Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Praca przejściowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praca przejściowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Karol Sugalski <Karol.Sugalski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Hydrostatyka, stateczność i niezatapialność statków; Konstrukcja i mechanika statków i obiektów oceanotechnicznych; Teoria projektowania statków i obiektów oceanotechnicznych; Przestrzenne projektowanie statków.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność wykonania projektu koncepcyjnego wybranego typu jachtu lub przeprowadzenie analiz hydrodynamicznych i/lub umiejętność projektowania konstrukcyjnego typowych węzłów konstrukcyjnych różnych typów jachtów w oparciu o wymagania towarzystw klasyfikacyjnych i/lub umiejętność opracowania technologii wytwarzania części kadłuba jachtu.
C-2Przygotowanie studenta do samodzielnego wykonania projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia
C-3Sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta nabytych w trakcie realizowanych studiów
C-4Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w budowie jachtów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie tematyki i wyników pracy przejściowej4
T-P-2Projekt koncepcyjny określonego jachtu w następującym zakresie: zebranie i analiza informacji o istniejących jachtach podobnych, obliczania projektowe wyporności i wymiarów głównych jachtów,wstępny projekt kształtu kadłuba, obliczenie masy jachtu, obliczenie oporów i mocy napędu dla jachtów motorowyc, projekt żagli i analiza osiągów (prędkości) dla jachtów żaglowych, uproszczony projekt rozplanowania przestrzennego jachtu, sprawdzenie stateczności poprzecznej i wzdłużnego zrównoważenia jachtu lub Projekt konstrukcji wybranego jachtu w następującym zakresie: dobór materiału konstrukcyjnego), określenie układu wiązań w poszczególnych rejonach konstrukcyjnych, obliczenie sił tnących i momentów gnących działających na kadłub, rysunek konstrukcji właściwy dla projektu klasyfikacyjnego, analiza otrzymanych wyników, opis techniczny konstrukcji lub Projekt technologii wykonania kadłuba jachtu z zastosowaniem programów CAD/CAM w zakresie: identyfikacji parametrów geometrycznych, materiałowych, identyfikacji stosowanych technologii budowy, identyfikacji warunków technicznych miejsca budowy, opracowanie technologii wytwarzania, określenie pracochłonności, materiałochłonności, opracowanie harmonogramu budowy jachtu.25
T-P-3Zaliczenie przedmiotu1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach29
A-P-2Samodzielne wykonanie zadania projektowego z wybranego zakresu i przygotowanie pracy zaliczeniowej16
A-P-3Konsultacje do projektu4
A-P-4Zaliczenie przedmiotu1
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody praktyczne: metoda projektów
M-2Metody podające: objaśnienie lub wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie zrealizowanej pracy (zwykle projektu) z wybranego obszaru zagadnień

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzic obliczenia projektowe i/lub konstrukcyjne sprawdzajac zgodnośc z obowiązującymi przepisami i normami oraz wykonywać projekt koncepcyjny wybranego typu jachtu i/lub projekt konstrukcyjnych kadłuba jachtu z jego analizą wytrzymałościową, i lub opracowac technologię wytwarzania kadłuba jachtu wraz z jego dokumentacją.
BJ_1A_U01, BJ_1A_U03, BJ_1A_U04, BJ_1A_U05, BJ_1A_U08, BJ_1A_U09, BJ_1A_U10, BJ_1A_U17C-3, C-1T-P-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D10_K01
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę dokształcania się, potrafi wykorzystac zdobytą wiedzę w praktyce, ma świadomość odpowiedzialności za własną pracę i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka związanego z projektowaniem i eksploatacją jachtów
BJ_1A_K04, BJ_1A_K07, BJ_1A_K08C-3, C-4T-P-2M-1S-1

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzic obliczenia projektowe i/lub konstrukcyjne sprawdzajac zgodnośc z obowiązującymi przepisami i normami oraz wykonywać projekt koncepcyjny wybranego typu jachtu i/lub projekt konstrukcyjnych kadłuba jachtu z jego analizą wytrzymałościową, i lub opracowac technologię wytwarzania kadłuba jachtu wraz z jego dokumentacją.
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności w zastosowaniu wiedzy w celu rozwiązania problemu w zakresie realizowanego efektu kształcenia.
3,0Student ma postawowe umiejętności z niewielkimi brakami w kluczowych zagadnieniach niezbędnych do rozwiązania problemu w zakresie realizowanego efektu kształcenia. Poprawnie dobiera i wykorzystuje narzędzia.
3,5Student ma postawowe umiejętności w kluczowych zagadnieniach niezbędnych do rozwiązania problemu w zakresie realizowanego efektu kształcenia. Poprawnie dobiera i wykorzystuje narzędzia.
4,0Student ma ugruntowane umiejętności w zagadnieniach związanych z rozwiązywanym problemem w zakresie realizowanego efektu kształcenia. Potrafi samodzielnie dobierać sposoby, narzędzia dla rozwiązania problemu i je skutecznie zastosować.
4,5Student ma ugruntowane umiejętności w zagadnieniach związanych z rozwiązywanym problemem w zakresie realizowanego efektu kształcenia. Potrafi samodzielnie dobierać sposoby, narzędzia dla rozwiązania problemu, skutecznie je zastosować, a nawet modyfikowac.
5,0Student w pracy wykorzystał optymalne metody, oryginalne pomysły, wykraczające poza określony zakres jego pracy -wykorzystując dodatkowe źródła literaturowe Przedstawiony opis pracy nie budzi zastrzeżeń formalnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D10_K01
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę dokształcania się, potrafi wykorzystac zdobytą wiedzę w praktyce, ma świadomość odpowiedzialności za własną pracę i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka związanego z projektowaniem i eksploatacją jachtów
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych, nie ma świadomości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elemantarnym i z pewnymi brakami.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje na dobrym poziomie kompetencje społeczne, ma świadomośc swojej roli społecznej.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne na poziomie zaawansowanym, ma świadomośc swojej roli, wykazuje się wrażliwością i odpowiedzialnością.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne na najwyższym poziomie, ma pełną świadomośc swojej roli, wykazuje się wrażliwością i odpowiedzialnością.

