Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Ogólna uprawa roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogólna uprawa roślin
Specjalność Zrównoważona produkcja roślinna
Jednostka prowadząca Inni
Nauczyciel odpowiedzialny Nurettin Tahsin <bulgaria@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,62egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 28 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Studenci posiadają wiadomości z botaniki, biochemii, fizjologii, agrometeorologii, gleboznawstwa, ogólnej uprawy, herbologii, entomologii, fitopatologii i mechanizacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Studenci mają możliwość opanowania współczesnej, realnej i konkretnej wiedzy odnośnie znaczenia gospodarczego, pochodzenia, rozprzestrzenienia, możliwości produktywnych, wymagań biologicznych, właściwości wzrostu i cech morfologicznych, systematyki i znaczenia gospodarczego odmian lokalnych, zmianowania, uprawy gleby, nawożenia, przygotowania i wymagań odnośnie materiału siewnego i produkcji rozsady, optymalnych terminamów siewu, systemówi i norm siewu, zabiegów pielęgnacyjnych podczas wegetacji (zwalczanie chwastów, chorób i szkodników, regulowanie wzrostu upraw, konieczność nawadniania i efektywność nawodnień), zbioru i przechowywania produkcji tradycyjnych i ważniejszych dla naszego i światowego rolnictwa roślin zbożowych, motylkowych uprawianych na nasiona, leczniczych i specjalnych, aromatycznych i przyprawowych (smakowych).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rośliny zbożowe. Ogólna charakterystyka morfologiczna. Pszenica, jęczmień, żyto, pszenżyto, kukurydza, ryż - cechy morfologiczne związane z agrotechniką. Systematyka, odmiany, produkcja integrowana.6
T-A-2Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona. Ogólna charakterystyka morfologiczna. Fasola, soja, groch - cechy morfologiczne związane z agrotechniką. Systematyka i odmiany.4
T-A-3Burak cukrowy i ziemniak - cechy morfologiczne związane z agrotechniką. Systematyka, mieszańce i odmiany. Gromadzenie suchej masy i cukrów w korzeniach.4
T-A-4Słonecznik, orzech ziemny i rzepak - cechy morfologicznezwiązane z agrotechniką. Systematyka i odmiany.2
T-A-5Bawełna, len konopie - cechy morfologicznezwiązane z agrotechniką. Systematyka i odmiany. Kwalifikacja2
T-A-6Tytoń orientalny i wielkolistny - cechy morfologicznezwiązane z agrotechniką. Systematyka i odmiany. Kwalifikacja.4
T-A-7Kazanlyszka róża, lawenda i mięta - cechy morfologiczne związane z agrotechniką. Systematyka i odmiany.6
28
wykłady
T-W-1Rośliny zbożowe klimatu umiarkowanego - pszenica, jęczmień, żyto i pszenżyto - charakterystyka ogólna, znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.4
T-W-2Rośliny zbożowe klimatu ciepłego. Kukurydza i ryż - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika2
T-W-3Roślliny motylkowe uprawiane na nasiona. Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona – charakterystyka ogólna. Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona klimatu ciepłago - fasola i soja - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.2
T-W-4Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona klimatu umiarkowanego. Groch – znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.1
T-W-5Rośliny korzeniowe i bulwiaste. Burak cukrowy i ziemniak - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.2
T-W-6Rośliny oleiste. Rośliny oleiste klimatu umiarkowanego. Słonecznik, rzepak - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.4
T-W-7Rośliny oleiste klimatu ciepłego. Orzech ziemny - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.1
T-W-8Rośliny włókniste. Bawełna - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.2
T-W-9Rośliny łykowłókniste. Len, konopie - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.1
T-W-10Rośliny narkotyczne. Tytoń orientalny i wielkolistny - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.3
T-W-11Rośliny olejkowe i lecznicze. Kazanlyszka róża, lawenda i mięta - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu.8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach28
A-A-2konsultacje związane z tematyką ćwiczeń i przygotowaniem pracy kontrolnej8
A-A-3Przygotowanie przcy kontrolnej8
A-A-4przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-A-5przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń6
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje związane z tematyką wykładów10
A-W-3samodzielne przygotowanie studenta do egzaminu12
A-W-4studiowanie wskazanej literatury uzupełniającej8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia laboratoryjne - praca ze świeżym i zasuszonym materiałem roślinnym
M-3opracowanie pracy kontrolnej – karta technologiczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: bieżąca ocena - test
S-2Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-4Ocena podsumowująca: egzamin praktyczny - zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D07-zpr_W01
Student ma pogłębioną wiedzę odnośnie znaczenia gospodarczego, rozprzestrzenienia uprawy, wymagań biologicznych, systematyki i zalecanych odmian poszczególnych grup roślin uprawnych.
