Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)

Sylabus przedmiotu Patogeny w żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Patogeny w żywności
Specjalność ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 12 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 6 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1mikrobiologia zywności
W-2technologia żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji na temat patogenow człowieka, których nosnikiem może byc zywność, tego skąd się biorą w zywności i jak przeciwdziałac zanieczyszczeniom.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zywność jako nośnik paleczek jelitowych z rodziny Enterobacteriaceae6
T-L-2Chorobotworcze gronkowce w zywności2
T-L-3Standardy i metody postepowania przy analizie zywności w kieruku Listeria monocytogenes4
12
wykłady
T-W-1Bakterie chorobotwórcze w zywności - przyczyna infekcji pokarmowych (Salmonella, chorobotwórcze E. coli, sporotwócze Gram dodatnie, inne)2
T-W-2Standardy mikrobiologiczne dotyczące patogenów w zywności2
T-W-3Nowe patogeny w zywności2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajeciach12
A-L-2przygotowywanie do testów18
30
wykłady
A-W-1udzial w zajęciach6
A-W-2przygotowywanie się do egzaminu24
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodków audiowizualnych
M-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-3odczyty i interpretacja uzyskiwanych wyników, dyskusja tematyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania stanowiska pracy do posiewów i odczytów, biegłości analitycznej
S-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie zajęc praktycznych
S-3Ocena formująca: wyrywkowa ocena przygotowania teoretycznego do przerabianej tematyki
S-4Ocena formująca: egzamin testowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-5oaiz_W01
wie nośnikiem jakich patogenów człowieka może być żywność i jaki to ma związek ze srodowiskiem pozyskiwania i przetwarzania zywności oraz higieną
TZZ_2A_W03C-1T-W-1M-2, M-3, M-1S-4, S-2, S-1
TZZ_2A_Gr1-5oaiz_W02
wie jak oznaczac mikroorganizmy chorobotwórcze w żywności i jak interpetować wyniki takich badań
TZZ_2A_W05C-1T-W-2, T-W-1M-3, M-1S-4, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-5oaiz_U01
potrafi okreslić potencjalne źródło zanieczyszczenia, ocenić stopień zagrożenia ze strony okręslonego produktu
TZZ_2A_U06, TZZ_2A_U08C-1T-W-1M-3, M-1S-4, S-2, S-3
TZZ_2A_Gr1-5oaiz_U02
potrafi poszerzac wiedzę podstawowa o nowe przenoszone droga pokarmową zagrożenia mikrobiologiczne dla konsumenta
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U06C-1M-3, M-1S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-5oaiz_K01
ma świadomośc plastycznosci mikroorganizmów i wynikających z tego faktu nowych zagrożeń, których moga być czynnikiem sprawczym
TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04C-1M-3, M-1S-4, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-5oaiz_W01
wie nośnikiem jakich patogenów człowieka może być żywność i jaki to ma związek ze srodowiskiem pozyskiwania i przetwarzania zywności oraz higieną
2,0
3,0ma dostateczna wiedzę na temat związku patogena w zywności z higieną pozyskiwania/przetwarzania i parametrami procesu technologicznego
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_Gr1-5oaiz_W02
wie jak oznaczac mikroorganizmy chorobotwórcze w żywności i jak interpetować wyniki takich badań
2,0
3,0potrafi oznaczac patogeny, nie umie interpretować wyników
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-5oaiz_U01
potrafi okreslić potencjalne źródło zanieczyszczenia, ocenić stopień zagrożenia ze strony okręslonego produktu
2,0
3,0w stopniu dostatecznym potrafi wskazać mozliwe źródła obecności wskazanych patogenów na konkretnym produkcie
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_Gr1-5oaiz_U02
potrafi poszerzac wiedzę podstawowa o nowe przenoszone droga pokarmową zagrożenia mikrobiologiczne dla konsumenta
2,0
3,0potrafi sięgać do źródeł informacji ale w niewystarczającym stopniu z nich korzystać
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-5oaiz_K01
ma świadomośc plastycznosci mikroorganizmów i wynikających z tego faktu nowych zagrożeń, których moga być czynnikiem sprawczym
2,0
3,0ma dostateczną swiadomośc dotyczacą przyczyn pojawiania sie nowych czynników sprawczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Salyers A., DD. Whitt, Mikrobiologia. Roznorodność, chorobotwórczosc i srodowisko, PWN, W-wa, 2010
  2. Szwczyk EM., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, W-wa, 2011
  3. Żakowska Z., H. Stobińska, Mikrobiologia i higiena zywności, Politechnika Łódzka, Łódz, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zywność jako nośnik paleczek jelitowych z rodziny Enterobacteriaceae6
T-L-2Chorobotworcze gronkowce w zywności2
T-L-3Standardy i metody postepowania przy analizie zywności w kieruku Listeria monocytogenes4
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bakterie chorobotwórcze w zywności - przyczyna infekcji pokarmowych (Salmonella, chorobotwórcze E. coli, sporotwócze Gram dodatnie, inne)2
T-W-2Standardy mikrobiologiczne dotyczące patogenów w zywności2
T-W-3Nowe patogeny w zywności2
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajeciach12
A-L-2przygotowywanie do testów18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udzial w zajęciach6
A-W-2przygotowywanie się do egzaminu24
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr1-5oaiz_W01wie nośnikiem jakich patogenów człowieka może być żywność i jaki to ma związek ze srodowiskiem pozyskiwania i przetwarzania zywności oraz higieną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji na temat patogenow człowieka, których nosnikiem może byc zywność, tego skąd się biorą w zywności i jak przeciwdziałac zanieczyszczeniom.
