Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy ekologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ekologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy biologii, fizyki i matematyki z zakresu szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z relacjami pomiędzy światem ożywionym i nieożywionym oraz rolą człowieka w geosferze
C-2przedstawienie możliwości poprawy funkcjonowania i zatrzymania degradacji środowiska przyrodniczego – lądowego i wodnego w oparciu o monitoring,
C-3unaocznienie studentom skutków antropopresji i roli indywidualnego człowieka oraz społeczności ludzkich w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości
C-4podniesienie świadomości ekologicznej studentów i społeczeństwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Kryteria rozróżniania gatunków. Typy krzywych populacji. Krzywe śmiertelności populacji, typy piramid demograficznych (graficzne, naturalne). Metody określania liczebności i zagęszczenia populacji.2
T-A-2Prawo Liebiega i Shelforda - tolerancja ekologiczna. Nisza ekologiczna. Strefowość i piętrowość życia na lądzie i w wodzie.4
T-A-3Metody oceny produkcji pierwotnej. Wskaźniki biocenotyczne (dominacji, różnorodności gatunkowej) – obliczanie interpretacja.2
T-A-4Bioróżnorodność. Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja. Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego. Analiza gronowa – obliczanie podobieństw z uwzględnieniem składu ilościowego biocenozy na porównywanych stanowiskach.4
T-A-5Konstruowanie sieci i łańcuchów troficznych w różnych ekosystemach. Sukcesja ekosystemów lądowych i wodnych, klimaks.2
T-A-6Elementy ekologii krajobrazu, wpływ człowieka na krajobraz; agrocenozy, synergizm, synantropia. Eutrofizacja wód, jako efekt antropopresji.1
15
wykłady
T-W-1Wybrane elementy ekologii ogólnej - podstawowe pojęcia.2
T-W-2Problemy demograficzne Ziemi w relacji do stanu ekosfery.3
T-W-3Naturalne zasoby surowcowe ziemi – konwencjonalne surowce energetyczne; alternatywne źródła energii, prognozy na przyszłość.2
T-W-4Ekologia człowieka – zależności pomiędzy człowiekiem a środowiskiem przyrodniczym, antropopresja, antropocenoza.2
T-W-5Ekologia wód lotycznych i lenitycznych. Zarys ekologii mórz i oceanów.2
T-W-6Biomy lądowe1
T-W-7Elementy ekologii stosowanej.2
T-W-8Zachowawcze formy ochrony przyrody roślin, zwierząt, i zasobów nieożywionych, formy ochrony przyrody w Polsce, Natura 2000. Instytucje admimistracji państwowej, samorządowej, organizacje ekologiczne i przyrodnicze (NGO) w Polsce zajmujące się ochroną środowiska przyrodniczego.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć10
A-A-3Wykonanie konspektu10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-A-5Studiowanie literatury przedmiotu10
A-A-6Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-7Zaliczenie końcowe przedmiotu2
59
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu18
A-W-4Udział w konsultacjach5
A-W-5Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej3
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Klasyczna metoda problemowa - dyskusja
M-3Film, fotografia
M-4Pokaz
M-5Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzanie przygotowania studentów do zajęć
S-2Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z laboratorium w formie zadania praktycznego z opiserm

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O1-1_W01
Definiuje podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w geosferze
MS_1A_W03C-1T-A-2, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7M-4, M-5, M-1, M-3S-2, S-3, S-4, S-1
MS_1A_O1-1_W02
Zna podstawowe kryteria tworzenia określonych form ochrony przyrody w Polsce i na świecie
MS_1A_W03C-3, C-4, C-2T-A-6, T-A-4M-5, M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O1-1_U01
Interpretuje dane biologiczne w oparciu o matematyczno-statystyczne analizy (np.: analiza klasterowa, analiza głównych składowych, skalowanie wielowymiarowe itd…)
MS_1A_U01, MS_1A_U07C-3, C-2T-A-2, T-A-6, T-A-5M-5, M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4, S-1
MS_1A_O1-1_U02
Dobiera właściwe techniki monitorowania stanu środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego
MS_1A_U06C-1, C-4, C-2T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-W-4M-4, M-5, M-1, M-2S-2, S-3, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O1-1_K01
Posiada świadomość ekologiczną a zwłaszcza reagowania i rozwiązywania problemów w sytuacji zagrożeń ekologicznych (w różnej skali od małego zdarzenia do katastrofy)
MS_1A_K01, MS_1A_K05C-3, C-1, C-4, C-2T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7M-4, M-5, M-1, M-2, M-3S-3, S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O1-1_W01
Definiuje podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w geosferze
2,0
3,0Definiuje podstawowe pojęcia ekologiczne (60%)
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_1A_O1-1_W02
Zna podstawowe kryteria tworzenia określonych form ochrony przyrody w Polsce i na świecie
2,0Nie zna żadnych form ochrony przyrody
3,0Zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce
3,5
4,0
4,5
5,0Zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie oraz zna podstawy programu Natura 2000

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O1-1_U01
Interpretuje dane biologiczne w oparciu o matematyczno-statystyczne analizy (np.: analiza klasterowa, analiza głównych składowych, skalowanie wielowymiarowe itd…)
2,0
3,0Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o proste analizy matematyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_1A_O1-1_U02
Dobiera właściwe techniki monitorowania stanu środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego
2,0
3,0Zna podstawowe techniki monitoringu środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O1-1_K01
Posiada świadomość ekologiczną a zwłaszcza reagowania i rozwiązywania problemów w sytuacji zagrożeń ekologicznych (w różnej skali od małego zdarzenia do katastrofy)
2,0Nie posiada świadomości ekologicznej
3,0Posiada świadomość ekologiczną w stopniu zadowalającym do reagowania na zagrożenia ekologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0Posiada świadomość ekologiczną w stopniu zadowalającym do reagowania i rozwiązywania problemów zagrożeń ekologicznych

Literatura podstawowa

  1. Odum E.P., Podstawy ekologii, PWRiL, Warszawa, 1977, 1, stron 678
  2. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., PWN, Warszawa, 2005, drugie poprawione i unowocześnione
  3. Allen J.D., Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
  4. Wiąckowski. S., Ekologia ogólna, Ofic. Wyd. Brandta, Bydgoszcz, 1998, 1, stron 461
  5. Ville C, Biologia, PWN, Warszawa, 1976, 2
  6. Chojnacki J.C., Podstawy ekologii wód, Wyd. Akad. Roln. w Szczecinie, Szczecin, 1998, stron 177
  7. Collier B.D., Cox G.W., Johanson A.W., Miller P.H.C., Ekologia dynamiczna, PWRiL, Warszawa, 1978, 1, stron 544

Literatura dodatkowa

  1. Strzałko J., Mossor - Pietraszewska T. (red), Kompendium wiedzy o ekologii., PWN, Warszawa - Poznań, 1999, 1, stron 548
  2. Muller H.J., Okologie, VEB G. Fischer Verlag Jena, Jena, 1984, 2, stron 395
  3. Chojnacki J.C., M. Raczyńska, Leksykon przyrodniczo – ekologiczny, Wyd. Akad. Roln. w Szczecinie, Szczecin, 2006, 1, str. 148
  4. Bonnenberg M.M., Bioróznorodnośc, Rada Europy, Polski Klub Ekologiczny, Kraków, 1998, Serria - Pytania i odpowiedzi
  5. Paluch Jan (red.), Mikrobiologia wód, PWN, Warszawa, 1973
  6. Pyłka - Gutowska E., Biologia. Vademecum maturzysty, Oświata, Warszawa, 1993
  7. Alexander Martin, Ekologia mikroorganizmów, PWN, Warszawa, 1975, Tłumaczenie: Jakubczyk Halina

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Kryteria rozróżniania gatunków. Typy krzywych populacji. Krzywe śmiertelności populacji, typy piramid demograficznych (graficzne, naturalne). Metody określania liczebności i zagęszczenia populacji.2
T-A-2Prawo Liebiega i Shelforda - tolerancja ekologiczna. Nisza ekologiczna. Strefowość i piętrowość życia na lądzie i w wodzie.4
T-A-3Metody oceny produkcji pierwotnej. Wskaźniki biocenotyczne (dominacji, różnorodności gatunkowej) – obliczanie interpretacja.2
T-A-4Bioróżnorodność. Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja. Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego. Analiza gronowa – obliczanie podobieństw z uwzględnieniem składu ilościowego biocenozy na porównywanych stanowiskach.4
T-A-5Konstruowanie sieci i łańcuchów troficznych w różnych ekosystemach. Sukcesja ekosystemów lądowych i wodnych, klimaks.2
T-A-6Elementy ekologii krajobrazu, wpływ człowieka na krajobraz; agrocenozy, synergizm, synantropia. Eutrofizacja wód, jako efekt antropopresji.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane elementy ekologii ogólnej - podstawowe pojęcia.2
T-W-2Problemy demograficzne Ziemi w relacji do stanu ekosfery.3
T-W-3Naturalne zasoby surowcowe ziemi – konwencjonalne surowce energetyczne; alternatywne źródła energii, prognozy na przyszłość.2
T-W-4Ekologia człowieka – zależności pomiędzy człowiekiem a środowiskiem przyrodniczym, antropopresja, antropocenoza.2
T-W-5Ekologia wód lotycznych i lenitycznych. Zarys ekologii mórz i oceanów.2
T-W-6Biomy lądowe1
T-W-7Elementy ekologii stosowanej.2
T-W-8Zachowawcze formy ochrony przyrody roślin, zwierząt, i zasobów nieożywionych, formy ochrony przyrody w Polsce, Natura 2000. Instytucje admimistracji państwowej, samorządowej, organizacje ekologiczne i przyrodnicze (NGO) w Polsce zajmujące się ochroną środowiska przyrodniczego.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć10
A-A-3Wykonanie konspektu10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-A-5Studiowanie literatury przedmiotu10
A-A-6Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-7Zaliczenie końcowe przedmiotu2
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu18
A-W-4Udział w konsultacjach5
A-W-5Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej3
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O1-1_W01Definiuje podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w geosferze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma podstawową wiedzę w zakresie ekologii i ochrony środowiska, roli i różnorodności biologicznej w biosferze oraz procesach w niej zachodzących. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtownia środowiska.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z relacjami pomiędzy światem ożywionym i nieożywionym oraz rolą człowieka w geosferze
Treści programoweT-A-2Prawo Liebiega i Shelforda - tolerancja ekologiczna. Nisza ekologiczna. Strefowość i piętrowość życia na lądzie i w wodzie.
T-A-4Bioróżnorodność. Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja. Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego. Analiza gronowa – obliczanie podobieństw z uwzględnieniem składu ilościowego biocenozy na porównywanych stanowiskach.
T-W-1Wybrane elementy ekologii ogólnej - podstawowe pojęcia.
T-W-3Naturalne zasoby surowcowe ziemi – konwencjonalne surowce energetyczne; alternatywne źródła energii, prognozy na przyszłość.
T-W-5Ekologia wód lotycznych i lenitycznych. Zarys ekologii mórz i oceanów.
T-W-2Problemy demograficzne Ziemi w relacji do stanu ekosfery.
T-W-7Elementy ekologii stosowanej.
Metody nauczaniaM-4Pokaz
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-3Film, fotografia
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z laboratorium w formie zadania praktycznego z opiserm
S-1Ocena formująca: Sprawdzanie przygotowania studentów do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Definiuje podstawowe pojęcia ekologiczne (60%)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O1-1_W02Zna podstawowe kryteria tworzenia określonych form ochrony przyrody w Polsce i na świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma podstawową wiedzę w zakresie ekologii i ochrony środowiska, roli i różnorodności biologicznej w biosferze oraz procesach w niej zachodzących. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtownia środowiska.
Cel przedmiotuC-3unaocznienie studentom skutków antropopresji i roli indywidualnego człowieka oraz społeczności ludzkich w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości
C-4podniesienie świadomości ekologicznej studentów i społeczeństwa
C-2przedstawienie możliwości poprawy funkcjonowania i zatrzymania degradacji środowiska przyrodniczego – lądowego i wodnego w oparciu o monitoring,
Treści programoweT-A-6Elementy ekologii krajobrazu, wpływ człowieka na krajobraz; agrocenozy, synergizm, synantropia. Eutrofizacja wód, jako efekt antropopresji.
T-A-4Bioróżnorodność. Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja. Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego. Analiza gronowa – obliczanie podobieństw z uwzględnieniem składu ilościowego biocenozy na porównywanych stanowiskach.
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Klasyczna metoda problemowa - dyskusja
M-3Film, fotografia
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z laboratorium w formie zadania praktycznego z opiserm
S-1Ocena formująca: Sprawdzanie przygotowania studentów do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna żadnych form ochrony przyrody
3,0Zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce
3,5
4,0
4,5
5,0Zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie oraz zna podstawy programu Natura 2000
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O1-1_U01Interpretuje dane biologiczne w oparciu o matematyczno-statystyczne analizy (np.: analiza klasterowa, analiza głównych składowych, skalowanie wielowymiarowe itd…)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U07Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
Cel przedmiotuC-3unaocznienie studentom skutków antropopresji i roli indywidualnego człowieka oraz społeczności ludzkich w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości
C-2przedstawienie możliwości poprawy funkcjonowania i zatrzymania degradacji środowiska przyrodniczego – lądowego i wodnego w oparciu o monitoring,
Treści programoweT-A-2Prawo Liebiega i Shelforda - tolerancja ekologiczna. Nisza ekologiczna. Strefowość i piętrowość życia na lądzie i w wodzie.
T-A-6Elementy ekologii krajobrazu, wpływ człowieka na krajobraz; agrocenozy, synergizm, synantropia. Eutrofizacja wód, jako efekt antropopresji.
T-A-5Konstruowanie sieci i łańcuchów troficznych w różnych ekosystemach. Sukcesja ekosystemów lądowych i wodnych, klimaks.
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Klasyczna metoda problemowa - dyskusja
M-3Film, fotografia
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z laboratorium w formie zadania praktycznego z opiserm
S-1Ocena formująca: Sprawdzanie przygotowania studentów do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o proste analizy matematyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O1-1_U02Dobiera właściwe techniki monitorowania stanu środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U06Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych oraz ma umiejętność przeprowadzania obserwacji i oceny zjawisk procesowych.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z relacjami pomiędzy światem ożywionym i nieożywionym oraz rolą człowieka w geosferze
C-4podniesienie świadomości ekologicznej studentów i społeczeństwa
C-2przedstawienie możliwości poprawy funkcjonowania i zatrzymania degradacji środowiska przyrodniczego – lądowego i wodnego w oparciu o monitoring,
Treści programoweT-A-1Kryteria rozróżniania gatunków. Typy krzywych populacji. Krzywe śmiertelności populacji, typy piramid demograficznych (graficzne, naturalne). Metody określania liczebności i zagęszczenia populacji.
T-A-5Konstruowanie sieci i łańcuchów troficznych w różnych ekosystemach. Sukcesja ekosystemów lądowych i wodnych, klimaks.
T-A-3Metody oceny produkcji pierwotnej. Wskaźniki biocenotyczne (dominacji, różnorodności gatunkowej) – obliczanie interpretacja.
T-W-4Ekologia człowieka – zależności pomiędzy człowiekiem a środowiskiem przyrodniczym, antropopresja, antropocenoza.
Metody nauczaniaM-4Pokaz
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Klasyczna metoda problemowa - dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z laboratorium w formie zadania praktycznego z opiserm
S-1Ocena formująca: Sprawdzanie przygotowania studentów do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe techniki monitoringu środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O1-1_K01Posiada świadomość ekologiczną a zwłaszcza reagowania i rozwiązywania problemów w sytuacji zagrożeń ekologicznych (w różnej skali od małego zdarzenia do katastrofy)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Cel przedmiotuC-3unaocznienie studentom skutków antropopresji i roli indywidualnego człowieka oraz społeczności ludzkich w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości
C-1zapoznanie studentów z relacjami pomiędzy światem ożywionym i nieożywionym oraz rolą człowieka w geosferze
C-4podniesienie świadomości ekologicznej studentów i społeczeństwa
C-2przedstawienie możliwości poprawy funkcjonowania i zatrzymania degradacji środowiska przyrodniczego – lądowego i wodnego w oparciu o monitoring,
Treści programoweT-A-2Prawo Liebiega i Shelforda - tolerancja ekologiczna. Nisza ekologiczna. Strefowość i piętrowość życia na lądzie i w wodzie.
T-A-6Elementy ekologii krajobrazu, wpływ człowieka na krajobraz; agrocenozy, synergizm, synantropia. Eutrofizacja wód, jako efekt antropopresji.
T-A-5Konstruowanie sieci i łańcuchów troficznych w różnych ekosystemach. Sukcesja ekosystemów lądowych i wodnych, klimaks.
T-A-3Metody oceny produkcji pierwotnej. Wskaźniki biocenotyczne (dominacji, różnorodności gatunkowej) – obliczanie interpretacja.
T-A-4Bioróżnorodność. Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja. Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego. Analiza gronowa – obliczanie podobieństw z uwzględnieniem składu ilościowego biocenozy na porównywanych stanowiskach.
T-W-1Wybrane elementy ekologii ogólnej - podstawowe pojęcia.
T-W-3Naturalne zasoby surowcowe ziemi – konwencjonalne surowce energetyczne; alternatywne źródła energii, prognozy na przyszłość.
T-W-5Ekologia wód lotycznych i lenitycznych. Zarys ekologii mórz i oceanów.
T-W-2Problemy demograficzne Ziemi w relacji do stanu ekosfery.
T-W-4Ekologia człowieka – zależności pomiędzy człowiekiem a środowiskiem przyrodniczym, antropopresja, antropocenoza.
T-W-7Elementy ekologii stosowanej.
Metody nauczaniaM-4Pokaz
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Klasyczna metoda problemowa - dyskusja
M-3Film, fotografia
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z laboratorium w formie zadania praktycznego z opiserm
S-1Ocena formująca: Sprawdzanie przygotowania studentów do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada świadomości ekologicznej
3,0Posiada świadomość ekologiczną w stopniu zadowalającym do reagowania na zagrożenia ekologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0Posiada świadomość ekologiczną w stopniu zadowalającym do reagowania i rozwiązywania problemów zagrożeń ekologicznych