Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Organizacja pracy w laboratoriach diagnostycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja pracy w laboratoriach diagnostycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw mokrobiologii
W-2zaliczony przedmiot "techniki mikroiologiczne"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z prawidłową budową, wyposażeniem i organizacją pracy w różnego typu laboratoriach diagnostycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podział i charakterystyka laboratoriów diagnostycznych3
T-A-2Budowa i wyposażenie laboratoriów diagnostycznych3
T-A-3Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratoriach diagnostycznych3
T-A-4Krążenie i procedury zachowawcze z odczynnikami i próbkami badanymi2
T-A-5Postępowanie z odpadami w laboratoriach diagnostycznych2
T-A-6Walidacja wyników i audyty laboratoriów2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie projektu30
A-A-3przygotowanie się do zaliczenia15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: przygotowanie projektu na podstawie zdobytych wiadomosci

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O16-1_W01
Student ma wiedzę dotyczącą budowy, wyposażenia i organizacji pracy w laboratoriach
MS_1A_W12C-1T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O16-1_U01
Student ma umiejętność prawidłowego zorganizowania pracy w laboratorium
MS_1A_U07C-1T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O16-1_K01
Nabyta wiedza pozwoli na kreatywne wprowadzanie zmian w otaczającym go środowisku pracy
MS_1A_K03C-1T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O16-1_W01
Student ma wiedzę dotyczącą budowy, wyposażenia i organizacji pracy w laboratoriach
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę na temat budowy, wyposazenia i organizacji pracy w laboratoriach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O16-1_U01
Student ma umiejętność prawidłowego zorganizowania pracy w laboratorium
2,0
3,0potrafi w podstawowy sposob zoorganizować pracę w laboratorium
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O16-1_K01
Nabyta wiedza pozwoli na kreatywne wprowadzanie zmian w otaczającym go środowisku pracy
2,0
3,0ma podstawowa swiadomośc swoich umiejetnosci i wiedzy dotyczacej funkcjonowania i pracy laboratorium
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. vOrganizacja i zasady pracy w laboratorium chemicznym Do ... chemia-pwsz.sanok.pl/cwiczenia_ogolna/cwiczenia%201.pdf, Organizacja i zasady pracy w laboratorium chemicznym Do ... chemia-pwsz.sanok.pl/cwiczenia_ogolna/cwiczenia%201.pdf, 2011
  2. www.adm.uz.zgora.pl/docs/bhp/instrukcja_labchem.doc, www.adm.uz.zgora.pl/docs/bhp/instrukcja_labchem.doc, 2011
  3. www.nettax.pl/dzienniki/dumz/1999/1/poz.3.htm, www.nettax.pl/dzienniki/dumz/1999/1/poz.3.htm, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podział i charakterystyka laboratoriów diagnostycznych3
T-A-2Budowa i wyposażenie laboratoriów diagnostycznych3
T-A-3Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratoriach diagnostycznych3
T-A-4Krążenie i procedury zachowawcze z odczynnikami i próbkami badanymi2
T-A-5Postępowanie z odpadami w laboratoriach diagnostycznych2
T-A-6Walidacja wyników i audyty laboratoriów2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie projektu30
A-A-3przygotowanie się do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O16-1_W01Student ma wiedzę dotyczącą budowy, wyposażenia i organizacji pracy w laboratoriach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W12Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczegółności laboratoriów mikrobiologicznych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z prawidłową budową, wyposażeniem i organizacją pracy w różnego typu laboratoriach diagnostycznych
Treści programoweT-A-6Walidacja wyników i audyty laboratoriów
T-A-1Podział i charakterystyka laboratoriów diagnostycznych
T-A-2Budowa i wyposażenie laboratoriów diagnostycznych
T-A-3Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratoriach diagnostycznych
T-A-4Krążenie i procedury zachowawcze z odczynnikami i próbkami badanymi
T-A-5Postępowanie z odpadami w laboratoriach diagnostycznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: przygotowanie projektu na podstawie zdobytych wiadomosci
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę na temat budowy, wyposazenia i organizacji pracy w laboratoriach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O16-1_U01Student ma umiejętność prawidłowego zorganizowania pracy w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U07Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z prawidłową budową, wyposażeniem i organizacją pracy w różnego typu laboratoriach diagnostycznych
Treści programoweT-A-6Walidacja wyników i audyty laboratoriów
T-A-1Podział i charakterystyka laboratoriów diagnostycznych
T-A-2Budowa i wyposażenie laboratoriów diagnostycznych
T-A-3Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratoriach diagnostycznych
T-A-4Krążenie i procedury zachowawcze z odczynnikami i próbkami badanymi
T-A-5Postępowanie z odpadami w laboratoriach diagnostycznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: przygotowanie projektu na podstawie zdobytych wiadomosci
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi w podstawowy sposob zoorganizować pracę w laboratorium
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O16-1_K01Nabyta wiedza pozwoli na kreatywne wprowadzanie zmian w otaczającym go środowisku pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z prawidłową budową, wyposażeniem i organizacją pracy w różnego typu laboratoriach diagnostycznych
Treści programoweT-A-6Walidacja wyników i audyty laboratoriów
T-A-1Podział i charakterystyka laboratoriów diagnostycznych
T-A-2Budowa i wyposażenie laboratoriów diagnostycznych
T-A-3Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratoriach diagnostycznych
T-A-4Krążenie i procedury zachowawcze z odczynnikami i próbkami badanymi
T-A-5Postępowanie z odpadami w laboratoriach diagnostycznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma podstawowa swiadomośc swoich umiejetnosci i wiedzy dotyczacej funkcjonowania i pracy laboratorium
3,5
4,0
4,5
5,0