Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Żywienie człowieka - promocja zdrowia

Sylabus przedmiotu Edukacja i poradnictwo żywieniowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Żywienie człowieka - promocja zdrowia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne
Profil
Moduł
Przedmiot Edukacja i poradnictwo żywieniowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Izabela Dziaduch <Izabela.Daniel@zut.edu.pl>, Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Słuchacz powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu Fizjologii Człowieka, Podstaw Żywienia Człowieka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu zachowania zdrowia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pojęcie zdrowia i jego holistyczne ujęcie. Zachowania pro i anty-zdrowotne. Czynniki wpływajace na stan zdrowia.2
T-A-2Edukacja jako podstawa do tworzenia prozdrowotnych zachowań i jej rola w ochronie zdrowia. Edukacja zywieniowa i promocja zdrowia w świetle aktów prawnych.2
T-A-3Edukacja zywieniowa w podstawach programowych szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Aktywizujace metody nauczania w edukacj żywieniowej. i2
T-A-4Insytucje ogólnokrajowe regionalne i samorządowe odpowiedzialne za promocję zdrowia i edukację żywiniową.2
T-A-5Aktualne programy edukacji żywieniowej realizowane na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym. Programy prozdrowotnej edukacji żywieniowej, w tym autorskie. Gry edukacjyne z zakresu prozdrowotnej edukacji żywieniowej.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach10
A-A-2Analiza wskazanej literatury8
A-A-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia8
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia audytoryjne
M-2Metoda przypadków
M-3Inscenizacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowa praca pisemna
S-2Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_10_W01
Zapoznanie z pojęciem zdrowia oraz czynnikami wpływającymi na jego stan, zapoznanie z obowiązującymi regulacjami prawnymi w zakresie edukacji zdrowotnej, w tym żywieniowej, zapoznanie z metodami stosowanymi w edukacji.
ZC_10A_W04C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_10_U01
Rozumienie wpływu czynników środowiskowych na stan zdrowia człowieka; rozpoznawania zagrozeń w obszarze zdrowia, korzystania z regulacji prawnych w edukacji zdrowotnej, w tym żywieniowej, korzystania z krajowych, regionalnych i lokalnych programów edukacji żywieniowej w pracy zawodowej, dobierania metod nauczania w edukacji żywieniowej adekwatnie do wieku i wiedzy grupy docelowej, samodzielnego opracowania programu edukacji żywieniowej dla wybranej grupy ludności.
ZC_10A_U05C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_10_K01
Słuchacz posiada świadomość ograniczeń swojej wiedzy i stale uaktualnia wiedzę i umiejętności zawodowe, rozumie potrzebę przygotowania samodzielnego programu edukacji żywieniowej dla wybranej grupy ludnosci, posiada świadomość ważności edukacji żywieniowej w utrzymaniu zdrowia.
ZC_10A_K05C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_10_W01
Zapoznanie z pojęciem zdrowia oraz czynnikami wpływającymi na jego stan, zapoznanie z obowiązującymi regulacjami prawnymi w zakresie edukacji zdrowotnej, w tym żywieniowej, zapoznanie z metodami stosowanymi w edukacji.
2,0Słuchacz nie zna ogólnych pojęcie zdrowia oraz znie na czynników wpływających na jego stan. Nie zna obowiązujących regulacji prawnych w zakresie edukacji zdrowotnej, w tym żywieniowej.
3,0Słuchacz zna ogólne pojęcie zdrowia oraz zna czynniki wpływające na jego stan. Dostatecznie zna obowiązujące regulacje prawne w zakresie edukacji zdrowotnej, w tym żywieniowej.
3,5Słuchacz zna ogólne pojęcie zdrowia oraz zna czynniki wpływające na jego stan. Ponad dostatecznie zna obowiązujące regulacje prawne w zakresie edukacji zdrowotnej, w tym żywieniowej.
