Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Agrobiotechnologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Agrobiotechnologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,62egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1genetyka roślin
W-2biochemia roślin
W-3fizjologia roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studenta z możliwościami biotechnologii w intensyfikacji produkcji rolniczej i jej wykorzystania w żywieniu człowieka, zwierząt oraz w przemyśle i medycynie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady otrzymywania nowych odmian i gatunków uprawnych z użyciem kultur in vitro3
T-A-2Metody identyfikacji odmian genetycznie modyfikowanych3
T-A-3Zasady koegzystencji rolnictwa opartego na GMO i na odmianach konwencjonalnych3
T-A-4Selekcja roślin przy użyciu markerów molekularnych3
T-A-5Identyfikacja odmian i ocena bioróżnorodności testami molekularnymi3
15
wykłady
T-W-1Kultury in vitro roślin i ich wykorzystanie w rolnictwie4
T-W-2Metody otrzymywania roślin transgenicznych przeznaczonych do uprawy6
T-W-3Odmiany transgeniczne roślin uprawnych i ich wykorzystanie w rolnictwie światowym4
T-W-4Uprawy molekularne4
T-W-5Diagnostyka chorób roślin testami molekularnymi4
T-W-6Hodowla molekularna6
T-W-7Społeczne i prawne aspekty agrobiotechnologii2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielna praca nad przygotowaniem się do zajęć25
A-A-3samodzielna praca nad przygotowaniem sie do zaliczenia18
A-A-4zaliczenie zajęć2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2praca samodzielna z podręcznikiem nad przyswojeniem treści wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu12
A-W-4zaliczenie wykładów3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i rzutnika
M-3dyskusja panelowa
M-4Klasyczna metoda problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwia oceniające wiedzę i umiejętności związane z realizacją ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C02_W01
zna metody otrzymywania odmian roślin uprawnych przy użyciu metod kultur in vitro i transgenezy oraz ich zastosowania dla potrzeb rolnictwa, przemysłu i medycyny
ROL_2A_W01, ROL_2A_W06C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-A-1M-1, M-2, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C02_U01
potrafi odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z użyciem markerów molekularnych
ROL_2A_U02C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C02_K01
Ma świadomość wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO
ROL_2A_K01, ROL_2A_K03C-1T-A-2, T-A-3, T-A-5M-1, M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C02_W01
zna metody otrzymywania odmian roślin uprawnych przy użyciu metod kultur in vitro i transgenezy oraz ich zastosowania dla potrzeb rolnictwa, przemysłu i medycyny
2,0nie zna metod otrzymywania roślin uprawnych przy użyciu metod kultur in vitro i transgenezy
3,0zna podstawowe metody otrzymywania roślin uprawnych przy uzyciu metod kultur in vitro i transgenezy
3,5zna podstawowe metody otrzymywania roślin uprawnych przy uzyciu kultur in vitro i transgenezy i opisuje je w szczegółach
4,0zna podstawowe metody otrzymywania roślin uprawnych przy uzyciu kultur in vitro i transgenezy oraz opisuje je biegle
4,5zna podstawowe metody otrzymywania roślin uprawnych przy użyciu kultur in vitro i transgenezy, opisuje je biegle i podaje przykłady ich zastosowań w praktyce
5,0zna większość metod otrzymywania roślin transgenicznych i opisuje je biegle oraz zna przykłady ich zastosowań w praktyce

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C02_U01
potrafi odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z użyciem markerów molekularnych
2,0nie potrafi odróżniać sposobów tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z uzyciem markerów molekularnych
3,0potrafi w stopniu podstawowym odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z uzyciem markerów molekularnych
3,5potrafi w szerszym niz podstawowy stopniu odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z użyciem markerów molekularnych
4,0potrafi biegle odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z uzyciem markerów molekularnych
4,5potrafi biegle odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z użyciem markerów molekularnych
5,0potrafi biegle odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z użyciem markerów molekularnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C02_K01
Ma świadomość wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO
2,0Nie ma świadomości wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO
3,0ma wyrobioną w podstawowym stopniu świadomość wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO
3,5ma pogłębioną świadomośc wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO
4,0ma głęboko uzasadnioną świadomość rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO
4,5ma głęboko uzasadnioną świadomośc rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO i szczegółowo potrafi ją uzasadniać
5,0uzasadnia ze szczegółami i w szerokim aspekcie świadomość wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO

Literatura podstawowa

  1. S. Malepszy (red), Biotechnologia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. T. Twardowski, A. Michalska (red), KOD: Korzysci, oczekiwania, dylematy biotechnologii, Agencja Edytor, Poznań, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady otrzymywania nowych odmian i gatunków uprawnych z użyciem kultur in vitro3
T-A-2Metody identyfikacji odmian genetycznie modyfikowanych3
T-A-3Zasady koegzystencji rolnictwa opartego na GMO i na odmianach konwencjonalnych3
T-A-4Selekcja roślin przy użyciu markerów molekularnych3
T-A-5Identyfikacja odmian i ocena bioróżnorodności testami molekularnymi3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kultury in vitro roślin i ich wykorzystanie w rolnictwie4
T-W-2Metody otrzymywania roślin transgenicznych przeznaczonych do uprawy6
T-W-3Odmiany transgeniczne roślin uprawnych i ich wykorzystanie w rolnictwie światowym4
T-W-4Uprawy molekularne4
T-W-5Diagnostyka chorób roślin testami molekularnymi4
T-W-6Hodowla molekularna6
T-W-7Społeczne i prawne aspekty agrobiotechnologii2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielna praca nad przygotowaniem się do zajęć25
A-A-3samodzielna praca nad przygotowaniem sie do zaliczenia18
A-A-4zaliczenie zajęć2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2praca samodzielna z podręcznikiem nad przyswojeniem treści wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu12
A-W-4zaliczenie wykładów3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_C02_W01zna metody otrzymywania odmian roślin uprawnych przy użyciu metod kultur in vitro i transgenezy oraz ich zastosowania dla potrzeb rolnictwa, przemysłu i medycyny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu chemii, biologii i biotechnologii roślin rolniczych ze szczególnym uwzględnieniem biologii molekularnej i inżynierii genetycznej
ROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z możliwościami biotechnologii w intensyfikacji produkcji rolniczej i jej wykorzystania w żywieniu człowieka, zwierząt oraz w przemyśle i medycynie
Treści programoweT-W-1Kultury in vitro roślin i ich wykorzystanie w rolnictwie
T-W-4Uprawy molekularne
T-W-5Diagnostyka chorób roślin testami molekularnymi
T-W-6Hodowla molekularna
T-W-7Społeczne i prawne aspekty agrobiotechnologii
T-W-3Odmiany transgeniczne roślin uprawnych i ich wykorzystanie w rolnictwie światowym
T-W-2Metody otrzymywania roślin transgenicznych przeznaczonych do uprawy
T-A-1Przykłady otrzymywania nowych odmian i gatunków uprawnych z użyciem kultur in vitro
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i rzutnika
M-4Klasyczna metoda problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: kolokwia oceniające wiedzę i umiejętności związane z realizacją ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod otrzymywania roślin uprawnych przy użyciu metod kultur in vitro i transgenezy
3,0zna podstawowe metody otrzymywania roślin uprawnych przy uzyciu metod kultur in vitro i transgenezy
3,5zna podstawowe metody otrzymywania roślin uprawnych przy uzyciu kultur in vitro i transgenezy i opisuje je w szczegółach
4,0zna podstawowe metody otrzymywania roślin uprawnych przy uzyciu kultur in vitro i transgenezy oraz opisuje je biegle
4,5zna podstawowe metody otrzymywania roślin uprawnych przy użyciu kultur in vitro i transgenezy, opisuje je biegle i podaje przykłady ich zastosowań w praktyce
5,0zna większość metod otrzymywania roślin transgenicznych i opisuje je biegle oraz zna przykłady ich zastosowań w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_C02_U01potrafi odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z użyciem markerów molekularnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z możliwościami biotechnologii w intensyfikacji produkcji rolniczej i jej wykorzystania w żywieniu człowieka, zwierząt oraz w przemyśle i medycynie
Treści programoweT-A-2Metody identyfikacji odmian genetycznie modyfikowanych
T-A-1Przykłady otrzymywania nowych odmian i gatunków uprawnych z użyciem kultur in vitro
T-A-3Zasady koegzystencji rolnictwa opartego na GMO i na odmianach konwencjonalnych
T-A-4Selekcja roślin przy użyciu markerów molekularnych
T-A-5Identyfikacja odmian i ocena bioróżnorodności testami molekularnymi
Metody nauczaniaM-3dyskusja panelowa
M-4Klasyczna metoda problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia oceniające wiedzę i umiejętności związane z realizacją ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi odróżniać sposobów tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z uzyciem markerów molekularnych
3,0potrafi w stopniu podstawowym odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z uzyciem markerów molekularnych
3,5potrafi w szerszym niz podstawowy stopniu odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z użyciem markerów molekularnych
4,0potrafi biegle odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z uzyciem markerów molekularnych
4,5potrafi biegle odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z użyciem markerów molekularnych
5,0potrafi biegle odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z użyciem markerów molekularnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_C02_K01Ma świadomość wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się prze całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z możliwościami biotechnologii w intensyfikacji produkcji rolniczej i jej wykorzystania w żywieniu człowieka, zwierząt oraz w przemyśle i medycynie
Treści programoweT-A-2Metody identyfikacji odmian genetycznie modyfikowanych
T-A-3Zasady koegzystencji rolnictwa opartego na GMO i na odmianach konwencjonalnych
T-A-5Identyfikacja odmian i ocena bioróżnorodności testami molekularnymi
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusja panelowa
M-4Klasyczna metoda problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: kolokwia oceniające wiedzę i umiejętności związane z realizacją ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO
3,0ma wyrobioną w podstawowym stopniu świadomość wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO
3,5ma pogłębioną świadomośc wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO
4,0ma głęboko uzasadnioną świadomość rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO
4,5ma głęboko uzasadnioną świadomośc rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO i szczegółowo potrafi ją uzasadniać
5,0uzasadnia ze szczegółami i w szerokim aspekcie świadomość wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO