Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)

Sylabus przedmiotu Dodatki chemiczne w przemyśle spożywczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uprawa winorośli i winiarstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dodatki chemiczne w przemyśle spożywczym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii ogólnej i organicznej na poziomie akademickim

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z systemem klasyfikacji substancji dodawanych do żywności, rolą i celowością zastosowania związków chemicznych, uregulowaniami prawnymi dotyczącymi substancji dodatkowych w żywności. Wskazanie zagrożeń oraz korzyści dla organizmu ludzkiego wynikające z obecności dodatkowych substancji w pożywieniu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Konserwacja i barwienie żywności historycznie. Kategorie dodatków do żywności Składniki naturalne Dodatki uzupełniające2
T-W-2Charakterystyka, matody oznaczania, przykłady substancji dodatkowych: barwniki, substancje zapachowe i ich rozpuszczalniki, substancje konserwujące, efektywność działania konserwantów - wpływ pH, przeciwutleniacze i synergenty, kwasy, zasady, sole, substancje stabilizujące i emulgujące, substancje zagęszczające, substancje klarujące, substancje wzmacniające smak i zapach, substancje słodzące.5
T-W-3Wpływ dodatków na organizm ludzki. Zasady dopuszczania substancji dodatkowych - ustawodawstwo i kontrola.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Konsultacje7
A-W-3Utrwalenie materiału i przygotowanie do zaliczenia15
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O03-2_W01
Student zna podstawowe systemy klasyfikacji substancji dodawanych do żywności, rozumie problematykę oraz celowość zastosowania związków chemicznych, zna główne uregulowania prawne dotyczące substancji dodatkowych w żywności, zna podstawowe zagrożenia oraz korzyści dla organizmu ludzkiego wynikające z obecności dodatkowych substancji w pożywieniu,
UWW_1A_W01, UWW_1A_W17C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O03-2_U01
Student analizuje oraz weryfikuje celowość wzbogacania żywności przez producentów branży spożywczej.
UWW_1A_U13, UWW_1A_U14, UWW_1A_U12C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O03-2_W01
Student zna podstawowe systemy klasyfikacji substancji dodawanych do żywności, rozumie problematykę oraz celowość zastosowania związków chemicznych, zna główne uregulowania prawne dotyczące substancji dodatkowych w żywności, zna podstawowe zagrożenia oraz korzyści dla organizmu ludzkiego wynikające z obecności dodatkowych substancji w pożywieniu,
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu zna podstawowe systemy klasyfikacji substancji dodawanych do żywności, częsciowo rozumie problematykę oraz celowość zastosowania związków chemicznych, w niweielkim stopniu zna główne uregulowania prawne dotyczące substancji dodatkowych w żywności, częsciowo zna podstawowe zagrożenia oraz korzyści dla organizmu ludzkiego wynikające z obecności dodatkowych substancji w pożywieniu,
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O03-2_U01
Student analizuje oraz weryfikuje celowość wzbogacania żywności przez producentów branży spożywczej.
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu analizuje oraz weryfikuje celowość wzbogacania żywności przez producentów branży spożywczej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gertig H, Duda G., Żywność a zdrowie i prawo, PZWL, Warszawa, 2004
  2. Sikorski Z, Chemia żywności tom 1 - składniki żywności, WNT, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Morrison R. T., Boyd R.T, Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2013
  2. Grimm H., U., Chemia w pożywieniu Jak działają dodatki do żywności i dlaczego nam szkodzą, Wydawnictwo-vital, Białystok, 2014

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Konserwacja i barwienie żywności historycznie. Kategorie dodatków do żywności Składniki naturalne Dodatki uzupełniające2
T-W-2Charakterystyka, matody oznaczania, przykłady substancji dodatkowych: barwniki, substancje zapachowe i ich rozpuszczalniki, substancje konserwujące, efektywność działania konserwantów - wpływ pH, przeciwutleniacze i synergenty, kwasy, zasady, sole, substancje stabilizujące i emulgujące, substancje zagęszczające, substancje klarujące, substancje wzmacniające smak i zapach, substancje słodzące.5
T-W-3Wpływ dodatków na organizm ludzki. Zasady dopuszczania substancji dodatkowych - ustawodawstwo i kontrola.2
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Konsultacje7
A-W-3Utrwalenie materiału i przygotowanie do zaliczenia15
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O03-2_W01Student zna podstawowe systemy klasyfikacji substancji dodawanych do żywności, rozumie problematykę oraz celowość zastosowania związków chemicznych, zna główne uregulowania prawne dotyczące substancji dodatkowych w żywności, zna podstawowe zagrożenia oraz korzyści dla organizmu ludzkiego wynikające z obecności dodatkowych substancji w pożywieniu,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_W01student ma wiedzę w zakresie chemii i biochemii, niezbędną do zrozumienia podstawowych procesów chemicznych zachodzących w roślinach i środowisku ich życia
UWW_1A_W17student ma wiedzę w zakresie technologii przechowywania i przetwarzania winogron i innych produktów ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z systemem klasyfikacji substancji dodawanych do żywności, rolą i celowością zastosowania związków chemicznych, uregulowaniami prawnymi dotyczącymi substancji dodatkowych w żywności. Wskazanie zagrożeń oraz korzyści dla organizmu ludzkiego wynikające z obecności dodatkowych substancji w pożywieniu.
Treści programoweT-W-3Wpływ dodatków na organizm ludzki. Zasady dopuszczania substancji dodatkowych - ustawodawstwo i kontrola.
T-W-1Konserwacja i barwienie żywności historycznie. Kategorie dodatków do żywności Składniki naturalne Dodatki uzupełniające
T-W-2Charakterystyka, matody oznaczania, przykłady substancji dodatkowych: barwniki, substancje zapachowe i ich rozpuszczalniki, substancje konserwujące, efektywność działania konserwantów - wpływ pH, przeciwutleniacze i synergenty, kwasy, zasady, sole, substancje stabilizujące i emulgujące, substancje zagęszczające, substancje klarujące, substancje wzmacniające smak i zapach, substancje słodzące.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu zna podstawowe systemy klasyfikacji substancji dodawanych do żywności, częsciowo rozumie problematykę oraz celowość zastosowania związków chemicznych, w niweielkim stopniu zna główne uregulowania prawne dotyczące substancji dodatkowych w żywności, częsciowo zna podstawowe zagrożenia oraz korzyści dla organizmu ludzkiego wynikające z obecności dodatkowych substancji w pożywieniu,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O03-2_U01Student analizuje oraz weryfikuje celowość wzbogacania żywności przez producentów branży spożywczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_U13student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu kierunku studiów z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami i odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą i winiarską
UWW_1A_U14student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe związane z kierunkiem studiów, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
UWW_1A_U12student potrafi przeprowadzić analizę i ocenę jakości surowców ogrodniczych oraz produktów winiarskich, odpowiednio klasyfikuje wina
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z systemem klasyfikacji substancji dodawanych do żywności, rolą i celowością zastosowania związków chemicznych, uregulowaniami prawnymi dotyczącymi substancji dodatkowych w żywności. Wskazanie zagrożeń oraz korzyści dla organizmu ludzkiego wynikające z obecności dodatkowych substancji w pożywieniu.
Treści programoweT-W-3Wpływ dodatków na organizm ludzki. Zasady dopuszczania substancji dodatkowych - ustawodawstwo i kontrola.
T-W-1Konserwacja i barwienie żywności historycznie. Kategorie dodatków do żywności Składniki naturalne Dodatki uzupełniające
T-W-2Charakterystyka, matody oznaczania, przykłady substancji dodatkowych: barwniki, substancje zapachowe i ich rozpuszczalniki, substancje konserwujące, efektywność działania konserwantów - wpływ pH, przeciwutleniacze i synergenty, kwasy, zasady, sole, substancje stabilizujące i emulgujące, substancje zagęszczające, substancje klarujące, substancje wzmacniające smak i zapach, substancje słodzące.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu analizuje oraz weryfikuje celowość wzbogacania żywności przez producentów branży spożywczej.
3,5
4,0
4,5
5,0