Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologia mikroorganizmów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia mikroorganizmów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mikrobiologii i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z współzaleznościami i interakcjami zachodzącymi pomiędzy mikroorganizmami oraz praktycznym wykorzystaniem osiągnięć z ekologii mikroorganizmów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Poziomy troficzne mikroorganizmów i ich rola w ekosystemach4
T-A-2Aktywność enzymatyczna mikroorganizmów i ich znaczenie w regulacji funkcjonalnej4
T-A-3Udział bakterii i grzybów krążeniu materii4
T-A-4Rola mikroorganizmów w procesach biodegradacji3
15
laboratoria
T-L-1Różnorodność mikroorganizmów i ich funkcje w zróznicowanych ekosystemach3
T-L-2Wpływ czynników (optymalne i ekstremalne) na funkcjonowanie mikroorganizmów4
T-L-3Relacje pomiedzy mikroorganizmami i metody ich oznaczania4
T-L-4Biofilm jako mikrosiedlisko społecznosci4
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z ekologii mikroorganizmów1
T-W-2Klasyfikacja ekologiczna drobnoustrojów2
T-W-3Mikrobiocenozy ich rozwój2
T-W-4Związki i współzalezności między mikroorganizmami4
T-W-5Dostosowanie i selekcja naturalna2
T-W-6Funkcjonalna rola mikroorganizmów w ekosystemach4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-A-3Konsultacje z prowadzącym zajecia5
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęc praktycznych10
A-L-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projeków
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena projektów przygotowanych na ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O5-2_W01
Zapoznanie studenta z relacjami pomiedzy mikroorganizmami oraz środowiskiem ich bytowania i znaczeniem mikroorganizmów w różnych ekosystemach
MS_1A_W03, MS_1A_W05, MS_1A_W07C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O5-2_U01
Student potrafi wskazać współzależności pomiędzy mikroorganizami, określic wpływ czynników środowiskowych na ich obecność oraz wskazać rolę mikroorganizmów w środowisku. Potrafi wykorzystać praktyczne osiągnięcia z ekologii mikroorganizmów w powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka
MS_1A_U01, MS_1A_U02, MS_1A_U05, MS_1A_U06, MS_1A_U08C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O5-2_K01
Ma świadomość związku między zmianami zachodzącymi w środowisku, w tym wynikających z działalności człowieka a mikroorganizami w nim funkcjonującymi. Zna rolę drobnoustrojów w tworzeniu zasobów naturalnych i rozumie konieczność dbałości i ochrony środowiska naturalnego
MS_1A_K01, MS_1A_K03, MS_1A_K04, MS_1A_K05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O5-2_W01
Zapoznanie studenta z relacjami pomiedzy mikroorganizmami oraz środowiskiem ich bytowania i znaczeniem mikroorganizmów w różnych ekosystemach
2,0
3,0Student ma podstawowa wiedzę z zakresu ekologii mikroorganizmów, zna jedynie podstawowe zachowania mikroorganizmów w srodowisku
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O5-2_U01
Student potrafi wskazać współzależności pomiędzy mikroorganizami, określic wpływ czynników środowiskowych na ich obecność oraz wskazać rolę mikroorganizmów w środowisku. Potrafi wykorzystać praktyczne osiągnięcia z ekologii mikroorganizmów w powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka
2,0Nie potrafi okreslić współzalezności pomiędzy mikroorganzimami oraz wskazać wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania
3,0Student potrafi okreslić podstawowe współzalezności pomiędzy mikroorganzimami oraz wskazać wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania
3,5
4,0
4,5
5,0Potrafi wskazać czynniki wpływające na występowanie i rozwój mikroorganzimów w środowisku, oznaczyć współzależności pomiedzy mikroorganizmami oraz ich wpływ na środowisko. Wie jak wykorzystac wiedzę na temat praktycznych osiągnięć z ekologii mikroorganizmów w powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O5-2_K01
Ma świadomość związku między zmianami zachodzącymi w środowisku, w tym wynikających z działalności człowieka a mikroorganizami w nim funkcjonującymi. Zna rolę drobnoustrojów w tworzeniu zasobów naturalnych i rozumie konieczność dbałości i ochrony środowiska naturalnego
2,0Nie ma rozumie współzalezności pomiędzy mikroorganzimami oraz nie potrafi wskazać wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania
3,0Student ma podstawową świadomość konieczności szerzenia wiedzy na temat współzależności pomiędzy mikroorganzimami oraz wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma świadomość konieczności szerzenia wiedzy na temat czynników wpływających na występowanie i rozwój mikroorganzimów w środowisku, współzależności pomiędzy mikroorganizmami. Rozumie konieczność wykorzystania swojej wiedzy i umiejętności w zastosowaniu praktycznych osiągnięć z ekologii mikroorganizmów oraz powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka.

