Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Współczesne metody analiz laboratoryjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Współczesne metody analiz laboratoryjnych
Specjalność Zrównoważona produkcja roślinna
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL3 10 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawową wiedzę z zakresu fizyki, chemii, biochemii, mikrobiologii i analizy instrumentalnej.
W-2Student zna podstawowe gatunki roślin uprawnych, zasady ich zbioru, przechowywania i przetwarzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu metod stosowanych w ocenie jakości żywności pochodzenia roślinnego, ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych regulacji prawa żywnościowego UE.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie ekstraktu ogólnego, suchej masy oraz zawartości witaminy C w wybranych produktach roślinnych z wykorzystaniem fizyko-chemicznych metod oceny jakości.2
T-L-2Oznaczanie zawartości polifenoli ogółem oraz aktywności antyoksydacyjnej w wybranych produktach roślinnych z wykorzystaniem instrumentalnych metod oceny jakości.3
T-L-3Oznaczanie miana coli i enterokoków, najbardziej prawdopodobnej liczby drobnoustrojów (NPL) oraz ogólnej liczby bakterii, drożdży i grzybów w wybranych produktach roślinnych z wykorzystaniem mikrobiologicznych metod oceny jakości.3
T-L-4Odczyty posiewów mikrobiologicznych, obliczanie wyników i ich interpretacja.2
10
wykłady
T-W-1Nowoczesne metody analityczne w badaniach żywności.2
T-W-2Podstawowe pojęcia z zakresu analityki, pobieranie, konserwacja i przechowywanie próbek żywności.2
T-W-3Organoleptyczne metody oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego.2
T-W-4Laboratoryjne metody oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego – metody fizyczne.2
T-W-5Laboratoryjne metody oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego – metody mikrobiologiczne.2
T-W-6Laboratoryjne metody oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego – metody chemiczne.2
T-W-7Laboratoryjne metody oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego – metody instrumentalne.2
T-W-8Informacje na temat obliczeń wyników analiz, interpretacji błędów analitycznych, interpretacji wyników analizy pod kątem oceny jakości żywności.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych3
A-L-3Opracowanie wyników przeprowadzonych analiz laboratoryjnych5
A-L-4Napisanie raportu końcowego z ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-5Udział w konsultacjach5
31
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do testu zaliczającego tematykę wykładów10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury6
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2rozwiązywanie zadań
M-3ćwiczenia laboratoryjne – samodzielna praca studenta przy wykonywaniu analiz
M-4analiza interpretacyjna uzyskanych wyników analiz
M-5metoda projektów – raport

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena rozwiązywanych zadań
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do poszczególnych sesji zajeć laboratoryjnych (sprawdzian "wejściowy")
S-3Ocena formująca: Ocena umiejetności studenta związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena raportu
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D14-zpr_W01
student ma pogłębioną wiedzę z zakresu organoleptycznych i laboratoryjnych metod oceny jakości żywności pochodzenia roślinnego
ZPR_2A_W03, ZPR_2A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D14-zpr_U01
student samodzielnie przeprowadza, analizuje i ocenia jakość produktów pochodzenia roślinnego, w oparciu o obowiązujące standardy, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
ZPR_2A_U03, ZPR_2A_U06C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D14-zpr_K01
student potrafi zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców i produktów pochodzenia roślinnego w oparciu o obowiązujące standardy
ZPR_2A_K02, ZPR_2A_K03, ZPR_2A_K04, ZPR_2A_K05C-1T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-3, M-4, M-5S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D14-zpr_W01
student ma pogłębioną wiedzę z zakresu organoleptycznych i laboratoryjnych metod oceny jakości żywności pochodzenia roślinnego
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym organoleptyczne i laboratoryjne metody oceny jakości żywności pochodzenia roślinnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D14-zpr_U01
