Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Fizjologia i ekologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia i ekologia roślin
Specjalność Zrównoważona produkcja roślinna
Jednostka prowadząca Inni
Nauczyciel odpowiedzialny Andon Vasilev <bulgaria@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Malgorzata Berova <bulgaria@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 22 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 20 1,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada wiadomości z botaniki, biochemii, fizjologii, agrometeorologii, gleboznawstwa, chemii rolnej, ogólnej uprawy roślin, herbologii, entomologii, fitopatologii i mechanizacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z mechanizmami, przez które rośliny dostosowują się do konkretnych warunków środowiska oraz uszkodzeniami funkcjonalnymi w roślinach w warunkach stresu.
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmami dostosowania i uszkodzeniami fizjologicznymi roślin przez tradycyjne czynniki abiotyczne (niskie i wysokie promieniowanie świetlne, niskie i wysokie temperatury, susza, niedobór składników mineralnych i inne).
C-3Zapoznanie studentów z zagadnieniami absorpcji, asymilacji/degradacji, inaktywacji i efektami działania w roślinach ksenobiotyków, (herbicydy, zanieczyszczenia powietrza, metale ciężkie i inne).
C-4Zapoznanie syudentów z zagadnieniami dotyczącymi korzystnego i patofizjologicznego współdziałania biotycznego (mikoryza, wiązanie azotu, allelopatia, pasożytnictwo i choroby infekcyjne).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zakładanie doświadczeń laboratoryjnych i wegetacyjnych w kontrolowanych warunkach w celu badania wpływu na rośliny różnych czynników stresowych (metale ciężkie, zasolenie, susza).4
T-L-2Wizualna diagnostyka uszkodzeń roślin wywołanych czynnikami stresowymi środowiska. Odczyt danych biometrycznych roślin kontrolnych i poddanych czynnikom stresowym.4
T-L-3Pomiar parametrów fluorescencji chlorofilu i wymiany gazowej liści roślin z funkcjonalnymi uszkodzeniami spowodowanymi czynnikami stresowymi.4
T-L-4Określanie wskaźników biochemicznych funkcjonalnych uszkodzeń roślin spowodowanych czynnikami stresowymi (aktywność enzymatyczna, wyciek elektrolitów i in.).4
T-L-5Prezentacje i dyskusja na tematy, zadane jako indywidualna praca studentów.4
T-L-6Seminarium końcowe2
22
wykłady
T-W-1Zakres przedmiotu Fizjologia i ekologia roślin. Ogólne pojęcie stresu roślin. Strategia i mechanizmy adaptacji roślin do czynników stresowych. Receptory komórkowe stresu. Odpowiedź organizmu roślinnego na czynniki stresowe na różnych poziomach organizacji strukturalnej i funkcjonalnej. Uszkodzenia oksydacyjne w komórce roślinnej i system ochrony antyoksydacyjnej.2
T-W-2Adaptacja i uszkodzenia roślin wywołane promieniowaniem świetlnym. Różnice strukturalno-funkcjonalne aparatu fotosyntetycznego liści adaptowanych do światła i adaptowanych do ciemności. Zaburzenia fizjologiczne przy niedoborze lub nadmiarze promieniowania świetlnego. Etiolowanie. Fotoinhibicja – działanie szkodliwe i mechanizmy obronne. Zmiany fizjologiczne i ochrona roślin przed promieniowaniem ultrafioletowym (UV-B).2
T-W-3Adaptacja i uszkodzenia roślin spowodowane niską temperaturą i towarzyszącymi jej niekorzystnymi warunkami w okresie działania niskich temperatur. Mechanizmy odporności roślin na mróz i chłód. Hartowanie roślin. Charakterystyczne uszkodzenia roślin rolniczych przez niskie temperatury i towarzyszące im niekorzystne warunki w okresie zimy. Możliwości ograniczenia uszkodzeń spowodowanych niskimi temperaturami.2
T-W-4Adaptacja roślin do warunków suszy i wysokich temperatur. Anatomiczno-morfologiczna i metaboliczna adaptacja roślin do warunków suszy i wysokich temperatur. Zaburzenia fizjologiczne w roślinach wywołane działaniem suszy i wysokich temperatur. Możliwości zwiększania tolerancjii roślin na suszę i wysokie temperatury.2
T-W-5Adaptacja i zaburzenia fizjologiczne w roślinach, uprawianych na glebach zasolonych. Strategia i mechanizmy tolerancji roślin na warunki zasolenia. Mechanizmy tolerancji u roślin słonolubnych – zmniejszone pobieranie i daleki transport Na+ и Cl-, kompartmentacja wewnątrzkomórkowa, oddzielanie soli i samoregulacja osmotyczna. Negatywne efekty osmotyczne i jonowe, związane z zasoleniem. Multiplikacja zaburzeń podstawowych procesów fizjologicznych. Wrażliwość gatunków roślin na zasolenie.2
T-W-6Zaburzenia fizjologiczne i adaptacja roślin do uprawy na glebach kwaśnych. Przyswajanie, transport bliski i daleki kationów glinu i manganu w roślinach. Efekty toksycznego wpływu wysokich koncentracji kationów glinu i manganu na funkcje komórkowe i membranowe i ich wpływ na procesy fizjologiczne. Rola kwasów organicznych w adaptacji roślin do kwaśnych gleb. Wrażliwość gatunków roślin na odczyn gleby.2
