Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Biologia molekularna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia molekularna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 21 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 17 1,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1biochemia
W-2genetyka klasyczna
W-3podstawy mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z mechanizmami molekularnymi leżącymi u podstaw najważniejszych procesów życiowych roślin oraz zapoznanie z metodami badań DNA i białek

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Izolacja DNA z liści4
T-L-2Reakcja łańcuchowa polimerazy4
T-L-3Trawienie DNA enzymami restrykcyjnymi4
T-L-4Elektroforetyczny rozdział produktów PCR4
T-L-5Elektroforetyczny rozdział białek4
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń1
21
wykłady
T-W-1Struktura genomu Prokaryota: genomy wirusów i fagów, genom bakteryjny, DNA plazmidowe, rodzaje plazmidów, mechanizm infekcji wirusowej, mechanizmy obrony przed infekcją wirusową, enzymy restrykcyjne, transformacja, transdukcja.3
T-W-2Struktura genomu Eukaryota: budowa chromosomu, nukleosomy, DNA kodujący i niekodujący, sekwencje powtarzalne, elementy ruchome, mozaikowa budowa genu, promotor, sekwencja kodująca, terminator, rodziny genów, pseudogeny, DNA pozajądrowe.2
T-W-3Mechanizmy epigenetyczne, mechanizmy molekularne replikacji, rekombinacji, naprawy DNA i transpozycji.1
T-W-4Mechanizmy molekularne transkrypcji, podstawowe czynniki transkrypcyjne, mechanizmy składania RNA, redagowanie RNA, kod genetyczny i mechanizm biosyntezy białka, budowa i funkcja rybosomów, inicjacja, elongacja i terminacja translacji.4
T-W-5Mechanizmy molekularne regulacji ekspresji genów: operony, regulony, białka regulatorowe, kinazy, kaskady sygnałowe, mechanizmy molekularne procesu morfogenezy.2
T-W-6Klonowanie genów, konstrukcja biblioteki genomowej i cDNA, metody badań molekularnych.2
T-W-7Metody i cele transformacji roślin2
T-W-8Markery molekularne jako narzędzie selekcji roślin.1
17

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Opracowanie projektowe wybranego zagadnienia12
A-L-2Indywidualna praca z podręcznikiem i konsultacje z nauczycielem5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-L-4uczestnictwo w zajęciach21
44
wykłady
A-W-1Indywidualna praca z podręcznikiem10
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu14
A-W-3Egzamin4
A-W-4uczestnictwo w zajęciach17
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z przekazem multimedialnym
M-2eksperymenty w laboratorium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin testowy
S-2Ocena formująca: ocena realizacji projektu
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie testu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D06-zpr_W01
zna mechanizmy molekularne leżące u podstaw życia oraz podstawy modyfikacji genetycznych
ZPR_2A_W02, ZPR_2A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D06-zpr_U01
umie interpretować procesy molekularne i ich znaczenie w funkcjonowaniu organizmów żywych
ZPR_2A_U03, ZPR_2A_U04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D06-zpr_K01
orientuje się w możliwościach wykorzystania zjawisk i mechanizmów molekularnych do uzyskiwania postępu biologicznego
ZPR_2A_K01, ZPR_2A_K05C-1T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D06-zpr_W01
zna mechanizmy molekularne leżące u podstaw życia oraz podstawy modyfikacji genetycznych
2,0
3,0zna podstawowe mechanizmy molekularne leżące u podstaw funkcji życiowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D06-zpr_U01
umie interpretować procesy molekularne i ich znaczenie w funkcjonowaniu organizmów żywych
2,0
3,0interpretuje znaczenie podstawowych mechanizmów molekularnych dla funkcjonowania organizmu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D06-zpr_K01
orientuje się w możliwościach wykorzystania zjawisk i mechanizmów molekularnych do uzyskiwania postępu biologicznego
2,0
3,0interpretuje metody uzyskiwania postępu biologicznego z użyciem mechanizmów i narzędzi molekularnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. P.C. Turner, A.G. McLennan, A. D. Bates, M.R.H. White, Biologia molekularna. Krótkie wykłady, Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. P. Węgleński, Genetyka molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
  3. T,A, Brown, Genomy, Wydawnictwo Naukowe PWN, warszawa, 2009
  4. P.C. Turner, A.G. McLennan, A.D. Bates, M.R.H. White, Molecular Biology. Instant Notes, BIOS Scientific Publishers Limited, 2000

Literatura dodatkowa

  1. L.A. Allison, Podstawy biologii molekularnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Izolacja DNA z liści4
T-L-2Reakcja łańcuchowa polimerazy4
T-L-3Trawienie DNA enzymami restrykcyjnymi4
T-L-4Elektroforetyczny rozdział produktów PCR4
T-L-5Elektroforetyczny rozdział białek4
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń1
21

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Struktura genomu Prokaryota: genomy wirusów i fagów, genom bakteryjny, DNA plazmidowe, rodzaje plazmidów, mechanizm infekcji wirusowej, mechanizmy obrony przed infekcją wirusową, enzymy restrykcyjne, transformacja, transdukcja.3
T-W-2Struktura genomu Eukaryota: budowa chromosomu, nukleosomy, DNA kodujący i niekodujący, sekwencje powtarzalne, elementy ruchome, mozaikowa budowa genu, promotor, sekwencja kodująca, terminator, rodziny genów, pseudogeny, DNA pozajądrowe.2
T-W-3Mechanizmy epigenetyczne, mechanizmy molekularne replikacji, rekombinacji, naprawy DNA i transpozycji.1
T-W-4Mechanizmy molekularne transkrypcji, podstawowe czynniki transkrypcyjne, mechanizmy składania RNA, redagowanie RNA, kod genetyczny i mechanizm biosyntezy białka, budowa i funkcja rybosomów, inicjacja, elongacja i terminacja translacji.4
T-W-5Mechanizmy molekularne regulacji ekspresji genów: operony, regulony, białka regulatorowe, kinazy, kaskady sygnałowe, mechanizmy molekularne procesu morfogenezy.2
T-W-6Klonowanie genów, konstrukcja biblioteki genomowej i cDNA, metody badań molekularnych.2
T-W-7Metody i cele transformacji roślin2
T-W-8Markery molekularne jako narzędzie selekcji roślin.1
17

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Opracowanie projektowe wybranego zagadnienia12
A-L-2Indywidualna praca z podręcznikiem i konsultacje z nauczycielem5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-L-4uczestnictwo w zajęciach21
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Indywidualna praca z podręcznikiem10
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu14
A-W-3Egzamin4
A-W-4uczestnictwo w zajęciach17
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D06-zpr_W01zna mechanizmy molekularne leżące u podstaw życia oraz podstawy modyfikacji genetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii roślin ogrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem biologii molekularnej oraz doświadczalnictwa, w tym stosowania metod statystycznych w praktyce, dostosowanych do specyfiki prowadzenia doświadczeń z szeroko rozumianego ogrodnictwa
ZPR_2A_W10posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji i znajomości roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z mechanizmami molekularnymi leżącymi u podstaw najważniejszych procesów życiowych roślin oraz zapoznanie z metodami badań DNA i białek
Treści programoweT-W-1Struktura genomu Prokaryota: genomy wirusów i fagów, genom bakteryjny, DNA plazmidowe, rodzaje plazmidów, mechanizm infekcji wirusowej, mechanizmy obrony przed infekcją wirusową, enzymy restrykcyjne, transformacja, transdukcja.
T-W-2Struktura genomu Eukaryota: budowa chromosomu, nukleosomy, DNA kodujący i niekodujący, sekwencje powtarzalne, elementy ruchome, mozaikowa budowa genu, promotor, sekwencja kodująca, terminator, rodziny genów, pseudogeny, DNA pozajądrowe.
T-W-3Mechanizmy epigenetyczne, mechanizmy molekularne replikacji, rekombinacji, naprawy DNA i transpozycji.
T-W-4Mechanizmy molekularne transkrypcji, podstawowe czynniki transkrypcyjne, mechanizmy składania RNA, redagowanie RNA, kod genetyczny i mechanizm biosyntezy białka, budowa i funkcja rybosomów, inicjacja, elongacja i terminacja translacji.
T-W-5Mechanizmy molekularne regulacji ekspresji genów: operony, regulony, białka regulatorowe, kinazy, kaskady sygnałowe, mechanizmy molekularne procesu morfogenezy.
T-W-6Klonowanie genów, konstrukcja biblioteki genomowej i cDNA, metody badań molekularnych.
T-W-7Metody i cele transformacji roślin
T-W-8Markery molekularne jako narzędzie selekcji roślin.
Metody nauczaniaM-1wykład z przekazem multimedialnym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna podstawowe mechanizmy molekularne leżące u podstaw funkcji życiowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D06-zpr_U01umie interpretować procesy molekularne i ich znaczenie w funkcjonowaniu organizmów żywych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_U03posiada umiejętność doboru technologii stosowanych w ogrodnictwie oraz ich modyfikacji w odniesieniu do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, ochrony zdrowia ludzi i zwierząt
ZPR_2A_U04potrafi krytycznie ocenić podejmowane działania w rozwiązywaniu zaistniałych problemów przy planowaniu i realizacji produkcji ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z mechanizmami molekularnymi leżącymi u podstaw najważniejszych procesów życiowych roślin oraz zapoznanie z metodami badań DNA i białek
Treści programoweT-L-1Izolacja DNA z liści
T-L-2Reakcja łańcuchowa polimerazy
T-L-3Trawienie DNA enzymami restrykcyjnymi
T-L-4Elektroforetyczny rozdział produktów PCR
T-L-5Elektroforetyczny rozdział białek
Metody nauczaniaM-2eksperymenty w laboratorium
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena realizacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0interpretuje znaczenie podstawowych mechanizmów molekularnych dla funkcjonowania organizmu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D06-zpr_K01orientuje się w możliwościach wykorzystania zjawisk i mechanizmów molekularnych do uzyskiwania postępu biologicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_K01ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ZPR_2A_K05potrafi kreatywnie pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z mechanizmami molekularnymi leżącymi u podstaw najważniejszych procesów życiowych roślin oraz zapoznanie z metodami badań DNA i białek
Treści programoweT-W-6Klonowanie genów, konstrukcja biblioteki genomowej i cDNA, metody badań molekularnych.
T-W-7Metody i cele transformacji roślin
T-W-8Markery molekularne jako narzędzie selekcji roślin.
Metody nauczaniaM-2eksperymenty w laboratorium
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena realizacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0interpretuje metody uzyskiwania postępu biologicznego z użyciem mechanizmów i narzędzi molekularnych
3,5
4,0
4,5
5,0