Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Odżywianie dolistne roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Odżywianie dolistne roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Inni
Nauczyciel odpowiedzialny Malgorzata Berova <bulgaria@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Svetla Kostadinova <bulgaria@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,38zaliczenie
wykładyW2 14 1,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe pojęcia z fizjologii roślin i chemii rolnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zapoznaje się metabolizmem i efektem fizjologicznym podstawowych grup fitochormonów oraz możliwością stosowania ich egzogennych analogów w celu zwiększania wielkości i jakości produkcji rolniczej.
C-2Student zapoznaje się z możliwościami pozakorzeniowego /dolistnego/ nawożenia w celu regulowania odżywiania roślin, zapobiegania zaburzeniom patologicznym spowodowanych niedoborem lub nadmiarem składników odżywczych, uzyskiwania działania leczniczego, regulowania wielkości i jakości plonu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Stymulujące i hamujące działanie kwasu indolooctowego /IAA/ na wzrost korzeni w zależności od zastosowanego stężenia. Ukorzenianie sadzonek.1
T-A-2Hamowanie procesu kiełkowania bulw ziemniaka. Przerywanie spoczynku bulw ziemniaka za pomocą substancji chemicznych. Przerywanie spoczynku nasion poprzez usuwanie inhibitorów.1
T-A-3Wykorzystanie regulatorów wzrostu w celu zwiększanie wartości siewnej nasion roślin warzywnych.1
T-A-4Przeciwstawny wpływ kwasu giberylinowego i retardantu paclobutrazol na wzrost roślin.1
T-A-5Wpływ kinetyny na zawartość chlorofilu w odciętych liściach.1
T-A-6Analiza porównawcza wpływu kwasu abscysynowego i kwasu indolooctowego na odpadanie ogonków liściowych.1
T-A-7Ocena działania chwastobójczego substancji chemicznych.1
T-A-8Paclobutrazol jako antidotum na stres wodny.1
T-A-9Kwas giberelinowy ( GА3) jako antidotum na stres spowodowany zasoleniem.1
T-A-10Poliamid DETA (dietylenotriamina) jako antidotum na stres po zastosowaniu herbicydów.1
T-A-11Fitohormony i syntetyczne regulatory wzrostu jako antidotum lub protektor różnych rodzajów stresu.2
T-A-12Rola nawożenia dolistnego w zwiększaniu plonu podstawowych grup roślin uprawnych – rośliny rolnicze, warzywne, sadownicze, dekoracyjne, winorośl.3
T-A-13Rola nawożenia dolistnego w zwiększaniu jakości podstawowych grup roślin uprawnych - rośliny rolnicze, warzywne, sadownicze, dekoracyjne, winorośl.2
T-A-14Wymagania odnośnie opakowania, transportu, przechowywania i mieszania nawozów organicznych i mineralnych.3
20
wykłady
T-W-1Fitohormony – zawartość i transport w roślinie. Spektrum działania biologicznego. Auksyny (wydłużanie komórek, fototropizm, geotropizm, dominacja wierzchołkowa, tworzenie korzeni, wytwarzanie etylenu, przerzedzanie kwiatów i zawiązków). Giberyliny (wzrost całych roślin, różnicowanie płci, formowanie organów reproduktywnych - partenokarpia regulacja procesów spoczynku). Cytokininy (morfogeneza, dominacja wierzchołkowa, regulacja procesów starzenia).1
T-W-2Kwas abscysynowy (wzrost i morfogeneza, ruch aparatów szparkowych, regulacja procesów spoczynku, regulacja procesów opadania owoców i liści, udział w mechanizmach stresu). Etylen (wzrost i morfogeneza, regulacja procesów opadania owoców i liści, przyspieszanie dojrzewania owoców), etylen i stres u roślin.2
T-W-3Inne związki endogenne i aktywność hormonalna Poliamidy (wpływ na procesy wzrostu, tworzenie się korzeni, kwitnienie, wpływ na procesy starzenia, funkcja protektorów stresu). Brasinosteroidy (wydłużanie komórek, dominacja wierzchołkowa, regulacja procesów opadania owoców i liści).2