T-W-7Adaptacja i zaburzenia fizjologiczne u roślin, uprawianych na glebach zanieczyszczonych metalami ciężkimi. Strategia i mechanizmy tolerancji roślin na metale ciężkie (unikanie i tolerancja, wiązanie, kompartmentacja, i zmniejszanie stresu oksydacyjnego). Hiperakumulatory metali ciężkich. Zmiany i uszkodzenia wywoływane metalami w roślinach uprawnych – stres oksydacyjny, zaburzenia w membranach i systemach enzymatycznych. Multiplikacja zaburzeń podstawowych procesów fizjologicznych w roślinach – fitotoksyczność metali. Fitotechnologie w celu zrównoważonego użytkowania gleb zanieczyszczonych metalami ciężkimi.2
T-W-8Uszkodzenia fizjologiczne i mechanizmy tolerancji roślin na zanieczyszczenia atmosferyczne. Wnikanie, bezpośrednie i pośrednie skutki substancji zanieczyszczających na rośliny. Wrażliwość i odporność roślin na gazy. Negatywne skutki fizjologiczne w roślinach wywołane ozonem, dwutlenkiem siarki i tlenkami azotu. Możliwości ograniczania uszkodzeń roślin przez utleniacze atmosferyczne.2
T-W-9Działanie fizjologiczne i detoksykacja herbicydów w roślinach. Podział herbicydów ze względu na mechanizm szkodliwego działania (inhibitory (1) biosyntezy chlorofili, izoprenoidów, aminokwasów, kwasów tłuszczowych i in,; (2) fotosyntetyczny transport elektronów i in.). Skutki toksyczne i oznaki wizualne uszkodzeń spowodowanych przez herbicydy. Fizjologiczne podstawy selektywności. Detoksykacja herbicydów – rola glutationu i cytochromu P450.2
T-W-10Wzajemne oddziaływania biotyczne. Mikoryza (efekty fizjologiczne ekzo- i endomikoryzy), symbiotyczne wiązanie azotu (szczepienie i mechanizm wiązania azotu). Allelopatia (wydzielanie związków i ich funkcja ochronna; ochrona roślin przez ich własne substancje toksyczne), pasożytnictwo (wpływ pasożyta na procesy fizjologiczne gospodarza). Patofizjologia - zaburzenia fizjologiczne roślin, wywołane przez wirusy, grzyby i bakterie. Mechanizmy biochemiczne ochrony przed patogenami.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach22
A-L-2konsultacje związane z tematyką ćwiczeń7
A-L-3przygotowanie pracy kontrolnej8
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje związane z tematyką wykładów6
A-W-3przygotowanie do egzaminu12
A-W-4studiowanie fachowej literatury7
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - materiał teoretyczny przedmiotu przedstawiany jest w formie wykładów problemowych.
M-2Cwiczenia laboratoryjne - pod kierunkiem nauczyciela studenci zakładają doświadczenia w fitotronach i szklarniach katedry. Poznają współczesne metody badania roślin doświadczalnych i z pomocą nauczyciela wykonują badania roślin doświadczalnych.
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką prac kontrolnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: atywność w czasie zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: aktywność podczas dyskusji dydaktycznej
S-3Ocena formująca: ocena ze sprawdzianów
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D12-zpr_W01
Student ma wiedzę na temat mechanizmów działania, poprzez które rośliny przystosowują się do konkretnych warunków środowiska, uszkodzeń fizjologicznych spowodowanych przez abiotyczne czynniki stresowe.
ZPR_2A_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-3S-2, S-4
ZPR_2A_D12-zpr_W02
Student ma wiedzę na temat korzystnego i patofizjologicznego współdziałania biotycznego (mikoryza, wiązanie azotu atmosferycznego, allelopatia, pasożytnictwo, choroby infekcyjne).
ZPR_2A_W01C-3, C-4T-W-9, T-W-10M-1, M-3S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D12-zpr_U01
Student wykonuje podstawowe badania i obserwacje w celu oceny wpływuna rośliny czynników stresowych
ZPR_2A_U03C-1, C-2T-L-1M-2S-1
ZPR_2A_D12-zpr_U02
Student posiada umiejętnośc prawidłowego odczytywania danych przy zastosowaniu aparatury pomiarowej. Ocenia uzyskane wyniki i wyciąga wnioski.
ZPR_2A_U03C-1, C-2, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D12-zpr_K01
Student ma świadomość znaczenia zanieczyszczenia środowiska naturalnego na produkcję plonów wysokiej jakości.
ZPR_2A_K03C-1, C-2, C-3, C-4T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
ZPR_2A_D12-zpr_K02
Student właściwie ocenia ryzyko zanieczyszczenia środowiaska, potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianej produkcji roślinnej.
ZPR_2A_K04C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D12-zpr_W01
Student ma wiedzę na temat mechanizmów działania, poprzez które rośliny przystosowują się do konkretnych warunków środowiska, uszkodzeń fizjologicznych spowodowanych przez abiotyczne czynniki stresowe.
2,0
3,0Student wymienia i charakteryzuje mechanizmy działania, poprzez które rośliny przystosowują się do czynników steresowych śtodowiska. Wymienia i charakteryzuje podstawowe uszkodzenia fizjologiczne roślin spowodowane przez abiotyczne czynniki stresowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_D12-zpr_W02
Student ma wiedzę na temat korzystnego i patofizjologicznego współdziałania biotycznego (mikoryza, wiązanie azotu atmosferycznego, allelopatia, pasożytnictwo, choroby infekcyjne).