4,0Słuchacz zna pojęcie zdrowia oraz zna czynniki wpływające na jego stan. Dobrze zna obowiązujące regulacje prawne w zakresie edukacji zdrowotnej, w tym żywieniowej.
4,5Słuchacz zna pojęcie zdrowia oraz zna czynniki wpływające na jego stan. Ponad dobrze zna obowiązujące regulacje prawne w zakresie edukacji zdrowotnej, w tym żywieniowej.
5,0Słuchacz zna pojęcie zdrowia oraz zna czynniki wpływające na jego stan. Bardzo dobrze zna obowiązujące regulacje prawne w zakresie edukacji zdrowotnej, w tym żywieniowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_10_U01
Rozumienie wpływu czynników środowiskowych na stan zdrowia człowieka; rozpoznawania zagrozeń w obszarze zdrowia, korzystania z regulacji prawnych w edukacji zdrowotnej, w tym żywieniowej, korzystania z krajowych, regionalnych i lokalnych programów edukacji żywieniowej w pracy zawodowej, dobierania metod nauczania w edukacji żywieniowej adekwatnie do wieku i wiedzy grupy docelowej, samodzielnego opracowania programu edukacji żywieniowej dla wybranej grupy ludności.
2,0słuchacz nie opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie opanowania wiedzy nie przyswoił zasaniczych treści programowych
3,0słuchacz w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
3,5słuchacz w zakresie dostatecznym plus opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
4,0słuchacz w zakresie dobrym opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
4,5słuchacz w zakresie dobrym opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
5,0słuchacz w zakresie bardzo dobrym opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił obowiązujące treści programowe

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_10_K01
Słuchacz posiada świadomość ograniczeń swojej wiedzy i stale uaktualnia wiedzę i umiejętności zawodowe, rozumie potrzebę przygotowania samodzielnego programu edukacji żywieniowej dla wybranej grupy ludnosci, posiada świadomość ważności edukacji żywieniowej w utrzymaniu zdrowia.
2,0Kompetencje suchacza sprowadzają się do niedostatecznej wiedzy i umiejętności
3,0Kompetencje suchacza sprowadzają się do wybiórczej wiedzy i umiejętności, świadczą o tym, że tylko w dostatecznym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.
3,5Kompetencje suchacza sprowadzają się do wybiórczej wiedzy i umiejętności, świadczą o tym, że tylko w ponad dostatecznym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.
4,0Kompetencje suchacza sprowadzają się do wybiórczej wiedzy i umiejętności, świadczą o tym, że tylko w dobrym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.
4,5Kompetencje suchacza sprowadzają się do ponad dobrej wiedzy i umiejętności, w ponad dobrym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.
5,0Kompetencje suchacza sprowadzają się do bardzo dobrej wiedzy i umiejętności, w bardzo dobrym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.

Literatura podstawowa

  1. Biernat Jadwiga, Żywienie, żywność a zdrowie, Astrum, Wrocław, 2001, 1
  2. Gromadzka-Ostrowska J., Włodarek D., Toeplitz Z., Edukacja Prozdrowotna, SGGW, Warszawa, 2003, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pojęcie zdrowia i jego holistyczne ujęcie. Zachowania pro i anty-zdrowotne. Czynniki wpływajace na stan zdrowia.2
T-A-2Edukacja jako podstawa do tworzenia prozdrowotnych zachowań i jej rola w ochronie zdrowia. Edukacja zywieniowa i promocja zdrowia w świetle aktów prawnych.2
T-A-3Edukacja zywieniowa w podstawach programowych szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Aktywizujace metody nauczania w edukacj żywieniowej. i2
T-A-4Insytucje ogólnokrajowe regionalne i samorządowe odpowiedzialne za promocję zdrowia i edukację żywiniową.2
T-A-5Aktualne programy edukacji żywieniowej realizowane na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym. Programy prozdrowotnej edukacji żywieniowej, w tym autorskie. Gry edukacjyne z zakresu prozdrowotnej edukacji żywieniowej.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach10
A-A-2Analiza wskazanej literatury8
A-A-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_10_W01Zapoznanie z pojęciem zdrowia oraz czynnikami wpływającymi na jego stan, zapoznanie z obowiązującymi regulacjami prawnymi w zakresie edukacji zdrowotnej, w tym żywieniowej, zapoznanie z metodami stosowanymi w edukacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_W04Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka, roli składników oraz przydatności produktów w dietach osób zdrowych i chorych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu zachowania zdrowia
Treści programoweT-A-2Edukacja jako podstawa do tworzenia prozdrowotnych zachowań i jej rola w ochronie zdrowia. Edukacja zywieniowa i promocja zdrowia w świetle aktów prawnych.
T-A-3Edukacja zywieniowa w podstawach programowych szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Aktywizujace metody nauczania w edukacj żywieniowej. i
T-A-4Insytucje ogólnokrajowe regionalne i samorządowe odpowiedzialne za promocję zdrowia i edukację żywiniową.
T-A-5Aktualne programy edukacji żywieniowej realizowane na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym. Programy prozdrowotnej edukacji żywieniowej, w tym autorskie. Gry edukacjyne z zakresu prozdrowotnej edukacji żywieniowej.
T-A-1Pojęcie zdrowia i jego holistyczne ujęcie. Zachowania pro i anty-zdrowotne. Czynniki wpływajace na stan zdrowia.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne
M-3Inscenizacja
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na zajęciach
S-1Ocena podsumowująca: Końcowa praca pisemna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie zna ogólnych pojęcie zdrowia oraz znie na czynników wpływających na jego stan. Nie zna obowiązujących regulacji prawnych w zakresie edukacji zdrowotnej, w tym żywieniowej.
3,0Słuchacz zna ogólne pojęcie zdrowia oraz zna czynniki wpływające na jego stan. Dostatecznie zna obowiązujące regulacje prawne w zakresie edukacji zdrowotnej, w tym żywieniowej.
3,5Słuchacz zna ogólne pojęcie zdrowia oraz zna czynniki wpływające na jego stan. Ponad dostatecznie zna obowiązujące regulacje prawne w zakresie edukacji zdrowotnej, w tym żywieniowej.
4,0Słuchacz zna pojęcie zdrowia oraz zna czynniki wpływające na jego stan. Dobrze zna obowiązujące regulacje prawne w zakresie edukacji zdrowotnej, w tym żywieniowej.
4,5Słuchacz zna pojęcie zdrowia oraz zna czynniki wpływające na jego stan. Ponad dobrze zna obowiązujące regulacje prawne w zakresie edukacji zdrowotnej, w tym żywieniowej.
5,0Słuchacz zna pojęcie zdrowia oraz zna czynniki wpływające na jego stan. Bardzo dobrze zna obowiązujące regulacje prawne w zakresie edukacji zdrowotnej, w tym żywieniowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_10_U01Rozumienie wpływu czynników środowiskowych na stan zdrowia człowieka; rozpoznawania zagrozeń w obszarze zdrowia, korzystania z regulacji prawnych w edukacji zdrowotnej, w tym żywieniowej, korzystania z krajowych, regionalnych i lokalnych programów edukacji żywieniowej w pracy zawodowej, dobierania metod nauczania w edukacji żywieniowej adekwatnie do wieku i wiedzy grupy docelowej, samodzielnego opracowania programu edukacji żywieniowej dla wybranej grupy ludności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_U05Rozumie wpływ czynników środowiskowych na stan zdrowia człowieka; posiada umiejętność korzystania z regulacji prawnych w edukacji żywieniowej, korzystania z krajowych, regionalnych i lokalnych programów edukacji żywieniowej w pracy zawodowej, dobierania metod nauczania w edukacji żywieniowej adekwatnie do wieku i wiedzy grupy docelowej. Potrafi samodzielnie opracować program edukacji żywieniowej dla wybranej grupy ludności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu zachowania zdrowia
Treści programoweT-A-2Edukacja jako podstawa do tworzenia prozdrowotnych zachowań i jej rola w ochronie zdrowia. Edukacja zywieniowa i promocja zdrowia w świetle aktów prawnych.
T-A-3Edukacja zywieniowa w podstawach programowych szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Aktywizujace metody nauczania w edukacj żywieniowej. i
T-A-4Insytucje ogólnokrajowe regionalne i samorządowe odpowiedzialne za promocję zdrowia i edukację żywiniową.
T-A-5Aktualne programy edukacji żywieniowej realizowane na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym. Programy prozdrowotnej edukacji żywieniowej, w tym autorskie. Gry edukacjyne z zakresu prozdrowotnej edukacji żywieniowej.
T-A-1Pojęcie zdrowia i jego holistyczne ujęcie. Zachowania pro i anty-zdrowotne. Czynniki wpływajace na stan zdrowia.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne
M-3Inscenizacja
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na zajęciach
S-1Ocena podsumowująca: Końcowa praca pisemna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0słuchacz nie opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie opanowania wiedzy nie przyswoił zasaniczych treści programowych
3,0słuchacz w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
3,5słuchacz w zakresie dostatecznym plus opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
4,0słuchacz w zakresie dobrym opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
4,5słuchacz w zakresie dobrym opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
5,0słuchacz w zakresie bardzo dobrym opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił obowiązujące treści programowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_10_K01Słuchacz posiada świadomość ograniczeń swojej wiedzy i stale uaktualnia wiedzę i umiejętności zawodowe, rozumie potrzebę przygotowania samodzielnego programu edukacji żywieniowej dla wybranej grupy ludnosci, posiada świadomość ważności edukacji żywieniowej w utrzymaniu zdrowia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_K05Słuchacz posiada świadomość ograniczeń swojej wiedzy i stale uaktualnia wiedzę i umiejętności zawodowe, rozumie potrzebę przygotowywania samodzielnego program edukacji żywieniowej dla wybranej grupy ludności, posiada świadomość ważności edukacji żywieniowej w utrzymaniu zdrowia.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu zachowania zdrowia
Treści programoweT-A-2Edukacja jako podstawa do tworzenia prozdrowotnych zachowań i jej rola w ochronie zdrowia. Edukacja zywieniowa i promocja zdrowia w świetle aktów prawnych.
T-A-3Edukacja zywieniowa w podstawach programowych szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Aktywizujace metody nauczania w edukacj żywieniowej. i
T-A-4Insytucje ogólnokrajowe regionalne i samorządowe odpowiedzialne za promocję zdrowia i edukację żywiniową.
T-A-5Aktualne programy edukacji żywieniowej realizowane na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym. Programy prozdrowotnej edukacji żywieniowej, w tym autorskie. Gry edukacjyne z zakresu prozdrowotnej edukacji żywieniowej.
T-A-1Pojęcie zdrowia i jego holistyczne ujęcie. Zachowania pro i anty-zdrowotne. Czynniki wpływajace na stan zdrowia.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne
M-3Inscenizacja
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na zajęciach
S-1Ocena podsumowująca: Końcowa praca pisemna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje suchacza sprowadzają się do niedostatecznej wiedzy i umiejętności
3,0Kompetencje suchacza sprowadzają się do wybiórczej wiedzy i umiejętności, świadczą o tym, że tylko w dostatecznym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.
3,5Kompetencje suchacza sprowadzają się do wybiórczej wiedzy i umiejętności, świadczą o tym, że tylko w ponad dostatecznym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.
4,0Kompetencje suchacza sprowadzają się do wybiórczej wiedzy i umiejętności, świadczą o tym, że tylko w dobrym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.
4,5Kompetencje suchacza sprowadzają się do ponad dobrej wiedzy i umiejętności, w ponad dobrym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.
5,0Kompetencje suchacza sprowadzają się do bardzo dobrej wiedzy i umiejętności, w bardzo dobrym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.