T-W-4Kwas jaśminowy i jasmonidy (inhibicja wzrostu, regulacja procesów opadania liści, wpływ na aparaty szparkowe, zwiększanie odporności roślin na czynniki biotyczne). Kwas salicylowy i salicylany (wpływ na wzrost roślin, allelopatia, wpływ na kwitnienie, regulacja intensywności transpiracji przez aparaty szparkowe), kwas salicylowy i odporność roślin na choroby.2
T-W-5Syntetyczne regulatory wzrostu i ich zastosowanie w praktyce. Syntetyczne stymulatory (syntetyczne regulatory z grupy auksyn, giberylin, cytokinin, brasinosteroidów). Syntetyczne inhibitory (preparaty wydzielające etylen).1
T-W-6Retardanty i inne syntetyczne regulatory wzrostu (chloromekwat, chlorydy, preparaty triazolowe, hydrazyd maleinowy.2
T-W-7Wnikanie składników mineralnych do roślin. Efektywność i korzyści wynikające z nawożenia dolistnego.2
T-W-8Wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na wnikanie składników mineralnych przez liście.2
T-W-9Objamy niedoboru i/lub nadmiaru składników mineralnych u podstawowych roślin rolniczych /kukurydza, pszenica, rośliny dyniowate, pomidor, fasola, ziemniak, jabłoń, winorośl/. Objawy, przyczyny i sposób przezwyciężania.2
T-W-10Warunki stosowania nawożenia pozakorzeniowego roślin rolniczych, korzyści i wady nawożenia dolistnego. Klasyfikacja i podstawowe właściwości produktów nawozowych przeznaczonych do nawożenia dolistnego.2
T-W-11Jednoskładnikowe nawozy dolistne zawierające makro- i mikroelementy – właściwości i zastosowanie.2
T-W-12Złożone/kompleksowe nawozy dolistne – właściwości i zastosowanie.2
T-W-13Ustawodawstwo europejskie odnośnie produktów nawozowych do nawożenia dolistnego.2
24

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1przygotowanie pracy kontrolnej8
A-A-2przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
A-A-3konsultacje związane z przygotowaniem pracy kontrolnej4
A-A-4studiowanie literatury uzupełniającej6
A-A-5uczestnictwo w zajęciach20
46
wykłady
A-W-1konsultacje związane z tematyką wykładów8
A-W-2przygotowanie do egzaminu4
A-W-3studiowanie wskazanej literatury uzupełniającej4
A-W-4uczestnictwo w zajęciach24
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy z wykorzystaniem precentacji multimedialnej
M-2ćwiczenia - prowadzenie obserwacji roślin, zakładanie doświadczeń
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4przygotowanie pracy kontrolnej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena bieżąca - test
S-2Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej
S-3Ocena formująca: ocena pracy w grupie
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D10-zpr_W01
Student ma poszerzoną wiedzę na temat metabolizmu i efektu fizjologicznego podstawowych grup fitochormonów oraz możliwości stosowania ich egzogennych analogów w celu zwiększania wielkości i jakości produkcji roślinnej.
ZPR_2A_W11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
ZPR_2A_D10-zpr_W02
Student zna objawy niedoboru i/lub nadmiaru składników mineralnych u roślin uprawnych, zasady nawożenia dolistnego roślin.
ZPR_2A_W11C-2T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-3S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D10-zpr_U01
Student diagnozuje objawy niedoboru i/lub nadmiaru składników mineralnych u roślin uprawnych. Opracowuje plan ich przezwyciężania za pomocą nawożenia dolistnego i regulatorów wzrostu.
ZPR_2A_U01C-2T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
ZPR_2A_D10-zpr_U02
Student przeprowadza badania z wykorzystaniem aparatury pomiarowej w celu określenia wpływu nawozów dolistnych i regulatorów wzrostu na procesy gizjologiczne zachodzące w roślinach.
ZPR_2A_U01C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D10-zpr_K01
Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić wpływ stosowania nawozów dolistnych i regulatorów wzrostu na środowisko naturalne.
