Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
Sylabus przedmiotu Inżynieria terahercowa i mikrofalowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria terahercowa i mikrofalowa | ||
Specjalność | automatyka, elektronika i elektrotechnika | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Łopato <Przemyslaw.Lopato@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Łopato <Przemyslaw.Lopato@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs akademicki z matematyki i fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z projektowaniem układów wysokich częstotliwości. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do projektu | 1 |
T-P-2 | Realizacja projektu w laboratorium | 8 |
T-P-3 | Prezentacja wyników i dyskusja | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fale elektromagnetyczne w zakresie mikrofalowym i terahercowym. | 2 |
T-W-2 | Prowadzenie fal wysokiej częstotliwości i fale w ośrodkach warstwowych. | 2 |
T-W-3 | Metody genreacji i detekcji fal EM w zakresie mikrofalowym i terahercowym | 2 |
T-W-4 | Elementy i urządzenia pasywne w technice mikrofalowej i terahercowej | 3 |
T-W-5 | Elementy i urządzenia aktywne w technice mikrofalowej i terahercowej | 1 |
T-W-6 | Projektowanie i modelowanie numeryczne układów wysokiej i bardzo wysokiej częstotliwości | 4 |
T-W-7 | Metamateriały i metapowierzchnie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | przygotowanie się do zajęć - przegląd literatury | 5 |
A-P-3 | realizacja projektu | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zajęć - praca z literaturą | 45 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena prezentacji multimedialnej i sprawozdania z wykonanego projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE04bAEE_W01 Student posiada wiedzę na temat projektowania urządzeń techniki terahercowej i mikrofalowej | SD_3_W01 | — | C-1 | T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE04bAEE_U01 Student posiada umiejętności w zakresie symulacji numerycznych i projektowania urządzeń techniki terahercowej i mikrofalowej. | SD_3_U02 | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE04bAEE_K01 Student potrafi krytycznie przeanalizować wyniki własnej działalności badawczej, wyciągnąć wnioski i określić dalsze kierunki rozwoju. | SD_3_K01 | — | C-1 | T-P-3, T-P-2, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE04bAEE_W01 Student posiada wiedzę na temat projektowania urządzeń techniki terahercowej i mikrofalowej | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu techniki terahercowej i mikrofalowej i zna wybrane metody projektowania urządzeń pracujących w tym zakresie.. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE04bAEE_U01 Student posiada umiejętności w zakresie symulacji numerycznych i projektowania urządzeń techniki terahercowej i mikrofalowej. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dokonać analizy pracy standardowych urządzeń działających w zakresie terahercowym i mikrofalowym, dobrać i zastosować metodę ich pomiaru i analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE04bAEE_K01 Student potrafi krytycznie przeanalizować wyniki własnej działalności badawczej, wyciągnąć wnioski i określić dalsze kierunki rozwoju. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przeanalizować i omówić wyniki badań, wyciągnąć wnioski oraz zaproponować dalszy kierunek prac. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szóstka J., Fale i anteny, WKŁ, Warszawa, 2006
- Spałek D., Fale elektromagnetyczne. Podstawy teorii anten i falowodów, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2015
- Dobrowolski J.A., Technika wysokich częstotliwości, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2001
- Łopato P., Detekcja i identyfikacja defektów struktur dielektrycznych i kompozytowych z wykorzystaniem fal elektromagnetycznych w zakresie terahercowym, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2018
Literatura dodatkowa
- Balanis C. A., Antenna Theory: Analysis and Design, John Wiley & Sons Inc., New York, 2005
- Mittleman D., Sensing with terahertz radiation, Springer, Berlin, 2010
- Lee Yun-Shik, Principles of terahertz science and technology, Springer, New York, 2009