Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
Sylabus przedmiotu Agrotronika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Agrotronika | ||
Specjalność | rolnictwo i ogrodnictwo | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 42 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zalecana znajomość podstaw budowy i użytkowania maszyn rolniczych i ogrodniczych. technologii uprawy roli i roślin, elektrotechniki i automatyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie systemów rolnictwa precyzyjnego i agrotroniki oraz nabycie umiejętności ich prawidłowego wykorzystania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wyznaczanie współrzędnych w terenie i wprowadzanie granic pól do systemów aplikacyjnych. Projektowanie wykorzystania urządzeń technicznych przeznaczonych do sporządzania map uzyskiwanych plonów, zmienności i zasobności gleby oraz zapotrzebowania roślin na nawozy i środki ochrony roślin. Projektowanie aplikacji wykonawczych do zmiennego dawkowania nawozów oraz środków ochrony roślin z wykorzystaniem dokumentacji gromadzonej w systemach informatycznych maszyn polowych do realizacji procesów roboczych w kolejnych sezonach agrotechnicznych. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systemy lokalizacji przestrzennej. Aktualny stan i perspektywy rozwoju systemów globalnej lokalizacji oraz ich wykorzystanie w rolnictwie i ogrodnictwie. Urządzenia stosowane w technologiach rolnictwa i ogrodnictwa precyzyjnego. Budowa i zasada działania urządzeń agrotronicznych. Prowadzenie równoległe maszynowych agregatów rolniczych i ogrodniczych. Automatyzacja procesów roboczych w maszynach do uprawy gleby, nawożenia, siewu, ochrony chemicznej, pielęgnacji mechanicznej oraz zbioru. Programy do obsługi rolnictwa i ogrodnictwa precyzyjnego. Algorytmy stosowane w projektowaniu procesów wykonawczych. Wady i zalety stosowania rolnictwa precyzyjnego. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestniczenie na zajęciach | 10 |
A-P-2 | Wykonanie projektu | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 10 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 35 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja zadań wykonywanych przez studentów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena projektów obejmujących tematykę ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02aRO_W01 posiada poszerzoną wiedzę z zakresu uprawy roślin rolniczych i ogrodniczych z wykorzystaniem agrotroniki i rolnictwa precyzyjnego | SD_3_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02aRO_U010 posiada umiejętności wyboru oraz projektowania technologii uprawy roślin, stosowanych w rolnictwie i ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych | SD_3_U06 | — | C-1 | T-P-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02aRO_K010 wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów oraz potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy | SD_3_K04 | — | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02aRO_W01 posiada poszerzoną wiedzę z zakresu uprawy roślin rolniczych i ogrodniczych z wykorzystaniem agrotroniki i rolnictwa precyzyjnego | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02aRO_U010 posiada umiejętności wyboru oraz projektowania technologii uprawy roślin, stosowanych w rolnictwie i ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych | 2,0 | |
3,0 | posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02aRO_K010 wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów oraz potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy | 2,0 | |
3,0 | posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Samborski Stanisław, Rolnictwo precyzyjne, PWN, Warszawa, 2018, ISBN-13: 978-83-01-19984-5
- Gozdowski Dariusz, Samborski Stanisław, Sioma Sławomir, Rolnictwo precyzyjne, SGGW, Warszawa, 2007
- Januszewski J., Systemy satelitarne GPS, Galileo i inne, PWN, Warszawa, 2010
- Lamparski J., NAVSTAR GPS od teorii do praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2001
Literatura dodatkowa
- Dawidowski JB., Dobek T., Jurga J., Rolnictwo precyzyjne, PTIR, Kraków, 2011, ISBN 978-83-930818-1-3, rozdział w "Współczesna inżynieria rolnicza - badania i zastosowanie"