ZPR_2A_K04C-1, C-2T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-A-12, T-A-13, T-A-14M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D10-zpr_W01
Student ma poszerzoną wiedzę na temat metabolizmu i efektu fizjologicznego podstawowych grup fitochormonów oraz możliwości stosowania ich egzogennych analogów w celu zwiększania wielkości i jakości produkcji roślinnej.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowymprzyswoił wiedzę na temat metabolizmu i efektu fizjologicznegodziałania podstawowych fitochormonów i ich syntetycznych analogów w celu zwiększenia wielkości i jakości plonów roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_D10-zpr_W02
Student zna objawy niedoboru i/lub nadmiaru składników mineralnych u roślin uprawnych, zasady nawożenia dolistnego roślin.
2,0
3,0Student zna objawy niedoboru i/lub nadmiaru składników odżywczych u podstawowych roślin uprawnych oraz podstawowe zasady nawożenia dolistnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D10-zpr_U01
Student diagnozuje objawy niedoboru i/lub nadmiaru składników mineralnych u roślin uprawnych. Opracowuje plan ich przezwyciężania za pomocą nawożenia dolistnego i regulatorów wzrostu.
2,0
3,0Student diagnozuje objawy niedoboru i/lub nadmiaru składników mineralnych u roślin najważniejszych roślin rolniczych, sadowniczych, warzywnych , ozdobnych i winorośli.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_D10-zpr_U02
Student przeprowadza badania z wykorzystaniem aparatury pomiarowej w celu określenia wpływu nawozów dolistnych i regulatorów wzrostu na procesy gizjologiczne zachodzące w roślinach.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował umiejętność prowadzenia badań w celu określenia wpływu nawozów dolistnych i regulatorów wzrostu na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D10-zpr_K01
Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić wpływ stosowania nawozów dolistnych i regulatorów wzrostu na środowisko naturalne.
2,0
3,0Student właściwie ocenia wpływ nawożenia dolistnego i regulatorów wzrostu na środowisko naturalne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Amarjit S. Basra, Plant growth regulators in agriculture and horticulture, Food Products, The Haworth Press Inc., 2000

Literatura dodatkowa

  1. Arteca R., Plant growth substances – Principles and applications, Chapman& Hall, New York, 1996
  2. Karssen T., Progress in Plant Growth Regulation., 1992
  3. Morre T., Biochemistry and Physiology of Plant Hormones, 1989
  4. Nickell L., Plant growth regulators – Agricultural Uses., Springer-verlag Berlin Heidelberg New York, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Stymulujące i hamujące działanie kwasu indolooctowego /IAA/ na wzrost korzeni w zależności od zastosowanego stężenia. Ukorzenianie sadzonek.1
T-A-2Hamowanie procesu kiełkowania bulw ziemniaka. Przerywanie spoczynku bulw ziemniaka za pomocą substancji chemicznych. Przerywanie spoczynku nasion poprzez usuwanie inhibitorów.1
T-A-3Wykorzystanie regulatorów wzrostu w celu zwiększanie wartości siewnej nasion roślin warzywnych.1
T-A-4Przeciwstawny wpływ kwasu giberylinowego i retardantu paclobutrazol na wzrost roślin.1
T-A-5Wpływ kinetyny na zawartość chlorofilu w odciętych liściach.1
T-A-6Analiza porównawcza wpływu kwasu abscysynowego i kwasu indolooctowego na odpadanie ogonków liściowych.1
T-A-7Ocena działania chwastobójczego substancji chemicznych.1
T-A-8Paclobutrazol jako antidotum na stres wodny.1
T-A-9Kwas giberelinowy ( GА3) jako antidotum na stres spowodowany zasoleniem.1
T-A-10Poliamid DETA (dietylenotriamina) jako antidotum na stres po zastosowaniu herbicydów.1
T-A-11Fitohormony i syntetyczne regulatory wzrostu jako antidotum lub protektor różnych rodzajów stresu.2
T-A-12Rola nawożenia dolistnego w zwiększaniu plonu podstawowych grup roślin uprawnych – rośliny rolnicze, warzywne, sadownicze, dekoracyjne, winorośl.3
T-A-13Rola nawożenia dolistnego w zwiększaniu jakości podstawowych grup roślin uprawnych - rośliny rolnicze, warzywne, sadownicze, dekoracyjne, winorośl.2
T-A-14Wymagania odnośnie opakowania, transportu, przechowywania i mieszania nawozów organicznych i mineralnych.3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fitohormony – zawartość i transport w roślinie. Spektrum działania biologicznego. Auksyny (wydłużanie komórek, fototropizm, geotropizm, dominacja wierzchołkowa, tworzenie korzeni, wytwarzanie etylenu, przerzedzanie kwiatów i zawiązków). Giberyliny (wzrost całych roślin, różnicowanie płci, formowanie organów reproduktywnych - partenokarpia regulacja procesów spoczynku). Cytokininy (morfogeneza, dominacja wierzchołkowa, regulacja procesów starzenia).1
T-W-2Kwas abscysynowy (wzrost i morfogeneza, ruch aparatów szparkowych, regulacja procesów spoczynku, regulacja procesów opadania owoców i liści, udział w mechanizmach stresu). Etylen (wzrost i morfogeneza, regulacja procesów opadania owoców i liści, przyspieszanie dojrzewania owoców), etylen i stres u roślin.2
T-W-3Inne związki endogenne i aktywność hormonalna Poliamidy (wpływ na procesy wzrostu, tworzenie się korzeni, kwitnienie, wpływ na procesy starzenia, funkcja protektorów stresu). Brasinosteroidy (wydłużanie komórek, dominacja wierzchołkowa, regulacja procesów opadania owoców i liści).2
T-W-4Kwas jaśminowy i jasmonidy (inhibicja wzrostu, regulacja procesów opadania liści, wpływ na aparaty szparkowe, zwiększanie odporności roślin na czynniki biotyczne). Kwas salicylowy i salicylany (wpływ na wzrost roślin, allelopatia, wpływ na kwitnienie, regulacja intensywności transpiracji przez aparaty szparkowe), kwas salicylowy i odporność roślin na choroby.2
T-W-5Syntetyczne regulatory wzrostu i ich zastosowanie w praktyce. Syntetyczne stymulatory (syntetyczne regulatory z grupy auksyn, giberylin, cytokinin, brasinosteroidów). Syntetyczne inhibitory (preparaty wydzielające etylen).1
T-W-6Retardanty i inne syntetyczne regulatory wzrostu (chloromekwat, chlorydy, preparaty triazolowe, hydrazyd maleinowy.2
T-W-7Wnikanie składników mineralnych do roślin. Efektywność i korzyści wynikające z nawożenia dolistnego.2
T-W-8Wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na wnikanie składników mineralnych przez liście.2
T-W-9Objamy niedoboru i/lub nadmiaru składników mineralnych u podstawowych roślin rolniczych /kukurydza, pszenica, rośliny dyniowate, pomidor, fasola, ziemniak, jabłoń, winorośl/. Objawy, przyczyny i sposób przezwyciężania.2
T-W-10Warunki stosowania nawożenia pozakorzeniowego roślin rolniczych, korzyści i wady nawożenia dolistnego. Klasyfikacja i podstawowe właściwości produktów nawozowych przeznaczonych do nawożenia dolistnego.2
T-W-11Jednoskładnikowe nawozy dolistne zawierające makro- i mikroelementy – właściwości i zastosowanie.2
T-W-12Złożone/kompleksowe nawozy dolistne – właściwości i zastosowanie.2
T-W-13Ustawodawstwo europejskie odnośnie produktów nawozowych do nawożenia dolistnego.2
24

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1przygotowanie pracy kontrolnej8
A-A-2przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
A-A-3konsultacje związane z przygotowaniem pracy kontrolnej4
A-A-4studiowanie literatury uzupełniającej6
A-A-5uczestnictwo w zajęciach20
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1konsultacje związane z tematyką wykładów8
A-W-2przygotowanie do egzaminu4
A-W-3studiowanie wskazanej literatury uzupełniającej4
A-W-4uczestnictwo w zajęciach24
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D10-zpr_W01Student ma poszerzoną wiedzę na temat metabolizmu i efektu fizjologicznego podstawowych grup fitochormonów oraz możliwości stosowania ich egzogennych analogów w celu zwiększania wielkości i jakości produkcji roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W11ma pogłębioną wiedzę z zakresu przebiegu procesów życiowych oraz oddziaływania substancji chemicznych na kwitnienie i trwałość roślin ozdobnych
Cel przedmiotuC-1Student zapoznaje się metabolizmem i efektem fizjologicznym podstawowych grup fitochormonów oraz możliwością stosowania ich egzogennych analogów w celu zwiększania wielkości i jakości produkcji rolniczej.
Treści programoweT-W-1Fitohormony – zawartość i transport w roślinie. Spektrum działania biologicznego. Auksyny (wydłużanie komórek, fototropizm, geotropizm, dominacja wierzchołkowa, tworzenie korzeni, wytwarzanie etylenu, przerzedzanie kwiatów i zawiązków). Giberyliny (wzrost całych roślin, różnicowanie płci, formowanie organów reproduktywnych - partenokarpia regulacja procesów spoczynku). Cytokininy (morfogeneza, dominacja wierzchołkowa, regulacja procesów starzenia).
T-W-2Kwas abscysynowy (wzrost i morfogeneza, ruch aparatów szparkowych, regulacja procesów spoczynku, regulacja procesów opadania owoców i liści, udział w mechanizmach stresu). Etylen (wzrost i morfogeneza, regulacja procesów opadania owoców i liści, przyspieszanie dojrzewania owoców), etylen i stres u roślin.
T-W-3Inne związki endogenne i aktywność hormonalna Poliamidy (wpływ na procesy wzrostu, tworzenie się korzeni, kwitnienie, wpływ na procesy starzenia, funkcja protektorów stresu). Brasinosteroidy (wydłużanie komórek, dominacja wierzchołkowa, regulacja procesów opadania owoców i liści).
T-W-4Kwas jaśminowy i jasmonidy (inhibicja wzrostu, regulacja procesów opadania liści, wpływ na aparaty szparkowe, zwiększanie odporności roślin na czynniki biotyczne). Kwas salicylowy i salicylany (wpływ na wzrost roślin, allelopatia, wpływ na kwitnienie, regulacja intensywności transpiracji przez aparaty szparkowe), kwas salicylowy i odporność roślin na choroby.
T-W-5Syntetyczne regulatory wzrostu i ich zastosowanie w praktyce. Syntetyczne stymulatory (syntetyczne regulatory z grupy auksyn, giberylin, cytokinin, brasinosteroidów). Syntetyczne inhibitory (preparaty wydzielające etylen).
T-W-6Retardanty i inne syntetyczne regulatory wzrostu (chloromekwat, chlorydy, preparaty triazolowe, hydrazyd maleinowy.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy z wykorzystaniem precentacji multimedialnej
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena bieżąca - test
S-2Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej
S-3Ocena formująca: ocena pracy w grupie
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowymprzyswoił wiedzę na temat metabolizmu i efektu fizjologicznegodziałania podstawowych fitochormonów i ich syntetycznych analogów w celu zwiększenia wielkości i jakości plonów roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D10-zpr_W02Student zna objawy niedoboru i/lub nadmiaru składników mineralnych u roślin uprawnych, zasady nawożenia dolistnego roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W11ma pogłębioną wiedzę z zakresu przebiegu procesów życiowych oraz oddziaływania substancji chemicznych na kwitnienie i trwałość roślin ozdobnych
Cel przedmiotuC-2Student zapoznaje się z możliwościami pozakorzeniowego /dolistnego/ nawożenia w celu regulowania odżywiania roślin, zapobiegania zaburzeniom patologicznym spowodowanych niedoborem lub nadmiarem składników odżywczych, uzyskiwania działania leczniczego, regulowania wielkości i jakości plonu.
Treści programoweT-W-7Wnikanie składników mineralnych do roślin. Efektywność i korzyści wynikające z nawożenia dolistnego.
T-W-8Wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na wnikanie składników mineralnych przez liście.
T-W-9Objamy niedoboru i/lub nadmiaru składników mineralnych u podstawowych roślin rolniczych /kukurydza, pszenica, rośliny dyniowate, pomidor, fasola, ziemniak, jabłoń, winorośl/. Objawy, przyczyny i sposób przezwyciężania.
T-W-10Warunki stosowania nawożenia pozakorzeniowego roślin rolniczych, korzyści i wady nawożenia dolistnego. Klasyfikacja i podstawowe właściwości produktów nawozowych przeznaczonych do nawożenia dolistnego.
T-W-11Jednoskładnikowe nawozy dolistne zawierające makro- i mikroelementy – właściwości i zastosowanie.
T-W-12Złożone/kompleksowe nawozy dolistne – właściwości i zastosowanie.
T-W-13Ustawodawstwo europejskie odnośnie produktów nawozowych do nawożenia dolistnego.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy z wykorzystaniem precentacji multimedialnej
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena bieżąca - test
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna objawy niedoboru i/lub nadmiaru składników odżywczych u podstawowych roślin uprawnych oraz podstawowe zasady nawożenia dolistnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D10-zpr_U01Student diagnozuje objawy niedoboru i/lub nadmiaru składników mineralnych u roślin uprawnych. Opracowuje plan ich przezwyciężania za pomocą nawożenia dolistnego i regulatorów wzrostu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji w celu sporządzenia wykonawczego i eksploatacyjnego opracowania z zakresu ogrodnictwa zrównoważonego
Cel przedmiotuC-2Student zapoznaje się z możliwościami pozakorzeniowego /dolistnego/ nawożenia w celu regulowania odżywiania roślin, zapobiegania zaburzeniom patologicznym spowodowanych niedoborem lub nadmiarem składników odżywczych, uzyskiwania działania leczniczego, regulowania wielkości i jakości plonu.
Treści programoweT-W-9Objamy niedoboru i/lub nadmiaru składników mineralnych u podstawowych roślin rolniczych /kukurydza, pszenica, rośliny dyniowate, pomidor, fasola, ziemniak, jabłoń, winorośl/. Objawy, przyczyny i sposób przezwyciężania.
T-W-10Warunki stosowania nawożenia pozakorzeniowego roślin rolniczych, korzyści i wady nawożenia dolistnego. Klasyfikacja i podstawowe właściwości produktów nawozowych przeznaczonych do nawożenia dolistnego.
T-W-11Jednoskładnikowe nawozy dolistne zawierające makro- i mikroelementy – właściwości i zastosowanie.
T-W-12Złożone/kompleksowe nawozy dolistne – właściwości i zastosowanie.
T-W-13Ustawodawstwo europejskie odnośnie produktów nawozowych do nawożenia dolistnego.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia - prowadzenie obserwacji roślin, zakładanie doświadczeń
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4przygotowanie pracy kontrolnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena bieżąca - test
S-2Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej
S-3Ocena formująca: ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student diagnozuje objawy niedoboru i/lub nadmiaru składników mineralnych u roślin najważniejszych roślin rolniczych, sadowniczych, warzywnych , ozdobnych i winorośli.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D10-zpr_U02Student przeprowadza badania z wykorzystaniem aparatury pomiarowej w celu określenia wpływu nawozów dolistnych i regulatorów wzrostu na procesy gizjologiczne zachodzące w roślinach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji w celu sporządzenia wykonawczego i eksploatacyjnego opracowania z zakresu ogrodnictwa zrównoważonego
Cel przedmiotuC-2Student zapoznaje się z możliwościami pozakorzeniowego /dolistnego/ nawożenia w celu regulowania odżywiania roślin, zapobiegania zaburzeniom patologicznym spowodowanych niedoborem lub nadmiarem składników odżywczych, uzyskiwania działania leczniczego, regulowania wielkości i jakości plonu.
Treści programoweT-A-1Stymulujące i hamujące działanie kwasu indolooctowego /IAA/ na wzrost korzeni w zależności od zastosowanego stężenia. Ukorzenianie sadzonek.
T-A-2Hamowanie procesu kiełkowania bulw ziemniaka. Przerywanie spoczynku bulw ziemniaka za pomocą substancji chemicznych. Przerywanie spoczynku nasion poprzez usuwanie inhibitorów.
T-A-3Wykorzystanie regulatorów wzrostu w celu zwiększanie wartości siewnej nasion roślin warzywnych.
T-A-4Przeciwstawny wpływ kwasu giberylinowego i retardantu paclobutrazol na wzrost roślin.
T-A-5Wpływ kinetyny na zawartość chlorofilu w odciętych liściach.
T-A-6Analiza porównawcza wpływu kwasu abscysynowego i kwasu indolooctowego na odpadanie ogonków liściowych.
T-A-7Ocena działania chwastobójczego substancji chemicznych.
T-A-8Paclobutrazol jako antidotum na stres wodny.
T-A-9Kwas giberelinowy ( GА3) jako antidotum na stres spowodowany zasoleniem.
T-A-10Poliamid DETA (dietylenotriamina) jako antidotum na stres po zastosowaniu herbicydów.
T-A-11Fitohormony i syntetyczne regulatory wzrostu jako antidotum lub protektor różnych rodzajów stresu.
T-A-12Rola nawożenia dolistnego w zwiększaniu plonu podstawowych grup roślin uprawnych – rośliny rolnicze, warzywne, sadownicze, dekoracyjne, winorośl.
T-A-13Rola nawożenia dolistnego w zwiększaniu jakości podstawowych grup roślin uprawnych - rośliny rolnicze, warzywne, sadownicze, dekoracyjne, winorośl.
T-A-14Wymagania odnośnie opakowania, transportu, przechowywania i mieszania nawozów organicznych i mineralnych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia - prowadzenie obserwacji roślin, zakładanie doświadczeń
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4przygotowanie pracy kontrolnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena bieżąca - test
S-2Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej
S-3Ocena formująca: ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował umiejętność prowadzenia badań w celu określenia wpływu nawozów dolistnych i regulatorów wzrostu na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D10-zpr_K01Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić wpływ stosowania nawozów dolistnych i regulatorów wzrostu na środowisko naturalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Student zapoznaje się metabolizmem i efektem fizjologicznym podstawowych grup fitochormonów oraz możliwością stosowania ich egzogennych analogów w celu zwiększania wielkości i jakości produkcji rolniczej.
C-2Student zapoznaje się z możliwościami pozakorzeniowego /dolistnego/ nawożenia w celu regulowania odżywiania roślin, zapobiegania zaburzeniom patologicznym spowodowanych niedoborem lub nadmiarem składników odżywczych, uzyskiwania działania leczniczego, regulowania wielkości i jakości plonu.
Treści programoweT-W-11Jednoskładnikowe nawozy dolistne zawierające makro- i mikroelementy – właściwości i zastosowanie.
T-W-12Złożone/kompleksowe nawozy dolistne – właściwości i zastosowanie.
T-W-13Ustawodawstwo europejskie odnośnie produktów nawozowych do nawożenia dolistnego.
T-A-12Rola nawożenia dolistnego w zwiększaniu plonu podstawowych grup roślin uprawnych – rośliny rolnicze, warzywne, sadownicze, dekoracyjne, winorośl.
T-A-13Rola nawożenia dolistnego w zwiększaniu jakości podstawowych grup roślin uprawnych - rośliny rolnicze, warzywne, sadownicze, dekoracyjne, winorośl.
T-A-14Wymagania odnośnie opakowania, transportu, przechowywania i mieszania nawozów organicznych i mineralnych.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy z wykorzystaniem precentacji multimedialnej
M-2ćwiczenia - prowadzenie obserwacji roślin, zakładanie doświadczeń
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4przygotowanie pracy kontrolnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej
S-3Ocena formująca: ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student właściwie ocenia wpływ nawożenia dolistnego i regulatorów wzrostu na środowisko naturalne.
3,5
4,0
4,5
5,0