Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Biologiczne aspekty odżywiania mineralnego roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczne aspekty odżywiania mineralnego roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Inni
Nauczyciel odpowiedzialny Andon Vasilev <bulgaria@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Malgorzata Berova <bulgaria@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 22 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 20 1,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe zagadnienia z fizjologii roślin i biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z pobieraniem, przyswajaniem, metabolizmem i efektem fizjologicznym podstawowych makro- i mikroelementów.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami dokarmiania pozakorzeniowego roślin w celu zwiększania jakości i wielkości plonów.
C-3Zapoznanie studentów z możliwością uprawy hydroponicznej roślin, objawami niedoboru i nadmiaru składników pokarmowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Odżywianie azotowe roślin. Określanie stężenia enzymu nitroreduktazy w roślinach w warunkach niedoboru I nadmiaru azotu.3
T-A-2Wpływ niedoboru azotu na biosyntezę i zawartość chlorofilu w roślinach.3
T-A-3Uprawa hydroponiczna roślin. Rodzaj pożywek. Skład i właściwości. Przygotowanie receptur pożywek. Przygotowanie pożywek z wyłączeniem jednego lub więcej pierwiastków.3
T-A-4Oznaczanie azotanów i azotynów w produktach roślinnych.2
T-A-5Zmiany fizjologiczne w roślinach i oznaki wizualne niedoboru azotu, fosforu i wapnia w podstawowych roślinach uprawnych.4
T-A-6Zmiany fizjologiczne w roślinach i oznaki wizualne niedoboru mikroelementów w roślinach.4
T-A-7Wpływ zakłóceń reżimu wodnego gleby i niskich temperatur na pobieranie i przyswajanie składników mineralnych.3
22
wykłady
T-W-1Odżywianie mineralne roślin – istota, rodzaj pierwiastków, zawartość, metabolizm i transport w roślinie. Spektrum działania biologicznego. Makroskładniki - znaczenie fizjologiczne. Efekty fizjologiczne i oznaki niedoboru i nadmiaru.4
T-W-2Mikroelementy – znaczenie fizjologiczne. Efekty fizjologiczne i oznaki niedoboru i nadmiaru.4
T-W-3Nawożenie azotowe roślin. Znaczenie fizjologiczne azotu. Biologiczne wiązanie azotu. Redukcja azotanów. Asymilacja jonów amonowych. Efektywność wykorzystania azotu.2
T-W-4Wpływ czynników środowiska na pobieranie i przyswajanie składników mineralnych. Czynniki abiotyczne - wpływ niedoboru i nadmiaru wody, temperatury, intensywności i jakości światła, napowietrzania gleby.4
T-W-5Czynniki biotyczne - wpływ fitopatogenów i szkodników na pobieranie i przyswajanie przez rośliny składników mineralnych.2
T-W-6Związek odżywiania mineralnego z procesami fizjologiczno-biochemicznymi w roślinach. Hydroponiczna uprawa roślin.2
T-W-7Wpływ odżywiania mineralnego na wielkość i jakość plonu roślin uprawnych.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach22
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń8
A-A-3przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń6
A-A-4przygotowanie do sprawdzianów i zaliczenia ćwiczeń6
A-A-5konsultacje związane z tematyką ćwiczeń.4
46
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje związane z tematyką wykładów6
A-W-3przygotowanie do egzaminu12
A-W-4studiowanie literatury uzupełniającej tematykę wykładów6
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wychorzystaniem technik multimedialnych
M-2ćwiczenia z wykorzystaniem aparatury pomiarowej procesów fizjologicznych roślin
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4przygotowanie pracy kontrolnej
M-5przygotowanie się do egzaminu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: bieżąca kontrola - test
S-2Ocena podsumowująca: ocena pracy kontrolnej
S-3Ocena formująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D08-zpr_W01
Student ma pogłębioną wiedzę na tenmat pobierania, metabolizmu i efektów fizjologicznych podstawowych makro- i mikroelementów stosowanych w produkcji roślinnej.
ZPR_2A_W03, ZPR_2A_W11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-4S-1, S-2
ZPR_2A_D08-zpr_W02
Student ma wiedzę na temat wpływu czynników środowiska na pobieranie i przyswajanie składników mineralnych oraz wielkość i jakość plonu roślin uprawnych.
ZPR_2A_W03, ZPR_2A_W11C-2, C-3T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D08-zpr_U01
Student potrafi na podstawie wykonanych analiz i obserwacji określić niedobory mikro- i makroelementów w roślinach oraz opracować program nawożenia.
ZPR_2A_U03C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D08-zpr_K01
Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić wpływ racjonalnego nawożenia na wielkość i jakość plonu roślin uprawnych.
ZPR_2A_K04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D08-zpr_W01
Student ma pogłębioną wiedzę na tenmat pobierania, metabolizmu i efektów fizjologicznych podstawowych makro- i mikroelementów stosowanych w produkcji roślinnej.
2,0
3,0Student ma wymaganą podstawową wiedzę na temat pobierania, metabolizmu i efektów fizjologicznych podstawowych makro- i mikroelementów stosowanych w produkcji roślinnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_D08-zpr_W02
Student ma wiedzę na temat wpływu czynników środowiska na pobieranie i przyswajanie składników mineralnych oraz wielkość i jakość plonu roślin uprawnych.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę na temat wpływu czynników środowiska na procesy pobierania i przyswajania składników mineralnych oraz wielkość i jakość plonu roślin uprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D08-zpr_U01
Student potrafi na podstawie wykonanych analiz i obserwacji określić niedobory mikro- i makroelementów w roślinach oraz opracować program nawożenia.
2,0
3,0Student opanował podstawy wymaganej umiejętności - wykonuje podstawowe badania i pomiary i na ich podstawie opracowuje naukowe podstawy nawożenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D08-zpr_K01
Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić wpływ racjonalnego nawożenia na wielkość i jakość plonu roślin uprawnych.
2,0
3,0Student ocenia wpływ racjonalnego nawożenia na wielkośc i jakość plonu najważniejszych gospodarczo roślin uprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Кеrin V., Berova M., Vasilev A., Stoeva N., Zlatev Z., Fizjologia na rasteniyata., Akad. Izdat. na AU Plovdiv, Plovdiv, 2011
  2. Kerin V., Berova M., Listno hranene pri rasteniya., Izd. Videnov i Sin, Sofia, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Nobel S.P., Physicochemical and environmental plant physiology., 4th ed., Academic Press, San Diego, CA, 2009
  2. Cerling Е., Diagnostika mineralnoe pitanie rastenij., Izd. Kolos, Moskwa, 1990

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Odżywianie azotowe roślin. Określanie stężenia enzymu nitroreduktazy w roślinach w warunkach niedoboru I nadmiaru azotu.3
T-A-2Wpływ niedoboru azotu na biosyntezę i zawartość chlorofilu w roślinach.3
T-A-3Uprawa hydroponiczna roślin. Rodzaj pożywek. Skład i właściwości. Przygotowanie receptur pożywek. Przygotowanie pożywek z wyłączeniem jednego lub więcej pierwiastków.3
T-A-4Oznaczanie azotanów i azotynów w produktach roślinnych.2
T-A-5Zmiany fizjologiczne w roślinach i oznaki wizualne niedoboru azotu, fosforu i wapnia w podstawowych roślinach uprawnych.4
T-A-6Zmiany fizjologiczne w roślinach i oznaki wizualne niedoboru mikroelementów w roślinach.4
T-A-7Wpływ zakłóceń reżimu wodnego gleby i niskich temperatur na pobieranie i przyswajanie składników mineralnych.3
22

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Odżywianie mineralne roślin – istota, rodzaj pierwiastków, zawartość, metabolizm i transport w roślinie. Spektrum działania biologicznego. Makroskładniki - znaczenie fizjologiczne. Efekty fizjologiczne i oznaki niedoboru i nadmiaru.4
T-W-2Mikroelementy – znaczenie fizjologiczne. Efekty fizjologiczne i oznaki niedoboru i nadmiaru.4
T-W-3Nawożenie azotowe roślin. Znaczenie fizjologiczne azotu. Biologiczne wiązanie azotu. Redukcja azotanów. Asymilacja jonów amonowych. Efektywność wykorzystania azotu.2
T-W-4Wpływ czynników środowiska na pobieranie i przyswajanie składników mineralnych. Czynniki abiotyczne - wpływ niedoboru i nadmiaru wody, temperatury, intensywności i jakości światła, napowietrzania gleby.4
T-W-5Czynniki biotyczne - wpływ fitopatogenów i szkodników na pobieranie i przyswajanie przez rośliny składników mineralnych.2
T-W-6Związek odżywiania mineralnego z procesami fizjologiczno-biochemicznymi w roślinach. Hydroponiczna uprawa roślin.2
T-W-7Wpływ odżywiania mineralnego na wielkość i jakość plonu roślin uprawnych.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach22
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń8
A-A-3przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń6
A-A-4przygotowanie do sprawdzianów i zaliczenia ćwiczeń6
A-A-5konsultacje związane z tematyką ćwiczeń.4
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje związane z tematyką wykładów6
A-W-3przygotowanie do egzaminu12
A-W-4studiowanie literatury uzupełniającej tematykę wykładów6
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D08-zpr_W01Student ma pogłębioną wiedzę na tenmat pobierania, metabolizmu i efektów fizjologicznych podstawowych makro- i mikroelementów stosowanych w produkcji roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat aktualnych trendów w ogrodnictwie ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie ogrodnictwa
ZPR_2A_W11ma pogłębioną wiedzę z zakresu przebiegu procesów życiowych oraz oddziaływania substancji chemicznych na kwitnienie i trwałość roślin ozdobnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pobieraniem, przyswajaniem, metabolizmem i efektem fizjologicznym podstawowych makro- i mikroelementów.
