Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Silniki okrętowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Silniki okrętowe
Specjalność Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 30 1,20,67zaliczenie
wykładyW7 15 0,80,33egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z budowy i eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych oraz silników i układów napędowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi problematyki stosowania paliw ciężkich w aspekcie budowy i eksploatacji silników okrętowych, problematyki eksploatacji okrętowych silników dwupaliwowych, ustalania pól obciążeń silników okrętowych, charakterystyki ustalonych i nieustalonych warunków pracy oraz szczególnych stanów eksploatacyjnych, jak również obciążeń mechanicznych i cieplnych głównych elementów tych silników.
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania obliczeń obiegów teoretycznych i porównawczych okrętowych silników spalinowych, obliczeń punktów współpracy silnika okrętowego ze śrubą napędową, obliczeń mocy, zużycia paliwa umownego i rzeczywistego w różnych warunkach eksploatacji silnika okrętowego, obliczeń obciążeń mechanicznych i cieplnych silnika okrętowego oraz instalacji smarowania i chłodzenia tych silników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie obiegów teoretycznych i porównawczych okrętowych silników spalinowych.6
T-A-2Obliczanie punktów współpracy silnika okrętowego ze śrubą napędową.6
T-A-3Obliczanie mocy, zużycia paliwa umownego i rzeczywistego w różnych warunkach eksploatacji silnika okrętowego.4
T-A-4Obliczanie obciążeń mechanicznych i cieplnych silnika okrętowego.4
T-A-5Obliczanie instalacji smarowania i chłodzenia silnika okrętowego.4
T-A-6Opracowanie schematów instalacji smarowania i chłodzenia silnika okrętowego.4
T-A-7Zaliczenie.2
30
wykłady
T-W-1Charakterystyka i podział okrętowych silników spalinowych.2
T-W-2Problematyka stosowania paliw ciężkich w aspekcie budowy i eksploatacji silników okrętowych.2
T-W-3Problematyka eksploatacji okrętowych silników dwupaliwowych.2
T-W-4Pola obciążeń silników okrętowych (charakterystyki śrubowe, charakterystyki prędkościowe).3
T-W-5Ustalone i nieustalone warunki pracy silników okrętowych.2
T-W-6Szczególne stany eksploatacyjne silników okrętowych.2
T-W-7Obciążenia mechaniczne i cieplne głównych elementów silnika. Właściwości pracy instalacji smarowania i chłodzenia silników okrętowych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-A-2Przygotowanie prac kontrolnych.1
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.3
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie.2
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów.
M-3Wykorzystanie metod eksponujących z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Wykorzystanie metod programowanych z wykorzystaniem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych z ćwiczeń przedmiotowych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-14_W01
Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące problematyki stosowania paliw ciężkich w aspekcie budowy i eksploatacji silników okrętowych, problematyki eksploatacji okrętowych silników dwupaliwowych, ustalania pól obciążeń silników okrętowych, charakterystyki ustalonych i nieustalonych warunków pracy oraz szczególnych stanów eksploatacyjnych, jak również obciążeń mechanicznych i cieplnych głównych elementów tych silników.
O_1A_W08, O_1A_W14, O_1A_W16C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-3, M-2, M-1S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-14_U01
Student posiada umiejętności przeprowadzania obliczeń obiegów teoretycznych i porównawczych okrętowych silników spalinowych, obliczeń punktów współpracy silnika okrętowego ze śrubą napędową, obliczeń mocy, zużycia paliwa umownego i rzeczywistego w różnych warunkach eksploatacji silnika okrętowego, obliczeń obciążeń mechanicznych i cieplnych silnika okrętowego oraz instalacji smarowania i chłodzenia tych silników.
O_1A_U03, O_1A_U09, O_1A_U12C-1, C-2T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-6, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-2, M-1, M-4, M-5S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-14_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie aspekty systemowe i pozatechniczne związane z eksploatacją silników okrętowych, a także konieczność samokształcenia się w celu poznawania nowych technik i technologii związanych z budową i projektowaniem silników okrętowych.
O_1A_K01, O_1A_K02, O_1A_K08C-2T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-6, T-W-7M-2, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-14_W01
Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące problematyki stosowania paliw ciężkich w aspekcie budowy i eksploatacji silników okrętowych, problematyki eksploatacji okrętowych silników dwupaliwowych, ustalania pól obciążeń silników okrętowych, charakterystyki ustalonych i nieustalonych warunków pracy oraz szczególnych stanów eksploatacyjnych, jak również obciążeń mechanicznych i cieplnych głównych elementów tych silników.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-14_U01
Student posiada umiejętności przeprowadzania obliczeń obiegów teoretycznych i porównawczych okrętowych silników spalinowych, obliczeń punktów współpracy silnika okrętowego ze śrubą napędową, obliczeń mocy, zużycia paliwa umownego i rzeczywistego w różnych warunkach eksploatacji silnika okrętowego, obliczeń obciążeń mechanicznych i cieplnych silnika okrętowego oraz instalacji smarowania i chłodzenia tych silników.
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-14_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie aspekty systemowe i pozatechniczne związane z eksploatacją silników okrętowych, a także konieczność samokształcenia się w celu poznawania nowych technik i technologii związanych z budową i projektowaniem silników okrętowych.
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych i społecznych aspektów działalności inżynierskiej oraz konieczności dalszego kształcenia się
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych i społecznych aspektach działalności inżynierskiej oraz konieczności dalszego kształcenia się
3,5Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z konieczności dalszego kształcenia się
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z konieczności dalszego kształcenia się
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z konieczności dalszego kształcenia się; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z konieczności dalszego kształcenia się; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Jędrzejowski J., Obliczanie tłokowego silnika spalinowego, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1988
  2. Piotrowski I., Witkowski K., Eksploatacja okrętowych silników spalinowych, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2005
  3. Piotrowski I., Witkowski K., Okrętowe silniki spalinowe, Trademar, Gdynia, 2003
  4. Szcześniak J., Stępniak A., Sterowanie i eksploatacja układu napędowego statku ze śrubą nastawną, Fundacja Rozwoju Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie, Szczecin, 2001
  5. Wajand J. A., Wajand J. T., Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Praca pod redakcją Serdecki W., Badania silników spalinowych - laboratorium, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1998
  2. Włodarski J. K., Stany eksploatacyjne okrętowych silników spalinowych, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2001
  3. Włodarski J. K., Witkowski K., Okrętowe silniki spalinowe: podstawy teoretyczne, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2006
  4. Polski Komitet Normalizacyjny, Normy przedmiotowe, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2011, www.pkn.pl

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie obiegów teoretycznych i porównawczych okrętowych silników spalinowych.6
T-A-2Obliczanie punktów współpracy silnika okrętowego ze śrubą napędową.6
T-A-3Obliczanie mocy, zużycia paliwa umownego i rzeczywistego w różnych warunkach eksploatacji silnika okrętowego.4
T-A-4Obliczanie obciążeń mechanicznych i cieplnych silnika okrętowego.4
T-A-5Obliczanie instalacji smarowania i chłodzenia silnika okrętowego.4
T-A-6Opracowanie schematów instalacji smarowania i chłodzenia silnika okrętowego.4
T-A-7Zaliczenie.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka i podział okrętowych silników spalinowych.2
T-W-2Problematyka stosowania paliw ciężkich w aspekcie budowy i eksploatacji silników okrętowych.2
T-W-3Problematyka eksploatacji okrętowych silników dwupaliwowych.2
T-W-4Pola obciążeń silników okrętowych (charakterystyki śrubowe, charakterystyki prędkościowe).3
T-W-5Ustalone i nieustalone warunki pracy silników okrętowych.2
T-W-6Szczególne stany eksploatacyjne silników okrętowych.2
T-W-7Obciążenia mechaniczne i cieplne głównych elementów silnika. Właściwości pracy instalacji smarowania i chłodzenia silników okrętowych.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-A-2Przygotowanie prac kontrolnych.1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.3
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie.2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D2-14_W01Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące problematyki stosowania paliw ciężkich w aspekcie budowy i eksploatacji silników okrętowych, problematyki eksploatacji okrętowych silników dwupaliwowych, ustalania pól obciążeń silników okrętowych, charakterystyki ustalonych i nieustalonych warunków pracy oraz szczególnych stanów eksploatacyjnych, jak również obciążeń mechanicznych i cieplnych głównych elementów tych silników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W08ma wiedzę w zakresie termodynamiki technicznej; zna różnorodne źródła energii oraz sposoby ich wykorzystania w technice
O_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
O_1A_W16ma wiedzę w zakresie rodzajów napędów obiektów oceanotechnicznych, układów przeniesienia napędu, budowy siłowni okrętowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi problematyki stosowania paliw ciężkich w aspekcie budowy i eksploatacji silników okrętowych, problematyki eksploatacji okrętowych silników dwupaliwowych, ustalania pól obciążeń silników okrętowych, charakterystyki ustalonych i nieustalonych warunków pracy oraz szczególnych stanów eksploatacyjnych, jak również obciążeń mechanicznych i cieplnych głównych elementów tych silników.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka i podział okrętowych silników spalinowych.
T-W-2Problematyka stosowania paliw ciężkich w aspekcie budowy i eksploatacji silników okrętowych.
T-W-3Problematyka eksploatacji okrętowych silników dwupaliwowych.
T-W-4Pola obciążeń silników okrętowych (charakterystyki śrubowe, charakterystyki prędkościowe).
T-W-5Ustalone i nieustalone warunki pracy silników okrętowych.
T-W-6Szczególne stany eksploatacyjne silników okrętowych.
T-W-7Obciążenia mechaniczne i cieplne głównych elementów silnika. Właściwości pracy instalacji smarowania i chłodzenia silników okrętowych.
Metody nauczaniaM-3Wykorzystanie metod eksponujących z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów.
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D2-14_U01Student posiada umiejętności przeprowadzania obliczeń obiegów teoretycznych i porównawczych okrętowych silników spalinowych, obliczeń punktów współpracy silnika okrętowego ze śrubą napędową, obliczeń mocy, zużycia paliwa umownego i rzeczywistego w różnych warunkach eksploatacji silnika okrętowego, obliczeń obciążeń mechanicznych i cieplnych silnika okrętowego oraz instalacji smarowania i chłodzenia tych silników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U03ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania nowych metod projektowania i budowy urządzeń oceanotechnicznych
O_1A_U09potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne rozwiązań inżynierskich, w tym oddziaływań niekorzystnych i niebezpiecznych na ludzi i środowisko
O_1A_U12potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zadań inżynierskich charakterystycznych dla oceanotechniki, w tym szczególnie wykorzystać narzędzia komputerowe w modelowaniu i obliczeniach, projektowaniu obiektów technicznych, sterowaniu procesami technologicznymi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi problematyki stosowania paliw ciężkich w aspekcie budowy i eksploatacji silników okrętowych, problematyki eksploatacji okrętowych silników dwupaliwowych, ustalania pól obciążeń silników okrętowych, charakterystyki ustalonych i nieustalonych warunków pracy oraz szczególnych stanów eksploatacyjnych, jak również obciążeń mechanicznych i cieplnych głównych elementów tych silników.
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania obliczeń obiegów teoretycznych i porównawczych okrętowych silników spalinowych, obliczeń punktów współpracy silnika okrętowego ze śrubą napędową, obliczeń mocy, zużycia paliwa umownego i rzeczywistego w różnych warunkach eksploatacji silnika okrętowego, obliczeń obciążeń mechanicznych i cieplnych silnika okrętowego oraz instalacji smarowania i chłodzenia tych silników.
Treści programoweT-A-3Obliczanie mocy, zużycia paliwa umownego i rzeczywistego w różnych warunkach eksploatacji silnika okrętowego.
T-A-4Obliczanie obciążeń mechanicznych i cieplnych silnika okrętowego.
T-A-5Obliczanie instalacji smarowania i chłodzenia silnika okrętowego.
T-A-2Obliczanie punktów współpracy silnika okrętowego ze śrubą napędową.
T-A-1Obliczanie obiegów teoretycznych i porównawczych okrętowych silników spalinowych.
T-A-6Opracowanie schematów instalacji smarowania i chłodzenia silnika okrętowego.
T-W-4Pola obciążeń silników okrętowych (charakterystyki śrubowe, charakterystyki prędkościowe).
T-W-6Szczególne stany eksploatacyjne silników okrętowych.
T-W-7Obciążenia mechaniczne i cieplne głównych elementów silnika. Właściwości pracy instalacji smarowania i chłodzenia silników okrętowych.
Metody nauczaniaM-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów.
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Wykorzystanie metod programowanych z wykorzystaniem komputera.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych z ćwiczeń przedmiotowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D2-14_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie aspekty systemowe i pozatechniczne związane z eksploatacją silników okrętowych, a także konieczność samokształcenia się w celu poznawania nowych technik i technologii związanych z budową i projektowaniem silników okrętowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
O_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
O_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania obliczeń obiegów teoretycznych i porównawczych okrętowych silników spalinowych, obliczeń punktów współpracy silnika okrętowego ze śrubą napędową, obliczeń mocy, zużycia paliwa umownego i rzeczywistego w różnych warunkach eksploatacji silnika okrętowego, obliczeń obciążeń mechanicznych i cieplnych silnika okrętowego oraz instalacji smarowania i chłodzenia tych silników.
Treści programoweT-A-3Obliczanie mocy, zużycia paliwa umownego i rzeczywistego w różnych warunkach eksploatacji silnika okrętowego.
T-A-4Obliczanie obciążeń mechanicznych i cieplnych silnika okrętowego.
T-A-5Obliczanie instalacji smarowania i chłodzenia silnika okrętowego.
T-A-2Obliczanie punktów współpracy silnika okrętowego ze śrubą napędową.
T-A-1Obliczanie obiegów teoretycznych i porównawczych okrętowych silników spalinowych.
T-W-1Charakterystyka i podział okrętowych silników spalinowych.
T-W-6Szczególne stany eksploatacyjne silników okrętowych.
T-W-7Obciążenia mechaniczne i cieplne głównych elementów silnika. Właściwości pracy instalacji smarowania i chłodzenia silników okrętowych.
Metody nauczaniaM-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych z ćwiczeń przedmiotowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych i społecznych aspektów działalności inżynierskiej oraz konieczności dalszego kształcenia się
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych i społecznych aspektach działalności inżynierskiej oraz konieczności dalszego kształcenia się
3,5Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z konieczności dalszego kształcenia się
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z konieczności dalszego kształcenia się
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z konieczności dalszego kształcenia się; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z konieczności dalszego kształcenia się; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny