Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Polimerowe bio- i nanomateriały

Sylabus przedmiotu Nanokataliza i nanokatalizatory:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nanokataliza i nanokatalizatory
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Urszula Narkiewicz <Urszula.Narkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Ekiert <Ewa.Dabrowa@zut.edu.pl>, Karolina Kiełbasa <Karolina.Kielbasa@zut.edu.pl>, Rafal Pelka <Rafal.Pelka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,56zaliczenie
laboratoriaL7 25 1,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii
W-2Chemia nieorganiczna
W-3Chemia fizyczna
W-4Pożądana znajomość tresci przedmiotów specjalizacyjnych: podstawy adsorpcji i katalizy oraz fizykochemia powierzchni.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z zagadnieniami dotyczącymi wykorzystywania nanomateriałów w procesach katalitycznych. Zapoznanie Studentów z metodami preparatyki nanokatalizatorów, technikami stosowanymi do charakterystyki nanokatalizatorów oraz możliwościami ich wykorzystania w nanokatalizie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne związane z preparatyką i charakteryzowaniem nanokatalizatorów25
25
wykłady
T-W-1Składniki katalizatora i ich funkcje.1
T-W-2Kataliza na nanocząstkach. Nanocząstki koloidalne stabilizowane surfaktantami, jako prekursory nanokatalizatorów2
T-W-3Metody preparatyki nanokatalizatorów.2
T-W-4Nośniki tlenkowe i węglowe stosowane w nanokatalizatorach.2
T-W-5Metody charakterystyki struktury i powierzchni właściwej nanokatalizatorów heterogenicznych.2
T-W-6Nośnikowe nanokatalizatory mono- i bimetaliczne.2
T-W-7Katalizatory nanoporowate.2
T-W-8Wybrane reakcje przebiegajace z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie sprawozdania z laboratorium7
A-L-3Konsultacje u prowadzacego zajęcia4
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu4
30
wykłady
A-W-1Udział w zajeciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu9
A-W-3Konsultacje z wykładowcą2
A-W-4Zapoznanie się z literaturą z przedmiotu4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajeciach laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pismene oraz ocena wykonanego sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C15_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy.
Nano_1A_W02, Nano_1A_W04, Nano_1A_W08C-1T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C15_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem.
Nano_1A_U01, Nano_1A_U09, Nano_1A_U10, Nano_1A_U13, Nano_1A_U14C-1T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C15_K01
Student rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.
Nano_1A_K02, Nano_1A_K01, Nano_1A_K07C-1T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C15_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy.
2,0Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym wiedzy z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Student nie zna metod otrzymywania i technik wykorzystywanych do charakterystyki nanokatalizatorów oraz nie zna reakcji przebiegających z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmów.
3,0Student opanował w 60 % wiedzę z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz zna reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy.
3,5Student opanował w 70 % wiedzę z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz zna reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy.
4,0Student opanował w 80 % wiedzę z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz zna reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy.
4,5Student opanował w 90 % wiedzę z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz zna reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy.
5,0Student w pełni opanował wiedzę z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz zna reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C15_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem.
2,0Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym wykorzystać zdobytej wiedzy do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, nie potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związanego z ich stosowaniem.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5Student potrafi w stopniu większym, niż dostateczny, wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,5Student potrafi w stopniu większym, niż dobry, wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
5,0Student w pełni potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C15_K01
Student rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.
2,0Student nie rozumie potrzeby kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Nie ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i nie poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, nie rozumie potrzebyę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.
3,5Student w stopniu większym, niż dostateczny rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.
4,0Student w stopniu dobrym rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.
4,5Student w stopniu większym, niż dobry rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.
5,0Student w pełni rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.

Literatura podstawowa

  1. A.V. Narlikar, Y.Y. Fu, The oxford handbook of nanoscience and technology, Vol. II - Materials, Oxford University press, 2010
  2. A.V. Narlikar, Y.Y. Fu, The oxford handbook of nanoscience and technology, Vol. II - Applications, Oxford University press, 2010
  3. R. Richards, Surface nad nanomolecular catalysts, CRC Press/Taylor, 2006
  4. D. Astruc, Nanoparticles and catalysis, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne związane z preparatyką i charakteryzowaniem nanokatalizatorów25
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Składniki katalizatora i ich funkcje.1
T-W-2Kataliza na nanocząstkach. Nanocząstki koloidalne stabilizowane surfaktantami, jako prekursory nanokatalizatorów2
T-W-3Metody preparatyki nanokatalizatorów.2
T-W-4Nośniki tlenkowe i węglowe stosowane w nanokatalizatorach.2
T-W-5Metody charakterystyki struktury i powierzchni właściwej nanokatalizatorów heterogenicznych.2
T-W-6Nośnikowe nanokatalizatory mono- i bimetaliczne.2
T-W-7Katalizatory nanoporowate.2
T-W-8Wybrane reakcje przebiegajace z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie sprawozdania z laboratorium7
A-L-3Konsultacje u prowadzacego zajęcia4
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajeciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu9
A-W-3Konsultacje z wykładowcą2
A-W-4Zapoznanie się z literaturą z przedmiotu4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C15_W01Student ma podstawową wiedzę dotyczącą nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W02ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii fizycznej, nieorganicznej i organicznej, analitycznej, biochemii, fizyki i ich technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych oraz rozumienia roli fizyki w różnych obszarach techniki i nanotechnologii
Nano_1A_W04ma wiedzę z zakresu budowy materii, mechanizmów procesów chemicznych i ich aplikacji w nanotechnologii wytwarzania nowoczesnych materiałów
Nano_1A_W08ma wiedzę z zakresu technik oraz metod identyfikacji i charakteryzowania nanomateriałów, a także ma wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym związanym z nanotechnologią
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z zagadnieniami dotyczącymi wykorzystywania nanomateriałów w procesach katalitycznych. Zapoznanie Studentów z metodami preparatyki nanokatalizatorów, technikami stosowanymi do charakterystyki nanokatalizatorów oraz możliwościami ich wykorzystania w nanokatalizie.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenia laboratoryjne związane z preparatyką i charakteryzowaniem nanokatalizatorów
T-W-1Składniki katalizatora i ich funkcje.
T-W-3Metody preparatyki nanokatalizatorów.
T-W-2Kataliza na nanocząstkach. Nanocząstki koloidalne stabilizowane surfaktantami, jako prekursory nanokatalizatorów
T-W-7Katalizatory nanoporowate.
T-W-5Metody charakterystyki struktury i powierzchni właściwej nanokatalizatorów heterogenicznych.
T-W-8Wybrane reakcje przebiegajace z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy
T-W-4Nośniki tlenkowe i węglowe stosowane w nanokatalizatorach.
T-W-6Nośnikowe nanokatalizatory mono- i bimetaliczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajeciach laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pismene oraz ocena wykonanego sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym wiedzy z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Student nie zna metod otrzymywania i technik wykorzystywanych do charakterystyki nanokatalizatorów oraz nie zna reakcji przebiegających z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmów.
3,0Student opanował w 60 % wiedzę z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz zna reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy.
3,5Student opanował w 70 % wiedzę z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz zna reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy.
4,0Student opanował w 80 % wiedzę z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz zna reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy.
4,5Student opanował w 90 % wiedzę z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz zna reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy.
5,0Student w pełni opanował wiedzę z zakresu nanokatalizy i nanokatalizatorów. Zna metody otrzymywania i techniki wykorzystywane do charakterystyki nanokatalizatorów oraz zna reakcje przebiegające z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C15_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii, nanomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Nano_1A_U09potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych (wyniki eksperymentalne, symulacje) do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Nano_1A_U10potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonać krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Nano_1A_U13potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych i fizycznych oraz stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Nano_1A_U14potrafi oznaczać właściwości fizyczne i chemiczne związków chemicznych i materiałów, w szczególności nanomateriałów przy wykorzystaniu odpowiednich technik badawczych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z zagadnieniami dotyczącymi wykorzystywania nanomateriałów w procesach katalitycznych. Zapoznanie Studentów z metodami preparatyki nanokatalizatorów, technikami stosowanymi do charakterystyki nanokatalizatorów oraz możliwościami ich wykorzystania w nanokatalizie.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenia laboratoryjne związane z preparatyką i charakteryzowaniem nanokatalizatorów
T-W-1Składniki katalizatora i ich funkcje.
T-W-3Metody preparatyki nanokatalizatorów.
T-W-2Kataliza na nanocząstkach. Nanocząstki koloidalne stabilizowane surfaktantami, jako prekursory nanokatalizatorów
T-W-7Katalizatory nanoporowate.
T-W-5Metody charakterystyki struktury i powierzchni właściwej nanokatalizatorów heterogenicznych.
T-W-8Wybrane reakcje przebiegajace z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy
T-W-4Nośniki tlenkowe i węglowe stosowane w nanokatalizatorach.
T-W-6Nośnikowe nanokatalizatory mono- i bimetaliczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajeciach laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pismene oraz ocena wykonanego sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym wykorzystać zdobytej wiedzy do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, nie potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związanego z ich stosowaniem.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5Student potrafi w stopniu większym, niż dostateczny, wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,5Student potrafi w stopniu większym, niż dobry, wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
5,0Student w pełni potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaproponowania metody otrzymywania nanokatalizatorów, potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i metod do kontroli badanego procesu i otrzymanych nanomateriałów oraz ocenić zagrożenia związane z ich stosowaniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C15_K01Student rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K02ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Nano_1A_K01rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii, potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do pracy samodzielnej
Nano_1A_K07rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii i związanych z nimi korzyści oraz problemów, potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z zagadnieniami dotyczącymi wykorzystywania nanomateriałów w procesach katalitycznych. Zapoznanie Studentów z metodami preparatyki nanokatalizatorów, technikami stosowanymi do charakterystyki nanokatalizatorów oraz możliwościami ich wykorzystania w nanokatalizie.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenia laboratoryjne związane z preparatyką i charakteryzowaniem nanokatalizatorów
T-W-1Składniki katalizatora i ich funkcje.
T-W-3Metody preparatyki nanokatalizatorów.
T-W-2Kataliza na nanocząstkach. Nanocząstki koloidalne stabilizowane surfaktantami, jako prekursory nanokatalizatorów
T-W-7Katalizatory nanoporowate.
T-W-5Metody charakterystyki struktury i powierzchni właściwej nanokatalizatorów heterogenicznych.
T-W-8Wybrane reakcje przebiegajace z udziałem nanokatalizatorów i ich mechanizmy
T-W-4Nośniki tlenkowe i węglowe stosowane w nanokatalizatorach.
T-W-6Nośnikowe nanokatalizatory mono- i bimetaliczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajeciach laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pismene oraz ocena wykonanego sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Nie ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i nie poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, nie rozumie potrzebyę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.
3,5Student w stopniu większym, niż dostateczny rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.
4,0Student w stopniu dobrym rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.
4,5Student w stopniu większym, niż dobry rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.
5,0Student w pełni rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiągnięć w dziedzinie nanotechnologii. Ma świadomość wpływu swojej działalności na otoczenie i poczuwa się do odpowiedzialność za swoje działania i decyzje, rozumie potrzebę przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne środki przekazu.