Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Silniki i maszyny okrętowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Silniki i maszyny okrętowe
Specjalność Projektowanie i budowa systemów energetycznych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,67egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z matematyki i fizyki w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia.
W-2Wiadomości z podstaw oceanotechniki, silników i okrętowych układów napędowych, maszyn i instalacji okrętowych oraz podstaw projektowania napędów i siłowni okrętowych w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi specyfiki projektowania silników i maszyn okrętowych, charakterystyk eksploatacyjnych silników i maszyn okrętowych, warunków pracy i szczególnych stanów eksploatacyjnych silników okrętowych oraz ich systemów diagnostycznych, jak również charakterystyk i właściwości pracy instalacji i systemów silników i maszyn okrętowych, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych.
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania obliczeń projektowych dotyczących m.in.: przygotowania specyfikacji projektowej wybranego rodzaju silnika lub maszyny okrętowej oraz opracowania ich charakterystyk eksploatacyjnych, jak również opracowania charakterystyk i właściwości pracy wybranych instalacji i systemów silników i maszyn okrętowych, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Obliczenia projektowe dotyczące m.in.: przygotowania specyfikacji projektowej wybranego rodzaju silnika lub maszyny okrętowej oraz opracowania ich charakterystyk eksploatacyjnych, jak również opracowania charakterystyk i właściwości pracy wybranych instalacji i systemów silników i maszyn okrętowych, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych.14
T-P-2Zaliczenie.1
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka i główne parametry pracy silników i maszyn okrętowych.2
T-W-2Podstawy projektowania silników i maszyn okrętowych.4
T-W-3Charakterystyki eksploatacyjne silników okrętowych.3
T-W-4Ustalone i nieustalone warunki pracy silników okrętowych.3
T-W-5Szczególne stany eksploatacyjne silników okrętowych.3
T-W-6Systemy diagnostyczne silników okrętowych.4
T-W-7Charakterystyki eksploatacyjne maszyn okrętowych - turbiny, pompy, sprężarki.4
T-W-8Charakterystyka i właściwości pracy instalacji i systemów silników okrętowych.4
T-W-9Aspekty ekonomiczne i prawne w projektowaniu i eksploatacji silników i maszyn okrętowych.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-P-2Przygotowanie prac projektowych.5
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.18
A-W-3Udział w egzaminie.2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Ćwiczenia projektowe.
M-4Metody programowane z wykorzystaniem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac projektowych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D2-08_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi zdefiniować i scharakteryzować zagadnienia dotyczące specyfiki projektowania silników i maszyn okrętowych, charakterystyk eksploatacyjnych silników i maszyn okrętowych, warunków pracy i szczególnych stanów eksploatacyjnych silników okrętowych oraz ich systemów diagnostycznych, jak również charakterystyk i właściwości pracy instalacji i systemów silników i maszyn okrętowych, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych.
O_2A_W03, O_2A_W05, O_2A_W16C-1T-W-4, T-W-9, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-5M-2, M-1S-5, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D2-08_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności przeprowadzania obliczeń projektowych dotyczących m.in.: przygotowania specyfikacji projektowej wybranego rodzaju silnika lub maszyny okrętowej oraz opracowania ich charakterystyk eksploatacyjnych, jak również opracowania charakterystyk i właściwości pracy wybranych instalacji i systemów silników i maszyn okrętowych, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych.
O_2A_U05, O_2A_U08, O_2A_U11, O_2A_U23C-1, C-2T-P-1, T-W-9, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-8M-4, M-2, M-3S-1, S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D2-08_K01
Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym ich wpływ na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
O_2A_K02, O_2A_K06C-1, C-2T-P-1, T-W-4, T-W-9, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5M-2, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D2-08_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi zdefiniować i scharakteryzować zagadnienia dotyczące specyfiki projektowania silników i maszyn okrętowych, charakterystyk eksploatacyjnych silników i maszyn okrętowych, warunków pracy i szczególnych stanów eksploatacyjnych silników okrętowych oraz ich systemów diagnostycznych, jak również charakterystyk i właściwości pracy instalacji i systemów silników i maszyn okrętowych, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D2-08_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności przeprowadzania obliczeń projektowych dotyczących m.in.: przygotowania specyfikacji projektowej wybranego rodzaju silnika lub maszyny okrętowej oraz opracowania ich charakterystyk eksploatacyjnych, jak również opracowania charakterystyk i właściwości pracy wybranych instalacji i systemów silników i maszyn okrętowych, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych.
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przygotować prac projektowych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D2-08_K01
Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym ich wpływ na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Balcerski A., Bocheński D., Układy technologiczne i energetyczne jednostek oceanotechnicznych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1998
  2. Piotrowski I., Witkowski K., Eksploatacja okrętowych silników spalinowych, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2005
  3. Piotrowski I., Witkowski K., Okrętowe silniki spalinowe, Trademar, Gdynia, 2003
  4. Szcześniak J., Stępniak A., Sterowanie i eksploatacja układu napędowego statku ze śrubą nastawną, Fundacja Rozwoju Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie, Szczecin, 2001
  5. Wajand J. A., Wajand J. T., Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Balcerski A., Siłownie okrętowe - Podstawy termodynamiki, silniki i napędy główne, urządzenia pomocnicze, instalacje, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1990
  2. Jędrzejowski J., Obliczanie tłokowego silnika spalinowego, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1988
  3. Włodarski J. K., Stany eksploatacyjne okrętowych silników spalinowych, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2001
  4. Włodarski J. K., Witkowski K., Okrętowe silniki spalinowe: podstawy teoretyczne, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2006
  5. Polski Komitet Normalizacyjny, Normy przedmiotowe, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2011, www.pkn.pl

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Obliczenia projektowe dotyczące m.in.: przygotowania specyfikacji projektowej wybranego rodzaju silnika lub maszyny okrętowej oraz opracowania ich charakterystyk eksploatacyjnych, jak również opracowania charakterystyk i właściwości pracy wybranych instalacji i systemów silników i maszyn okrętowych, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych.14
T-P-2Zaliczenie.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka i główne parametry pracy silników i maszyn okrętowych.2
T-W-2Podstawy projektowania silników i maszyn okrętowych.4
T-W-3Charakterystyki eksploatacyjne silników okrętowych.3
T-W-4Ustalone i nieustalone warunki pracy silników okrętowych.3
T-W-5Szczególne stany eksploatacyjne silników okrętowych.3
T-W-6Systemy diagnostyczne silników okrętowych.4
T-W-7Charakterystyki eksploatacyjne maszyn okrętowych - turbiny, pompy, sprężarki.4
T-W-8Charakterystyka i właściwości pracy instalacji i systemów silników okrętowych.4
T-W-9Aspekty ekonomiczne i prawne w projektowaniu i eksploatacji silników i maszyn okrętowych.3
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-P-2Przygotowanie prac projektowych.5
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.18
A-W-3Udział w egzaminie.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D2-08_W01Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi zdefiniować i scharakteryzować zagadnienia dotyczące specyfiki projektowania silników i maszyn okrętowych, charakterystyk eksploatacyjnych silników i maszyn okrętowych, warunków pracy i szczególnych stanów eksploatacyjnych silników okrętowych oraz ich systemów diagnostycznych, jak również charakterystyk i właściwości pracy instalacji i systemów silników i maszyn okrętowych, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania maszyn i urządzeń oraz instalacji i systemów wchodzących w skład obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W05ma podstawową wiedzę na temat eksploatacji maszyn, obiektów i systemów technicznych, jak również rozumie wpływ właściwej eksploatacji na wydłużenie ich cyklu życia
O_2A_W16ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych opartą na podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu termodynamiki i wymiany ciepła
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi specyfiki projektowania silników i maszyn okrętowych, charakterystyk eksploatacyjnych silników i maszyn okrętowych, warunków pracy i szczególnych stanów eksploatacyjnych silników okrętowych oraz ich systemów diagnostycznych, jak również charakterystyk i właściwości pracy instalacji i systemów silników i maszyn okrętowych, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych.
Treści programoweT-W-4Ustalone i nieustalone warunki pracy silników okrętowych.
T-W-9Aspekty ekonomiczne i prawne w projektowaniu i eksploatacji silników i maszyn okrętowych.
T-W-3Charakterystyki eksploatacyjne silników okrętowych.
T-W-6Systemy diagnostyczne silników okrętowych.
T-W-7Charakterystyki eksploatacyjne maszyn okrętowych - turbiny, pompy, sprężarki.
T-W-1Charakterystyka i główne parametry pracy silników i maszyn okrętowych.
T-W-2Podstawy projektowania silników i maszyn okrętowych.
T-W-8Charakterystyka i właściwości pracy instalacji i systemów silników okrętowych.
T-W-5Szczególne stany eksploatacyjne silników okrętowych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D2-08_U01Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności przeprowadzania obliczeń projektowych dotyczących m.in.: przygotowania specyfikacji projektowej wybranego rodzaju silnika lub maszyny okrętowej oraz opracowania ich charakterystyk eksploatacyjnych, jak również opracowania charakterystyk i właściwości pracy wybranych instalacji i systemów silników i maszyn okrętowych, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U05potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, jak również potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
O_2A_U08potrafi opracować specyfikację projektową elementu, układu, systemu, procesu, maszyny czy obiektu oceanotechnicznego z uwzględnieniem wszelkich aspektów pozatechnicznych, takich jak np. wpływ na środowisko naturalne, zgodność z przepisami prawa czy opłacalność inwestycji
O_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
O_2A_U23potrafi ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi specyfiki projektowania silników i maszyn okrętowych, charakterystyk eksploatacyjnych silników i maszyn okrętowych, warunków pracy i szczególnych stanów eksploatacyjnych silników okrętowych oraz ich systemów diagnostycznych, jak również charakterystyk i właściwości pracy instalacji i systemów silników i maszyn okrętowych, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych.
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania obliczeń projektowych dotyczących m.in.: przygotowania specyfikacji projektowej wybranego rodzaju silnika lub maszyny okrętowej oraz opracowania ich charakterystyk eksploatacyjnych, jak również opracowania charakterystyk i właściwości pracy wybranych instalacji i systemów silników i maszyn okrętowych, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych.
Treści programoweT-P-1Obliczenia projektowe dotyczące m.in.: przygotowania specyfikacji projektowej wybranego rodzaju silnika lub maszyny okrętowej oraz opracowania ich charakterystyk eksploatacyjnych, jak również opracowania charakterystyk i właściwości pracy wybranych instalacji i systemów silników i maszyn okrętowych, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych.
T-W-9Aspekty ekonomiczne i prawne w projektowaniu i eksploatacji silników i maszyn okrętowych.
T-W-3Charakterystyki eksploatacyjne silników okrętowych.
T-W-7Charakterystyki eksploatacyjne maszyn okrętowych - turbiny, pompy, sprężarki.
T-W-2Podstawy projektowania silników i maszyn okrętowych.
T-W-8Charakterystyka i właściwości pracy instalacji i systemów silników okrętowych.
Metody nauczaniaM-4Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-2Ocena formująca: Ocena prac projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przygotować prac projektowych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D2-08_K01Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym ich wpływ na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O_2A_K06ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi specyfiki projektowania silników i maszyn okrętowych, charakterystyk eksploatacyjnych silników i maszyn okrętowych, warunków pracy i szczególnych stanów eksploatacyjnych silników okrętowych oraz ich systemów diagnostycznych, jak również charakterystyk i właściwości pracy instalacji i systemów silników i maszyn okrętowych, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych.
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania obliczeń projektowych dotyczących m.in.: przygotowania specyfikacji projektowej wybranego rodzaju silnika lub maszyny okrętowej oraz opracowania ich charakterystyk eksploatacyjnych, jak również opracowania charakterystyk i właściwości pracy wybranych instalacji i systemów silników i maszyn okrętowych, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych.
Treści programoweT-P-1Obliczenia projektowe dotyczące m.in.: przygotowania specyfikacji projektowej wybranego rodzaju silnika lub maszyny okrętowej oraz opracowania ich charakterystyk eksploatacyjnych, jak również opracowania charakterystyk i właściwości pracy wybranych instalacji i systemów silników i maszyn okrętowych, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych.
T-W-4Ustalone i nieustalone warunki pracy silników okrętowych.
T-W-9Aspekty ekonomiczne i prawne w projektowaniu i eksploatacji silników i maszyn okrętowych.
T-W-3Charakterystyki eksploatacyjne silników okrętowych.
T-W-6Systemy diagnostyczne silników okrętowych.
T-W-7Charakterystyki eksploatacyjne maszyn okrętowych - turbiny, pompy, sprężarki.
T-W-8Charakterystyka i właściwości pracy instalacji i systemów silników okrętowych.
T-W-5Szczególne stany eksploatacyjne silników okrętowych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny