Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Zastosowane bioprocesów w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zastosowane bioprocesów w ochronie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Sozologii Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę z chemii, biochemii i ekologii w zakresie studiowanego kierunku

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawami przebiegu wybranych bioprocesów w przetwarzaniu odpadów metodami biologicznymi, w tym ze stechiometrią rerakcji komórkowych, modelowaniem opartym na stałych biokinetycznych, zasadach zużywania substratów i tworzenia produktów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady opracowywania równań stechiometrycznych i kinetycznych stosowanych w obliczeniach szybkości przebiegu bioprocesów (zużywania substratów i tworzenia produktów)5
T-L-2Biodegradacja olejów mineralnych przez drobnoustroje glebowe5
T-L-3Przemiany azotu w środowisku wodnym5
15
wykłady
T-W-1Zagadnienia wprowadzające - prokarioty jako organizmy odpowiedzalne za rozkład materii organicznej. Przykładowe transformacje w biogeochemicznych cyklach w biosferze.4
T-W-2Procesy metabolizmu węgla, azotu i fosforu oraz mechanizm rozkładu związków organicznych przez mikroorganizmy4
T-W-3Mikrobiologiczne aspekty uzdatniania wody do picia i oczyszczenia ścieków bytowych.3
T-W-4Aspekty inżynieryjnej bioremediacji zanieczyszczeń in situ i ex situ (bioreaktory, biofilmy, kompostowanie, rekultywacja, biowentylacja, fitoremediacja)4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Opracowanie konspektów z zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Utrwalenie wiedzy i przygotowanie do kolokwium zaliczającego przedmiot10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literarury przedmiotu10
A-W-3Utrwalenie wiedzy i przygotowanie do kolokwium zaliczającego przedmiot10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny z użyciem komputera i rzutnika multimedialnego
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne
M-3Pogadanka i metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne z wykałdów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne z zajęć praktycznych
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdania z przeprowadzonych zadań laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Obserwacja ciągła studenta i motywowanie do przyjmoiwania właściwych postaw społecznych i personalnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O10-1_W01
Student zna podstawowe procesy przetwarzania odpadów metodami biologicznymi. Zna procesy metabolizmu węgla, azotu i fosforu ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów rozkładu związków organicznych. Student rozumie podstawy modelowania oparte na stałych biokinetycznych. Zna równania stechiometryczne i kinetyczne do prowadzenia obliczeń szybkości przebiegu bioprocesów - zużywania substratów i tworzenia produktów. Student zna cel i zasady wykonania eksperymentów realizowanych w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
MS_1A_W03, MS_1A_W10C-1T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O10-1_U01
Student potrafi opisać stechiometrię i kinetykę reakcji komórkowych i przemian komórkowych, współczynniki wydajności, oraz bilanse masy i energii dla wybranych bioprocesów w ochronie środowiska. Potrafi stosować bilanse masy i energii w analizie zgodności danych doświadczalnych. Student potrafi przeprowadzić zadany eksperyment, poddać analizie uzyskane wyniki i sformułować właściwe wnioski końcowe.
MS_1A_U04, MS_1A_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O10-1_K01
Student wykazuje aktywną postawę w procesie nauki. Potrafi pracować w zespole. Jest zdeterminowany do osiągnięcia prawidłowych wyników powierzonych zadań. Postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy i etyką zawodową. Ma świadomość zagrożeń związanych ze stosowanymi substancjami chemicznymi i wykazuje dbałość o ochronę środowiska.
MS_1A_K03, MS_1A_K04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O10-1_W01
Student zna podstawowe procesy przetwarzania odpadów metodami biologicznymi. Zna procesy metabolizmu węgla, azotu i fosforu ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów rozkładu związków organicznych. Student rozumie podstawy modelowania oparte na stałych biokinetycznych. Zna równania stechiometryczne i kinetyczne do prowadzenia obliczeń szybkości przebiegu bioprocesów - zużywania substratów i tworzenia produktów. Student zna cel i zasady wykonania eksperymentów realizowanych w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy w stopniu nie przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O10-1_U01
Student potrafi opisać stechiometrię i kinetykę reakcji komórkowych i przemian komórkowych, współczynniki wydajności, oraz bilanse masy i energii dla wybranych bioprocesów w ochronie środowiska. Potrafi stosować bilanse masy i energii w analizie zgodności danych doświadczalnych. Student potrafi przeprowadzić zadany eksperyment, poddać analizie uzyskane wyniki i sformułować właściwe wnioski końcowe.
2,0Student nie potrafi prawidłowo opisać stechiometrię i kinetykę reakcji komórkowych i przemian komórkowych. Nie potrafi opisać bilanse masy i energii omawianych w ramach przedmiotu bioprocesów. Student nie potrafi przeprowadzić zadanych doświadczeń eksperymentalnych.
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi przedstawić stechiometrię i kinetykę wybranych reakcji komórkowych i przemian komórkowych. Ma problemy z wpełni samodzielnym wykonaniem doświadczeń eksperymentalnych i nie potrafi samodzielnie sformułować wniosków końcowych.
3,5Student bez problemu potrafi opisać przemiany biochemiczne zawarte w treściach programowych przedmiotu. Samodzielnie wykonuje doświadczenia eksperymentalne, z niewielką pomocą prowadzącego dokonuje analizy wyników i właściwie je interpretuje.
4,0Student potrafi opisać przemiany biochemiczne zawarte w treściach programowych przedmiotu. Samodzielnie wykonuje doświadczenia eksperymentalne, dokonuje analizy wyników i właściwie je interpretuje.
4,5Student potrafi opisać przemiany biochemiczne nie tylko te zawarte w treściach programowych przedmiotu ale takze przyswojone samodzielnie. Samodzielnie wykonuje doświadczenia eksperymentalne, dokonuje analizy wyników i właściwie je interpretuje.
5,0Student potrafi opisać przemiany biochemiczne nie tylko te zawarte w treściach programowych przedmiotu ale także przyswojone samodzielnie. Samodzielnie wykonuje doświadczenia eksperymentalne, dokonuje analizy wyników i właściwie je interpretuje i wskazuje kierunki działań mogących zminimalizować skutki antropopresji na środowisko.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O10-1_K01
Student wykazuje aktywną postawę w procesie nauki. Potrafi pracować w zespole. Jest zdeterminowany do osiągnięcia prawidłowych wyników powierzonych zadań. Postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy i etyką zawodową. Ma świadomość zagrożeń związanych ze stosowanymi substancjami chemicznymi i wykazuje dbałość o ochronę środowiska.
2,0Student nie ptrafi współpracować w zespole, nie ma świadomości zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Nie ma świadomości potrzeby ciągłego kształcenia.
3,0Student ptrafi współpracować w zespole, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia.
3,5Student potrafi współpracować w zespole, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku.
4,0Student potrafi współpracować w zespole i sporadycznie przyjmuje rolę lidera, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku.
4,5Student potrafi współpracować w zespole i przyjmuje rolę lidera, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku i konsekwentnie ją realizuje.
5,0Student potrafi współpracować w zespole i przyjmuje rolę lidera, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku, konsekwentnie ją realizuje i motywuje innych do tego.

Literatura podstawowa

  1. Błaszczyk M.K., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2007, 1
  2. Szewczyk K.W., Bilansowanie i kinetyka procesów biochemicznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1993
  3. Rehm H.J., Reed G., Puehler A., Stadler P., Biotechnology II Ed. Bioprocessing. Eds. G. Stephanopoulos, vol. 3, VCH, Wienheim, 1993, 2

Literatura dodatkowa

  1. Flickinger M.C., Drew S.W., Encyclopoedia of Bioprocess Technology: Fermentation, Biocatalysis, and Bioseparation, JohnWiley&Sons Inc., New York, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady opracowywania równań stechiometrycznych i kinetycznych stosowanych w obliczeniach szybkości przebiegu bioprocesów (zużywania substratów i tworzenia produktów)5
T-L-2Biodegradacja olejów mineralnych przez drobnoustroje glebowe5
T-L-3Przemiany azotu w środowisku wodnym5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia wprowadzające - prokarioty jako organizmy odpowiedzalne za rozkład materii organicznej. Przykładowe transformacje w biogeochemicznych cyklach w biosferze.4
T-W-2Procesy metabolizmu węgla, azotu i fosforu oraz mechanizm rozkładu związków organicznych przez mikroorganizmy4
T-W-3Mikrobiologiczne aspekty uzdatniania wody do picia i oczyszczenia ścieków bytowych.3
T-W-4Aspekty inżynieryjnej bioremediacji zanieczyszczeń in situ i ex situ (bioreaktory, biofilmy, kompostowanie, rekultywacja, biowentylacja, fitoremediacja)4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Opracowanie konspektów z zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Utrwalenie wiedzy i przygotowanie do kolokwium zaliczającego przedmiot10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literarury przedmiotu10
A-W-3Utrwalenie wiedzy i przygotowanie do kolokwium zaliczającego przedmiot10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O10-1_W01Student zna podstawowe procesy przetwarzania odpadów metodami biologicznymi. Zna procesy metabolizmu węgla, azotu i fosforu ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów rozkładu związków organicznych. Student rozumie podstawy modelowania oparte na stałych biokinetycznych. Zna równania stechiometryczne i kinetyczne do prowadzenia obliczeń szybkości przebiegu bioprocesów - zużywania substratów i tworzenia produktów. Student zna cel i zasady wykonania eksperymentów realizowanych w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma podstawową wiedzę w zakresie ekologii i ochrony środowiska, roli i różnorodności biologicznej w biosferze oraz procesach w niej zachodzących. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtownia środowiska.
MS_1A_W10Ma podstawową wiedzę dotyczącą oprzyrządowania i technik biotechnologicznych oraz ich wykorzystania w przeprowadzaniu bioprocesów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami przebiegu wybranych bioprocesów w przetwarzaniu odpadów metodami biologicznymi, w tym ze stechiometrią rerakcji komórkowych, modelowaniem opartym na stałych biokinetycznych, zasadach zużywania substratów i tworzenia produktów.
Treści programoweT-W-3Mikrobiologiczne aspekty uzdatniania wody do picia i oczyszczenia ścieków bytowych.
T-W-4Aspekty inżynieryjnej bioremediacji zanieczyszczeń in situ i ex situ (bioreaktory, biofilmy, kompostowanie, rekultywacja, biowentylacja, fitoremediacja)
T-W-1Zagadnienia wprowadzające - prokarioty jako organizmy odpowiedzalne za rozkład materii organicznej. Przykładowe transformacje w biogeochemicznych cyklach w biosferze.
T-W-2Procesy metabolizmu węgla, azotu i fosforu oraz mechanizm rozkładu związków organicznych przez mikroorganizmy
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny z użyciem komputera i rzutnika multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne z wykałdów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy w stopniu nie przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O10-1_U01Student potrafi opisać stechiometrię i kinetykę reakcji komórkowych i przemian komórkowych, współczynniki wydajności, oraz bilanse masy i energii dla wybranych bioprocesów w ochronie środowiska. Potrafi stosować bilanse masy i energii w analizie zgodności danych doświadczalnych. Student potrafi przeprowadzić zadany eksperyment, poddać analizie uzyskane wyniki i sformułować właściwe wnioski końcowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U04Posiada podstawową umiejętność oceny jakości surowców, produktów i materiałów technicznych oraz wyboru właściwego oprzyrządowania, technik biotechnologicznych oraz przeprowadzania bioprocesów.
MS_1A_U08Potrafi dobierać metody i wykonać analizy próbek środowiskowych i biologicznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami przebiegu wybranych bioprocesów w przetwarzaniu odpadów metodami biologicznymi, w tym ze stechiometrią rerakcji komórkowych, modelowaniem opartym na stałych biokinetycznych, zasadach zużywania substratów i tworzenia produktów.
Treści programoweT-L-1Zasady opracowywania równań stechiometrycznych i kinetycznych stosowanych w obliczeniach szybkości przebiegu bioprocesów (zużywania substratów i tworzenia produktów)
T-L-2Biodegradacja olejów mineralnych przez drobnoustroje glebowe
T-L-3Przemiany azotu w środowisku wodnym
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawozdania z przeprowadzonych zadań laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne z zajęć praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo opisać stechiometrię i kinetykę reakcji komórkowych i przemian komórkowych. Nie potrafi opisać bilanse masy i energii omawianych w ramach przedmiotu bioprocesów. Student nie potrafi przeprowadzić zadanych doświadczeń eksperymentalnych.
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi przedstawić stechiometrię i kinetykę wybranych reakcji komórkowych i przemian komórkowych. Ma problemy z wpełni samodzielnym wykonaniem doświadczeń eksperymentalnych i nie potrafi samodzielnie sformułować wniosków końcowych.
3,5Student bez problemu potrafi opisać przemiany biochemiczne zawarte w treściach programowych przedmiotu. Samodzielnie wykonuje doświadczenia eksperymentalne, z niewielką pomocą prowadzącego dokonuje analizy wyników i właściwie je interpretuje.
4,0Student potrafi opisać przemiany biochemiczne zawarte w treściach programowych przedmiotu. Samodzielnie wykonuje doświadczenia eksperymentalne, dokonuje analizy wyników i właściwie je interpretuje.
4,5Student potrafi opisać przemiany biochemiczne nie tylko te zawarte w treściach programowych przedmiotu ale takze przyswojone samodzielnie. Samodzielnie wykonuje doświadczenia eksperymentalne, dokonuje analizy wyników i właściwie je interpretuje.
5,0Student potrafi opisać przemiany biochemiczne nie tylko te zawarte w treściach programowych przedmiotu ale także przyswojone samodzielnie. Samodzielnie wykonuje doświadczenia eksperymentalne, dokonuje analizy wyników i właściwie je interpretuje i wskazuje kierunki działań mogących zminimalizować skutki antropopresji na środowisko.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O10-1_K01Student wykazuje aktywną postawę w procesie nauki. Potrafi pracować w zespole. Jest zdeterminowany do osiągnięcia prawidłowych wyników powierzonych zadań. Postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy i etyką zawodową. Ma świadomość zagrożeń związanych ze stosowanymi substancjami chemicznymi i wykazuje dbałość o ochronę środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami przebiegu wybranych bioprocesów w przetwarzaniu odpadów metodami biologicznymi, w tym ze stechiometrią rerakcji komórkowych, modelowaniem opartym na stałych biokinetycznych, zasadach zużywania substratów i tworzenia produktów.
Treści programoweT-L-1Zasady opracowywania równań stechiometrycznych i kinetycznych stosowanych w obliczeniach szybkości przebiegu bioprocesów (zużywania substratów i tworzenia produktów)
T-L-2Biodegradacja olejów mineralnych przez drobnoustroje glebowe
T-L-3Przemiany azotu w środowisku wodnym
T-W-3Mikrobiologiczne aspekty uzdatniania wody do picia i oczyszczenia ścieków bytowych.
T-W-4Aspekty inżynieryjnej bioremediacji zanieczyszczeń in situ i ex situ (bioreaktory, biofilmy, kompostowanie, rekultywacja, biowentylacja, fitoremediacja)
T-W-1Zagadnienia wprowadzające - prokarioty jako organizmy odpowiedzalne za rozkład materii organicznej. Przykładowe transformacje w biogeochemicznych cyklach w biosferze.
T-W-2Procesy metabolizmu węgla, azotu i fosforu oraz mechanizm rozkładu związków organicznych przez mikroorganizmy
Metody nauczaniaM-3Pogadanka i metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja ciągła studenta i motywowanie do przyjmoiwania właściwych postaw społecznych i personalnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ptrafi współpracować w zespole, nie ma świadomości zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Nie ma świadomości potrzeby ciągłego kształcenia.
3,0Student ptrafi współpracować w zespole, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia.
3,5Student potrafi współpracować w zespole, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku.
4,0Student potrafi współpracować w zespole i sporadycznie przyjmuje rolę lidera, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku.
4,5Student potrafi współpracować w zespole i przyjmuje rolę lidera, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku i konsekwentnie ją realizuje.
5,0Student potrafi współpracować w zespole i przyjmuje rolę lidera, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku, konsekwentnie ją realizuje i motywuje innych do tego.