student samodzielnie przeprowadza, analizuje i ocenia jakość produktów pochodzenia roślinnego, w oparciu o obowiązujące standardy, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać do oceny jakości określonego produktu roślinnego odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem wykonania pełnej i właściwej oceny jego jakości.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D14-zpr_K01
student potrafi zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców i produktów pochodzenia roślinnego w oparciu o obowiązujące standardy
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego w oparciu o obowiazujące standardy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lasztity R. (Ed.)., Food Quality and Standards. Vol. 1-3., EOLSS Publishers Co Ltd., 2009
  2. Ramdane Dris R., Jain S.M., Production Practices and Quality Assessment of Food Crops. Vol. 3. Quality Handling and Evaluation, Kluwer Academic Publishers, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Microorganisms in Foods 2. Sampling for microbiological analysis: Principles and specific applications., International Commission on Microbiological Specifications for Foods, 1986, 2
  2. Sikora T., Strada A., Safety and Quality Assurance and Management Systems in Food Industry: An Overview., Cracow University of Economics, Warsaw, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie ekstraktu ogólnego, suchej masy oraz zawartości witaminy C w wybranych produktach roślinnych z wykorzystaniem fizyko-chemicznych metod oceny jakości.2
T-L-2Oznaczanie zawartości polifenoli ogółem oraz aktywności antyoksydacyjnej w wybranych produktach roślinnych z wykorzystaniem instrumentalnych metod oceny jakości.3
T-L-3Oznaczanie miana coli i enterokoków, najbardziej prawdopodobnej liczby drobnoustrojów (NPL) oraz ogólnej liczby bakterii, drożdży i grzybów w wybranych produktach roślinnych z wykorzystaniem mikrobiologicznych metod oceny jakości.3
T-L-4Odczyty posiewów mikrobiologicznych, obliczanie wyników i ich interpretacja.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nowoczesne metody analityczne w badaniach żywności.2
T-W-2Podstawowe pojęcia z zakresu analityki, pobieranie, konserwacja i przechowywanie próbek żywności.2
T-W-3Organoleptyczne metody oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego.2
T-W-4Laboratoryjne metody oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego – metody fizyczne.2
T-W-5Laboratoryjne metody oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego – metody mikrobiologiczne.2
T-W-6Laboratoryjne metody oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego – metody chemiczne.2
T-W-7Laboratoryjne metody oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego – metody instrumentalne.2
T-W-8Informacje na temat obliczeń wyników analiz, interpretacji błędów analitycznych, interpretacji wyników analizy pod kątem oceny jakości żywności.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych3
A-L-3Opracowanie wyników przeprowadzonych analiz laboratoryjnych5
A-L-4Napisanie raportu końcowego z ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-5Udział w konsultacjach5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do testu zaliczającego tematykę wykładów10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D14-zpr_W01student ma pogłębioną wiedzę z zakresu organoleptycznych i laboratoryjnych metod oceny jakości żywności pochodzenia roślinnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat aktualnych trendów w ogrodnictwie ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie ogrodnictwa
ZPR_2A_W07posiada wiedzę z zakresu wymagań jakościowych (fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych) dla owoców, nasion, warzyw, roślin ozdobnych i leczniczych oraz funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu metod stosowanych w ocenie jakości żywności pochodzenia roślinnego, ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych regulacji prawa żywnościowego UE.
Treści programoweT-W-1Nowoczesne metody analityczne w badaniach żywności.
T-W-2Podstawowe pojęcia z zakresu analityki, pobieranie, konserwacja i przechowywanie próbek żywności.
T-W-3Organoleptyczne metody oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
T-W-4Laboratoryjne metody oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego – metody fizyczne.
T-W-5Laboratoryjne metody oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego – metody mikrobiologiczne.
T-W-6Laboratoryjne metody oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego – metody chemiczne.
T-W-7Laboratoryjne metody oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego – metody instrumentalne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym organoleptyczne i laboratoryjne metody oceny jakości żywności pochodzenia roślinnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D14-zpr_U01student samodzielnie przeprowadza, analizuje i ocenia jakość produktów pochodzenia roślinnego, w oparciu o obowiązujące standardy, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_U03posiada umiejętność doboru technologii stosowanych w ogrodnictwie oraz ich modyfikacji w odniesieniu do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, ochrony zdrowia ludzi i zwierząt
ZPR_2A_U06samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia zadania z zakresu szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu metod stosowanych w ocenie jakości żywności pochodzenia roślinnego, ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych regulacji prawa żywnościowego UE.
Treści programoweT-W-3Organoleptyczne metody oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
T-W-4Laboratoryjne metody oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego – metody fizyczne.
T-W-5Laboratoryjne metody oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego – metody mikrobiologiczne.
T-W-6Laboratoryjne metody oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego – metody chemiczne.
T-W-7Laboratoryjne metody oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego – metody instrumentalne.
T-L-1Oznaczanie ekstraktu ogólnego, suchej masy oraz zawartości witaminy C w wybranych produktach roślinnych z wykorzystaniem fizyko-chemicznych metod oceny jakości.
T-L-2Oznaczanie zawartości polifenoli ogółem oraz aktywności antyoksydacyjnej w wybranych produktach roślinnych z wykorzystaniem instrumentalnych metod oceny jakości.
T-L-3Oznaczanie miana coli i enterokoków, najbardziej prawdopodobnej liczby drobnoustrojów (NPL) oraz ogólnej liczby bakterii, drożdży i grzybów w wybranych produktach roślinnych z wykorzystaniem mikrobiologicznych metod oceny jakości.
T-L-4Odczyty posiewów mikrobiologicznych, obliczanie wyników i ich interpretacja.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2rozwiązywanie zadań
M-3ćwiczenia laboratoryjne – samodzielna praca studenta przy wykonywaniu analiz
M-4analiza interpretacyjna uzyskanych wyników analiz
M-5metoda projektów – raport
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena rozwiązywanych zadań
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do poszczególnych sesji zajeć laboratoryjnych (sprawdzian "wejściowy")
S-3Ocena formująca: Ocena umiejetności studenta związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena raportu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać do oceny jakości określonego produktu roślinnego odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem wykonania pełnej i właściwej oceny jego jakości.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D14-zpr_K01student potrafi zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców i produktów pochodzenia roślinnego w oparciu o obowiązujące standardy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_K02wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców
ZPR_2A_K03ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego
ZPR_2A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
ZPR_2A_K05potrafi kreatywnie pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu metod stosowanych w ocenie jakości żywności pochodzenia roślinnego, ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych regulacji prawa żywnościowego UE.
Treści programoweT-W-8Informacje na temat obliczeń wyników analiz, interpretacji błędów analitycznych, interpretacji wyników analizy pod kątem oceny jakości żywności.
T-L-1Oznaczanie ekstraktu ogólnego, suchej masy oraz zawartości witaminy C w wybranych produktach roślinnych z wykorzystaniem fizyko-chemicznych metod oceny jakości.
T-L-2Oznaczanie zawartości polifenoli ogółem oraz aktywności antyoksydacyjnej w wybranych produktach roślinnych z wykorzystaniem instrumentalnych metod oceny jakości.
T-L-3Oznaczanie miana coli i enterokoków, najbardziej prawdopodobnej liczby drobnoustrojów (NPL) oraz ogólnej liczby bakterii, drożdży i grzybów w wybranych produktach roślinnych z wykorzystaniem mikrobiologicznych metod oceny jakości.
T-L-4Odczyty posiewów mikrobiologicznych, obliczanie wyników i ich interpretacja.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3ćwiczenia laboratoryjne – samodzielna praca studenta przy wykonywaniu analiz
M-4analiza interpretacyjna uzyskanych wyników analiz
M-5metoda projektów – raport
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena umiejetności studenta związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena raportu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego w oparciu o obowiazujące standardy.
3,5
4,0
4,5
5,0