Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)
Sylabus przedmiotu Matematyka 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z matematyki w zakresie szkoły średnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku technika rolnicza i leśna, a także do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich i rolniczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rachunek zbiorów | 2 |
T-A-2 | Liczby zespolone (działaniania na liczbach zespolonych, wzory de Moivre’a) | 2 |
T-A-3 | Macierze i wyznaczniki | 2 |
T-A-4 | Układy równań liniowych | 2 |
T-A-5 | Rachunek wektorowy i elementy geometrii analitycznej na płaszczyźnie | 2 |
T-A-6 | Rachunek różniczkowy | 4 |
T-A-7 | Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy logiki i teorii mnogości - podstawowe pojęcia (klasyczny rachunek zdań, rachunek predykatorów, rachunek zbiorów, prawa de Morgana) | 2 |
T-W-2 | Liczby zespolone (działaniania na liczbach zespolonych, postać algebraiczna, postać trygonometryczna, postać wykładnicza, moduł i sprzężenie, wzory de Moivre’a) | 3 |
T-W-3 | Podstawy algebry liniowej: macierze, działania na macierzach, wyznacznik, ślad i rząd macierzy | 4 |
T-W-4 | Układy równań liniowych, wzory Cramera | 2 |
T-W-5 | Rachunek wektorowy i elementy geometrii analitycznej | 3 |
T-W-6 | Ciąg liczbowy, podstawowe operacje na ciągach, własności ciągu, granica ciągu | 2 |
T-W-7 | Funkcje elementarne jednej zmiennej i ich własności | 2 |
T-W-8 | Granica funkcji, ciągłość funkcji w punkcie, ciągłość jednostajna, własności funkcji ciągłych | 2 |
T-W-9 | Pochodna funkcji jednej zmiennej, własności pochodnej, zastosowania. Ekstrema funkcji, badanie przebiegu zmienności funkcji | 4 |
T-W-10 | Kolokwium zaliczające treści wykładów | 1 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w cwiczeniach adytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 25 |
A-A-3 | Konsultacje z nauczycielem | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 25 |
A-W-2 | Samodzielne analizowanie treści wykładów i studiowanie podręczników | 27 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 16 |
A-W-4 | Konsultacje z nauczycielem | 7 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy mający na celu zapoznanie studentów w podstawowymi definicjami i twierdzeniami z zakresu logiki, teorii mnogości, algebry liniowej oraz rachunku różniczkowego |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne, mające na celu przygotowanie do praktycznego zastosowania poznanych pojęć do rozwiązywania prostych problemów matematycznych, doskonalenie technik dowodzenia, argumentowania |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwia zaliczające treści wykładów oraz ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_B01_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą funkcje jednej zmiennej, rachunek wyznaczników, rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, niezbędną między innymi do: opisu zjawisk fizycznych oraz rozwiązywania zadań inżynierskich wstępujących w obszarze techniki rolniczej i leśnej; | TRL_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-A-4, T-A-5, T-W-7, T-A-3, T-A-2, T-W-8, T-A-1, T-W-9, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_B01_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski | TRL_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-9, T-W-7, T-A-6, T-W-10, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-A-7 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
TRL_1A_B01_U02 Student potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w rolnictwie oraz gospodarce leśnej | TRL_1A_U07, TRL_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-A-7, T-W-7, T-A-6, T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_B01_K01 Student potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | TRL_1A_K07 | — | — | C-1 | T-A-5, T-A-4, T-A-7, T-A-3, T-A-6, T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_B01_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą funkcje jednej zmiennej, rachunek wyznaczników, rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, niezbędną między innymi do: opisu zjawisk fizycznych oraz rozwiązywania zadań inżynierskich wstępujących w obszarze techniki rolniczej i leśnej; | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie tematyki poruszanej na zajęciach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_B01_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_1A_B01_U02 Student potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w rolnictwie oraz gospodarce leśnej | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_B01_K01 Student potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu zadowalającym wykazuje aktywna postawę w procesie samokształcenia oraz przestzrega zasad etyki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Majkowska M., Matematyka nie tylko dla leśników, SGGW Warszawa, Warszawa, 2004
- Kostrikin A.I., Wstęp do algebry 1. Podstawy algebry, PWN, Warszawa, 2011
- Fichtenholz G.M., Rachunek rózniczkowy i całkowy. Tom 1, PWN, Warszawa, 2007
- Stankiewicz W., Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Rutkowski J., Algebra liniowa w zadaniach, PWN, Warszawa, 2008
- Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach, PWN, Warszawa, 2015