Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów ekoenergetyki

Sylabus przedmiotu Absorpcja i absorbery:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Absorpcja i absorbery
Specjalność Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl>, Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy teorii wymiany masy i pędu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wiedzą w zakresie procesów absorpcyjnych w zastosowaniu do zagadnień ochrony środowiska
C-2Ukształtowanie umiejętności obliczeń procesów wymiany masy w absorberach oraz dobory typu absorbera

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia absorbera z bezprzelewowymi półkami sitowymi do oczyszczania spalinowych gazów energetycznych14
T-A-2Kolokwium1
15
wykłady
T-W-1Ocena stopnia skażenia powietrza w Polsce. Dobór właściwej metody oczyszczania gazów odlotowych. Typy absorberów4
T-W-2Metody obliczeniowe absorpcji. Wpływ reakcji chemicznej na absorpcję. Sprawność absorpcji5
T-W-3Charakterystyka metod absorpcyjnych stosowanych w ochronie środowiska5
T-W-4Kolokwium I1
T-W-5Problemy obliczeniowe absorpcji przy oczyszczaniu gazów odlotowych. Kryteria doboru roztworu absorpcyjnego. Wyznaczanie równowagi absorpcyjnej. Wybór typu absorbera. Badania absorpcji ciągłej i okresowej. Przewidywanie efektów absorpcji w większej skali.10
T-W-6Zastosowanie absorpcji do wychwytywania zanieczyszczeń gazowych w przemyśle chemicznycm i w przemysłach pokrewnych4
T-W-7Kolokwium II1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielna analiza przez studenta problemów obliczeniowych związanych z procesem absorpcji i absorberami15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna studenta nad przyswojeniem materiału ujętego w programie wykładów i przygotowanie się do zaliczenia tego materiału30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład - Metody podające: wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia- Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład - dwa kolokwia pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie wykładu jako ocena średnia z dwóch pozytywnych ocen kolokwiów
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-13_W06
student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami absorpcji
ICHP_2A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-13_U17
student potrafi przeanalizować zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska, uwzględniając aspekty pozatechniczne
ICHP_2A_U17C-2T-A-1M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-13_K02
student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej
ICHP_2A_K02C-1, C-2T-A-1, T-W-1, T-W-6M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-13_W06
student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami absorpcji
2,0student nie ma szczegółowej wiedzy związanej z zagadnieniami absorpcji
3,0student jest w stanie scharakteryzować w stopniu podstawowym procesy absorpcji objęte programem nauczania
3,5student jest w stanie scharakteryzować w stopniu więcej niż podstawowym procesy absorpcji objęte programem nauczania
4,0student jest w stanie szeroko scharakteryzować procesy absorpcji objęte programem nauczania
4,5student jest w stanie szeroko scharakteryzować procesy absorpcji objęte programem nauczania i objaśniać mechanizm tych procesów
5,0student jest w stanie szeroko scharakteryzować procesy absorpcji objęte programem nauczania i owyczerpująco bjaśniać mechanizm tych procesów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-13_U17
student potrafi przeanalizować zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska, uwzględniając aspekty pozatechniczne
2,0student nie potrafi przeanalizować zadań inżynierskich z zakresu absorpcji i absorberów, specyficznych dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
3,0student potrafi przeanalizować w stopniu podstawowym zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
3,5student potrafi przeanalizować w stopniu więcej niż podstawowym zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
4,0student potrafi szeroko przeanalizować zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
4,5student potrafi szeroko przeanalizować zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska oraz potrafi wyczerpująco ocenić aspekty pozatechniczne
5,0student potrafi szeroko przeanalizować zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska oraz potrafi bardzo wyczerpująco ocenić aspekty pozatechniczne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-13_K02
student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej
2,0student nie rozumie ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
3,0student rozumie ważność podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
3,5student rozumie ważność wielu podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
4,0student rozumie ważność różnych, nie tylko podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
4,5student rozumie ważność wielu różnych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
5,0student rozumie ważność wielu różnych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz wykazuje aktywną postawę w proponowaniu rozwiązań przyjaznych środowisku

Literatura podstawowa

  1. Hobler T., Dyfuzyjny ruch masy i absorbery, WNT, Warszawa, 1976
  2. Zarzycki R., Chacuk A., Starzak M., Absorpcja i absorbery, WNT, Warszawa, 1995
  3. Koch R., Kozioła A., Dyfuzyjno-cieplny rozdział substancji, WNT, Warszawa, 1994
  4. Pohorecki R., Wroński S., Kinetyka i termodynamika procesów inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1977
  5. Wroński S., Pohorecki R., Siwiński J., Przykłady obliczeń z termodynamiki i kinetyki procesów inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1979

Literatura dodatkowa

  1. Materiały Międzynarodowych Konferencji Naukowych "Teoria i Praktyka Ochrony Powietrza", IPIŚ PAN, Zabrze, 1996, Wybrane zagadnienia w materiałach z lat 1996-2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia absorbera z bezprzelewowymi półkami sitowymi do oczyszczania spalinowych gazów energetycznych14
T-A-2Kolokwium1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ocena stopnia skażenia powietrza w Polsce. Dobór właściwej metody oczyszczania gazów odlotowych. Typy absorberów4
T-W-2Metody obliczeniowe absorpcji. Wpływ reakcji chemicznej na absorpcję. Sprawność absorpcji5
T-W-3Charakterystyka metod absorpcyjnych stosowanych w ochronie środowiska5
T-W-4Kolokwium I1
T-W-5Problemy obliczeniowe absorpcji przy oczyszczaniu gazów odlotowych. Kryteria doboru roztworu absorpcyjnego. Wyznaczanie równowagi absorpcyjnej. Wybór typu absorbera. Badania absorpcji ciągłej i okresowej. Przewidywanie efektów absorpcji w większej skali.10
T-W-6Zastosowanie absorpcji do wychwytywania zanieczyszczeń gazowych w przemyśle chemicznycm i w przemysłach pokrewnych4
T-W-7Kolokwium II1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielna analiza przez studenta problemów obliczeniowych związanych z procesem absorpcji i absorberami15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna studenta nad przyswojeniem materiału ujętego w programie wykładów i przygotowanie się do zaliczenia tego materiału30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C07-13_W06student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami absorpcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W06ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą w zakresie procesów absorpcyjnych w zastosowaniu do zagadnień ochrony środowiska
Treści programoweT-W-1Ocena stopnia skażenia powietrza w Polsce. Dobór właściwej metody oczyszczania gazów odlotowych. Typy absorberów
T-W-2Metody obliczeniowe absorpcji. Wpływ reakcji chemicznej na absorpcję. Sprawność absorpcji
T-W-3Charakterystyka metod absorpcyjnych stosowanych w ochronie środowiska
T-W-5Problemy obliczeniowe absorpcji przy oczyszczaniu gazów odlotowych. Kryteria doboru roztworu absorpcyjnego. Wyznaczanie równowagi absorpcyjnej. Wybór typu absorbera. Badania absorpcji ciągłej i okresowej. Przewidywanie efektów absorpcji w większej skali.
T-W-6Zastosowanie absorpcji do wychwytywania zanieczyszczeń gazowych w przemyśle chemicznycm i w przemysłach pokrewnych
Metody nauczaniaM-1Wykład - Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - dwa kolokwia pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie wykładu jako ocena średnia z dwóch pozytywnych ocen kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma szczegółowej wiedzy związanej z zagadnieniami absorpcji
3,0student jest w stanie scharakteryzować w stopniu podstawowym procesy absorpcji objęte programem nauczania
3,5student jest w stanie scharakteryzować w stopniu więcej niż podstawowym procesy absorpcji objęte programem nauczania
4,0student jest w stanie szeroko scharakteryzować procesy absorpcji objęte programem nauczania
4,5student jest w stanie szeroko scharakteryzować procesy absorpcji objęte programem nauczania i objaśniać mechanizm tych procesów
5,0student jest w stanie szeroko scharakteryzować procesy absorpcji objęte programem nauczania i owyczerpująco bjaśniać mechanizm tych procesów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C07-13_U17student potrafi przeanalizować zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska, uwzględniając aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U17potrafi przeanalizować proste i złożone zadania inżynierskie, specyficzne dla studiowanej specjalności, w tym zagadnienia nietypowe, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności obliczeń procesów wymiany masy w absorberach oraz dobory typu absorbera
Treści programoweT-A-1Obliczenia absorbera z bezprzelewowymi półkami sitowymi do oczyszczania spalinowych gazów energetycznych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia- Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi przeanalizować zadań inżynierskich z zakresu absorpcji i absorberów, specyficznych dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
3,0student potrafi przeanalizować w stopniu podstawowym zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
3,5student potrafi przeanalizować w stopniu więcej niż podstawowym zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
4,0student potrafi szeroko przeanalizować zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
4,5student potrafi szeroko przeanalizować zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska oraz potrafi wyczerpująco ocenić aspekty pozatechniczne
5,0student potrafi szeroko przeanalizować zadania inżynierskie z zakresu absorpcji i absorberów, specyficzne dla specjalności Procesy i urządzenia w ochronie środowiska oraz potrafi bardzo wyczerpująco ocenić aspekty pozatechniczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C07-13_K02student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą w zakresie procesów absorpcyjnych w zastosowaniu do zagadnień ochrony środowiska
C-2Ukształtowanie umiejętności obliczeń procesów wymiany masy w absorberach oraz dobory typu absorbera
Treści programoweT-A-1Obliczenia absorbera z bezprzelewowymi półkami sitowymi do oczyszczania spalinowych gazów energetycznych
T-W-1Ocena stopnia skażenia powietrza w Polsce. Dobór właściwej metody oczyszczania gazów odlotowych. Typy absorberów
T-W-6Zastosowanie absorpcji do wychwytywania zanieczyszczeń gazowych w przemyśle chemicznycm i w przemysłach pokrewnych
Metody nauczaniaM-1Wykład - Metody podające: wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia- Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - dwa kolokwia pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
3,0student rozumie ważność podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
3,5student rozumie ważność wielu podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
4,0student rozumie ważność różnych, nie tylko podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
4,5student rozumie ważność wielu różnych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
5,0student rozumie ważność wielu różnych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz wykazuje aktywną postawę w proponowaniu rozwiązań przyjaznych środowisku