Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S3)

Sylabus przedmiotu Ekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Ekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza nt. funkcjonowania rynku i gospodarki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie i zrozumienie przez studentów zasad i mechanizmów funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej gospodarki rynkowej.
C-2Opanowanie przez studentów umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i metod ich rozwiązywania przez państwo.
C-3Zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej i oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskaźników ekonomicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i prawa ekonomiczne.2
T-W-2System gospodarczy i jego podmioty. Charakterystyka porównawcza systemów ekonomicznych.2
T-W-3Uwarunkowania rozwoju gospodarki rynkowej. Ewolucja kapitalizmu.2
T-W-4Podstawy teorii rynku. Równowaga i nierównowaga rynkowa. Zmiany równowagi i ich determinanty.4
T-W-5Charakterystyka struktur rynkowych - teoria i praktyka gospodarcza.4
T-W-6Zasady funkcjonowania przedsiębiorstw i decyzje ekonomiczne przedsiębiorców.4
T-W-7Rola państwa we współczesnej gospodarce - ewolucja poglądów na zakres i skalę aktywnosci państwa w gospodarce.2
T-W-8Wydatki a wielkość produkcji w gospodarce. Równowaga makroekonomiczna. Wzrost gospodarczy i cykl koniunkturalny.2
T-W-9Rynek pieniądza i system bankowy. Zadania banków.2
T-W-10Inflacja i jej zwalczanie. Polityka monetarna państwa i jej narzędzia.2
T-W-11Rynek pracy i bezrobocie. Budżet państwa.2
T-W-12Handel międzynarodowy i gospodarka globalna.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Praca z literaturą przedmiotu.10
A-W-3Przygotowanie do egzamniu.48
A-W-4Udział w egzaminie.2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBS3_3A_A.3.3_W01
Zrozumienie przez studentów zasad i mechanizmów funkcjonowania systemu gospodarczego, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej gospodarki rynkowej.
RYBS3_3A_W01C-3, C-1T-W-12, T-W-5, T-W-3, T-W-10, T-W-8, T-W-7, T-W-11, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-9M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBS3_3A_A.3.3_U01
Student posiada umiejętność formułowania ogólnych wniosków dot. problemów ekonomicznych i metod ich rozwiązywania przez państwo.
RYBS3_3A_U01C-3, C-1, C-2T-W-12, T-W-5, T-W-3, T-W-10, T-W-8, T-W-7, T-W-11, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-9M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBS3_3A_A.3.3_K01
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
RYBS3_3A_K01C-3, C-1T-W-5, T-W-4, T-W-6M-3, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBS3_3A_A.3.3_W01
Zrozumienie przez studentów zasad i mechanizmów funkcjonowania systemu gospodarczego, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej gospodarki rynkowej.
2,0Student nie wykazuje zrozumienia nawet w elementarnym zakresie zasad i mechanizmów funkcjonowania systemu gospodarczego.
3,0Student wykazuje w podstawowym zakresie zrozumienie zasad i mechanizmów funkcjonowania systemu gospodarczego, przy wydatnej pomocy nauczyciela. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,5Student wykazuje zrozumienie podstawowego materiału, przy pewnej pomocy nauczyciela. W zakresie poznawania wiedzy ujawnia średnie zainteresowanie przedmiotem.
4,0Student potrafi samodzielnie zrozumieć prawie cały zakres materiału i wykazuje dosyć duże zainteresowanie przedmiotem.
4,5Student potrafi samodzielnie zrozumieć cały zakres materiału przedmiotu i wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem.
5,0Student potrafi samodzielnie zrozumieć cały zakres materiału. Cechuje go bardzo duże zainteresowanie przedmiotem i ciekawość poznawcza, niekiedy wykraczająca poza obowiązujący materiał.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBS3_3A_A.3.3_U01
Student posiada umiejętność formułowania ogólnych wniosków dot. problemów ekonomicznych i metod ich rozwiązywania przez państwo.
2,0Student nie posiada nawet elementarnej umiejętności formułowania ogólnych wniosków dot. problemów ekonomicznych i sposobów rozwiązywania ich przez państwo.
3,0Student posiada umiejętność formułowania ogólnych wniosków dot. problemów ekonomicznych i sposobów ich rozwiązywania przez państwo w podstawowym zakresie, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student posiada umiejetność formułowania ogólnych wniosków dot. problemów ekonomicznych i ich rozwiazywania przez państwo, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie formułować ogólne wnioski dot. problemów ekononomicznych i ich rozwiązywania przez panstwo.
4,5Student potrafi samodzielnie formułować ogólne wnioski nt. problemów gospodarczych kraju i sposobów ich rozwiązywania przez państwo, podając przykłady.