2,0
3,0Student zna i opisuje podstawowe pojęcia odnośnie korzystnego i patofizjologicznego współdziałania biotycznego roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D12-zpr_U01
Student wykonuje podstawowe badania i obserwacje w celu oceny wpływuna rośliny czynników stresowych
2,0
3,0Student wykonuje badania laboratoryjne pod kierunkiem i przy pomocy prowadzącego ćwiczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_D12-zpr_U02
Student posiada umiejętnośc prawidłowego odczytywania danych przy zastosowaniu aparatury pomiarowej. Ocenia uzyskane wyniki i wyciąga wnioski.
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu opanował umiejętnośc prawidłowego pomiaru i odczytu danych przy użyciu aparatury pomiarowej. Prawidłowo ocenia uzyskane wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D12-zpr_K01
Student ma świadomość znaczenia zanieczyszczenia środowiska naturalnego na produkcję plonów wysokiej jakości.
2,0
3,0Student uczestniczy w zajęciach, wykazuje niewielkie zainteresowanie tematyką przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_D12-zpr_K02
Student właściwie ocenia ryzyko zanieczyszczenia środowiaska, potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianej produkcji roślinnej.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, wykazuje niewielką inicjatywę własną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. H. Lambers, F. Stuart Chapin,Thijs Pons, Plant Physiological Ecology, 1998, Springer, 540 pp.
  2. E.-D.Schulze, E. Beck, K. Muller-Hohenstain, Plant Ecology, 2005, 700 pp.

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zakładanie doświadczeń laboratoryjnych i wegetacyjnych w kontrolowanych warunkach w celu badania wpływu na rośliny różnych czynników stresowych (metale ciężkie, zasolenie, susza).4
T-L-2Wizualna diagnostyka uszkodzeń roślin wywołanych czynnikami stresowymi środowiska. Odczyt danych biometrycznych roślin kontrolnych i poddanych czynnikom stresowym.4
T-L-3Pomiar parametrów fluorescencji chlorofilu i wymiany gazowej liści roślin z funkcjonalnymi uszkodzeniami spowodowanymi czynnikami stresowymi.4
T-L-4Określanie wskaźników biochemicznych funkcjonalnych uszkodzeń roślin spowodowanych czynnikami stresowymi (aktywność enzymatyczna, wyciek elektrolitów i in.).4
T-L-5Prezentacje i dyskusja na tematy, zadane jako indywidualna praca studentów.4
T-L-6Seminarium końcowe2
22

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres przedmiotu Fizjologia i ekologia roślin. Ogólne pojęcie stresu roślin. Strategia i mechanizmy adaptacji roślin do czynników stresowych. Receptory komórkowe stresu. Odpowiedź organizmu roślinnego na czynniki stresowe na różnych poziomach organizacji strukturalnej i funkcjonalnej. Uszkodzenia oksydacyjne w komórce roślinnej i system ochrony antyoksydacyjnej.2
T-W-2Adaptacja i uszkodzenia roślin wywołane promieniowaniem świetlnym. Różnice strukturalno-funkcjonalne aparatu fotosyntetycznego liści adaptowanych do światła i adaptowanych do ciemności. Zaburzenia fizjologiczne przy niedoborze lub nadmiarze promieniowania świetlnego. Etiolowanie. Fotoinhibicja – działanie szkodliwe i mechanizmy obronne. Zmiany fizjologiczne i ochrona roślin przed promieniowaniem ultrafioletowym (UV-B).2
T-W-3Adaptacja i uszkodzenia roślin spowodowane niską temperaturą i towarzyszącymi jej niekorzystnymi warunkami w okresie działania niskich temperatur. Mechanizmy odporności roślin na mróz i chłód. Hartowanie roślin. Charakterystyczne uszkodzenia roślin rolniczych przez niskie temperatury i towarzyszące im niekorzystne warunki w okresie zimy. Możliwości ograniczenia uszkodzeń spowodowanych niskimi temperaturami.2
T-W-4Adaptacja roślin do warunków suszy i wysokich temperatur. Anatomiczno-morfologiczna i metaboliczna adaptacja roślin do warunków suszy i wysokich temperatur. Zaburzenia fizjologiczne w roślinach wywołane działaniem suszy i wysokich temperatur. Możliwości zwiększania tolerancjii roślin na suszę i wysokie temperatury.2
T-W-5Adaptacja i zaburzenia fizjologiczne w roślinach, uprawianych na glebach zasolonych. Strategia i mechanizmy tolerancji roślin na warunki zasolenia. Mechanizmy tolerancji u roślin słonolubnych – zmniejszone pobieranie i daleki transport Na+ и Cl-, kompartmentacja wewnątrzkomórkowa, oddzielanie soli i samoregulacja osmotyczna. Negatywne efekty osmotyczne i jonowe, związane z zasoleniem. Multiplikacja zaburzeń podstawowych procesów fizjologicznych. Wrażliwość gatunków roślin na zasolenie.2
T-W-6Zaburzenia fizjologiczne i adaptacja roślin do uprawy na glebach kwaśnych. Przyswajanie, transport bliski i daleki kationów glinu i manganu w roślinach. Efekty toksycznego wpływu wysokich koncentracji kationów glinu i manganu na funkcje komórkowe i membranowe i ich wpływ na procesy fizjologiczne. Rola kwasów organicznych w adaptacji roślin do kwaśnych gleb. Wrażliwość gatunków roślin na odczyn gleby.2