Literatura podstawowa

  1. Międzynarodowe konwencje morskie
  2. Significant ships, czasopismo branżowe, roczniki
  3. Przepisy towarzystw klasyfikacyjnych

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie tematyki i wyników pracy przejściowej4
T-P-2Projekt koncepcyjny określonego jachtu w następującym zakresie: zebranie i analiza informacji o istniejących jachtach podobnych, obliczania projektowe wyporności i wymiarów głównych jachtów,wstępny projekt kształtu kadłuba, obliczenie masy jachtu, obliczenie oporów i mocy napędu dla jachtów motorowyc, projekt żagli i analiza osiągów (prędkości) dla jachtów żaglowych, uproszczony projekt rozplanowania przestrzennego jachtu, sprawdzenie stateczności poprzecznej i wzdłużnego zrównoważenia jachtu lub Projekt konstrukcji wybranego jachtu w następującym zakresie: dobór materiału konstrukcyjnego), określenie układu wiązań w poszczególnych rejonach konstrukcyjnych, obliczenie sił tnących i momentów gnących działających na kadłub, rysunek konstrukcji właściwy dla projektu klasyfikacyjnego, analiza otrzymanych wyników, opis techniczny konstrukcji lub Projekt technologii wykonania kadłuba jachtu z zastosowaniem programów CAD/CAM w zakresie: identyfikacji parametrów geometrycznych, materiałowych, identyfikacji stosowanych technologii budowy, identyfikacji warunków technicznych miejsca budowy, opracowanie technologii wytwarzania, określenie pracochłonności, materiałochłonności, opracowanie harmonogramu budowy jachtu.25
T-P-3Zaliczenie przedmiotu1
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach29
A-P-2Samodzielne wykonanie zadania projektowego z wybranego zakresu i przygotowanie pracy zaliczeniowej16
A-P-3Konsultacje do projektu4
A-P-4Zaliczenie przedmiotu1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D10_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzic obliczenia projektowe i/lub konstrukcyjne sprawdzajac zgodnośc z obowiązującymi przepisami i normami oraz wykonywać projekt koncepcyjny wybranego typu jachtu i/lub projekt konstrukcyjnych kadłuba jachtu z jego analizą wytrzymałościową, i lub opracowac technologię wytwarzania kadłuba jachtu wraz z jego dokumentacją.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie budowy jachtów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
BJ_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla budowy jachtów; dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne dla użytkownika lub adresata opracowania
BJ_1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu budowy jachtów
BJ_1A_U05ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych
BJ_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski dotyczące właściwości projektowanych jednostek pływających
BJ_1A_U09potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie o charakterze praktycznym przydatne w projektowaniu, konstruowaniu i budowie jachtów
BJ_1A_U10potrafi krytycznie ocenić przydatność dostępnych metod i urządzeń projektowych oraz technologicznych stosowanych w budowie jachtów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzie
BJ_1A_U17potrafi wykorzystać specjalistyczne oprogramowanie do projektowania i konstruowania jachtów, do doboru odpowiedniego wyposażenia, w tym żagli lub napędu mechanicznego, potrafi, wykorzystując oprogramowanie, określić parametry eksploatacyjne jachtu
Cel przedmiotuC-3Sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta nabytych w trakcie realizowanych studiów
C-1Umiejętność wykonania projektu koncepcyjnego wybranego typu jachtu lub przeprowadzenie analiz hydrodynamicznych i/lub umiejętność projektowania konstrukcyjnego typowych węzłów konstrukcyjnych różnych typów jachtów w oparciu o wymagania towarzystw klasyfikacyjnych i/lub umiejętność opracowania technologii wytwarzania części kadłuba jachtu.
Treści programoweT-P-2Projekt koncepcyjny określonego jachtu w następującym zakresie: zebranie i analiza informacji o istniejących jachtach podobnych, obliczania projektowe wyporności i wymiarów głównych jachtów,wstępny projekt kształtu kadłuba, obliczenie masy jachtu, obliczenie oporów i mocy napędu dla jachtów motorowyc, projekt żagli i analiza osiągów (prędkości) dla jachtów żaglowych, uproszczony projekt rozplanowania przestrzennego jachtu, sprawdzenie stateczności poprzecznej i wzdłużnego zrównoważenia jachtu lub Projekt konstrukcji wybranego jachtu w następującym zakresie: dobór materiału konstrukcyjnego), określenie układu wiązań w poszczególnych rejonach konstrukcyjnych, obliczenie sił tnących i momentów gnących działających na kadłub, rysunek konstrukcji właściwy dla projektu klasyfikacyjnego, analiza otrzymanych wyników, opis techniczny konstrukcji lub Projekt technologii wykonania kadłuba jachtu z zastosowaniem programów CAD/CAM w zakresie: identyfikacji parametrów geometrycznych, materiałowych, identyfikacji stosowanych technologii budowy, identyfikacji warunków technicznych miejsca budowy, opracowanie technologii wytwarzania, określenie pracochłonności, materiałochłonności, opracowanie harmonogramu budowy jachtu.