Treści programoweT-W-1Bakterie chorobotwórcze w zywności - przyczyna infekcji pokarmowych (Salmonella, chorobotwórcze E. coli, sporotwócze Gram dodatnie, inne)
Metody nauczaniaM-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-3odczyty i interpretacja uzyskiwanych wyników, dyskusja tematyczna
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodków audiowizualnych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: egzamin testowy
S-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie zajęc praktycznych
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania stanowiska pracy do posiewów i odczytów, biegłości analitycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma dostateczna wiedzę na temat związku patogena w zywności z higieną pozyskiwania/przetwarzania i parametrami procesu technologicznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr1-5oaiz_W02wie jak oznaczac mikroorganizmy chorobotwórcze w żywności i jak interpetować wyniki takich badań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W05Posiada poszerzoną wiedzę na temat procesów mikrobiologicznych prowadzących do uzyskania określonego produktu spożywczego oraz metod badawczych stosowanych do monitorowania tych procesów.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji na temat patogenow człowieka, których nosnikiem może byc zywność, tego skąd się biorą w zywności i jak przeciwdziałac zanieczyszczeniom.
Treści programoweT-W-2Standardy mikrobiologiczne dotyczące patogenów w zywności
T-W-1Bakterie chorobotwórcze w zywności - przyczyna infekcji pokarmowych (Salmonella, chorobotwórcze E. coli, sporotwócze Gram dodatnie, inne)
Metody nauczaniaM-3odczyty i interpretacja uzyskiwanych wyników, dyskusja tematyczna
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodków audiowizualnych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: egzamin testowy
S-3Ocena formująca: wyrywkowa ocena przygotowania teoretycznego do przerabianej tematyki
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania stanowiska pracy do posiewów i odczytów, biegłości analitycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi oznaczac patogeny, nie umie interpretować wyników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr1-5oaiz_U01potrafi okreslić potencjalne źródło zanieczyszczenia, ocenić stopień zagrożenia ze strony okręslonego produktu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U06Potrafi określić wpływ procesów mikrobiologicznych na poprawność przetwarzania surowca, potrafi zbadać związek pomiędzy warunkami produkcji a zagrożeniami mikrobiologicznymi.
TZZ_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji na temat patogenow człowieka, których nosnikiem może byc zywność, tego skąd się biorą w zywności i jak przeciwdziałac zanieczyszczeniom.
Treści programoweT-W-1Bakterie chorobotwórcze w zywności - przyczyna infekcji pokarmowych (Salmonella, chorobotwórcze E. coli, sporotwócze Gram dodatnie, inne)
Metody nauczaniaM-3odczyty i interpretacja uzyskiwanych wyników, dyskusja tematyczna
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodków audiowizualnych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: egzamin testowy
S-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie zajęc praktycznych
S-3Ocena formująca: wyrywkowa ocena przygotowania teoretycznego do przerabianej tematyki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w stopniu dostatecznym potrafi wskazać mozliwe źródła obecności wskazanych patogenów na konkretnym produkcie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr1-5oaiz_U02potrafi poszerzac wiedzę podstawowa o nowe przenoszone droga pokarmową zagrożenia mikrobiologiczne dla konsumenta
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_2A_U06Potrafi określić wpływ procesów mikrobiologicznych na poprawność przetwarzania surowca, potrafi zbadać związek pomiędzy warunkami produkcji a zagrożeniami mikrobiologicznymi.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji na temat patogenow człowieka, których nosnikiem może byc zywność, tego skąd się biorą w zywności i jak przeciwdziałac zanieczyszczeniom.
Metody nauczaniaM-3odczyty i interpretacja uzyskiwanych wyników, dyskusja tematyczna
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodków audiowizualnych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: egzamin testowy
S-3Ocena formująca: wyrywkowa ocena przygotowania teoretycznego do przerabianej tematyki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi sięgać do źródeł informacji ale w niewystarczającym stopniu z nich korzystać
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr1-5oaiz_K01ma świadomośc plastycznosci mikroorganizmów i wynikających z tego faktu nowych zagrożeń, których moga być czynnikiem sprawczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji na temat patogenow człowieka, których nosnikiem może byc zywność, tego skąd się biorą w zywności i jak przeciwdziałac zanieczyszczeniom.
Metody nauczaniaM-3odczyty i interpretacja uzyskiwanych wyników, dyskusja tematyczna
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodków audiowizualnych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: egzamin testowy
S-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie zajęc praktycznych
S-3Ocena formująca: wyrywkowa ocena przygotowania teoretycznego do przerabianej tematyki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma dostateczną swiadomośc dotyczacą przyczyn pojawiania sie nowych czynników sprawczych
3,5
4,0
4,5
5,0