Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
Sylabus przedmiotu Funkcjonowanie biosystemów w warunkach antropopresji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Funkcjonowanie biosystemów w warunkach antropopresji | ||
Specjalność | inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>, Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 40 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych pojęć i procesów z zakresu biologii i ekologii. Orientacja we współczesnych zagrożeniach dotyczących środowiska przyrodniczego w skali regionalnej i globalnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie globalnych i lokalnych zagrożeń dla różnorodności biologicznej |
C-2 | Poznanie rodzajów oddziaływań antropogeniczych wpływających degradująco na biosystemy |
C-3 | Poznanie współczesnych metod czynnej ochrony i kompensacji strat w biosystemach spowodowanych antropopresją |
C-4 | Zapoznanie się z metodyką waloryzacji stanu zachowania oraz wyceny strat w środowisku przyrodniczym spowodowanych antropopresją |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wpływ oddziaływań antropogenicznych na siedliska przyrodnicze i gatunki na obszarach Natura 2000 - analiza dokumentacji SFD na wybranaych przykładach ostoi w wojewodztwie zachodniopomorskim | 6 |
T-P-2 | Ocena niezbędnego zakresu i dobór metod kompensacji przyrodniczej zdegradowanych biosystemów w trakcie działań inwestycyjnych | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagrożenia dla różnorodności biologicznej w skali lokalnej i globalnej | 2 |
T-W-2 | Zróżnicowanie i podstawy klasyfikacji siedlisk przyrodniczych, cennej flory i fauny w przepisach prawa krajowego i UE | 3 |
T-W-3 | System klasyfikacji oddziaływań antropogeniczych na siedliska przyrodnicze i gatunki, stosowany w Polsce i UE | 2 |
T-W-4 | Metody czynnej ochrony i restytucji ekosystemów naturalmnych i zdegradowanych w trakcie działan inwestycyjnych. Zasady kompensacji przyrodniczej. | 6 |
T-W-5 | Przegląd metod wyceny bioróżnorodności w koncepcji świadczeń ekosystemowych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | opracowanie wybranego zagadnienia w oparciu o materiały źródłowe - praca indywidualna | 10 |
A-P-3 | przygotowanie do zajęć, analiza literatury przedmiotu i materiałów źródłówych | 8 |
A-P-4 | konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | samodzielne analizowanie zagadnień prezentowanych na wykładach | 15 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 15 |
A-W-4 | zaliczenie wykładów | 2 |
A-W-5 | przygotowanie pytan problemowych na wykłady - materiały do dyskusji | 13 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | dyskusja problemowa |
M-3 | analiza materiału źródłowego - studium przypadku |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawozdanie z analizy materiałów źródłowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z treści wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE05bISG_W01 doktorant ma wiedzę z zakresu różnorodności i zmienności biosystemów w warunkach antropopresji | SD_3_W01, SD_3_W07 | — | C-1, C-3, C-2, C-4 | T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE05bISG_U01 doktorant potrafi dobrać metody czynnej ochrony i restytucji zdegradowanych biosystemów oraz umie zaplanować właściwą dla nich kompensacjeę przyrodniczą | SD_3_U02 | — | C-3, C-4 | T-P-1, T-W-4, T-W-5, T-P-2 | M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE05bISG_K01 doktorant ma świadomość globalnych i lokalnych zagrożeń biosystemów spowodowanych oddziaływaniami antropogenicznymi i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy w zakresie ochrony i zachowania różnorodności biologicznej | SD_3_K04, SD_3_K03 | — | C-1, C-4, C-3, C-2 | T-W-2, T-P-1, T-W-3, T-P-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE05bISG_W01 doktorant ma wiedzę z zakresu różnorodności i zmienności biosystemów w warunkach antropopresji | 2,0 | |
3,0 | doktorant zna kluczowe zagrożenia dla struktury i funkcjonowania biosystemów w skali lokalnej i globalnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE05bISG_U01 doktorant potrafi dobrać metody czynnej ochrony i restytucji zdegradowanych biosystemów oraz umie zaplanować właściwą dla nich kompensacjeę przyrodniczą | 2,0 | |
3,0 | doktorant potrafi wymienić zagrożenia dla struktury i funkcjonowania biosystemów w skali lokalnej i globalnej oraz zaproponować metody czynnej ochrony, kompensacji przyrodniczej lub restytucji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE05bISG_K01 doktorant ma świadomość globalnych i lokalnych zagrożeń biosystemów spowodowanych oddziaływaniami antropogenicznymi i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy w zakresie ochrony i zachowania różnorodności biologicznej | 2,0 | |
3,0 | doktorant ma świadomość znaczenia zagrożeń dla struktury i funkcjonowania biosystemów oraz metod ich minimalizacji, rozumie znaczenie pogłębiania wiedzy na ten temat, edukacji ekologicznej i kształtowania postaw proekologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, 5
- Symonides E., Ochrona przyrody, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008, 1
Literatura dodatkowa
- Pietrzak M., Podstawy i zastosowania ekologii krajobrazu. Teoria i metodologia., PWSZ im. J.Komenskiego, Leszno, 2010, 1
- Obidziński A., Żelazo J., Inwentaryzacja i waloryzacja przyrodnicza., SGGW, Warszawa, 2011, 2