnego żywności np. mięsa, wędlin, mleka, jaj. | 7 |
T-L-3 | Fermentacja mlekowa. Charakterystyka bakterii mlekowych oraz poznanie prowadzonych przez nie procesów, wykorzystanie ich w przemyśle spożywczym na przykładzie kiszonek, napojów fermentowanych. | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Drobnoustroje występujące w żywności | 3 |
T-W-2 | Czynniki środowiska zewnętrznego i wewnętrznego żywności | 2 |
T-W-3 | Procesy psucia się żywności powodowane przez drobnoustroje,mikrobiologiczne toksyny w żywności | 2 |
T-W-4 | Choroby przenoszone przez żywność | 2 |
T-W-5 | Mikrobiologia mięsa i wędlin. | 2 |
T-W-6 | Mikrobiologia mleka i przetworów mlecznych | 2 |
T-W-7 | Mikrobiologia ryb i przetworów z ryb | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych. | 12 |
A-L-3 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. | 12 |
A-L-4 | uczestnictwo wkonsultacjach | 6 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia tematyki wykładów. | 15 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora. |
M-3 | Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń. |
S-3 | Ocena formująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnychh. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-C_W01 Studenci zdobywają wiedzę w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. | BT_2A_W06, BT_2A_W08 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-C_U01 . Zdobywają umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym | BT_2A_U04 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-C_K01 Analizują zagrożenia sanitarne oraz rozumieją zasady dobrej praktyki wytwórczej. Studenci znają także podstawowe techniki badawcze z zakresu mikrobiologii klasycznej. Ponadto znają i mają śiadomość zagrożenia wynikające z obecności w produktach spożywczych najważniejszych bakteryjnych, grzybowych i wirusowych patogenów. | BT_2A_K03 | — | — | C-1 | T-L-2, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-C_W01 Studenci zdobywają wiedzę w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. | 2,0 | Brak wiedzy w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Brak znajomości teoretycznych i praktycznych podstaw do zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Nie rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów. |
3,0 | Podstawowa wiedza w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Dostateczna znajomość teoretycznych i praktycznych podstaw do zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Nie rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-C_U01 . Zdobywają umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym | 2,0 | Brak umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych.Brak teoretycznych podstaw i praktycznego zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym |
3,0 | Dostateczna umiejętność identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Dostateczna znajomość teoretycznych podstaw i praktycznego zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-C_K01 Analizują zagrożenia sanitarne oraz rozumieją zasady dobrej praktyki wytwórczej. Studenci znają także podstawowe techniki badawcze z zakresu mikrobiologii klasycznej. Ponadto znają i mają śiadomość zagrożenia wynikające z obecności w produktach spożywczych najważniejszych bakteryjnych, grzybowych i wirusowych patogenów. | 2,0 | Studenci nie znają podstawowych technik badawczych z zakresu mikrobiologii klasycznej . Ponadto nie znają i nie mają świadomość zagrożenia wynikających z obecności w produktach spożywczych najważniejszych bakteryjnych, grzybowych i wirusowych patogenów. |
3,0 | Studenci znają podstawowe techniki badawcze z zakresu mikrobiologii klasycznej . Ponadto znają na poziomie dostatecznym i mają dostateczną świadomość zagrożenia wynikających z obecności w produktach spożywczych najważniejszych bakteryjnych, grzybowych i wirusowych patogenów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jerzy Molenda, Mikrobiologia żywności, Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2010, I
- Jadwiga Szostak -Kot, Mikrobiologia produktów, Uniwersytetu w Krakowie, Kraków, 2010, I
- Krystyna trojanowska, Helena Giebel, Barbara Gołębiowska, Mikrobiologia żywności, Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2013, IV
- Małgorzata Gniewoszi Edyta Lipińska, Zastosowanie wybranych drobnoustrojów w biotechnologii żywności, SGGW, Warszawa, 2013, I
Literatura dodatkowa
- Stanisław Błażejak i Iwona Gientka, Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywnosci, SGGW, Warszawa, 2010, I