ZPR_2A_W01, ZPR_2A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2S-1, S-3, S-4
ZPR_2A_D07-zpr_W02
Student opanował wiedzę odnośnie zasad agrotechniki podstawowych gatunków roślin uprawnych.
ZPR_2A_W01, ZPR_2A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D07-zpr_U01
Student opracowuje karty tecnologiczne uprawy poszczególnych roślin uprawnych, wykorzystując uzyskaną wiedzę..
ZPR_2A_U02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-3S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D07-zpr_K01
Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii stosowanych w integrowanej uprawie roślin.
ZPR_2A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
ZPR_2A_D07-zpr_K02
Student ma świadoość ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów roślin uprawnych wysokiej jakości z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego.
ZPR_2A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D07-zpr_W01
Student ma pogłębioną wiedzę odnośnie znaczenia gospodarczego, rozprzestrzenienia uprawy, wymagań biologicznych, systematyki i zalecanych odmian poszczególnych grup roślin uprawnych.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę odnośnie podstawowych grup roślin uprawnych - znaczenie gospodarcze, rozprzestrzenienie upraw, wymagań biologicznych, systematyki, zalecanych odmian.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_D07-zpr_W02
Student opanował wiedzę odnośnie zasad agrotechniki podstawowych gatunków roślin uprawnych.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę odnośnie zasad agrotechniki najważniejszych gospodarczo roślin uprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D07-zpr_U01
Student opracowuje karty tecnologiczne uprawy poszczególnych roślin uprawnych, wykorzystując uzyskaną wiedzę..
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym posiadł umiejętność wykorzystania uzyskanej wiedzy do przygotowania kart technologicznych uprawy wybranych gatunków roślin uprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D07-zpr_K01
Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii stosowanych w integrowanej uprawie roślin.
2,0
3,0Student rozumie potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii stosowanych w integrowanej uprawie roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_D07-zpr_K02
Student ma świadoość ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów roślin uprawnych wysokiej jakości z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego.
2,0
3,0Student właściwie ocenia znaczenie społeczne, zawodowe i etyczne wykonywanego zawodu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Red. Jankov B., Rastenievodstvo, AU, Plovdiv, Plovdiv, 2007
  2. Red. Jankov B., Rykovodstvo za upraznieniya po rastenievodstvo (lecebni, aromatni i vkusovi rasteniya), Akad. Izdat. na AU, Plovdiv, Plovdiv, 2011
  3. Red. Jankov B., Rastenievodstvo, Akad. Izdat. na AU, Plovdiv, Plovdiv, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Rastenievydni nauli” – Nacionalen Centyr za Agrarni Nauki, Sofia
  2. Selskostopanska nauka” - Nacionalen Centyr za Agrarni Nauki, Sofia
  3. www.fao.org

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rośliny zbożowe. Ogólna charakterystyka morfologiczna. Pszenica, jęczmień, żyto, pszenżyto, kukurydza, ryż - cechy morfologiczne związane z agrotechniką. Systematyka, odmiany, produkcja integrowana.6
T-A-2Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona. Ogólna charakterystyka morfologiczna. Fasola, soja, groch - cechy morfologiczne związane z agrotechniką. Systematyka i odmiany.4
T-A-3Burak cukrowy i ziemniak - cechy morfologiczne związane z agrotechniką. Systematyka, mieszańce i odmiany. Gromadzenie suchej masy i cukrów w korzeniach.4
T-A-4Słonecznik, orzech ziemny i rzepak - cechy morfologicznezwiązane z agrotechniką. Systematyka i odmiany.2
T-A-5Bawełna, len konopie - cechy morfologicznezwiązane z agrotechniką. Systematyka i odmiany. Kwalifikacja2
T-A-6Tytoń orientalny i wielkolistny - cechy morfologicznezwiązane z agrotechniką. Systematyka i odmiany. Kwalifikacja.4
T-A-7Kazanlyszka róża, lawenda i mięta - cechy morfologiczne związane z agrotechniką. Systematyka i odmiany.6
28

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rośliny zbożowe klimatu umiarkowanego - pszenica, jęczmień, żyto i pszenżyto - charakterystyka ogólna, znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.4
T-W-2Rośliny zbożowe klimatu ciepłego. Kukurydza i ryż - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika2
T-W-3Roślliny motylkowe uprawiane na nasiona. Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona – charakterystyka ogólna. Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona klimatu ciepłago - fasola i soja - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.2
T-W-4Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona klimatu umiarkowanego. Groch – znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.1
T-W-5Rośliny korzeniowe i bulwiaste. Burak cukrowy i ziemniak - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.2
T-W-6Rośliny oleiste. Rośliny oleiste klimatu umiarkowanego. Słonecznik, rzepak - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.4
T-W-7Rośliny oleiste klimatu ciepłego. Orzech ziemny - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.1
T-W-8Rośliny włókniste. Bawełna - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.2
T-W-9Rośliny łykowłókniste. Len, konopie - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.1
T-W-10Rośliny narkotyczne. Tytoń orientalny i wielkolistny - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.3
T-W-11Rośliny olejkowe i lecznicze. Kazanlyszka róża, lawenda i mięta - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu.8
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach28
A-A-2konsultacje związane z tematyką ćwiczeń i przygotowaniem pracy kontrolnej8
A-A-3Przygotowanie przcy kontrolnej8
A-A-4przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-A-5przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje związane z tematyką wykładów10
A-W-3samodzielne przygotowanie studenta do egzaminu12
A-W-4studiowanie wskazanej literatury uzupełniającej8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D07-zpr_W01Student ma pogłębioną wiedzę odnośnie znaczenia gospodarczego, rozprzestrzenienia uprawy, wymagań biologicznych, systematyki i zalecanych odmian poszczególnych grup roślin uprawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W01posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu ogrodnictwa zrównoważonego
ZPR_2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat aktualnych trendów w ogrodnictwie ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie ogrodnictwa
Cel przedmiotuC-1Studenci mają możliwość opanowania współczesnej, realnej i konkretnej wiedzy odnośnie znaczenia gospodarczego, pochodzenia, rozprzestrzenienia, możliwości produktywnych, wymagań biologicznych, właściwości wzrostu i cech morfologicznych, systematyki i znaczenia gospodarczego odmian lokalnych, zmianowania, uprawy gleby, nawożenia, przygotowania i wymagań odnośnie materiału siewnego i produkcji rozsady, optymalnych terminamów siewu, systemówi i norm siewu, zabiegów pielęgnacyjnych podczas wegetacji (zwalczanie chwastów, chorób i szkodników, regulowanie wzrostu upraw, konieczność nawadniania i efektywność nawodnień), zbioru i przechowywania produkcji tradycyjnych i ważniejszych dla naszego i światowego rolnictwa roślin zbożowych, motylkowych uprawianych na nasiona, leczniczych i specjalnych, aromatycznych i przyprawowych (smakowych).
Treści programoweT-W-1Rośliny zbożowe klimatu umiarkowanego - pszenica, jęczmień, żyto i pszenżyto - charakterystyka ogólna, znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-2Rośliny zbożowe klimatu ciepłego. Kukurydza i ryż - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika
T-W-3Roślliny motylkowe uprawiane na nasiona. Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona – charakterystyka ogólna. Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona klimatu ciepłago - fasola i soja - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-4Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona klimatu umiarkowanego. Groch – znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-5Rośliny korzeniowe i bulwiaste. Burak cukrowy i ziemniak - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-6Rośliny oleiste. Rośliny oleiste klimatu umiarkowanego. Słonecznik, rzepak - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-7Rośliny oleiste klimatu ciepłego. Orzech ziemny - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-8Rośliny włókniste. Bawełna - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-9Rośliny łykowłókniste. Len, konopie - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-10Rośliny narkotyczne. Tytoń orientalny i wielkolistny - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-11Rośliny olejkowe i lecznicze. Kazanlyszka róża, lawenda i mięta - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia laboratoryjne - praca ze świeżym i zasuszonym materiałem roślinnym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca ocena - test
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-4Ocena podsumowująca: egzamin praktyczny - zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę odnośnie podstawowych grup roślin uprawnych - znaczenie gospodarcze, rozprzestrzenienie upraw, wymagań biologicznych, systematyki, zalecanych odmian.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D07-zpr_W02Student opanował wiedzę odnośnie zasad agrotechniki podstawowych gatunków roślin uprawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W01posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu ogrodnictwa zrównoważonego
ZPR_2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat aktualnych trendów w ogrodnictwie ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie ogrodnictwa
Cel przedmiotuC-1Studenci mają możliwość opanowania współczesnej, realnej i konkretnej wiedzy odnośnie znaczenia gospodarczego, pochodzenia, rozprzestrzenienia, możliwości produktywnych, wymagań biologicznych, właściwości wzrostu i cech morfologicznych, systematyki i znaczenia gospodarczego odmian lokalnych, zmianowania, uprawy gleby, nawożenia, przygotowania i wymagań odnośnie materiału siewnego i produkcji rozsady, optymalnych terminamów siewu, systemówi i norm siewu, zabiegów pielęgnacyjnych podczas wegetacji (zwalczanie chwastów, chorób i szkodników, regulowanie wzrostu upraw, konieczność nawadniania i efektywność nawodnień), zbioru i przechowywania produkcji tradycyjnych i ważniejszych dla naszego i światowego rolnictwa roślin zbożowych, motylkowych uprawianych na nasiona, leczniczych i specjalnych, aromatycznych i przyprawowych (smakowych).
Treści programoweT-W-1Rośliny zbożowe klimatu umiarkowanego - pszenica, jęczmień, żyto i pszenżyto - charakterystyka ogólna, znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-2Rośliny zbożowe klimatu ciepłego. Kukurydza i ryż - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika
T-W-3Roślliny motylkowe uprawiane na nasiona. Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona – charakterystyka ogólna. Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona klimatu ciepłago - fasola i soja - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-4Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona klimatu umiarkowanego. Groch – znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-5Rośliny korzeniowe i bulwiaste. Burak cukrowy i ziemniak - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-6Rośliny oleiste. Rośliny oleiste klimatu umiarkowanego. Słonecznik, rzepak - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-7Rośliny oleiste klimatu ciepłego. Orzech ziemny - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-8Rośliny włókniste. Bawełna - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-9Rośliny łykowłókniste. Len, konopie - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-10Rośliny narkotyczne. Tytoń orientalny i wielkolistny - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-11Rośliny olejkowe i lecznicze. Kazanlyszka róża, lawenda i mięta - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3opracowanie pracy kontrolnej – karta technologiczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca ocena - test
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę odnośnie zasad agrotechniki najważniejszych gospodarczo roślin uprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D07-zpr_U01Student opracowuje karty tecnologiczne uprawy poszczególnych roślin uprawnych, wykorzystując uzyskaną wiedzę..
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_U02potrafi projektować nasadzenia ogrodnicze, z uwzględnieniem zasad integrowanej i ekologicznej produkcji oraz przedstawić projekt w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Studenci mają możliwość opanowania współczesnej, realnej i konkretnej wiedzy odnośnie znaczenia gospodarczego, pochodzenia, rozprzestrzenienia, możliwości produktywnych, wymagań biologicznych, właściwości wzrostu i cech morfologicznych, systematyki i znaczenia gospodarczego odmian lokalnych, zmianowania, uprawy gleby, nawożenia, przygotowania i wymagań odnośnie materiału siewnego i produkcji rozsady, optymalnych terminamów siewu, systemówi i norm siewu, zabiegów pielęgnacyjnych podczas wegetacji (zwalczanie chwastów, chorób i szkodników, regulowanie wzrostu upraw, konieczność nawadniania i efektywność nawodnień), zbioru i przechowywania produkcji tradycyjnych i ważniejszych dla naszego i światowego rolnictwa roślin zbożowych, motylkowych uprawianych na nasiona, leczniczych i specjalnych, aromatycznych i przyprawowych (smakowych).
Treści programoweT-W-1Rośliny zbożowe klimatu umiarkowanego - pszenica, jęczmień, żyto i pszenżyto - charakterystyka ogólna, znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-2Rośliny zbożowe klimatu ciepłego. Kukurydza i ryż - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika
T-W-3Roślliny motylkowe uprawiane na nasiona. Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona – charakterystyka ogólna. Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona klimatu ciepłago - fasola i soja - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-4Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona klimatu umiarkowanego. Groch – znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-5Rośliny korzeniowe i bulwiaste. Burak cukrowy i ziemniak - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-6Rośliny oleiste. Rośliny oleiste klimatu umiarkowanego. Słonecznik, rzepak - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-7Rośliny oleiste klimatu ciepłego. Orzech ziemny - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-8Rośliny włókniste. Bawełna - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-9Rośliny łykowłókniste. Len, konopie - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-10Rośliny narkotyczne. Tytoń orientalny i wielkolistny - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-11Rośliny olejkowe i lecznicze. Kazanlyszka róża, lawenda i mięta - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu.
T-A-1Rośliny zbożowe. Ogólna charakterystyka morfologiczna. Pszenica, jęczmień, żyto, pszenżyto, kukurydza, ryż - cechy morfologiczne związane z agrotechniką. Systematyka, odmiany, produkcja integrowana.
T-A-2Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona. Ogólna charakterystyka morfologiczna. Fasola, soja, groch - cechy morfologiczne związane z agrotechniką. Systematyka i odmiany.
T-A-3Burak cukrowy i ziemniak - cechy morfologiczne związane z agrotechniką. Systematyka, mieszańce i odmiany. Gromadzenie suchej masy i cukrów w korzeniach.
T-A-4Słonecznik, orzech ziemny i rzepak - cechy morfologicznezwiązane z agrotechniką. Systematyka i odmiany.
T-A-5Bawełna, len konopie - cechy morfologicznezwiązane z agrotechniką. Systematyka i odmiany. Kwalifikacja
T-A-6Tytoń orientalny i wielkolistny - cechy morfologicznezwiązane z agrotechniką. Systematyka i odmiany. Kwalifikacja.
T-A-7Kazanlyszka róża, lawenda i mięta - cechy morfologiczne związane z agrotechniką. Systematyka i odmiany.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia laboratoryjne - praca ze świeżym i zasuszonym materiałem roślinnym
M-3opracowanie pracy kontrolnej – karta technologiczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej
S-4Ocena podsumowująca: egzamin praktyczny - zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym posiadł umiejętność wykorzystania uzyskanej wiedzy do przygotowania kart technologicznych uprawy wybranych gatunków roślin uprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D07-zpr_K01Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii stosowanych w integrowanej uprawie roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_K01ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Studenci mają możliwość opanowania współczesnej, realnej i konkretnej wiedzy odnośnie znaczenia gospodarczego, pochodzenia, rozprzestrzenienia, możliwości produktywnych, wymagań biologicznych, właściwości wzrostu i cech morfologicznych, systematyki i znaczenia gospodarczego odmian lokalnych, zmianowania, uprawy gleby, nawożenia, przygotowania i wymagań odnośnie materiału siewnego i produkcji rozsady, optymalnych terminamów siewu, systemówi i norm siewu, zabiegów pielęgnacyjnych podczas wegetacji (zwalczanie chwastów, chorób i szkodników, regulowanie wzrostu upraw, konieczność nawadniania i efektywność nawodnień), zbioru i przechowywania produkcji tradycyjnych i ważniejszych dla naszego i światowego rolnictwa roślin zbożowych, motylkowych uprawianych na nasiona, leczniczych i specjalnych, aromatycznych i przyprawowych (smakowych).
Treści programoweT-W-1Rośliny zbożowe klimatu umiarkowanego - pszenica, jęczmień, żyto i pszenżyto - charakterystyka ogólna, znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-2Rośliny zbożowe klimatu ciepłego. Kukurydza i ryż - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika
T-W-3Roślliny motylkowe uprawiane na nasiona. Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona – charakterystyka ogólna. Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona klimatu ciepłago - fasola i soja - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-4Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona klimatu umiarkowanego. Groch – znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-5Rośliny korzeniowe i bulwiaste. Burak cukrowy i ziemniak - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-6Rośliny oleiste. Rośliny oleiste klimatu umiarkowanego. Słonecznik, rzepak - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-7Rośliny oleiste klimatu ciepłego. Orzech ziemny - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-8Rośliny włókniste. Bawełna - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-9Rośliny łykowłókniste. Len, konopie - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-10Rośliny narkotyczne. Tytoń orientalny i wielkolistny - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-11Rośliny olejkowe i lecznicze. Kazanlyszka róża, lawenda i mięta - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu.
T-A-1Rośliny zbożowe. Ogólna charakterystyka morfologiczna. Pszenica, jęczmień, żyto, pszenżyto, kukurydza, ryż - cechy morfologiczne związane z agrotechniką. Systematyka, odmiany, produkcja integrowana.
T-A-2Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona. Ogólna charakterystyka morfologiczna. Fasola, soja, groch - cechy morfologiczne związane z agrotechniką. Systematyka i odmiany.
T-A-3Burak cukrowy i ziemniak - cechy morfologiczne związane z agrotechniką. Systematyka, mieszańce i odmiany. Gromadzenie suchej masy i cukrów w korzeniach.
T-A-4Słonecznik, orzech ziemny i rzepak - cechy morfologicznezwiązane z agrotechniką. Systematyka i odmiany.
T-A-5Bawełna, len konopie - cechy morfologicznezwiązane z agrotechniką. Systematyka i odmiany. Kwalifikacja
T-A-6Tytoń orientalny i wielkolistny - cechy morfologicznezwiązane z agrotechniką. Systematyka i odmiany. Kwalifikacja.
T-A-7Kazanlyszka róża, lawenda i mięta - cechy morfologiczne związane z agrotechniką. Systematyka i odmiany.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia laboratoryjne - praca ze świeżym i zasuszonym materiałem roślinnym
M-3opracowanie pracy kontrolnej – karta technologiczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca ocena - test
S-2Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-4Ocena podsumowująca: egzamin praktyczny - zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii stosowanych w integrowanej uprawie roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D07-zpr_K02Student ma świadoość ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów roślin uprawnych wysokiej jakości z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_K03ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Studenci mają możliwość opanowania współczesnej, realnej i konkretnej wiedzy odnośnie znaczenia gospodarczego, pochodzenia, rozprzestrzenienia, możliwości produktywnych, wymagań biologicznych, właściwości wzrostu i cech morfologicznych, systematyki i znaczenia gospodarczego odmian lokalnych, zmianowania, uprawy gleby, nawożenia, przygotowania i wymagań odnośnie materiału siewnego i produkcji rozsady, optymalnych terminamów siewu, systemówi i norm siewu, zabiegów pielęgnacyjnych podczas wegetacji (zwalczanie chwastów, chorób i szkodników, regulowanie wzrostu upraw, konieczność nawadniania i efektywność nawodnień), zbioru i przechowywania produkcji tradycyjnych i ważniejszych dla naszego i światowego rolnictwa roślin zbożowych, motylkowych uprawianych na nasiona, leczniczych i specjalnych, aromatycznych i przyprawowych (smakowych).
Treści programoweT-W-1Rośliny zbożowe klimatu umiarkowanego - pszenica, jęczmień, żyto i pszenżyto - charakterystyka ogólna, znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-2Rośliny zbożowe klimatu ciepłego. Kukurydza i ryż - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika
T-W-3Roślliny motylkowe uprawiane na nasiona. Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona – charakterystyka ogólna. Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona klimatu ciepłago - fasola i soja - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-4Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona klimatu umiarkowanego. Groch – znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-5Rośliny korzeniowe i bulwiaste. Burak cukrowy i ziemniak - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-6Rośliny oleiste. Rośliny oleiste klimatu umiarkowanego. Słonecznik, rzepak - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-7Rośliny oleiste klimatu ciepłego. Orzech ziemny - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-8Rośliny włókniste. Bawełna - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-9Rośliny łykowłókniste. Len, konopie - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-10Rośliny narkotyczne. Tytoń orientalny i wielkolistny - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika.
T-W-11Rośliny olejkowe i lecznicze. Kazanlyszka róża, lawenda i mięta - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu.
T-A-1Rośliny zbożowe. Ogólna charakterystyka morfologiczna. Pszenica, jęczmień, żyto, pszenżyto, kukurydza, ryż - cechy morfologiczne związane z agrotechniką. Systematyka, odmiany, produkcja integrowana.
T-A-2Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona. Ogólna charakterystyka morfologiczna. Fasola, soja, groch - cechy morfologiczne związane z agrotechniką. Systematyka i odmiany.
T-A-3Burak cukrowy i ziemniak - cechy morfologiczne związane z agrotechniką. Systematyka, mieszańce i odmiany. Gromadzenie suchej masy i cukrów w korzeniach.
T-A-4Słonecznik, orzech ziemny i rzepak - cechy morfologicznezwiązane z agrotechniką. Systematyka i odmiany.
T-A-5Bawełna, len konopie - cechy morfologicznezwiązane z agrotechniką. Systematyka i odmiany. Kwalifikacja
T-A-6Tytoń orientalny i wielkolistny - cechy morfologicznezwiązane z agrotechniką. Systematyka i odmiany. Kwalifikacja.
T-A-7Kazanlyszka róża, lawenda i mięta - cechy morfologiczne związane z agrotechniką. Systematyka i odmiany.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia laboratoryjne - praca ze świeżym i zasuszonym materiałem roślinnym
M-3opracowanie pracy kontrolnej – karta technologiczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca ocena - test
S-2Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-4Ocena podsumowująca: egzamin praktyczny - zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student właściwie ocenia znaczenie społeczne, zawodowe i etyczne wykonywanego zawodu.
3,5
4,0
4,5
5,0