Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)

Sylabus przedmiotu Statystyka stosowana:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka stosowana
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw teoretycznych z zakresu statystyki stosowanej i podstawowej umiejętności obsługi arkusza kalkulacyjnego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uksztaltowanie umiejętności korzystania z ogólnodostępnych technik obliczeniowych i specjalistycznych narzędzi niezbędnych przy statystycznym opracowaniu wyników badań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykorzystanie technik obliczeniowych w planowaniu doświadczeń i badań2
T-A-2Oprogramowanie stosowane w analizie statystycznej wyników1
T-A-3Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do obliczeń statystycznych2
T-A-4Praktyczne zastosowanie narzędzi statystyki opisowej2
T-A-5Tworzenie wykresów i diagramów statystycznych1
T-A-6Praktyczne wyznaczanie przedziałów ufności1
T-A-7Narzędzia wyznaczania równań regresji i współczynników korelacji2
T-A-8Narzędzia weryfikacji hipotez statystycznych2
T-A-9Narzędzia analizy wariancji2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach13
A-A-2Studiowanie literatury naukowej10
A-A-3Konsultacje4
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Test praktyczny obejmujący zadania wykonywane w trakcie ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_B2_W01
Student ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie statystyki stosowanej przy wykorzystaniu technik informatycznych
TZZ_2A_W02C-1T-A-4, T-A-7, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-8, T-A-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_B2_U01
Student umie dobierać właściwe narzędzia statystyki stosowanej dostępne w technice informatyczej do statystycznego opracowania wyników badań
TZZ_2A_U01C-1T-A-4, T-A-7, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-8, T-A-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_B2_K01
Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy dotyczącej informatycznych narzędzi statystyki stosowanej
TZZ_2A_K04C-1T-A-4, T-A-7, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-8, T-A-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_B2_W01
Student ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie statystyki stosowanej przy wykorzystaniu technik informatycznych
2,0
3,0Student ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie statystyki stosowanej przy wykorzystaniu technik informatycznych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_B2_U01
Student umie dobierać właściwe narzędzia statystyki stosowanej dostępne w technice informatyczej do statystycznego opracowania wyników badań
2,0
3,0Student umie dobierać właściwe narzędzia statystyki stosowanej dostępne w technice informatyczej do statystycznego opracowania wyników badań w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_B2_K01
Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy dotyczącej informatycznych narzędzi statystyki stosowanej
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy dotyczącej informatycznych narzędzi statystyki stosowanej w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki przyrodników, PWN, Warszawa, 2011
  2. Regel W., Podstawy statystyki w Excelu, Wydawnictwo Naukowe, PWN/MIKOM, 2007
  3. Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, Państ. Wydaw. Ekonomiczne, Warszawa, 2002
  4. Sadowski W., Statystyka na co dzień, Państ. Wydaw. Ekonomiczne, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Dobosz M., Wspomagana komputerowo statystyczna analiza wyników, Exit, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykorzystanie technik obliczeniowych w planowaniu doświadczeń i badań2
T-A-2Oprogramowanie stosowane w analizie statystycznej wyników1
T-A-3Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do obliczeń statystycznych2
T-A-4Praktyczne zastosowanie narzędzi statystyki opisowej2
T-A-5Tworzenie wykresów i diagramów statystycznych1
T-A-6Praktyczne wyznaczanie przedziałów ufności1
T-A-7Narzędzia wyznaczania równań regresji i współczynników korelacji2
T-A-8Narzędzia weryfikacji hipotez statystycznych2
T-A-9Narzędzia analizy wariancji2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach13
A-A-2Studiowanie literatury naukowej10
A-A-3Konsultacje4
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_B2_W01Student ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie statystyki stosowanej przy wykorzystaniu technik informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W02Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie zastosowania technik informatycznych w przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-1Uksztaltowanie umiejętności korzystania z ogólnodostępnych technik obliczeniowych i specjalistycznych narzędzi niezbędnych przy statystycznym opracowaniu wyników badań.
Treści programoweT-A-4Praktyczne zastosowanie narzędzi statystyki opisowej
T-A-7Narzędzia wyznaczania równań regresji i współczynników korelacji
T-A-2Oprogramowanie stosowane w analizie statystycznej wyników
T-A-5Tworzenie wykresów i diagramów statystycznych
T-A-1Wykorzystanie technik obliczeniowych w planowaniu doświadczeń i badań
T-A-3Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do obliczeń statystycznych
T-A-6Praktyczne wyznaczanie przedziałów ufności
T-A-8Narzędzia weryfikacji hipotez statystycznych
T-A-9Narzędzia analizy wariancji
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test praktyczny obejmujący zadania wykonywane w trakcie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie statystyki stosowanej przy wykorzystaniu technik informatycznych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_B2_U01Student umie dobierać właściwe narzędzia statystyki stosowanej dostępne w technice informatyczej do statystycznego opracowania wyników badań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Uksztaltowanie umiejętności korzystania z ogólnodostępnych technik obliczeniowych i specjalistycznych narzędzi niezbędnych przy statystycznym opracowaniu wyników badań.
Treści programoweT-A-4Praktyczne zastosowanie narzędzi statystyki opisowej
T-A-7Narzędzia wyznaczania równań regresji i współczynników korelacji
T-A-2Oprogramowanie stosowane w analizie statystycznej wyników
T-A-5Tworzenie wykresów i diagramów statystycznych
T-A-1Wykorzystanie technik obliczeniowych w planowaniu doświadczeń i badań
T-A-3Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do obliczeń statystycznych
T-A-6Praktyczne wyznaczanie przedziałów ufności
T-A-8Narzędzia weryfikacji hipotez statystycznych
T-A-9Narzędzia analizy wariancji
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test praktyczny obejmujący zadania wykonywane w trakcie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie dobierać właściwe narzędzia statystyki stosowanej dostępne w technice informatyczej do statystycznego opracowania wyników badań w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_B2_K01Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy dotyczącej informatycznych narzędzi statystyki stosowanej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Uksztaltowanie umiejętności korzystania z ogólnodostępnych technik obliczeniowych i specjalistycznych narzędzi niezbędnych przy statystycznym opracowaniu wyników badań.
Treści programoweT-A-4Praktyczne zastosowanie narzędzi statystyki opisowej
T-A-7Narzędzia wyznaczania równań regresji i współczynników korelacji
T-A-2Oprogramowanie stosowane w analizie statystycznej wyników
T-A-5Tworzenie wykresów i diagramów statystycznych
T-A-1Wykorzystanie technik obliczeniowych w planowaniu doświadczeń i badań
T-A-3Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do obliczeń statystycznych
T-A-6Praktyczne wyznaczanie przedziałów ufności
T-A-8Narzędzia weryfikacji hipotez statystycznych
T-A-9Narzędzia analizy wariancji
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test praktyczny obejmujący zadania wykonywane w trakcie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy dotyczącej informatycznych narzędzi statystyki stosowanej w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0