Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo w agroturyźmie

Sylabus przedmiotu Kształtowanie terenów rekreacyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie terenów rekreacyjnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>, Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu abiotycznych i biotycznych czynników środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student nabywa wiedzy z zakresu funkcjonowania, klasyfikacji i przekształceń krajobrazu oraz umiejętność praktycznego urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody analiz zróżnicowania przestrzennego terenu. Analiza materiałów kartograficznych. Terenowe metody inwentaryzacyjne. Waloryzacja przyrodnicza i wnioski z niej wynikające. Uwarunkowania dla zagospodarowania turystycznego terenu. Przegląd, wybór i adaptacja naturalnych obszarów występujących w różnych warunkach siedlisk łąkowych do celów rekreacyjnych. Przygotowanie i analiza projektów dotyczących zagospodarowania terenów rekreacyjnych.15
15
wykłady
T-W-1Podstawy ochrony i kształtowania kluczowych elementów krajobrazu. Rola siedlisk marginalnych. Bierne i aktywne metody ochrony przyrody w krajobrazie kulturowym. Rola naturalnych użytków zielonych (łąki) w spełnianiu funkcji krajobrazowych i rekreacyjnych. Wykorzystanie roślinności trawiastej do zakładania terenów rekreacyjnych o różnym przeznaczeniu.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje.4
A-A-3Studiowanie literatury.4
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia7
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje.4
A-W-3Studiowanie literatury.4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O01_W01
Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania, klasyfikacji i przekształceń krajobrazu oraz umiejętność praktycznego urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej
ROL_2A_W03, ROL_2A_W09C-1T-W-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O01_U01
Potrafi samodzielnie opracowywać projekty przekształceń krajobrazu i urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej
ROL_2A_U02C-1T-W-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O01_K01
W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu ochrony środowiska oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki zaplanowanych działań przekształceń krajobrazu oraz urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej.
ROL_2A_K04, ROL_2A_K06C-1T-W-1M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O01_W01
Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania, klasyfikacji i przekształceń krajobrazu oraz umiejętność praktycznego urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej
2,0Nie ma wiesdy z zakresu kształtowania krajobrazu i terenów zieleni.
3,0Ma ogólną wiesdę z zakresu kształtowania krajobrazu i terenów zieleni.
3,5Ma wiesdę z zakresu wykorzystania krajobrazu i terenów zieleni w rekreacji.
4,0Ma rozszerzoną wiesdę z zakresu wykorzystania krajobrazu i terenów zieleni w rekreacji.
4,5Ma wiesdę z zakresu kształtowania krajobrazu i terenów zieleni w kontekście wykorzystania rekreacyjnego.
5,0Ma wiesdę z zakresu iurządzania terenów rekreacyjnych z uwzględnieniem krajobrazów przyrodniczych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O01_U01
Potrafi samodzielnie opracowywać projekty przekształceń krajobrazu i urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej
2,0Nie potrafi samodzielnie określić możliwości wykorzystania elementów krajobrazu i terenów zieleni w rekreacji.
3,0Potrafi samodzielnie określić możliwości wykorzystania elementów krajobrazu i terenów zieleni w rekreacji.
3,5Potrafi samodzielnie określić i zinterpretować możliwości wykorzystania elementów krajobrazu i terenów zieleni w rekreacji.
4,0Potrafi opracować projekt terenu rekreacyjnego .
4,5Potrafi opracować projekt terenu rekreacyjnego z wykorzystaniem elementów krajobrazu..
5,0Potrafi opracować projekt terenu rekreacyjnego z wykorzystaniem elementów krajobrazu i argumentować jego walory użytkowe.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O01_K01
W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu ochrony środowiska oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki zaplanowanych działań przekształceń krajobrazu oraz urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej.
2,0Brak zainteresowania studenta terenami rekreacyjnymi.
3,0Student ogólnie interesuje się terenami rekreacyjnymi.
3,5Student wykazuje wiedzę w zakresie rekreacyjnego wykorzystania terenów z roślinnością zielną i drzewiastą.
4,0Student wykazuje wiedzę w zakresie rekreacyjnego wykorzystania terenów z roślinnością zielną i drzewiastą wkomponowanych w w przestrzeń gospodarstwa agroturystycznego.
4,5Student wykazuje wiedzę w zakresie roli terenów rekreacyjnych w gospodarstwach agroturystycznych.
5,0Student włancza się w promocję terenów rekreacyjnych w regionie.

Literatura podstawowa

  1. Pokorski J., Siwiec A., Kształtowanie terenów zieleni, WSiP W-wa, Warszawa, 1998
  2. Frey L., Polska księga traw, IB im. W. Szafera PAN, Kraków, 2002
  3. Bartosiewicz A, Urządzanie terenów zieleni, WSiP W-wa, Warszawa, 1998
  4. Rutkowska. B., Pawluśkiewicz. M., Trawniki - poradnik, PWRiL W-wa., Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Czyż H., Gos A., Kitczak T., Trzaskoś M., Skrypt do ćwiczeń z łąkarstwa, Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 2008, wznowienie

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody analiz zróżnicowania przestrzennego terenu. Analiza materiałów kartograficznych. Terenowe metody inwentaryzacyjne. Waloryzacja przyrodnicza i wnioski z niej wynikające. Uwarunkowania dla zagospodarowania turystycznego terenu. Przegląd, wybór i adaptacja naturalnych obszarów występujących w różnych warunkach siedlisk łąkowych do celów rekreacyjnych. Przygotowanie i analiza projektów dotyczących zagospodarowania terenów rekreacyjnych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy ochrony i kształtowania kluczowych elementów krajobrazu. Rola siedlisk marginalnych. Bierne i aktywne metody ochrony przyrody w krajobrazie kulturowym. Rola naturalnych użytków zielonych (łąki) w spełnianiu funkcji krajobrazowych i rekreacyjnych. Wykorzystanie roślinności trawiastej do zakładania terenów rekreacyjnych o różnym przeznaczeniu.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje.4
A-A-3Studiowanie literatury.4
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje.4
A-W-3Studiowanie literatury.4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O01_W01Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania, klasyfikacji i przekształceń krajobrazu oraz umiejętność praktycznego urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W03ma pogłębioną wiedzę w zakresie kształtowania i ochrony krajobrazu oraz planowania i wykorzystania użytków ekologicznych dla wzmocnienia stabilności biocenoz
ROL_2A_W09posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu kształtowania terenów rekreacyjnych, inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania i kształtowania krajobrazu rolniczego
Cel przedmiotuC-1Student nabywa wiedzy z zakresu funkcjonowania, klasyfikacji i przekształceń krajobrazu oraz umiejętność praktycznego urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej
Treści programoweT-W-1Podstawy ochrony i kształtowania kluczowych elementów krajobrazu. Rola siedlisk marginalnych. Bierne i aktywne metody ochrony przyrody w krajobrazie kulturowym. Rola naturalnych użytków zielonych (łąki) w spełnianiu funkcji krajobrazowych i rekreacyjnych. Wykorzystanie roślinności trawiastej do zakładania terenów rekreacyjnych o różnym przeznaczeniu.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna / pokaz ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiesdy z zakresu kształtowania krajobrazu i terenów zieleni.
3,0Ma ogólną wiesdę z zakresu kształtowania krajobrazu i terenów zieleni.
3,5Ma wiesdę z zakresu wykorzystania krajobrazu i terenów zieleni w rekreacji.
4,0Ma rozszerzoną wiesdę z zakresu wykorzystania krajobrazu i terenów zieleni w rekreacji.
4,5Ma wiesdę z zakresu kształtowania krajobrazu i terenów zieleni w kontekście wykorzystania rekreacyjnego.
5,0Ma wiesdę z zakresu iurządzania terenów rekreacyjnych z uwzględnieniem krajobrazów przyrodniczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O01_U01Potrafi samodzielnie opracowywać projekty przekształceń krajobrazu i urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Student nabywa wiedzy z zakresu funkcjonowania, klasyfikacji i przekształceń krajobrazu oraz umiejętność praktycznego urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej
Treści programoweT-W-1Podstawy ochrony i kształtowania kluczowych elementów krajobrazu. Rola siedlisk marginalnych. Bierne i aktywne metody ochrony przyrody w krajobrazie kulturowym. Rola naturalnych użytków zielonych (łąki) w spełnianiu funkcji krajobrazowych i rekreacyjnych. Wykorzystanie roślinności trawiastej do zakładania terenów rekreacyjnych o różnym przeznaczeniu.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna / pokaz ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi samodzielnie określić możliwości wykorzystania elementów krajobrazu i terenów zieleni w rekreacji.
3,0Potrafi samodzielnie określić możliwości wykorzystania elementów krajobrazu i terenów zieleni w rekreacji.
3,5Potrafi samodzielnie określić i zinterpretować możliwości wykorzystania elementów krajobrazu i terenów zieleni w rekreacji.
4,0Potrafi opracować projekt terenu rekreacyjnego .
4,5Potrafi opracować projekt terenu rekreacyjnego z wykorzystaniem elementów krajobrazu..
5,0Potrafi opracować projekt terenu rekreacyjnego z wykorzystaniem elementów krajobrazu i argumentować jego walory użytkowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O01_K01W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu ochrony środowiska oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki zaplanowanych działań przekształceń krajobrazu oraz urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
ROL_2A_K06Potrafi prawidłowo określać oraz rozwiązywać problemy związane z doradztwem produkcji rolniczej i agroturystyce
Cel przedmiotuC-1Student nabywa wiedzy z zakresu funkcjonowania, klasyfikacji i przekształceń krajobrazu oraz umiejętność praktycznego urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej
Treści programoweT-W-1Podstawy ochrony i kształtowania kluczowych elementów krajobrazu. Rola siedlisk marginalnych. Bierne i aktywne metody ochrony przyrody w krajobrazie kulturowym. Rola naturalnych użytków zielonych (łąki) w spełnianiu funkcji krajobrazowych i rekreacyjnych. Wykorzystanie roślinności trawiastej do zakładania terenów rekreacyjnych o różnym przeznaczeniu.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna / pokaz ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zainteresowania studenta terenami rekreacyjnymi.
3,0Student ogólnie interesuje się terenami rekreacyjnymi.
3,5Student wykazuje wiedzę w zakresie rekreacyjnego wykorzystania terenów z roślinnością zielną i drzewiastą.
4,0Student wykazuje wiedzę w zakresie rekreacyjnego wykorzystania terenów z roślinnością zielną i drzewiastą wkomponowanych w w przestrzeń gospodarstwa agroturystycznego.
4,5Student wykazuje wiedzę w zakresie roli terenów rekreacyjnych w gospodarstwach agroturystycznych.
5,0Student włancza się w promocję terenów rekreacyjnych w regionie.