Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska

Sylabus przedmiotu Agrotronika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Agrotronika
Specjalność rolnictwo i ogrodnictwo
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 42 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 2,00,50zaliczenie
projektyP4 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zalecana znajomość podstaw budowy i użytkowania maszyn rolniczych i ogrodniczych. technologii uprawy roli i roślin, elektrotechniki i automatyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie systemów rolnictwa precyzyjnego i agrotroniki oraz nabycie umiejętności ich prawidłowego wykorzystania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wyznaczanie współrzędnych w terenie i wprowadzanie granic pól do systemów aplikacyjnych. Projektowanie wykorzystania urządzeń technicznych przeznaczonych do sporządzania map uzyskiwanych plonów, zmienności i zasobności gleby oraz zapotrzebowania roślin na nawozy i środki ochrony roślin. Projektowanie aplikacji wykonawczych do zmiennego dawkowania nawozów oraz środków ochrony roślin z wykorzystaniem dokumentacji gromadzonej w systemach informatycznych maszyn polowych do realizacji procesów roboczych w kolejnych sezonach agrotechnicznych.10
10
wykłady
T-W-1Systemy lokalizacji przestrzennej. Aktualny stan i perspektywy rozwoju systemów globalnej lokalizacji oraz ich wykorzystanie w rolnictwie i ogrodnictwie. Urządzenia stosowane w technologiach rolnictwa i ogrodnictwa precyzyjnego. Budowa i zasada działania urządzeń agrotronicznych. Prowadzenie równoległe maszynowych agregatów rolniczych i ogrodniczych. Automatyzacja procesów roboczych w maszynach do uprawy gleby, nawożenia, siewu, ochrony chemicznej, pielęgnacji mechanicznej oraz zbioru. Programy do obsługi rolnictwa i ogrodnictwa precyzyjnego. Algorytmy stosowane w projektowaniu procesów wykonawczych. Wady i zalety stosowania rolnictwa precyzyjnego.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestniczenie na zajęciach10
A-P-2Wykonanie projektu20
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje10
A-W-3Studiowanie literatury35
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja zadań wykonywanych przez studentów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena projektów obejmujących tematykę ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE02aRO_W01
posiada poszerzoną wiedzę z zakresu uprawy roślin rolniczych i ogrodniczych z wykorzystaniem agrotroniki i rolnictwa precyzyjnego
SD_3_W01C-1T-W-1, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE02aRO_U010
posiada umiejętności wyboru oraz projektowania technologii uprawy roślin, stosowanych w rolnictwie i ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych
SD_3_U06C-1T-P-1, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE02aRO_K010
wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów oraz potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy
SD_3_K04C-1T-W-1, T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE02aRO_W01
posiada poszerzoną wiedzę z zakresu uprawy roślin rolniczych i ogrodniczych z wykorzystaniem agrotroniki i rolnictwa precyzyjnego
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE02aRO_U010
posiada umiejętności wyboru oraz projektowania technologii uprawy roślin, stosowanych w rolnictwie i ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych
2,0
3,0posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE02aRO_K010
wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów oraz potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy
2,0
3,0posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Samborski Stanisław, Rolnictwo precyzyjne, PWN, Warszawa, 2018, ISBN-13: 978-83-01-19984-5
  2. Gozdowski Dariusz, Samborski Stanisław, Sioma Sławomir, Rolnictwo precyzyjne, SGGW, Warszawa, 2007
  3. Januszewski J., Systemy satelitarne GPS, Galileo i inne, PWN, Warszawa, 2010
  4. Lamparski J., NAVSTAR GPS od teorii do praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Dawidowski JB., Dobek T., Jurga J., Rolnictwo precyzyjne, PTIR, Kraków, 2011, ISBN 978-83-930818-1-3, rozdział w "Współczesna inżynieria rolnicza - badania i zastosowanie"

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wyznaczanie współrzędnych w terenie i wprowadzanie granic pól do systemów aplikacyjnych. Projektowanie wykorzystania urządzeń technicznych przeznaczonych do sporządzania map uzyskiwanych plonów, zmienności i zasobności gleby oraz zapotrzebowania roślin na nawozy i środki ochrony roślin. Projektowanie aplikacji wykonawczych do zmiennego dawkowania nawozów oraz środków ochrony roślin z wykorzystaniem dokumentacji gromadzonej w systemach informatycznych maszyn polowych do realizacji procesów roboczych w kolejnych sezonach agrotechnicznych.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy lokalizacji przestrzennej. Aktualny stan i perspektywy rozwoju systemów globalnej lokalizacji oraz ich wykorzystanie w rolnictwie i ogrodnictwie. Urządzenia stosowane w technologiach rolnictwa i ogrodnictwa precyzyjnego. Budowa i zasada działania urządzeń agrotronicznych. Prowadzenie równoległe maszynowych agregatów rolniczych i ogrodniczych. Automatyzacja procesów roboczych w maszynach do uprawy gleby, nawożenia, siewu, ochrony chemicznej, pielęgnacji mechanicznej oraz zbioru. Programy do obsługi rolnictwa i ogrodnictwa precyzyjnego. Algorytmy stosowane w projektowaniu procesów wykonawczych. Wady i zalety stosowania rolnictwa precyzyjnego.15
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestniczenie na zajęciach10
A-P-2Wykonanie projektu20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje10
A-W-3Studiowanie literatury35
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE02aRO_W01posiada poszerzoną wiedzę z zakresu uprawy roślin rolniczych i ogrodniczych z wykorzystaniem agrotroniki i rolnictwa precyzyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie systemów rolnictwa precyzyjnego i agrotroniki oraz nabycie umiejętności ich prawidłowego wykorzystania.
Treści programoweT-W-1Systemy lokalizacji przestrzennej. Aktualny stan i perspektywy rozwoju systemów globalnej lokalizacji oraz ich wykorzystanie w rolnictwie i ogrodnictwie. Urządzenia stosowane w technologiach rolnictwa i ogrodnictwa precyzyjnego. Budowa i zasada działania urządzeń agrotronicznych. Prowadzenie równoległe maszynowych agregatów rolniczych i ogrodniczych. Automatyzacja procesów roboczych w maszynach do uprawy gleby, nawożenia, siewu, ochrony chemicznej, pielęgnacji mechanicznej oraz zbioru. Programy do obsługi rolnictwa i ogrodnictwa precyzyjnego. Algorytmy stosowane w projektowaniu procesów wykonawczych. Wady i zalety stosowania rolnictwa precyzyjnego.
T-P-1Wyznaczanie współrzędnych w terenie i wprowadzanie granic pól do systemów aplikacyjnych. Projektowanie wykorzystania urządzeń technicznych przeznaczonych do sporządzania map uzyskiwanych plonów, zmienności i zasobności gleby oraz zapotrzebowania roślin na nawozy i środki ochrony roślin. Projektowanie aplikacji wykonawczych do zmiennego dawkowania nawozów oraz środków ochrony roślin z wykorzystaniem dokumentacji gromadzonej w systemach informatycznych maszyn polowych do realizacji procesów roboczych w kolejnych sezonach agrotechnicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja zadań wykonywanych przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena projektów obejmujących tematykę ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE02aRO_U010posiada umiejętności wyboru oraz projektowania technologii uprawy roślin, stosowanych w rolnictwie i ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U06Potrafi pogłębiać kompetencje zawodowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-1Poznanie systemów rolnictwa precyzyjnego i agrotroniki oraz nabycie umiejętności ich prawidłowego wykorzystania.
Treści programoweT-P-1Wyznaczanie współrzędnych w terenie i wprowadzanie granic pól do systemów aplikacyjnych. Projektowanie wykorzystania urządzeń technicznych przeznaczonych do sporządzania map uzyskiwanych plonów, zmienności i zasobności gleby oraz zapotrzebowania roślin na nawozy i środki ochrony roślin. Projektowanie aplikacji wykonawczych do zmiennego dawkowania nawozów oraz środków ochrony roślin z wykorzystaniem dokumentacji gromadzonej w systemach informatycznych maszyn polowych do realizacji procesów roboczych w kolejnych sezonach agrotechnicznych.
T-W-1Systemy lokalizacji przestrzennej. Aktualny stan i perspektywy rozwoju systemów globalnej lokalizacji oraz ich wykorzystanie w rolnictwie i ogrodnictwie. Urządzenia stosowane w technologiach rolnictwa i ogrodnictwa precyzyjnego. Budowa i zasada działania urządzeń agrotronicznych. Prowadzenie równoległe maszynowych agregatów rolniczych i ogrodniczych. Automatyzacja procesów roboczych w maszynach do uprawy gleby, nawożenia, siewu, ochrony chemicznej, pielęgnacji mechanicznej oraz zbioru. Programy do obsługi rolnictwa i ogrodnictwa precyzyjnego. Algorytmy stosowane w projektowaniu procesów wykonawczych. Wady i zalety stosowania rolnictwa precyzyjnego.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja zadań wykonywanych przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena projektów obejmujących tematykę ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE02aRO_K010wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów oraz potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Poznanie systemów rolnictwa precyzyjnego i agrotroniki oraz nabycie umiejętności ich prawidłowego wykorzystania.
Treści programoweT-W-1Systemy lokalizacji przestrzennej. Aktualny stan i perspektywy rozwoju systemów globalnej lokalizacji oraz ich wykorzystanie w rolnictwie i ogrodnictwie. Urządzenia stosowane w technologiach rolnictwa i ogrodnictwa precyzyjnego. Budowa i zasada działania urządzeń agrotronicznych. Prowadzenie równoległe maszynowych agregatów rolniczych i ogrodniczych. Automatyzacja procesów roboczych w maszynach do uprawy gleby, nawożenia, siewu, ochrony chemicznej, pielęgnacji mechanicznej oraz zbioru. Programy do obsługi rolnictwa i ogrodnictwa precyzyjnego. Algorytmy stosowane w projektowaniu procesów wykonawczych. Wady i zalety stosowania rolnictwa precyzyjnego.
T-P-1Wyznaczanie współrzędnych w terenie i wprowadzanie granic pól do systemów aplikacyjnych. Projektowanie wykorzystania urządzeń technicznych przeznaczonych do sporządzania map uzyskiwanych plonów, zmienności i zasobności gleby oraz zapotrzebowania roślin na nawozy i środki ochrony roślin. Projektowanie aplikacji wykonawczych do zmiennego dawkowania nawozów oraz środków ochrony roślin z wykorzystaniem dokumentacji gromadzonej w systemach informatycznych maszyn polowych do realizacji procesów roboczych w kolejnych sezonach agrotechnicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja zadań wykonywanych przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena projektów obejmujących tematykę ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0