5,0Student potrafi samoddzielnie formułować ogólne wnioski nt. problemów gospodarczych kraju i sposobów ich rozwiązywania przez państwo, podająć przykłady. Potrafi także dokonać próby oceny zastosowanych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBS3_3A_A.3.3_K01
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
2,0Student nie potrafi nawet w elementarnym zakresie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student w bardzo ograniczonym stopniu potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student w dość ograniczonym stopniu potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, inspirowany przez nauczyciela.
4,0Student samodzielnie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie materiału objętego programem.
4,5Student samodzielnie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, wykazuje dość duże zdolności do łączenia teorii z praktyką gospodarczą.
5,0Student potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. Wykazuje duże zdolności do łączenia teorii z praktyką gospodarczą, często wykraczając poza materiał objęty programem.

Literatura podstawowa

  1. Czarny B., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2010
  2. Milewski R. (red.), Elementarne zagadnienia ekonomii, PWN, Warszawa, 2008
  3. Marciniak S. (red.), Makro i mikroekonomia. Podstawowe problemy, PWN, Warszawa, 2007
  4. Milewski R., Kwiatkowski E. (red.), Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kamerschen D.R., McKenzie R.B., Nardinelli C., Ekonomia, Bernardinum, Pelplin, 1999
  2. Krugman P., Wells R., Mikroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  3. Łącka I., Worobjow L., Mikroekonomia, Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2006
  4. Samuelson P.A., Nordhaus W.D., Ekonomia, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i prawa ekonomiczne.2
T-W-2System gospodarczy i jego podmioty. Charakterystyka porównawcza systemów ekonomicznych.2
T-W-3Uwarunkowania rozwoju gospodarki rynkowej. Ewolucja kapitalizmu.2
T-W-4Podstawy teorii rynku. Równowaga i nierównowaga rynkowa. Zmiany równowagi i ich determinanty.4
T-W-5Charakterystyka struktur rynkowych - teoria i praktyka gospodarcza.4
T-W-6Zasady funkcjonowania przedsiębiorstw i decyzje ekonomiczne przedsiębiorców.4
T-W-7Rola państwa we współczesnej gospodarce - ewolucja poglądów na zakres i skalę aktywnosci państwa w gospodarce.2
T-W-8Wydatki a wielkość produkcji w gospodarce. Równowaga makroekonomiczna. Wzrost gospodarczy i cykl koniunkturalny.2
T-W-9Rynek pieniądza i system bankowy. Zadania banków.2
T-W-10Inflacja i jej zwalczanie. Polityka monetarna państwa i jej narzędzia.2
T-W-11Rynek pracy i bezrobocie. Budżet państwa.2
T-W-12Handel międzynarodowy i gospodarka globalna.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Praca z literaturą przedmiotu.10
A-W-3Przygotowanie do egzamniu.48
A-W-4Udział w egzaminie.2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBS3_3A_A.3.3_W01Zrozumienie przez studentów zasad i mechanizmów funkcjonowania systemu gospodarczego, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej gospodarki rynkowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBS3_3A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z obszaru nauk humanistycznych lub społecznych, pozwalającą doskonalić warsztat dydaktyczny oraz kształtować światopogląd.
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej i oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskaźników ekonomicznych.
C-1Poznanie i zrozumienie przez studentów zasad i mechanizmów funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej gospodarki rynkowej.
Treści programoweT-W-12Handel międzynarodowy i gospodarka globalna.
T-W-5Charakterystyka struktur rynkowych - teoria i praktyka gospodarcza.
T-W-3Uwarunkowania rozwoju gospodarki rynkowej. Ewolucja kapitalizmu.
T-W-10Inflacja i jej zwalczanie. Polityka monetarna państwa i jej narzędzia.
T-W-8Wydatki a wielkość produkcji w gospodarce. Równowaga makroekonomiczna. Wzrost gospodarczy i cykl koniunkturalny.
T-W-7Rola państwa we współczesnej gospodarce - ewolucja poglądów na zakres i skalę aktywnosci państwa w gospodarce.
T-W-11Rynek pracy i bezrobocie. Budżet państwa.
T-W-4Podstawy teorii rynku. Równowaga i nierównowaga rynkowa. Zmiany równowagi i ich determinanty.
T-W-6Zasady funkcjonowania przedsiębiorstw i decyzje ekonomiczne przedsiębiorców.
T-W-1Podstawowe pojęcia i prawa ekonomiczne.
T-W-2System gospodarczy i jego podmioty. Charakterystyka porównawcza systemów ekonomicznych.
T-W-9Rynek pieniądza i system bankowy. Zadania banków.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja.
M-1Wykład problemowy.
M-2Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zrozumienia nawet w elementarnym zakresie zasad i mechanizmów funkcjonowania systemu gospodarczego.
