Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Ampelografia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ampelografia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Uniwersytet Rolniczy w Plovdiv, Bułgaria
Nauczyciel odpowiedzialny Ludmil Angelov <bulgaria@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,00,53zaliczenie
laboratoriaL2 20 1,00,47zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student jest zapoznany z podstawowymi zagadnieniami z przedmiotów podstawowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student uzyska niezbędną wiedzę dotyczącą znaczenia, klasyfikacji botanicznej i gospodarczej rodz. Vitaceae Lindley (Winoroślowate).
C-2Student uzyska nformację odnośnie charakterystyki agrobotanicznej najważniejszych odmian winorośli wykorzystywanych w praktyce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Karta opisu ampelograficznego odmian i podkładek winorośli. Ocena degustacyjna winogron deserowych.2
T-L-2Określanie wskaźników produktywności i plonowania różnych odmian.2
T-L-3Charakterystyka agrobiologiczna i technologiczna podstawowych odmian do spożycia w stanie świeżym.2
T-L-4Charakterystyka agrobiologiczna najczęściej używanych w praktyce podkładek winorośli. Charakterystyka agrobiologiczna i technologiczna podstawowych odmian do produkcji czerwonych win.2
T-L-5Charakterystyka agrobiologiczna i technologiczna podstawowych odmian do produkcji białych win, win deserowych, win musujących i destylatów winnych.2
T-L-6Charakterystyka agrobiologiczna i technologiczna odmian o zwiększonej odporności na choroby grzybowe i niskie temperatury powietrza.4
14
wykłady
T-W-1Przedmiot i zadania ampelografii. Karta ampelograficzna rodzajów i odmian winorośli.2
T-W-2Klasyfikacja rodz. Vitaceae Juss. Charakterystyka rodzaju Vitis L.1
T-W-3Klasyfikacja odmian uprawnych winorośli.1
T-W-4Podkładki winorośli i ich klasyfikacja ze względu na pochodzenie.1
T-W-5Odmiany do produkcji win czerwonych – charakterystyka ogólna i porównawcza.1
T-W-6Odmiany do produkcji win białych – charakterystyka ogólna i porównawcza.2
T-W-7Odmiany do produkcji win deserowych – charakterystyka ogólna i porównawcza.2
T-W-8Deserowe odmiany winorośli – charakterystyka ogólna i porównawcza.2
T-W-9Odmiany ze zwiększoną odpornością na choroby grzybowe i niskie temperatury w czasie okresu zimowego – charakterystyka ogólna i porównawcza.2
T-W-10Odmiany bezpośrednie (bez szczepienia) – charakterystyka ogólna i porównawcza.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1konsultacje związane z lematyką ćwiczeń4
A-L-2przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
A-L-3studiowanie literatury uzupełniającej4
A-L-4uczestnictwo w zajęciach14
30
wykłady
A-W-1konsultacje6
A-W-2przygotowanie do zaliczenia6
A-W-3studiowanie wskazanej literatury uzupełniającej4
A-W-4uczestnictwo w zajęciach15
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2ćwiczenia polowe
M-3pokaz - prezentacja odmian winorośli
M-4dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła – na bieżąco sprawdzanie wiedzy usyskanej w procesie nauczania.
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_O02-W-zpr_W01
Ma wiedzę na temat odmian winorośli i sposobu ich wykorzystania .
ZPR_2A_W07, ZPR_2A_W10C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-3, M-4S-1, S-2
ZPR_2A_O02-W-zpr_W02
Zna podkładki winorośli i wymagania siedliskowe poszczególnych odmian. Ma wiedzę na temat wpływu podkładki na wzrost i jakość owoców winorośli.
ZPR_2A_W07, ZPR_2A_W10C-1T-W-4M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_O02-W-zpr_U01
Potrafi dobrać podkładki do poszczególnych odmian winorośli i warunków siedliskowych.
ZPR_2A_U01, ZPR_2A_U02, ZPR_2A_U03, ZPR_2A_U04C-1, C-2T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-4S-1, S-2
ZPR_2A_O02-W-zpr_U02
Ma umiejętność oceny poszczególnych grup owoców winorośli.