Treści programoweT-W-1Odżywianie mineralne roślin – istota, rodzaj pierwiastków, zawartość, metabolizm i transport w roślinie. Spektrum działania biologicznego. Makroskładniki - znaczenie fizjologiczne. Efekty fizjologiczne i oznaki niedoboru i nadmiaru.
T-W-2Mikroelementy – znaczenie fizjologiczne. Efekty fizjologiczne i oznaki niedoboru i nadmiaru.
T-W-3Nawożenie azotowe roślin. Znaczenie fizjologiczne azotu. Biologiczne wiązanie azotu. Redukcja azotanów. Asymilacja jonów amonowych. Efektywność wykorzystania azotu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wychorzystaniem technik multimedialnych
M-2ćwiczenia z wykorzystaniem aparatury pomiarowej procesów fizjologicznych roślin
M-4przygotowanie pracy kontrolnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca kontrola - test
S-2Ocena podsumowująca: ocena pracy kontrolnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wymaganą podstawową wiedzę na temat pobierania, metabolizmu i efektów fizjologicznych podstawowych makro- i mikroelementów stosowanych w produkcji roślinnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D08-zpr_W02Student ma wiedzę na temat wpływu czynników środowiska na pobieranie i przyswajanie składników mineralnych oraz wielkość i jakość plonu roślin uprawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat aktualnych trendów w ogrodnictwie ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie ogrodnictwa
ZPR_2A_W11ma pogłębioną wiedzę z zakresu przebiegu procesów życiowych oraz oddziaływania substancji chemicznych na kwitnienie i trwałość roślin ozdobnych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami dokarmiania pozakorzeniowego roślin w celu zwiększania jakości i wielkości plonów.
C-3Zapoznanie studentów z możliwością uprawy hydroponicznej roślin, objawami niedoboru i nadmiaru składników pokarmowych.
Treści programoweT-W-4Wpływ czynników środowiska na pobieranie i przyswajanie składników mineralnych. Czynniki abiotyczne - wpływ niedoboru i nadmiaru wody, temperatury, intensywności i jakości światła, napowietrzania gleby.
T-W-5Czynniki biotyczne - wpływ fitopatogenów i szkodników na pobieranie i przyswajanie przez rośliny składników mineralnych.
T-W-6Związek odżywiania mineralnego z procesami fizjologiczno-biochemicznymi w roślinach. Hydroponiczna uprawa roślin.
T-W-7Wpływ odżywiania mineralnego na wielkość i jakość plonu roślin uprawnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wychorzystaniem technik multimedialnych
M-2ćwiczenia z wykorzystaniem aparatury pomiarowej procesów fizjologicznych roślin
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4przygotowanie pracy kontrolnej
M-5przygotowanie się do egzaminu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca kontrola - test
S-2Ocena podsumowująca: ocena pracy kontrolnej
S-3Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę na temat wpływu czynników środowiska na procesy pobierania i przyswajania składników mineralnych oraz wielkość i jakość plonu roślin uprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D08-zpr_U01Student potrafi na podstawie wykonanych analiz i obserwacji określić niedobory mikro- i makroelementów w roślinach oraz opracować program nawożenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_U03posiada umiejętność doboru technologii stosowanych w ogrodnictwie oraz ich modyfikacji w odniesieniu do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, ochrony zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami dokarmiania pozakorzeniowego roślin w celu zwiększania jakości i wielkości plonów.
C-3Zapoznanie studentów z możliwością uprawy hydroponicznej roślin, objawami niedoboru i nadmiaru składników pokarmowych.
Treści programoweT-A-1Odżywianie azotowe roślin. Określanie stężenia enzymu nitroreduktazy w roślinach w warunkach niedoboru I nadmiaru azotu.
T-A-2Wpływ niedoboru azotu na biosyntezę i zawartość chlorofilu w roślinach.
T-A-3Uprawa hydroponiczna roślin. Rodzaj pożywek. Skład i właściwości. Przygotowanie receptur pożywek. Przygotowanie pożywek z wyłączeniem jednego lub więcej pierwiastków.
T-A-4Oznaczanie azotanów i azotynów w produktach roślinnych.
T-A-5Zmiany fizjologiczne w roślinach i oznaki wizualne niedoboru azotu, fosforu i wapnia w podstawowych roślinach uprawnych.
T-A-6Zmiany fizjologiczne w roślinach i oznaki wizualne niedoboru mikroelementów w roślinach.
T-A-7Wpływ zakłóceń reżimu wodnego gleby i niskich temperatur na pobieranie i przyswajanie składników mineralnych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia z wykorzystaniem aparatury pomiarowej procesów fizjologicznych roślin
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4przygotowanie pracy kontrolnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca kontrola - test
S-2Ocena podsumowująca: ocena pracy kontrolnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawy wymaganej umiejętności - wykonuje podstawowe badania i pomiary i na ich podstawie opracowuje naukowe podstawy nawożenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D08-zpr_K01Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić wpływ racjonalnego nawożenia na wielkość i jakość plonu roślin uprawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pobieraniem, przyswajaniem, metabolizmem i efektem fizjologicznym podstawowych makro- i mikroelementów.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami dokarmiania pozakorzeniowego roślin w celu zwiększania jakości i wielkości plonów.
C-3Zapoznanie studentów z możliwością uprawy hydroponicznej roślin, objawami niedoboru i nadmiaru składników pokarmowych.
Treści programoweT-W-1Odżywianie mineralne roślin – istota, rodzaj pierwiastków, zawartość, metabolizm i transport w roślinie. Spektrum działania biologicznego. Makroskładniki - znaczenie fizjologiczne. Efekty fizjologiczne i oznaki niedoboru i nadmiaru.
T-W-2Mikroelementy – znaczenie fizjologiczne. Efekty fizjologiczne i oznaki niedoboru i nadmiaru.
T-W-3Nawożenie azotowe roślin. Znaczenie fizjologiczne azotu. Biologiczne wiązanie azotu. Redukcja azotanów. Asymilacja jonów amonowych. Efektywność wykorzystania azotu.
T-W-4Wpływ czynników środowiska na pobieranie i przyswajanie składników mineralnych. Czynniki abiotyczne - wpływ niedoboru i nadmiaru wody, temperatury, intensywności i jakości światła, napowietrzania gleby.
T-W-5Czynniki biotyczne - wpływ fitopatogenów i szkodników na pobieranie i przyswajanie przez rośliny składników mineralnych.
T-W-6Związek odżywiania mineralnego z procesami fizjologiczno-biochemicznymi w roślinach. Hydroponiczna uprawa roślin.
T-W-7Wpływ odżywiania mineralnego na wielkość i jakość plonu roślin uprawnych.
T-A-1Odżywianie azotowe roślin. Określanie stężenia enzymu nitroreduktazy w roślinach w warunkach niedoboru I nadmiaru azotu.
T-A-2Wpływ niedoboru azotu na biosyntezę i zawartość chlorofilu w roślinach.
T-A-3Uprawa hydroponiczna roślin. Rodzaj pożywek. Skład i właściwości. Przygotowanie receptur pożywek. Przygotowanie pożywek z wyłączeniem jednego lub więcej pierwiastków.
T-A-4Oznaczanie azotanów i azotynów w produktach roślinnych.
T-A-5Zmiany fizjologiczne w roślinach i oznaki wizualne niedoboru azotu, fosforu i wapnia w podstawowych roślinach uprawnych.
T-A-6Zmiany fizjologiczne w roślinach i oznaki wizualne niedoboru mikroelementów w roślinach.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia z wykorzystaniem aparatury pomiarowej procesów fizjologicznych roślin
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4przygotowanie pracy kontrolnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca kontrola - test
S-2Ocena podsumowująca: ocena pracy kontrolnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ocenia wpływ racjonalnego nawożenia na wielkośc i jakość plonu najważniejszych gospodarczo roślin uprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0