T-W-7Adaptacja i zaburzenia fizjologiczne u roślin, uprawianych na glebach zanieczyszczonych metalami ciężkimi. Strategia i mechanizmy tolerancji roślin na metale ciężkie (unikanie i tolerancja, wiązanie, kompartmentacja, i zmniejszanie stresu oksydacyjnego). Hiperakumulatory metali ciężkich. Zmiany i uszkodzenia wywoływane metalami w roślinach uprawnych – stres oksydacyjny, zaburzenia w membranach i systemach enzymatycznych. Multiplikacja zaburzeń podstawowych procesów fizjologicznych w roślinach – fitotoksyczność metali. Fitotechnologie w celu zrównoważonego użytkowania gleb zanieczyszczonych metalami ciężkimi.2
T-W-8Uszkodzenia fizjologiczne i mechanizmy tolerancji roślin na zanieczyszczenia atmosferyczne. Wnikanie, bezpośrednie i pośrednie skutki substancji zanieczyszczających na rośliny. Wrażliwość i odporność roślin na gazy. Negatywne skutki fizjologiczne w roślinach wywołane ozonem, dwutlenkiem siarki i tlenkami azotu. Możliwości ograniczania uszkodzeń roślin przez utleniacze atmosferyczne.2
T-W-9Działanie fizjologiczne i detoksykacja herbicydów w roślinach. Podział herbicydów ze względu na mechanizm szkodliwego działania (inhibitory (1) biosyntezy chlorofili, izoprenoidów, aminokwasów, kwasów tłuszczowych i in,; (2) fotosyntetyczny transport elektronów i in.). Skutki toksyczne i oznaki wizualne uszkodzeń spowodowanych przez herbicydy. Fizjologiczne podstawy selektywności. Detoksykacja herbicydów – rola glutationu i cytochromu P450.2
T-W-10Wzajemne oddziaływania biotyczne. Mikoryza (efekty fizjologiczne ekzo- i endomikoryzy), symbiotyczne wiązanie azotu (szczepienie i mechanizm wiązania azotu). Allelopatia (wydzielanie związków i ich funkcja ochronna; ochrona roślin przez ich własne substancje toksyczne), pasożytnictwo (wpływ pasożyta na procesy fizjologiczne gospodarza). Patofizjologia - zaburzenia fizjologiczne roślin, wywołane przez wirusy, grzyby i bakterie. Mechanizmy biochemiczne ochrony przed patogenami.2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach22
A-L-2konsultacje związane z tematyką ćwiczeń7
A-L-3przygotowanie pracy kontrolnej8
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje związane z tematyką wykładów6
A-W-3przygotowanie do egzaminu12
A-W-4studiowanie fachowej literatury7
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D12-zpr_W01Student ma wiedzę na temat mechanizmów działania, poprzez które rośliny przystosowują się do konkretnych warunków środowiska, uszkodzeń fizjologicznych spowodowanych przez abiotyczne czynniki stresowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W01posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu ogrodnictwa zrównoważonego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mechanizmami, przez które rośliny dostosowują się do konkretnych warunków środowiska oraz uszkodzeniami funkcjonalnymi w roślinach w warunkach stresu.
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmami dostosowania i uszkodzeniami fizjologicznymi roślin przez tradycyjne czynniki abiotyczne (niskie i wysokie promieniowanie świetlne, niskie i wysokie temperatury, susza, niedobór składników mineralnych i inne).
Treści programoweT-W-1Zakres przedmiotu Fizjologia i ekologia roślin. Ogólne pojęcie stresu roślin. Strategia i mechanizmy adaptacji roślin do czynników stresowych. Receptory komórkowe stresu. Odpowiedź organizmu roślinnego na czynniki stresowe na różnych poziomach organizacji strukturalnej i funkcjonalnej. Uszkodzenia oksydacyjne w komórce roślinnej i system ochrony antyoksydacyjnej.
T-W-2Adaptacja i uszkodzenia roślin wywołane promieniowaniem świetlnym. Różnice strukturalno-funkcjonalne aparatu fotosyntetycznego liści adaptowanych do światła i adaptowanych do ciemności. Zaburzenia fizjologiczne przy niedoborze lub nadmiarze promieniowania świetlnego. Etiolowanie. Fotoinhibicja – działanie szkodliwe i mechanizmy obronne. Zmiany fizjologiczne i ochrona roślin przed promieniowaniem ultrafioletowym (UV-B).
T-W-3Adaptacja i uszkodzenia roślin spowodowane niską temperaturą i towarzyszącymi jej niekorzystnymi warunkami w okresie działania niskich temperatur. Mechanizmy odporności roślin na mróz i chłód. Hartowanie roślin. Charakterystyczne uszkodzenia roślin rolniczych przez niskie temperatury i towarzyszące im niekorzystne warunki w okresie zimy. Możliwości ograniczenia uszkodzeń spowodowanych niskimi temperaturami.
T-W-4Adaptacja roślin do warunków suszy i wysokich temperatur. Anatomiczno-morfologiczna i metaboliczna adaptacja roślin do warunków suszy i wysokich temperatur. Zaburzenia fizjologiczne w roślinach wywołane działaniem suszy i wysokich temperatur. Możliwości zwiększania tolerancjii roślin na suszę i wysokie temperatury.
T-W-5Adaptacja i zaburzenia fizjologiczne w roślinach, uprawianych na glebach zasolonych. Strategia i mechanizmy tolerancji roślin na warunki zasolenia. Mechanizmy tolerancji u roślin słonolubnych – zmniejszone pobieranie i daleki transport Na+ и Cl-, kompartmentacja wewnątrzkomórkowa, oddzielanie soli i samoregulacja osmotyczna. Negatywne efekty osmotyczne i jonowe, związane z zasoleniem. Multiplikacja zaburzeń podstawowych procesów fizjologicznych. Wrażliwość gatunków roślin na zasolenie.
T-W-6Zaburzenia fizjologiczne i adaptacja roślin do uprawy na glebach kwaśnych. Przyswajanie, transport bliski i daleki kationów glinu i manganu w roślinach. Efekty toksycznego wpływu wysokich koncentracji kationów glinu i manganu na funkcje komórkowe i membranowe i ich wpływ na procesy fizjologiczne. Rola kwasów organicznych w adaptacji roślin do kwaśnych gleb. Wrażliwość gatunków roślin na odczyn gleby.
T-W-7Adaptacja i zaburzenia fizjologiczne u roślin, uprawianych na glebach zanieczyszczonych metalami ciężkimi. Strategia i mechanizmy tolerancji roślin na metale ciężkie (unikanie i tolerancja, wiązanie, kompartmentacja, i zmniejszanie stresu oksydacyjnego). Hiperakumulatory metali ciężkich. Zmiany i uszkodzenia wywoływane metalami w roślinach uprawnych – stres oksydacyjny, zaburzenia w membranach i systemach enzymatycznych. Multiplikacja zaburzeń podstawowych procesów fizjologicznych w roślinach – fitotoksyczność metali. Fitotechnologie w celu zrównoważonego użytkowania gleb zanieczyszczonych metalami ciężkimi.
T-W-8Uszkodzenia fizjologiczne i mechanizmy tolerancji roślin na zanieczyszczenia atmosferyczne. Wnikanie, bezpośrednie i pośrednie skutki substancji zanieczyszczających na rośliny. Wrażliwość i odporność roślin na gazy. Negatywne skutki fizjologiczne w roślinach wywołane ozonem, dwutlenkiem siarki i tlenkami azotu. Możliwości ograniczania uszkodzeń roślin przez utleniacze atmosferyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - materiał teoretyczny przedmiotu przedstawiany jest w formie wykładów problemowych.
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką prac kontrolnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aktywność podczas dyskusji dydaktycznej
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia i charakteryzuje mechanizmy działania, poprzez które rośliny przystosowują się do czynników steresowych śtodowiska. Wymienia i charakteryzuje podstawowe uszkodzenia fizjologiczne roślin spowodowane przez abiotyczne czynniki stresowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D12-zpr_W02Student ma wiedzę na temat korzystnego i patofizjologicznego współdziałania biotycznego (mikoryza, wiązanie azotu atmosferycznego, allelopatia, pasożytnictwo, choroby infekcyjne).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W01posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu ogrodnictwa zrównoważonego
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z zagadnieniami absorpcji, asymilacji/degradacji, inaktywacji i efektami działania w roślinach ksenobiotyków, (herbicydy, zanieczyszczenia powietrza, metale ciężkie i inne).
C-4Zapoznanie syudentów z zagadnieniami dotyczącymi korzystnego i patofizjologicznego współdziałania biotycznego (mikoryza, wiązanie azotu, allelopatia, pasożytnictwo i choroby infekcyjne).
Treści programoweT-W-9Działanie fizjologiczne i detoksykacja herbicydów w roślinach. Podział herbicydów ze względu na mechanizm szkodliwego działania (inhibitory (1) biosyntezy chlorofili, izoprenoidów, aminokwasów, kwasów tłuszczowych i in,; (2) fotosyntetyczny transport elektronów i in.). Skutki toksyczne i oznaki wizualne uszkodzeń spowodowanych przez herbicydy. Fizjologiczne podstawy selektywności. Detoksykacja herbicydów – rola glutationu i cytochromu P450.
T-W-10Wzajemne oddziaływania biotyczne. Mikoryza (efekty fizjologiczne ekzo- i endomikoryzy), symbiotyczne wiązanie azotu (szczepienie i mechanizm wiązania azotu). Allelopatia (wydzielanie związków i ich funkcja ochronna; ochrona roślin przez ich własne substancje toksyczne), pasożytnictwo (wpływ pasożyta na procesy fizjologiczne gospodarza). Patofizjologia - zaburzenia fizjologiczne roślin, wywołane przez wirusy, grzyby i bakterie. Mechanizmy biochemiczne ochrony przed patogenami.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - materiał teoretyczny przedmiotu przedstawiany jest w formie wykładów problemowych.
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką prac kontrolnych.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i opisuje podstawowe pojęcia odnośnie korzystnego i patofizjologicznego współdziałania biotycznego roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D12-zpr_U01Student wykonuje podstawowe badania i obserwacje w celu oceny wpływuna rośliny czynników stresowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_U03posiada umiejętność doboru technologii stosowanych w ogrodnictwie oraz ich modyfikacji w odniesieniu do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, ochrony zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mechanizmami, przez które rośliny dostosowują się do konkretnych warunków środowiska oraz uszkodzeniami funkcjonalnymi w roślinach w warunkach stresu.
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmami dostosowania i uszkodzeniami fizjologicznymi roślin przez tradycyjne czynniki abiotyczne (niskie i wysokie promieniowanie świetlne, niskie i wysokie temperatury, susza, niedobór składników mineralnych i inne).
Treści programoweT-L-1Zakładanie doświadczeń laboratoryjnych i wegetacyjnych w kontrolowanych warunkach w celu badania wpływu na rośliny różnych czynników stresowych (metale ciężkie, zasolenie, susza).
