Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: żywienie człowieka

Sylabus przedmiotu Wybrane działy w dietetyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane działy w dietetyce
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, chemia żywnosci, ogólna technologia żywności, mikrobiologia żywności, dietetyka, budowa ustroju ludzkiego, fizjologia człowieka, fizjologia żywienia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowanie jadłospisu w różnych rodzajach kamic moczowych.2
T-L-2Opracowanie jadłospisu w padaczce i innych chorobach mózgu.2
T-L-3Opracowanie jadłospisu dla osoby z chorobą Parkinsona.2
T-L-4Domowe diety dojelitowe.2
T-L-5Zastosowanie leczenia żywieniowego u pacjentów (dojelitowe i pozajelitowe).2
T-L-6Opracowanie jadłospisu dla osoby po zabiegach operacyjnych2
T-L-7Opracowanie jadłopisu dla pacjenta po oparzeniach.2
T-L-8Układanie jadłospisów dla pacjentów po urazach.2
T-L-9Układanie jadłospisów w przebiegu posocznicy.2
T-L-10Układanie jadłospisów dla chorego z zespołem krótkiego jelita.2
T-L-11Układanie jadłospisów dla osób z chorobą Leśniowskiego-Crohna.2
T-L-12Układanie jadłospisów w niektórych blokach enzymatycznych.2
T-L-13Układanie jadłospisów dla chorego z AIDS.2
T-L-14Diety w leczeniu otyłości.2
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
T-W-1Kamica moczowa.2
T-W-2Padaczka i inne choroby mózgu.2
T-W-3Leczenie żywieniowe- żywienie dojelitowe i pozajelitowe.2
T-W-4Enteralne diety domowe.2
T-W-5Żywienie po zabiegach operacyjnych.2
T-W-6Żywienie po oparzeniach.2
T-W-7Żywienie po urazie.2
T-W-8Żywienie w przebiegu posocznicy.2
T-W-9Żywienie w zespole krótkiego jelita.2
T-W-10Żywienie w chorobie Leśniowskiego-Crohna.2
T-W-11Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych.2
T-W-12Żywienie w AIDS.2
T-W-13Postępowanie żywieniowe w otyłości2
T-W-14Postępowanie żywieniowe w otyłości olbrzymiej wg kryteriów amerykańskich2
T-W-15Skale kliniczne oceny niedożywienia. Omówienie żywienia pozajelitowego2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury10
A-L-3Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-L-4Przygotowanie do zajęć10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury8
A-W-3Konsultacje z nauczycielem8
A-W-4Przygotowanie do egzaminu14
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C1zc_W01
Student posiada wiedzę w szerokim zakresie na temat wspołczesnych trendów w dietetyce oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Student ma poszerzoną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZZ_2A_W07, TZZ_2A_W08, TZZ_2A_W09, TZZ_2A_W10, TZZ_2A_W12C-1, C-2T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-9, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-11, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-10, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-3, T-W-2, T-W-11M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C1zc_U01
Posiada umiejętność projektowania diet w chorobach. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie planuje jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U10, TZZ_2A_U11, TZZ_2A_U12C-1, C-2T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-9, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-11, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-10, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-3, T-W-2, T-W-11M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C1zc_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04C-1, C-2T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-9, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-11, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-10, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-3, T-W-2, T-W-11M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C1zc_W01
Student posiada wiedzę w szerokim zakresie na temat wspołczesnych trendów w dietetyce oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Student ma poszerzoną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
2,0Student nie opanował zagadnień z zakresu dietetyki w wybranych chorobach. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C1zc_U01
Posiada umiejętność projektowania diet w chorobach. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie planuje jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C1zc_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Chevalier L., 51 zaleceń dietetycznych w wybranych stanach chorobowych, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2008
  2. Peckenpaugh N. J., Podstawy żywienia i dietoterapii, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2010
  3. Jarosz M., Praktyczny podręcznik dietetyki, Wyd. IŻŻ, W-wa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Szostak W. B., Cichocka A., Dieta śródziemnomorska w profilaktyce kardiologicznej, VIA MEDICA, Gdańsk, 2012
  2. Wądołowska L., Bandurska-Stankiewicz E., Wybrane zagadnienia z dietetyki, UWM, Olsztyn, 2002
  3. Wieczorek-Chełmińska Z., Zasady żywienia i dietetyka stosowana, PZWL, Warszawa, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie jadłospisu w różnych rodzajach kamic moczowych.2
T-L-2Opracowanie jadłospisu w padaczce i innych chorobach mózgu.2
T-L-3Opracowanie jadłospisu dla osoby z chorobą Parkinsona.2
T-L-4Domowe diety dojelitowe.2
T-L-5Zastosowanie leczenia żywieniowego u pacjentów (dojelitowe i pozajelitowe).2
T-L-6Opracowanie jadłospisu dla osoby po zabiegach operacyjnych2
T-L-7Opracowanie jadłopisu dla pacjenta po oparzeniach.2
T-L-8Układanie jadłospisów dla pacjentów po urazach.2
T-L-9Układanie jadłospisów w przebiegu posocznicy.2
T-L-10Układanie jadłospisów dla chorego z zespołem krótkiego jelita.2
T-L-11Układanie jadłospisów dla osób z chorobą Leśniowskiego-Crohna.2
T-L-12Układanie jadłospisów w niektórych blokach enzymatycznych.2
T-L-13Układanie jadłospisów dla chorego z AIDS.2
T-L-14Diety w leczeniu otyłości.2
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kamica moczowa.2
T-W-2Padaczka i inne choroby mózgu.2
T-W-3Leczenie żywieniowe- żywienie dojelitowe i pozajelitowe.2
T-W-4Enteralne diety domowe.2
T-W-5Żywienie po zabiegach operacyjnych.2
T-W-6Żywienie po oparzeniach.2
T-W-7Żywienie po urazie.2
T-W-8Żywienie w przebiegu posocznicy.2
T-W-9Żywienie w zespole krótkiego jelita.2
T-W-10Żywienie w chorobie Leśniowskiego-Crohna.2
T-W-11Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych.2
T-W-12Żywienie w AIDS.2
T-W-13Postępowanie żywieniowe w otyłości2
T-W-14Postępowanie żywieniowe w otyłości olbrzymiej wg kryteriów amerykańskich2
T-W-15Skale kliniczne oceny niedożywienia. Omówienie żywienia pozajelitowego2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury10
A-L-3Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-L-4Przygotowanie do zajęć10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury8
A-W-3Konsultacje z nauczycielem8
A-W-4Przygotowanie do egzaminu14
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_C1zc_W01Student posiada wiedzę w szerokim zakresie na temat wspołczesnych trendów w dietetyce oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Student ma poszerzoną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę o potrzebach żywieniowych człowieka, roli składników diety, składu produktów oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
TZZ_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych.
TZZ_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę na temat zależności w funkcjonowaniu poszczególnych układów organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia. Zna fizjologiczne zmiany zachodzące w organizmie w danym okresie życia, zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian.
TZZ_2A_W10Zna systemy i mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-L-7Opracowanie jadłopisu dla pacjenta po oparzeniach.
T-L-1Opracowanie jadłospisu w różnych rodzajach kamic moczowych.
T-L-2Opracowanie jadłospisu w padaczce i innych chorobach mózgu.
T-L-4Domowe diety dojelitowe.
T-L-6Opracowanie jadłospisu dla osoby po zabiegach operacyjnych
T-L-9Układanie jadłospisów w przebiegu posocznicy.
T-L-12Układanie jadłospisów w niektórych blokach enzymatycznych.
T-L-13Układanie jadłospisów dla chorego z AIDS.
T-L-14Diety w leczeniu otyłości.
T-L-11Układanie jadłospisów dla osób z chorobą Leśniowskiego-Crohna.
T-L-3Opracowanie jadłospisu dla osoby z chorobą Parkinsona.
T-L-5Zastosowanie leczenia żywieniowego u pacjentów (dojelitowe i pozajelitowe).
T-L-8Układanie jadłospisów dla pacjentów po urazach.
T-L-10Układanie jadłospisów dla chorego z zespołem krótkiego jelita.
T-W-1Kamica moczowa.
T-W-4Enteralne diety domowe.
T-W-5Żywienie po zabiegach operacyjnych.
T-W-6Żywienie po oparzeniach.
T-W-7Żywienie po urazie.
T-W-8Żywienie w przebiegu posocznicy.
T-W-9Żywienie w zespole krótkiego jelita.
T-W-12Żywienie w AIDS.
T-W-3Leczenie żywieniowe- żywienie dojelitowe i pozajelitowe.
T-W-2Padaczka i inne choroby mózgu.
T-W-11Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zagadnień z zakresu dietetyki w wybranych chorobach. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_C1zc_U01Posiada umiejętność projektowania diet w chorobach. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie planuje jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_2A_U10Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia.
TZZ_2A_U11Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w rożnym stanie fizjologicznym.
TZZ_2A_U12Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem podstawowych układów organizmu. Potrafi ocenić zasadność systemów i mód żywieniowych w kontekście potrzeb organizmu.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-L-7Opracowanie jadłopisu dla pacjenta po oparzeniach.
T-L-1Opracowanie jadłospisu w różnych rodzajach kamic moczowych.
T-L-2Opracowanie jadłospisu w padaczce i innych chorobach mózgu.
T-L-4Domowe diety dojelitowe.
T-L-6Opracowanie jadłospisu dla osoby po zabiegach operacyjnych
T-L-9Układanie jadłospisów w przebiegu posocznicy.
T-L-12Układanie jadłospisów w niektórych blokach enzymatycznych.
T-L-13Układanie jadłospisów dla chorego z AIDS.
T-L-14Diety w leczeniu otyłości.
T-L-11Układanie jadłospisów dla osób z chorobą Leśniowskiego-Crohna.
T-L-3Opracowanie jadłospisu dla osoby z chorobą Parkinsona.
T-L-5Zastosowanie leczenia żywieniowego u pacjentów (dojelitowe i pozajelitowe).
T-L-8Układanie jadłospisów dla pacjentów po urazach.
T-L-10Układanie jadłospisów dla chorego z zespołem krótkiego jelita.
T-W-1Kamica moczowa.
T-W-4Enteralne diety domowe.
T-W-5Żywienie po zabiegach operacyjnych.
T-W-6Żywienie po oparzeniach.
T-W-7Żywienie po urazie.
T-W-8Żywienie w przebiegu posocznicy.
T-W-9Żywienie w zespole krótkiego jelita.
T-W-12Żywienie w AIDS.
T-W-3Leczenie żywieniowe- żywienie dojelitowe i pozajelitowe.
T-W-2Padaczka i inne choroby mózgu.
T-W-11Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_C1zc_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-L-7Opracowanie jadłopisu dla pacjenta po oparzeniach.
T-L-1Opracowanie jadłospisu w różnych rodzajach kamic moczowych.
T-L-2Opracowanie jadłospisu w padaczce i innych chorobach mózgu.
T-L-4Domowe diety dojelitowe.
T-L-6Opracowanie jadłospisu dla osoby po zabiegach operacyjnych
T-L-9Układanie jadłospisów w przebiegu posocznicy.
T-L-12Układanie jadłospisów w niektórych blokach enzymatycznych.
T-L-13Układanie jadłospisów dla chorego z AIDS.
T-L-14Diety w leczeniu otyłości.
T-L-11Układanie jadłospisów dla osób z chorobą Leśniowskiego-Crohna.
T-L-3Opracowanie jadłospisu dla osoby z chorobą Parkinsona.
T-L-5Zastosowanie leczenia żywieniowego u pacjentów (dojelitowe i pozajelitowe).
T-L-8Układanie jadłospisów dla pacjentów po urazach.
T-L-10Układanie jadłospisów dla chorego z zespołem krótkiego jelita.
T-W-1Kamica moczowa.
T-W-4Enteralne diety domowe.
T-W-5Żywienie po zabiegach operacyjnych.
T-W-6Żywienie po oparzeniach.
T-W-7Żywienie po urazie.
T-W-8Żywienie w przebiegu posocznicy.
T-W-9Żywienie w zespole krótkiego jelita.
T-W-12Żywienie w AIDS.
T-W-3Leczenie żywieniowe- żywienie dojelitowe i pozajelitowe.
T-W-2Padaczka i inne choroby mózgu.
T-W-11Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.