ZPR_2A_U01, ZPR_2A_U02, ZPR_2A_U03, ZPR_2A_U04C-2T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_O02-W-zpr_K01
Jest zorientowany w aktualnych trendach dotyczących wykorzystania odmian winorośli do produkcji win i odmian deserowych.
ZPR_2A_K06C-2T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
ZPR_2A_O02-W-zpr_K02
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji zadań związanych z produkcją ogrodniczą.
ZPR_2A_K07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_O02-W-zpr_W01
Ma wiedzę na temat odmian winorośli i sposobu ich wykorzystania .
2,0
3,0Student zna podstawowe odmiany winorośli i sposoby ich wykorzystania.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_O02-W-zpr_W02
Zna podkładki winorośli i wymagania siedliskowe poszczególnych odmian. Ma wiedzę na temat wpływu podkładki na wzrost i jakość owoców winorośli.
2,0
3,0Student wymienia i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo podkładki winorośli. Potrafi wskazać wpływ podkładki na wzrost i jakość owoców winorośli.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_O02-W-zpr_U01
Potrafi dobrać podkładki do poszczególnych odmian winorośli i warunków siedliskowych.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu zadowalającym dobierać podkładki do poszczególnych odmian winorośli i warunków siedliskowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_O02-W-zpr_U02
Ma umiejętność oceny poszczególnych grup owoców winorośli.
2,0
3,0Student charakteryzuje podstawowe odmiany winorośli, zna sposób ich wykorzystywania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_O02-W-zpr_K01
Jest zorientowany w aktualnych trendach dotyczących wykorzystania odmian winorośli do produkcji win i odmian deserowych.
2,0
3,0Student zna najnowsze trendy dotyczące sortymentu winorośli.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_O02-W-zpr_K02
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji zadań związanych z produkcją ogrodniczą.
2,0
3,0Student zna podstawy planowania i realizajci zadań związanych z planowaniem i realizajcją zadań związanych z uprawą winorośli i przetwarzaniem owoców.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Babrikov D., Brajkov D., Pandelijev Sl., Lozarstvo s ampelografiya, Sofia, 2000
  2. Rojcev V., Ampelografiya, Akad. Izd. na AU, Plovdiv, Plovdiv, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Radulov L., Babrikov D., Georgiev S., Ampelografiya s osnovi na vinarstvo, Zemizdat, Sofia, 1992
  2. Katerov K., Pejkov V., Ivanov M., Prakticesko lozarstvo i ampelografia, Dionis, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Karta opisu ampelograficznego odmian i podkładek winorośli. Ocena degustacyjna winogron deserowych.2
T-L-2Określanie wskaźników produktywności i plonowania różnych odmian.2
T-L-3Charakterystyka agrobiologiczna i technologiczna podstawowych odmian do spożycia w stanie świeżym.2
T-L-4Charakterystyka agrobiologiczna najczęściej używanych w praktyce podkładek winorośli. Charakterystyka agrobiologiczna i technologiczna podstawowych odmian do produkcji czerwonych win.2
T-L-5Charakterystyka agrobiologiczna i technologiczna podstawowych odmian do produkcji białych win, win deserowych, win musujących i destylatów winnych.2
T-L-6Charakterystyka agrobiologiczna i technologiczna odmian o zwiększonej odporności na choroby grzybowe i niskie temperatury powietrza.4
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot i zadania ampelografii. Karta ampelograficzna rodzajów i odmian winorośli.2
T-W-2Klasyfikacja rodz. Vitaceae Juss. Charakterystyka rodzaju Vitis L.1
T-W-3Klasyfikacja odmian uprawnych winorośli.1
T-W-4Podkładki winorośli i ich klasyfikacja ze względu na pochodzenie.1
T-W-5Odmiany do produkcji win czerwonych – charakterystyka ogólna i porównawcza.1
T-W-6Odmiany do produkcji win białych – charakterystyka ogólna i porównawcza.2
T-W-7Odmiany do produkcji win deserowych – charakterystyka ogólna i porównawcza.2
T-W-8Deserowe odmiany winorośli – charakterystyka ogólna i porównawcza.2
T-W-9Odmiany ze zwiększoną odpornością na choroby grzybowe i niskie temperatury w czasie okresu zimowego – charakterystyka ogólna i porównawcza.2
T-W-10Odmiany bezpośrednie (bez szczepienia) – charakterystyka ogólna i porównawcza.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1konsultacje związane z lematyką ćwiczeń4
A-L-2przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
A-L-3studiowanie literatury uzupełniającej4
A-L-4uczestnictwo w zajęciach14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1konsultacje6
A-W-2przygotowanie do zaliczenia6
A-W-3studiowanie wskazanej literatury uzupełniającej4
A-W-4uczestnictwo w zajęciach15
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_O02-W-zpr_W01Ma wiedzę na temat odmian winorośli i sposobu ich wykorzystania .