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia laboratoryjne - pod kierunkiem nauczyciela studenci zakładają doświadczenia w fitotronach i szklarniach katedry. Poznają współczesne metody badania roślin doświadczalnych i z pomocą nauczyciela wykonują badania roślin doświadczalnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: atywność w czasie zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykonuje badania laboratoryjne pod kierunkiem i przy pomocy prowadzącego ćwiczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D12-zpr_U02Student posiada umiejętnośc prawidłowego odczytywania danych przy zastosowaniu aparatury pomiarowej. Ocenia uzyskane wyniki i wyciąga wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_U03posiada umiejętność doboru technologii stosowanych w ogrodnictwie oraz ich modyfikacji w odniesieniu do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, ochrony zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mechanizmami, przez które rośliny dostosowują się do konkretnych warunków środowiska oraz uszkodzeniami funkcjonalnymi w roślinach w warunkach stresu.
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmami dostosowania i uszkodzeniami fizjologicznymi roślin przez tradycyjne czynniki abiotyczne (niskie i wysokie promieniowanie świetlne, niskie i wysokie temperatury, susza, niedobór składników mineralnych i inne).
C-3Zapoznanie studentów z zagadnieniami absorpcji, asymilacji/degradacji, inaktywacji i efektami działania w roślinach ksenobiotyków, (herbicydy, zanieczyszczenia powietrza, metale ciężkie i inne).
Treści programoweT-L-2Wizualna diagnostyka uszkodzeń roślin wywołanych czynnikami stresowymi środowiska. Odczyt danych biometrycznych roślin kontrolnych i poddanych czynnikom stresowym.
T-L-3Pomiar parametrów fluorescencji chlorofilu i wymiany gazowej liści roślin z funkcjonalnymi uszkodzeniami spowodowanymi czynnikami stresowymi.
T-L-4Określanie wskaźników biochemicznych funkcjonalnych uszkodzeń roślin spowodowanych czynnikami stresowymi (aktywność enzymatyczna, wyciek elektrolitów i in.).
T-L-5Prezentacje i dyskusja na tematy, zadane jako indywidualna praca studentów.
T-L-6Seminarium końcowe
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia laboratoryjne - pod kierunkiem nauczyciela studenci zakładają doświadczenia w fitotronach i szklarniach katedry. Poznają współczesne metody badania roślin doświadczalnych i z pomocą nauczyciela wykonują badania roślin doświadczalnych.
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką prac kontrolnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: atywność w czasie zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: aktywność podczas dyskusji dydaktycznej
S-3Ocena formująca: ocena ze sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu opanował umiejętnośc prawidłowego pomiaru i odczytu danych przy użyciu aparatury pomiarowej. Prawidłowo ocenia uzyskane wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D12-zpr_K01Student ma świadomość znaczenia zanieczyszczenia środowiska naturalnego na produkcję plonów wysokiej jakości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_K03ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mechanizmami, przez które rośliny dostosowują się do konkretnych warunków środowiska oraz uszkodzeniami funkcjonalnymi w roślinach w warunkach stresu.
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmami dostosowania i uszkodzeniami fizjologicznymi roślin przez tradycyjne czynniki abiotyczne (niskie i wysokie promieniowanie świetlne, niskie i wysokie temperatury, susza, niedobór składników mineralnych i inne).
C-3Zapoznanie studentów z zagadnieniami absorpcji, asymilacji/degradacji, inaktywacji i efektami działania w roślinach ksenobiotyków, (herbicydy, zanieczyszczenia powietrza, metale ciężkie i inne).
C-4Zapoznanie syudentów z zagadnieniami dotyczącymi korzystnego i patofizjologicznego współdziałania biotycznego (mikoryza, wiązanie azotu, allelopatia, pasożytnictwo i choroby infekcyjne).
Treści programoweT-W-5Adaptacja i zaburzenia fizjologiczne w roślinach, uprawianych na glebach zasolonych. Strategia i mechanizmy tolerancji roślin na warunki zasolenia. Mechanizmy tolerancji u roślin słonolubnych – zmniejszone pobieranie i daleki transport Na+ и Cl-, kompartmentacja wewnątrzkomórkowa, oddzielanie soli i samoregulacja osmotyczna. Negatywne efekty osmotyczne i jonowe, związane z zasoleniem. Multiplikacja zaburzeń podstawowych procesów fizjologicznych. Wrażliwość gatunków roślin na zasolenie.
T-W-6Zaburzenia fizjologiczne i adaptacja roślin do uprawy na glebach kwaśnych. Przyswajanie, transport bliski i daleki kationów glinu i manganu w roślinach. Efekty toksycznego wpływu wysokich koncentracji kationów glinu i manganu na funkcje komórkowe i membranowe i ich wpływ na procesy fizjologiczne. Rola kwasów organicznych w adaptacji roślin do kwaśnych gleb. Wrażliwość gatunków roślin na odczyn gleby.
T-W-7Adaptacja i zaburzenia fizjologiczne u roślin, uprawianych na glebach zanieczyszczonych metalami ciężkimi. Strategia i mechanizmy tolerancji roślin na metale ciężkie (unikanie i tolerancja, wiązanie, kompartmentacja, i zmniejszanie stresu oksydacyjnego). Hiperakumulatory metali ciężkich. Zmiany i uszkodzenia wywoływane metalami w roślinach uprawnych – stres oksydacyjny, zaburzenia w membranach i systemach enzymatycznych. Multiplikacja zaburzeń podstawowych procesów fizjologicznych w roślinach – fitotoksyczność metali. Fitotechnologie w celu zrównoważonego użytkowania gleb zanieczyszczonych metalami ciężkimi.
T-W-8Uszkodzenia fizjologiczne i mechanizmy tolerancji roślin na zanieczyszczenia atmosferyczne. Wnikanie, bezpośrednie i pośrednie skutki substancji zanieczyszczających na rośliny. Wrażliwość i odporność roślin na gazy. Negatywne skutki fizjologiczne w roślinach wywołane ozonem, dwutlenkiem siarki i tlenkami azotu. Możliwości ograniczania uszkodzeń roślin przez utleniacze atmosferyczne.
T-W-9Działanie fizjologiczne i detoksykacja herbicydów w roślinach. Podział herbicydów ze względu na mechanizm szkodliwego działania (inhibitory (1) biosyntezy chlorofili, izoprenoidów, aminokwasów, kwasów tłuszczowych i in,; (2) fotosyntetyczny transport elektronów i in.). Skutki toksyczne i oznaki wizualne uszkodzeń spowodowanych przez herbicydy. Fizjologiczne podstawy selektywności. Detoksykacja herbicydów – rola glutationu i cytochromu P450.
T-W-10Wzajemne oddziaływania biotyczne. Mikoryza (efekty fizjologiczne ekzo- i endomikoryzy), symbiotyczne wiązanie azotu (szczepienie i mechanizm wiązania azotu). Allelopatia (wydzielanie związków i ich funkcja ochronna; ochrona roślin przez ich własne substancje toksyczne), pasożytnictwo (wpływ pasożyta na procesy fizjologiczne gospodarza). Patofizjologia - zaburzenia fizjologiczne roślin, wywołane przez wirusy, grzyby i bakterie. Mechanizmy biochemiczne ochrony przed patogenami.
T-L-1Zakładanie doświadczeń laboratoryjnych i wegetacyjnych w kontrolowanych warunkach w celu badania wpływu na rośliny różnych czynników stresowych (metale ciężkie, zasolenie, susza).
T-L-2Wizualna diagnostyka uszkodzeń roślin wywołanych czynnikami stresowymi środowiska. Odczyt danych biometrycznych roślin kontrolnych i poddanych czynnikom stresowym.
T-L-3Pomiar parametrów fluorescencji chlorofilu i wymiany gazowej liści roślin z funkcjonalnymi uszkodzeniami spowodowanymi czynnikami stresowymi.
T-L-4Określanie wskaźników biochemicznych funkcjonalnych uszkodzeń roślin spowodowanych czynnikami stresowymi (aktywność enzymatyczna, wyciek elektrolitów i in.).
T-L-5Prezentacje i dyskusja na tematy, zadane jako indywidualna praca studentów.
T-L-6Seminarium końcowe
Metody nauczaniaM-1Wykłady - materiał teoretyczny przedmiotu przedstawiany jest w formie wykładów problemowych.
M-2Cwiczenia laboratoryjne - pod kierunkiem nauczyciela studenci zakładają doświadczenia w fitotronach i szklarniach katedry. Poznają współczesne metody badania roślin doświadczalnych i z pomocą nauczyciela wykonują badania roślin doświadczalnych.
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką prac kontrolnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: atywność w czasie zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: aktywność podczas dyskusji dydaktycznej
S-3Ocena formująca: ocena ze sprawdzianów
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uczestniczy w zajęciach, wykazuje niewielkie zainteresowanie tematyką przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D12-zpr_K02Student właściwie ocenia ryzyko zanieczyszczenia środowiaska, potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianej produkcji roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mechanizmami, przez które rośliny dostosowują się do konkretnych warunków środowiska oraz uszkodzeniami funkcjonalnymi w roślinach w warunkach stresu.
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmami dostosowania i uszkodzeniami fizjologicznymi roślin przez tradycyjne czynniki abiotyczne (niskie i wysokie promieniowanie świetlne, niskie i wysokie temperatury, susza, niedobór składników mineralnych i inne).
C-3Zapoznanie studentów z zagadnieniami absorpcji, asymilacji/degradacji, inaktywacji i efektami działania w roślinach ksenobiotyków, (herbicydy, zanieczyszczenia powietrza, metale ciężkie i inne).
C-4Zapoznanie syudentów z zagadnieniami dotyczącymi korzystnego i patofizjologicznego współdziałania biotycznego (mikoryza, wiązanie azotu, allelopatia, pasożytnictwo i choroby infekcyjne).
Treści programoweT-W-1Zakres przedmiotu Fizjologia i ekologia roślin. Ogólne pojęcie stresu roślin. Strategia i mechanizmy adaptacji roślin do czynników stresowych. Receptory komórkowe stresu. Odpowiedź organizmu roślinnego na czynniki stresowe na różnych poziomach organizacji strukturalnej i funkcjonalnej. Uszkodzenia oksydacyjne w komórce roślinnej i system ochrony antyoksydacyjnej.
T-W-2Adaptacja i uszkodzenia roślin wywołane promieniowaniem świetlnym. Różnice strukturalno-funkcjonalne aparatu fotosyntetycznego liści adaptowanych do światła i adaptowanych do ciemności. Zaburzenia fizjologiczne przy niedoborze lub nadmiarze promieniowania świetlnego. Etiolowanie. Fotoinhibicja – działanie szkodliwe i mechanizmy obronne. Zmiany fizjologiczne i ochrona roślin przed promieniowaniem ultrafioletowym (UV-B).
T-W-3Adaptacja i uszkodzenia roślin spowodowane niską temperaturą i towarzyszącymi jej niekorzystnymi warunkami w okresie działania niskich temperatur. Mechanizmy odporności roślin na mróz i chłód. Hartowanie roślin. Charakterystyczne uszkodzenia roślin rolniczych przez niskie temperatury i towarzyszące im niekorzystne warunki w okresie zimy. Możliwości ograniczenia uszkodzeń spowodowanych niskimi temperaturami.
T-W-4Adaptacja roślin do warunków suszy i wysokich temperatur. Anatomiczno-morfologiczna i metaboliczna adaptacja roślin do warunków suszy i wysokich temperatur. Zaburzenia fizjologiczne w roślinach wywołane działaniem suszy i wysokich temperatur. Możliwości zwiększania tolerancjii roślin na suszę i wysokie temperatury.
T-W-5Adaptacja i zaburzenia fizjologiczne w roślinach, uprawianych na glebach zasolonych. Strategia i mechanizmy tolerancji roślin na warunki zasolenia. Mechanizmy tolerancji u roślin słonolubnych – zmniejszone pobieranie i daleki transport Na+ и Cl-, kompartmentacja wewnątrzkomórkowa, oddzielanie soli i samoregulacja osmotyczna. Negatywne efekty osmotyczne i jonowe, związane z zasoleniem. Multiplikacja zaburzeń podstawowych procesów fizjologicznych. Wrażliwość gatunków roślin na zasolenie.
T-W-6Zaburzenia fizjologiczne i adaptacja roślin do uprawy na glebach kwaśnych. Przyswajanie, transport bliski i daleki kationów glinu i manganu w roślinach. Efekty toksycznego wpływu wysokich koncentracji kationów glinu i manganu na funkcje komórkowe i membranowe i ich wpływ na procesy fizjologiczne. Rola kwasów organicznych w adaptacji roślin do kwaśnych gleb. Wrażliwość gatunków roślin na odczyn gleby.
T-W-7Adaptacja i zaburzenia fizjologiczne u roślin, uprawianych na glebach zanieczyszczonych metalami ciężkimi. Strategia i mechanizmy tolerancji roślin na metale ciężkie (unikanie i tolerancja, wiązanie, kompartmentacja, i zmniejszanie stresu oksydacyjnego). Hiperakumulatory metali ciężkich. Zmiany i uszkodzenia wywoływane metalami w roślinach uprawnych – stres oksydacyjny, zaburzenia w membranach i systemach enzymatycznych. Multiplikacja zaburzeń podstawowych procesów fizjologicznych w roślinach – fitotoksyczność metali. Fitotechnologie w celu zrównoważonego użytkowania gleb zanieczyszczonych metalami ciężkimi.
T-W-8Uszkodzenia fizjologiczne i mechanizmy tolerancji roślin na zanieczyszczenia atmosferyczne. Wnikanie, bezpośrednie i pośrednie skutki substancji zanieczyszczających na rośliny. Wrażliwość i odporność roślin na gazy. Negatywne skutki fizjologiczne w roślinach wywołane ozonem, dwutlenkiem siarki i tlenkami azotu. Możliwości ograniczania uszkodzeń roślin przez utleniacze atmosferyczne.
T-W-9Działanie fizjologiczne i detoksykacja herbicydów w roślinach. Podział herbicydów ze względu na mechanizm szkodliwego działania (inhibitory (1) biosyntezy chlorofili, izoprenoidów, aminokwasów, kwasów tłuszczowych i in,; (2) fotosyntetyczny transport elektronów i in.). Skutki toksyczne i oznaki wizualne uszkodzeń spowodowanych przez herbicydy. Fizjologiczne podstawy selektywności. Detoksykacja herbicydów – rola glutationu i cytochromu P450.
T-W-10Wzajemne oddziaływania biotyczne. Mikoryza (efekty fizjologiczne ekzo- i endomikoryzy), symbiotyczne wiązanie azotu (szczepienie i mechanizm wiązania azotu). Allelopatia (wydzielanie związków i ich funkcja ochronna; ochrona roślin przez ich własne substancje toksyczne), pasożytnictwo (wpływ pasożyta na procesy fizjologiczne gospodarza). Patofizjologia - zaburzenia fizjologiczne roślin, wywołane przez wirusy, grzyby i bakterie. Mechanizmy biochemiczne ochrony przed patogenami.
T-L-1Zakładanie doświadczeń laboratoryjnych i wegetacyjnych w kontrolowanych warunkach w celu badania wpływu na rośliny różnych czynników stresowych (metale ciężkie, zasolenie, susza).
T-L-2Wizualna diagnostyka uszkodzeń roślin wywołanych czynnikami stresowymi środowiska. Odczyt danych biometrycznych roślin kontrolnych i poddanych czynnikom stresowym.
T-L-4Określanie wskaźników biochemicznych funkcjonalnych uszkodzeń roślin spowodowanych czynnikami stresowymi (aktywność enzymatyczna, wyciek elektrolitów i in.).
T-L-5Prezentacje i dyskusja na tematy, zadane jako indywidualna praca studentów.
T-L-6Seminarium końcowe
Metody nauczaniaM-1Wykłady - materiał teoretyczny przedmiotu przedstawiany jest w formie wykładów problemowych.
M-2Cwiczenia laboratoryjne - pod kierunkiem nauczyciela studenci zakładają doświadczenia w fitotronach i szklarniach katedry. Poznają współczesne metody badania roślin doświadczalnych i z pomocą nauczyciela wykonują badania roślin doświadczalnych.
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką prac kontrolnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: atywność w czasie zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: aktywność podczas dyskusji dydaktycznej
S-3Ocena formująca: ocena ze sprawdzianów
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, wykazuje niewielką inicjatywę własną.
3,5
4,0
4,5
5,0