Literatura podstawowa

  1. Martin Alexander, Ekologia mikroorganizmów, PWN, Warszawa, 1975
  2. Sayers A.A., Whitt D.D., Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowiskao., PWN, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Schlegel H.G., Mikrobiologia ogólna, PWN, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Poziomy troficzne mikroorganizmów i ich rola w ekosystemach4
T-A-2Aktywność enzymatyczna mikroorganizmów i ich znaczenie w regulacji funkcjonalnej4
T-A-3Udział bakterii i grzybów krążeniu materii4
T-A-4Rola mikroorganizmów w procesach biodegradacji3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Różnorodność mikroorganizmów i ich funkcje w zróznicowanych ekosystemach3
T-L-2Wpływ czynników (optymalne i ekstremalne) na funkcjonowanie mikroorganizmów4
T-L-3Relacje pomiedzy mikroorganizmami i metody ich oznaczania4
T-L-4Biofilm jako mikrosiedlisko społecznosci4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z ekologii mikroorganizmów1
T-W-2Klasyfikacja ekologiczna drobnoustrojów2
T-W-3Mikrobiocenozy ich rozwój2
T-W-4Związki i współzalezności między mikroorganizmami4
T-W-5Dostosowanie i selekcja naturalna2
T-W-6Funkcjonalna rola mikroorganizmów w ekosystemach4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-A-3Konsultacje z prowadzącym zajecia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęc praktycznych10
A-L-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O5-2_W01Zapoznanie studenta z relacjami pomiedzy mikroorganizmami oraz środowiskiem ich bytowania i znaczeniem mikroorganizmów w różnych ekosystemach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma podstawową wiedzę w zakresie ekologii i ochrony środowiska, roli i różnorodności biologicznej w biosferze oraz procesach w niej zachodzących. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtownia środowiska.
MS_1A_W05Ma wiedzę dotyczącą czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych (mikroorganizmów, grzybów, parazytów i szkodników) występujących w żywności, nowoczesnych metod ich wykrywania, wpływu tych czynników na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności.
MS_1A_W07Ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów i procesów zachodzęcych z ich udziałem w różnych gałęziach przemysłu i rolnictwa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z współzaleznościami i interakcjami zachodzącymi pomiędzy mikroorganizmami oraz praktycznym wykorzystaniem osiągnięć z ekologii mikroorganizmów
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z ekologii mikroorganizmów
T-W-3Mikrobiocenozy ich rozwój
T-W-5Dostosowanie i selekcja naturalna
T-W-4Związki i współzalezności między mikroorganizmami
T-W-6Funkcjonalna rola mikroorganizmów w ekosystemach
T-W-2Klasyfikacja ekologiczna drobnoustrojów
T-L-3Relacje pomiedzy mikroorganizmami i metody ich oznaczania
T-L-1Różnorodność mikroorganizmów i ich funkcje w zróznicowanych ekosystemach
T-L-2Wpływ czynników (optymalne i ekstremalne) na funkcjonowanie mikroorganizmów
T-L-4Biofilm jako mikrosiedlisko społecznosci
T-A-1Poziomy troficzne mikroorganizmów i ich rola w ekosystemach
T-A-2Aktywność enzymatyczna mikroorganizmów i ich znaczenie w regulacji funkcjonalnej
T-A-3Udział bakterii i grzybów krążeniu materii
T-A-4Rola mikroorganizmów w procesach biodegradacji
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projeków
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena projektów przygotowanych na ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowa wiedzę z zakresu ekologii mikroorganizmów, zna jedynie podstawowe zachowania mikroorganizmów w srodowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O5-2_U01Student potrafi wskazać współzależności pomiędzy mikroorganizami, określic wpływ czynników środowiskowych na ich obecność oraz wskazać rolę mikroorganizmów w środowisku. Potrafi wykorzystać praktyczne osiągnięcia z ekologii mikroorganizmów w powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U02Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
MS_1A_U05Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne wpływające na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludz, stan środowiska naturalnego i zasoby naturalne.
MS_1A_U06Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych oraz ma umiejętność przeprowadzania obserwacji i oceny zjawisk procesowych.
MS_1A_U08Potrafi dobierać metody i wykonać analizy próbek środowiskowych i biologicznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z współzaleznościami i interakcjami zachodzącymi pomiędzy mikroorganizmami oraz praktycznym wykorzystaniem osiągnięć z ekologii mikroorganizmów
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z ekologii mikroorganizmów
T-W-3Mikrobiocenozy ich rozwój
T-W-5Dostosowanie i selekcja naturalna
T-W-4Związki i współzalezności między mikroorganizmami
T-W-6Funkcjonalna rola mikroorganizmów w ekosystemach
T-L-3Relacje pomiedzy mikroorganizmami i metody ich oznaczania
T-L-1Różnorodność mikroorganizmów i ich funkcje w zróznicowanych ekosystemach
T-L-2Wpływ czynników (optymalne i ekstremalne) na funkcjonowanie mikroorganizmów
T-L-4Biofilm jako mikrosiedlisko społecznosci
Metody nauczaniaM-2metoda projeków
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi okreslić współzalezności pomiędzy mikroorganzimami oraz wskazać wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania
3,0Student potrafi okreslić podstawowe współzalezności pomiędzy mikroorganzimami oraz wskazać wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania
3,5
4,0
4,5
5,0Potrafi wskazać czynniki wpływające na występowanie i rozwój mikroorganzimów w środowisku, oznaczyć współzależności pomiedzy mikroorganizmami oraz ich wpływ na środowisko. Wie jak wykorzystac wiedzę na temat praktycznych osiągnięć z ekologii mikroorganizmów w powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O5-2_K01Ma świadomość związku między zmianami zachodzącymi w środowisku, w tym wynikających z działalności człowieka a mikroorganizami w nim funkcjonującymi. Zna rolę drobnoustrojów w tworzeniu zasobów naturalnych i rozumie konieczność dbałości i ochrony środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
MS_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z współzaleznościami i interakcjami zachodzącymi pomiędzy mikroorganizmami oraz praktycznym wykorzystaniem osiągnięć z ekologii mikroorganizmów
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z ekologii mikroorganizmów
T-W-3Mikrobiocenozy ich rozwój
T-W-5Dostosowanie i selekcja naturalna
T-W-4Związki i współzalezności między mikroorganizmami
T-W-6Funkcjonalna rola mikroorganizmów w ekosystemach
T-L-3Relacje pomiedzy mikroorganizmami i metody ich oznaczania
T-L-1Różnorodność mikroorganizmów i ich funkcje w zróznicowanych ekosystemach
T-L-2Wpływ czynników (optymalne i ekstremalne) na funkcjonowanie mikroorganizmów
T-L-4Biofilm jako mikrosiedlisko społecznosci
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projeków
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma rozumie współzalezności pomiędzy mikroorganzimami oraz nie potrafi wskazać wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania
3,0Student ma podstawową świadomość konieczności szerzenia wiedzy na temat współzależności pomiędzy mikroorganzimami oraz wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma świadomość konieczności szerzenia wiedzy na temat czynników wpływających na występowanie i rozwój mikroorganzimów w środowisku, współzależności pomiędzy mikroorganizmami. Rozumie konieczność wykorzystania swojej wiedzy i umiejętności w zastosowaniu praktycznych osiągnięć z ekologii mikroorganizmów oraz powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka.