Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Postępy w inżynierii przemysłu spożywczego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Postępy w inżynierii przemysłu spożywczego
Specjalność technologia rybna
Jednostka prowadząca Zakład Inżynierii Procesowej i Maszynoznawstwa
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jarosław Majewski <Jaroslaw.Majewski@zut.edu.pl>, Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 12 0,50,50zaliczenie
wykładyW3 6 0,50,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw inżynierii chemicznej i procesowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
C-2Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie parametrów cieplnych artykułów żywnościowych3
T-A-2Nowoczesna metody cięcia strugą wodną - wyznaczanie parametrów procesu3
T-A-3Ciśnieniowe metody nastrzyku cieczni technologicznymi3
T-A-4Dynamiczne metody wyznaczania właściwosci mechanicznych żywności3
12
wykłady
T-W-1Podstawy modelowania procesów i aparatów1
T-W-2Rodzaje procesów przemysłowych i dobór aparatury do ich realizacji1
T-W-3Podstawy automatyzacji procesów1
T-W-4Nowoczesne metody i urzadzenia do utrwalania żywności1
T-W-5Nowoczesne metody wykorzystania strugi wodnej w technologii żywności1
T-W-6Ciśnieniowe metody nastrzyku cieczami technologicznymi1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych13
A-A-3konsultacje z prowadzącym5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2przygotowanie do zaliczenia25
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr4-5tr_W01
Posiada wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
TZZ_2A_W13C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr4-5tr_U01
Posiada umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U05C-2T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr4-5tr_K01
Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr4-5tr_W01
Posiada wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
3,0Student posiada zadowalająca wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego, ale z licznymi brakami.
3,5Student posiada zadowalająca wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr4-5tr_U01
Posiada umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
2,0Student nie potrafi rozwiązywać problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
3,0Student w zadowalającym stopniu potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych, ale z licznymi błędami.
3,5Student w zadowalającym stopniu potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
5,0Student znakomicie potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr4-5tr_K01
Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i poczucia odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
3,0Student ma częściową świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
3,5Student ma zadowalającą świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
4,0Student ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
4,5Student ma znaczną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
5,0Student ma pełną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.

Literatura podstawowa

  1. Lewicki P.P., Inżynieria procesowa i aparatura przemysłu spożywczego., W.N.T., Warszawa, 1988
  2. Hobler T., Ruch ciepła i wymienniki, W.N.T., Warszawa, 1986
  3. Burka E.S., Nałęcz T.J., Mechanika płynów w przykładach., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
  4. Chwiej M., Aparatura przemysłu spożywczego, P.W.N., Warszawa, 1984
  5. Ferguson J., Kembłowski Z., Reologia stosowana płynów., Wydawnictwo Marcus sc., Łódź, 1995
  6. Gryboś R.:, Podstawy mechaniki płynów, P.W.N., Warszawa, 1989
  7. Chwiej M, Aparatura przemysłu spożywczego. Maszyny i aparaty, PWN, Warszawa, 1979
  8. Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R.:, Podstawy teoretyczne inżynierii chemicznej i procesowej., W.N.T., Warszawa, 19852011
  9. Ziołkowski Z.:, Podstawowe procesy inżynierii chemicznej - przenoszenie pędu, ciepła i masy., P.W.N., Warszawa, 1982

Literatura dodatkowa

  1. Paderewski M., Podstawy inżynierii chemicznej, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
  2. Petela R.:, Przepływ ciepła., P.W.N., Warszawa, 1983

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie parametrów cieplnych artykułów żywnościowych3
T-A-2Nowoczesna metody cięcia strugą wodną - wyznaczanie parametrów procesu3
T-A-3Ciśnieniowe metody nastrzyku cieczni technologicznymi3
T-A-4Dynamiczne metody wyznaczania właściwosci mechanicznych żywności3
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy modelowania procesów i aparatów1
T-W-2Rodzaje procesów przemysłowych i dobór aparatury do ich realizacji1
T-W-3Podstawy automatyzacji procesów1
T-W-4Nowoczesne metody i urzadzenia do utrwalania żywności1
T-W-5Nowoczesne metody wykorzystania strugi wodnej w technologii żywności1
T-W-6Ciśnieniowe metody nastrzyku cieczami technologicznymi1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych13
A-A-3konsultacje z prowadzącym5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2przygotowanie do zaliczenia25
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr4-5tr_W01Posiada wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W13Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
Treści programoweT-W-4Nowoczesne metody i urzadzenia do utrwalania żywności
T-W-2Rodzaje procesów przemysłowych i dobór aparatury do ich realizacji
T-W-3Podstawy automatyzacji procesów
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
3,0Student posiada zadowalająca wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego, ale z licznymi brakami.
3,5Student posiada zadowalająca wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr4-5tr_U01Posiada umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
Treści programoweT-W-4Nowoczesne metody i urzadzenia do utrwalania żywności
T-W-2Rodzaje procesów przemysłowych i dobór aparatury do ich realizacji
T-W-3Podstawy automatyzacji procesów
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązywać problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
3,0Student w zadowalającym stopniu potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych, ale z licznymi błędami.
3,5Student w zadowalającym stopniu potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
5,0Student znakomicie potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr4-5tr_K01Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
C-2Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
Treści programoweT-W-4Nowoczesne metody i urzadzenia do utrwalania żywności
T-W-2Rodzaje procesów przemysłowych i dobór aparatury do ich realizacji
T-W-3Podstawy automatyzacji procesów
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i poczucia odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
3,0Student ma częściową świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
3,5Student ma zadowalającą świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
4,0Student ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
4,5Student ma znaczną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
5,0Student ma pełną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.