Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Inni
Nauczyciel odpowiedzialny Donyo Ganchev <bulgaria@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 14 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawową wiedzę z zakresu chemii, fizyki, zasad udzielania pierwszej pomocy.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zapoznaje się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa pracy — podstawowymi pojęciami z toksykologii, pierwszą pomocą i osobistym ubiorem ochronnym zgodnie z prawodawstwem obowiązującym na terytorium Wspólnoty Europejskiej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu toksykologii.1
T-W-2Pierwsza pomoc.3
T-W-3Osobisty ubiór ochronny.3
T-W-4Prawodawstwo Wspólnoty Europejskiej w zakresie BHP.7
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2przygotowanie pracy kontrolnej6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4konsultacje4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy z zastosowaniem techniki multimedialnej
M-2opracowanie pracy kontrolnej
M-3studiowanie fachowej literatury przedmiotu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła - test
S-2Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_A02-zpr_W01
Student ma wiedzę na temat podstawowych zasad bezpieczeństwa pracy i pojęć z zakresu toksykologii.
ZPR_2A_W05C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
ZPR_2A_A02-zpr_W02
Student zna prawodawstwo Wspólnotowe w zakresie BHP.
ZPR_2A_W05C-1T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_A02-zpr_U01
Student potrafi udzielić pierwszej pomocy oraz dostosować odzież ochronną do warunków pracy.
ZPR_2A_U03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_A02-zpr_K01
Student ma świadomość znaczenia zasad BHP w ochronie zdrowia człoweika i środowiska naturalnego. Potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności.
ZPR_2A_K03, ZPR_2A_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_A02-zpr_W01
Student ma wiedzę na temat podstawowych zasad bezpieczeństwa pracy i pojęć z zakresu toksykologii.
2,0
3,0Student na poziomie dostatecznym opanował wymaganą wiedzę.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_A02-zpr_W02
Student zna prawodawstwo Wspólnotowe w zakresie BHP.
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu opanował prawodawstwo Wspólnotowe odnośnie zasad BHP.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_A02-zpr_U01
Student potrafi udzielić pierwszej pomocy oraz dostosować odzież ochronną do warunków pracy.
2,0
3,0Studend opanował podstawy udzielania pierwszej pomocy i właściwego doboru odzieży ochronnej do warunków pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_A02-zpr_K01
Student ma świadomość znaczenia zasad BHP w ochronie zdrowia człoweika i środowiska naturalnego. Potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności.
2,0
3,0Student opanował wymagane kompetencje w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Routt Reigart, James R. Roberts., Recognition and Management of Pesticide Poisonings, 1999
  2. European Commission – Directorate for Health and Consumers (http://ec.europa.eu/dgs/health_consumer/index_en.htm), 2011
  3. European Commission – Directorate for Environment (http://ec.europa.eu/dgs/environment/index_en.htm), 2011
  4. European Food Safety Authority (http://www.efsa.europa.eu/), 2011
  5. European Institute for Healthcare (http://www.euihc.eu/), 2011
  6. Joint Research Centre – Institute for Health and Consumer Protection (http://ihcp.jrc.ec.europa.eu/), 2011
  7. European Commission - Enterprise and Industry Directorate – Personnel Protection Equipment (http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/mechanical/personal-protective-equipment), 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu toksykologii.1
T-W-2Pierwsza pomoc.3
T-W-3Osobisty ubiór ochronny.3
T-W-4Prawodawstwo Wspólnoty Europejskiej w zakresie BHP.7
14

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2przygotowanie pracy kontrolnej6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_A02-zpr_W01Student ma wiedzę na temat podstawowych zasad bezpieczeństwa pracy i pojęć z zakresu toksykologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W05posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu kształtowania krajobrazu i terenów zieleni, z elementami projektowania i utrzymywania terenów zieleni oraz upraw ogrodniczych, a także rozumie potrzebę kształtowania warunków środowiska pracy i przebywania ludzi, odpowiednio do aktualnych standardów ergonomii i bhp
Cel przedmiotuC-1Student zapoznaje się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa pracy — podstawowymi pojęciami z toksykologii, pierwszą pomocą i osobistym ubiorem ochronnym zgodnie z prawodawstwem obowiązującym na terytorium Wspólnoty Europejskiej.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu toksykologii.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy z zastosowaniem techniki multimedialnej
M-2opracowanie pracy kontrolnej
M-3studiowanie fachowej literatury przedmiotu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła - test
S-2Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student na poziomie dostatecznym opanował wymaganą wiedzę.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_A02-zpr_W02Student zna prawodawstwo Wspólnotowe w zakresie BHP.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W05posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu kształtowania krajobrazu i terenów zieleni, z elementami projektowania i utrzymywania terenów zieleni oraz upraw ogrodniczych, a także rozumie potrzebę kształtowania warunków środowiska pracy i przebywania ludzi, odpowiednio do aktualnych standardów ergonomii i bhp
Cel przedmiotuC-1Student zapoznaje się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa pracy — podstawowymi pojęciami z toksykologii, pierwszą pomocą i osobistym ubiorem ochronnym zgodnie z prawodawstwem obowiązującym na terytorium Wspólnoty Europejskiej.
Treści programoweT-W-4Prawodawstwo Wspólnoty Europejskiej w zakresie BHP.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy z zastosowaniem techniki multimedialnej
M-2opracowanie pracy kontrolnej
M-3studiowanie fachowej literatury przedmiotu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła - test
S-2Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu opanował prawodawstwo Wspólnotowe odnośnie zasad BHP.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_A02-zpr_U01Student potrafi udzielić pierwszej pomocy oraz dostosować odzież ochronną do warunków pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_U03posiada umiejętność doboru technologii stosowanych w ogrodnictwie oraz ich modyfikacji w odniesieniu do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, ochrony zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-1Student zapoznaje się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa pracy — podstawowymi pojęciami z toksykologii, pierwszą pomocą i osobistym ubiorem ochronnym zgodnie z prawodawstwem obowiązującym na terytorium Wspólnoty Europejskiej.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu toksykologii.
T-W-2Pierwsza pomoc.
T-W-3Osobisty ubiór ochronny.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy z zastosowaniem techniki multimedialnej
M-2opracowanie pracy kontrolnej
M-3studiowanie fachowej literatury przedmiotu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła - test
S-2Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studend opanował podstawy udzielania pierwszej pomocy i właściwego doboru odzieży ochronnej do warunków pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_A02-zpr_K01Student ma świadomość znaczenia zasad BHP w ochronie zdrowia człoweika i środowiska naturalnego. Potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_K03ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego
ZPR_2A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Student zapoznaje się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa pracy — podstawowymi pojęciami z toksykologii, pierwszą pomocą i osobistym ubiorem ochronnym zgodnie z prawodawstwem obowiązującym na terytorium Wspólnoty Europejskiej.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu toksykologii.
T-W-2Pierwsza pomoc.
T-W-3Osobisty ubiór ochronny.
T-W-4Prawodawstwo Wspólnoty Europejskiej w zakresie BHP.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy z zastosowaniem techniki multimedialnej
M-2opracowanie pracy kontrolnej
M-3studiowanie fachowej literatury przedmiotu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła - test
S-2Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował wymagane kompetencje w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0