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie zrealizowanej pracy (zwykle projektu) z wybranego obszaru zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności w zastosowaniu wiedzy w celu rozwiązania problemu w zakresie realizowanego efektu kształcenia.
3,0Student ma postawowe umiejętności z niewielkimi brakami w kluczowych zagadnieniach niezbędnych do rozwiązania problemu w zakresie realizowanego efektu kształcenia. Poprawnie dobiera i wykorzystuje narzędzia.
3,5Student ma postawowe umiejętności w kluczowych zagadnieniach niezbędnych do rozwiązania problemu w zakresie realizowanego efektu kształcenia. Poprawnie dobiera i wykorzystuje narzędzia.
4,0Student ma ugruntowane umiejętności w zagadnieniach związanych z rozwiązywanym problemem w zakresie realizowanego efektu kształcenia. Potrafi samodzielnie dobierać sposoby, narzędzia dla rozwiązania problemu i je skutecznie zastosować.
4,5Student ma ugruntowane umiejętności w zagadnieniach związanych z rozwiązywanym problemem w zakresie realizowanego efektu kształcenia. Potrafi samodzielnie dobierać sposoby, narzędzia dla rozwiązania problemu, skutecznie je zastosować, a nawet modyfikowac.
5,0Student w pracy wykorzystał optymalne metody, oryginalne pomysły, wykraczające poza określony zakres jego pracy -wykorzystując dodatkowe źródła literaturowe Przedstawiony opis pracy nie budzi zastrzeżeń formalnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D10_K01Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę dokształcania się, potrafi wykorzystac zdobytą wiedzę w praktyce, ma świadomość odpowiedzialności za własną pracę i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka związanego z projektowaniem i eksploatacją jachtów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
BJ_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w budowie jachtów i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w budowie jachtów
BJ_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-3Sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta nabytych w trakcie realizowanych studiów
C-4Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w budowie jachtów
Treści programoweT-P-2Projekt koncepcyjny określonego jachtu w następującym zakresie: zebranie i analiza informacji o istniejących jachtach podobnych, obliczania projektowe wyporności i wymiarów głównych jachtów,wstępny projekt kształtu kadłuba, obliczenie masy jachtu, obliczenie oporów i mocy napędu dla jachtów motorowyc, projekt żagli i analiza osiągów (prędkości) dla jachtów żaglowych, uproszczony projekt rozplanowania przestrzennego jachtu, sprawdzenie stateczności poprzecznej i wzdłużnego zrównoważenia jachtu lub Projekt konstrukcji wybranego jachtu w następującym zakresie: dobór materiału konstrukcyjnego), określenie układu wiązań w poszczególnych rejonach konstrukcyjnych, obliczenie sił tnących i momentów gnących działających na kadłub, rysunek konstrukcji właściwy dla projektu klasyfikacyjnego, analiza otrzymanych wyników, opis techniczny konstrukcji lub Projekt technologii wykonania kadłuba jachtu z zastosowaniem programów CAD/CAM w zakresie: identyfikacji parametrów geometrycznych, materiałowych, identyfikacji stosowanych technologii budowy, identyfikacji warunków technicznych miejsca budowy, opracowanie technologii wytwarzania, określenie pracochłonności, materiałochłonności, opracowanie harmonogramu budowy jachtu.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie zrealizowanej pracy (zwykle projektu) z wybranego obszaru zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych, nie ma świadomości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elemantarnym i z pewnymi brakami.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje na dobrym poziomie kompetencje społeczne, ma świadomośc swojej roli społecznej.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne na poziomie zaawansowanym, ma świadomośc swojej roli, wykazuje się wrażliwością i odpowiedzialnością.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne na najwyższym poziomie, ma pełną świadomośc swojej roli, wykazuje się wrażliwością i odpowiedzialnością.