3,0Student wykazuje w podstawowym zakresie zrozumienie zasad i mechanizmów funkcjonowania systemu gospodarczego, przy wydatnej pomocy nauczyciela. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,5Student wykazuje zrozumienie podstawowego materiału, przy pewnej pomocy nauczyciela. W zakresie poznawania wiedzy ujawnia średnie zainteresowanie przedmiotem.
4,0Student potrafi samodzielnie zrozumieć prawie cały zakres materiału i wykazuje dosyć duże zainteresowanie przedmiotem.
4,5Student potrafi samodzielnie zrozumieć cały zakres materiału przedmiotu i wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem.
5,0Student potrafi samodzielnie zrozumieć cały zakres materiału. Cechuje go bardzo duże zainteresowanie przedmiotem i ciekawość poznawcza, niekiedy wykraczająca poza obowiązujący materiał.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBS3_3A_A.3.3_U01Student posiada umiejętność formułowania ogólnych wniosków dot. problemów ekonomicznych i metod ich rozwiązywania przez państwo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBS3_3A_U01Posiada umiejętność krytycznej oceny tekstów i wyników badań naukowych, pozwalającej na formułowanie nowych koncepcji.
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej i oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskaźników ekonomicznych.
C-1Poznanie i zrozumienie przez studentów zasad i mechanizmów funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej gospodarki rynkowej.
C-2Opanowanie przez studentów umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i metod ich rozwiązywania przez państwo.
Treści programoweT-W-12Handel międzynarodowy i gospodarka globalna.
T-W-5Charakterystyka struktur rynkowych - teoria i praktyka gospodarcza.
T-W-3Uwarunkowania rozwoju gospodarki rynkowej. Ewolucja kapitalizmu.
T-W-10Inflacja i jej zwalczanie. Polityka monetarna państwa i jej narzędzia.
T-W-8Wydatki a wielkość produkcji w gospodarce. Równowaga makroekonomiczna. Wzrost gospodarczy i cykl koniunkturalny.
T-W-7Rola państwa we współczesnej gospodarce - ewolucja poglądów na zakres i skalę aktywnosci państwa w gospodarce.
T-W-11Rynek pracy i bezrobocie. Budżet państwa.
T-W-4Podstawy teorii rynku. Równowaga i nierównowaga rynkowa. Zmiany równowagi i ich determinanty.
T-W-6Zasady funkcjonowania przedsiębiorstw i decyzje ekonomiczne przedsiębiorców.
T-W-1Podstawowe pojęcia i prawa ekonomiczne.
T-W-2System gospodarczy i jego podmioty. Charakterystyka porównawcza systemów ekonomicznych.
T-W-9Rynek pieniądza i system bankowy. Zadania banków.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja.
M-1Wykład problemowy.
M-2Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada nawet elementarnej umiejętności formułowania ogólnych wniosków dot. problemów ekonomicznych i sposobów rozwiązywania ich przez państwo.
3,0Student posiada umiejętność formułowania ogólnych wniosków dot. problemów ekonomicznych i sposobów ich rozwiązywania przez państwo w podstawowym zakresie, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student posiada umiejetność formułowania ogólnych wniosków dot. problemów ekonomicznych i ich rozwiazywania przez państwo, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie formułować ogólne wnioski dot. problemów ekononomicznych i ich rozwiązywania przez panstwo.
4,5Student potrafi samodzielnie formułować ogólne wnioski nt. problemów gospodarczych kraju i sposobów ich rozwiązywania przez państwo, podając przykłady.
5,0Student potrafi samoddzielnie formułować ogólne wnioski nt. problemów gospodarczych kraju i sposobów ich rozwiązywania przez państwo, podająć przykłady. Potrafi także dokonać próby oceny zastosowanych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBS3_3A_A.3.3_K01Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBS3_3A_K01Ma pełną odpowiedzialność za pracę własną i innych osób
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej i oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskaźników ekonomicznych.
C-1Poznanie i zrozumienie przez studentów zasad i mechanizmów funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej gospodarki rynkowej.
Treści programoweT-W-5Charakterystyka struktur rynkowych - teoria i praktyka gospodarcza.
T-W-4Podstawy teorii rynku. Równowaga i nierównowaga rynkowa. Zmiany równowagi i ich determinanty.
T-W-6Zasady funkcjonowania przedsiębiorstw i decyzje ekonomiczne przedsiębiorców.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja.
M-1Wykład problemowy.
M-2Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nawet w elementarnym zakresie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student w bardzo ograniczonym stopniu potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student w dość ograniczonym stopniu potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, inspirowany przez nauczyciela.
4,0Student samodzielnie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie materiału objętego programem.
4,5Student samodzielnie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, wykazuje dość duże zdolności do łączenia teorii z praktyką gospodarczą.
5,0Student potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. Wykazuje duże zdolności do łączenia teorii z praktyką gospodarczą, często wykraczając poza materiał objęty programem.