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W07posiada wiedzę z zakresu wymagań jakościowych (fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych) dla owoców, nasion, warzyw, roślin ozdobnych i leczniczych oraz funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych
ZPR_2A_W10posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji i znajomości roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Student uzyska niezbędną wiedzę dotyczącą znaczenia, klasyfikacji botanicznej i gospodarczej rodz. Vitaceae Lindley (Winoroślowate).
C-2Student uzyska nformację odnośnie charakterystyki agrobotanicznej najważniejszych odmian winorośli wykorzystywanych w praktyce.
Treści programoweT-W-1Przedmiot i zadania ampelografii. Karta ampelograficzna rodzajów i odmian winorośli.
T-W-2Klasyfikacja rodz. Vitaceae Juss. Charakterystyka rodzaju Vitis L.
T-W-3Klasyfikacja odmian uprawnych winorośli.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3pokaz - prezentacja odmian winorośli
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła – na bieżąco sprawdzanie wiedzy usyskanej w procesie nauczania.
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe odmiany winorośli i sposoby ich wykorzystania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_O02-W-zpr_W02Zna podkładki winorośli i wymagania siedliskowe poszczególnych odmian. Ma wiedzę na temat wpływu podkładki na wzrost i jakość owoców winorośli.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W07posiada wiedzę z zakresu wymagań jakościowych (fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych) dla owoców, nasion, warzyw, roślin ozdobnych i leczniczych oraz funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych
ZPR_2A_W10posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji i znajomości roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Student uzyska niezbędną wiedzę dotyczącą znaczenia, klasyfikacji botanicznej i gospodarczej rodz. Vitaceae Lindley (Winoroślowate).
Treści programoweT-W-4Podkładki winorośli i ich klasyfikacja ze względu na pochodzenie.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia polowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła – na bieżąco sprawdzanie wiedzy usyskanej w procesie nauczania.
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo podkładki winorośli. Potrafi wskazać wpływ podkładki na wzrost i jakość owoców winorośli.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_O02-W-zpr_U01Potrafi dobrać podkładki do poszczególnych odmian winorośli i warunków siedliskowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji w celu sporządzenia wykonawczego i eksploatacyjnego opracowania z zakresu ogrodnictwa zrównoważonego
ZPR_2A_U02potrafi projektować nasadzenia ogrodnicze, z uwzględnieniem zasad integrowanej i ekologicznej produkcji oraz przedstawić projekt w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
ZPR_2A_U03posiada umiejętność doboru technologii stosowanych w ogrodnictwie oraz ich modyfikacji w odniesieniu do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, ochrony zdrowia ludzi i zwierząt
ZPR_2A_U04potrafi krytycznie ocenić podejmowane działania w rozwiązywaniu zaistniałych problemów przy planowaniu i realizacji produkcji ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Student uzyska niezbędną wiedzę dotyczącą znaczenia, klasyfikacji botanicznej i gospodarczej rodz. Vitaceae Lindley (Winoroślowate).
C-2Student uzyska nformację odnośnie charakterystyki agrobotanicznej najważniejszych odmian winorośli wykorzystywanych w praktyce.
Treści programoweT-W-4Podkładki winorośli i ich klasyfikacja ze względu na pochodzenie.
T-L-1Karta opisu ampelograficznego odmian i podkładek winorośli. Ocena degustacyjna winogron deserowych.
T-L-2Określanie wskaźników produktywności i plonowania różnych odmian.
T-L-3Charakterystyka agrobiologiczna i technologiczna podstawowych odmian do spożycia w stanie świeżym.
T-L-4Charakterystyka agrobiologiczna najczęściej używanych w praktyce podkładek winorośli. Charakterystyka agrobiologiczna i technologiczna podstawowych odmian do produkcji czerwonych win.
T-L-5Charakterystyka agrobiologiczna i technologiczna podstawowych odmian do produkcji białych win, win deserowych, win musujących i destylatów winnych.
T-L-6Charakterystyka agrobiologiczna i technologiczna odmian o zwiększonej odporności na choroby grzybowe i niskie temperatury powietrza.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2ćwiczenia polowe
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła – na bieżąco sprawdzanie wiedzy usyskanej w procesie nauczania.
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu zadowalającym dobierać podkładki do poszczególnych odmian winorośli i warunków siedliskowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_O02-W-zpr_U02Ma umiejętność oceny poszczególnych grup owoców winorośli.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji w celu sporządzenia wykonawczego i eksploatacyjnego opracowania z zakresu ogrodnictwa zrównoważonego
ZPR_2A_U02potrafi projektować nasadzenia ogrodnicze, z uwzględnieniem zasad integrowanej i ekologicznej produkcji oraz przedstawić projekt w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
ZPR_2A_U03posiada umiejętność doboru technologii stosowanych w ogrodnictwie oraz ich modyfikacji w odniesieniu do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, ochrony zdrowia ludzi i zwierząt
ZPR_2A_U04potrafi krytycznie ocenić podejmowane działania w rozwiązywaniu zaistniałych problemów przy planowaniu i realizacji produkcji ogrodniczej
Cel przedmiotuC-2Student uzyska nformację odnośnie charakterystyki agrobotanicznej najważniejszych odmian winorośli wykorzystywanych w praktyce.
Treści programoweT-W-5Odmiany do produkcji win czerwonych – charakterystyka ogólna i porównawcza.
T-W-6Odmiany do produkcji win białych – charakterystyka ogólna i porównawcza.
T-W-7Odmiany do produkcji win deserowych – charakterystyka ogólna i porównawcza.
T-W-8Deserowe odmiany winorośli – charakterystyka ogólna i porównawcza.
T-W-9Odmiany ze zwiększoną odpornością na choroby grzybowe i niskie temperatury w czasie okresu zimowego – charakterystyka ogólna i porównawcza.
T-W-10Odmiany bezpośrednie (bez szczepienia) – charakterystyka ogólna i porównawcza.
T-L-1Karta opisu ampelograficznego odmian i podkładek winorośli. Ocena degustacyjna winogron deserowych.
T-L-3Charakterystyka agrobiologiczna i technologiczna podstawowych odmian do spożycia w stanie świeżym.
T-L-4Charakterystyka agrobiologiczna najczęściej używanych w praktyce podkładek winorośli. Charakterystyka agrobiologiczna i technologiczna podstawowych odmian do produkcji czerwonych win.
T-L-5Charakterystyka agrobiologiczna i technologiczna podstawowych odmian do produkcji białych win, win deserowych, win musujących i destylatów winnych.
T-L-6Charakterystyka agrobiologiczna i technologiczna odmian o zwiększonej odporności na choroby grzybowe i niskie temperatury powietrza.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2ćwiczenia polowe
M-3pokaz - prezentacja odmian winorośli
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła – na bieżąco sprawdzanie wiedzy usyskanej w procesie nauczania.
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student charakteryzuje podstawowe odmiany winorośli, zna sposób ich wykorzystywania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_O02-W-zpr_K01Jest zorientowany w aktualnych trendach dotyczących wykorzystania odmian winorośli do produkcji win i odmian deserowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_K06potrafi prawidłowo określać oraz rozwiązywać problemy związane z planowaniem i realizacją produkcji ogrodniczej
Cel przedmiotuC-2Student uzyska nformację odnośnie charakterystyki agrobotanicznej najważniejszych odmian winorośli wykorzystywanych w praktyce.
Treści programoweT-W-5Odmiany do produkcji win czerwonych – charakterystyka ogólna i porównawcza.
T-W-6Odmiany do produkcji win białych – charakterystyka ogólna i porównawcza.
T-W-7Odmiany do produkcji win deserowych – charakterystyka ogólna i porównawcza.
T-W-8Deserowe odmiany winorośli – charakterystyka ogólna i porównawcza.
T-W-9Odmiany ze zwiększoną odpornością na choroby grzybowe i niskie temperatury w czasie okresu zimowego – charakterystyka ogólna i porównawcza.
T-W-10Odmiany bezpośrednie (bez szczepienia) – charakterystyka ogólna i porównawcza.
T-L-3Charakterystyka agrobiologiczna i technologiczna podstawowych odmian do spożycia w stanie świeżym.
T-L-4Charakterystyka agrobiologiczna najczęściej używanych w praktyce podkładek winorośli. Charakterystyka agrobiologiczna i technologiczna podstawowych odmian do produkcji czerwonych win.
T-L-5Charakterystyka agrobiologiczna i technologiczna podstawowych odmian do produkcji białych win, win deserowych, win musujących i destylatów winnych.
T-L-6Charakterystyka agrobiologiczna i technologiczna odmian o zwiększonej odporności na choroby grzybowe i niskie temperatury powietrza.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2ćwiczenia polowe
M-3pokaz - prezentacja odmian winorośli
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła – na bieżąco sprawdzanie wiedzy usyskanej w procesie nauczania.
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna najnowsze trendy dotyczące sortymentu winorośli.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_O02-W-zpr_K02Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji zadań związanych z produkcją ogrodniczą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji zadań związanych z produkcją ogrodniczą
Cel przedmiotuC-1Student uzyska niezbędną wiedzę dotyczącą znaczenia, klasyfikacji botanicznej i gospodarczej rodz. Vitaceae Lindley (Winoroślowate).
C-2Student uzyska nformację odnośnie charakterystyki agrobotanicznej najważniejszych odmian winorośli wykorzystywanych w praktyce.
Treści programoweT-W-1Przedmiot i zadania ampelografii. Karta ampelograficzna rodzajów i odmian winorośli.
T-W-2Klasyfikacja rodz. Vitaceae Juss. Charakterystyka rodzaju Vitis L.
T-W-3Klasyfikacja odmian uprawnych winorośli.
T-W-4Podkładki winorośli i ich klasyfikacja ze względu na pochodzenie.
T-W-5Odmiany do produkcji win czerwonych – charakterystyka ogólna i porównawcza.
T-W-6Odmiany do produkcji win białych – charakterystyka ogólna i porównawcza.
T-W-7Odmiany do produkcji win deserowych – charakterystyka ogólna i porównawcza.
T-W-8Deserowe odmiany winorośli – charakterystyka ogólna i porównawcza.
T-W-9Odmiany ze zwiększoną odpornością na choroby grzybowe i niskie temperatury w czasie okresu zimowego – charakterystyka ogólna i porównawcza.
T-W-10Odmiany bezpośrednie (bez szczepienia) – charakterystyka ogólna i porównawcza.
T-L-1Karta opisu ampelograficznego odmian i podkładek winorośli. Ocena degustacyjna winogron deserowych.
T-L-2Określanie wskaźników produktywności i plonowania różnych odmian.
T-L-3Charakterystyka agrobiologiczna i technologiczna podstawowych odmian do spożycia w stanie świeżym.
T-L-4Charakterystyka agrobiologiczna najczęściej używanych w praktyce podkładek winorośli. Charakterystyka agrobiologiczna i technologiczna podstawowych odmian do produkcji czerwonych win.
T-L-5Charakterystyka agrobiologiczna i technologiczna podstawowych odmian do produkcji białych win, win deserowych, win musujących i destylatów winnych.
T-L-6Charakterystyka agrobiologiczna i technologiczna odmian o zwiększonej odporności na choroby grzybowe i niskie temperatury powietrza.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2ćwiczenia polowe
M-3pokaz - prezentacja odmian winorośli
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła – na bieżąco sprawdzanie wiedzy usyskanej w procesie nauczania.
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy planowania i realizajci zadań związanych z planowaniem i realizajcją zadań związanych z uprawą winorośli i przetwarzaniem owoców.
3,5
4,0
4,5
5,0