Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Jakość produktów pochodzenia roślinnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Jakość produktów pochodzenia roślinnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 33 2,00,44zaliczenie
wykładyW1 20 2,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma wiedzę z zakresu botaniki, chemii, biochemii i analizy instrumentalnej.
W-2Student charakteryzuje najważniejsze rodzaje plonów roślinnych. Zna ich anatomię i morfologię.
W-3Student zna zagadnienia związane z przechowywaniem, przetwarzaniem i obrotem żywnością.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom rozszerzonej wiedzy z zakresu jakości żywności pochodzenia roślinnego.
C-2Zapoznanie z charakterystyką poszczególnych grup surowców i produktów roślinnych, z uwzględnieniem ich właściwości fizykochemicznych, organoleptycznych i wartością odżywczą.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Towaroznawcza ocena jakości zbóż.4
T-L-2Towaroznawcza ocena jakości wybranych produktów przemysłu zbożowo-młynarskiego.3
T-L-3Towaroznawcza ocena jakości nasion roślin oleistych.2
T-L-4Towaroznawcza ocena jakości bulw ziemniaka przeznaczonych do bezpośredniego spożycia i przetwórstwa spożywczego.4
T-L-5Towaroznawcza ocena jakości owoców.4
T-L-6Towaroznawcza ocena jakości warzyw.4
T-L-7Towaroznawcza ocena jakości wybranych produktów przemysłu owocowo-warzywnego.3
T-L-8Towaroznawcza ocena jakości surowców zielarskich.4
28
wykłady
T-W-1Jakość surowców i produktów pochodzenia roślinnego. Zdrowotność, atrakcyjność sensoryczna, dyspozycyjność.3
T-W-2Skład chemiczny oraz wartość odżywcza surowców i produktów pochodzenia roślinnego.4
T-W-3Chemiczne i mikrobiologiczne skażenia żywności.4
T-W-4Dodatki do żywności.3
T-W-5Jakość żywności w świetle ustawodawstwa polskiego, unijnego i międzynarodowego. Cel i istota normalizacji. Rodzaje norm.3
T-W-6Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych.3
T-W-7Charakterystyka poszczególnych grup surowców i produktów pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem ich właściwości fizykochemicznych, sensorycznych oraz wartości odżywczej.7
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach28
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych6
A-L-3Rozwiązywanie zadań3
A-L-4Opracowanie wyników przeprowadzonych analiz laboratoryjnych7
A-L-5Napisanie raportu końcowego z ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-6Udział w konsultacjach5
59
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach27
A-W-2Przygotowanie do testu zaliczającego tematykę wykładów20
A-W-3Czytanie wskazanej literatury12
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
M-3rozwiązywanie zadań
M-4ćwiczenia laboratoryjne – samodzielna praca studenta przy wykonywaniu analiz
M-5analiza interpretacyjna uzyskanych wyników analiz
M-6metoda projektów – raport

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta z dyskusję
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do poszczególnych sesji zajeć laboratoryjnych (sprawdzian "wejściowy")
S-3Ocena formująca: Ocena rowiązywanych zadań
S-4Ocena formująca: Ocena umiejetności studenta związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Raport końcowy
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D04-zpr_W01
student zna wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców i produktów pochodzenia roślinnego
ZPR_2A_W07C-1T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-6, S-5, S-1, S-3, S-2, S-4
ZPR_2A_D04-zpr_W02
student posiada wiedzę z zakresu obowiązujących regulacji prawnych związanych z oceną jakości produktów roślinnych
ZPR_2A_W03, ZPR_2A_W04C-1T-W-5M-1, M-2S-6, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D04-zpr_U01
student potrafi dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego produktu żywnościowego
ZPR_2A_U03, ZPR_2A_U06C-2T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-6, S-5, S-1, S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D04-zpr_K01
student ma świadomość wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności
ZPR_2A_K02, ZPR_2A_K03, ZPR_2A_K04, ZPR_2A_K05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-6, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D04-zpr_W01
student zna wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców i produktów pochodzenia roślinnego
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_D04-zpr_W02
student posiada wiedzę z zakresu obowiązujących regulacji prawnych związanych z oceną jakości produktów roślinnych
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym obowiazujące regulacje prawne związane z oceną jakości surowców i produktów roślinnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D04-zpr_U01
student potrafi dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego produktu żywnościowego
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego produktu żywnościowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D04-zpr_K01
student ma świadomość wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności
2,0
3,0Student ma świadomość w stopniu podstawowym wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lasztity R. (Ed.)., Food Quality and Standards, EOLSS Publishers Co Ltd., 2009
  2. Will M., Guenther D., Food Quality and Safety Standards. Division 45 – Agriculture, Fisheries, and Food, GTZ, Germany, 2007, 2

Literatura dodatkowa

  1. Gibney M.J., Lanham-New S.A., Cassidy A., Vorster H.H., Introduction to Human Nutrition, Wiley-Blackwell, United Kingdom, 2009, 2
  2. Sikora T., Strada A., Safety and Quality Assurance and Management Systems in Food Industry: An Overview, Cracow University of Economics, Warsaw, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Towaroznawcza ocena jakości zbóż.4
T-L-2Towaroznawcza ocena jakości wybranych produktów przemysłu zbożowo-młynarskiego.3
T-L-3Towaroznawcza ocena jakości nasion roślin oleistych.2
T-L-4Towaroznawcza ocena jakości bulw ziemniaka przeznaczonych do bezpośredniego spożycia i przetwórstwa spożywczego.4
T-L-5Towaroznawcza ocena jakości owoców.4
T-L-6Towaroznawcza ocena jakości warzyw.4
T-L-7Towaroznawcza ocena jakości wybranych produktów przemysłu owocowo-warzywnego.3
T-L-8Towaroznawcza ocena jakości surowców zielarskich.4
28

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Jakość surowców i produktów pochodzenia roślinnego. Zdrowotność, atrakcyjność sensoryczna, dyspozycyjność.3
T-W-2Skład chemiczny oraz wartość odżywcza surowców i produktów pochodzenia roślinnego.4
T-W-3Chemiczne i mikrobiologiczne skażenia żywności.4
T-W-4Dodatki do żywności.3
T-W-5Jakość żywności w świetle ustawodawstwa polskiego, unijnego i międzynarodowego. Cel i istota normalizacji. Rodzaje norm.3
T-W-6Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych.3
T-W-7Charakterystyka poszczególnych grup surowców i produktów pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem ich właściwości fizykochemicznych, sensorycznych oraz wartości odżywczej.7
27

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach28
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych6
A-L-3Rozwiązywanie zadań3
A-L-4Opracowanie wyników przeprowadzonych analiz laboratoryjnych7
A-L-5Napisanie raportu końcowego z ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-6Udział w konsultacjach5
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach27
A-W-2Przygotowanie do testu zaliczającego tematykę wykładów20
A-W-3Czytanie wskazanej literatury12
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D04-zpr_W01student zna wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców i produktów pochodzenia roślinnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W07posiada wiedzę z zakresu wymagań jakościowych (fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych) dla owoców, nasion, warzyw, roślin ozdobnych i leczniczych oraz funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom rozszerzonej wiedzy z zakresu jakości żywności pochodzenia roślinnego.
Treści programoweT-W-7Charakterystyka poszczególnych grup surowców i produktów pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem ich właściwości fizykochemicznych, sensorycznych oraz wartości odżywczej.
T-L-1Towaroznawcza ocena jakości zbóż.
T-L-2Towaroznawcza ocena jakości wybranych produktów przemysłu zbożowo-młynarskiego.
T-L-3Towaroznawcza ocena jakości nasion roślin oleistych.
T-L-4Towaroznawcza ocena jakości bulw ziemniaka przeznaczonych do bezpośredniego spożycia i przetwórstwa spożywczego.
T-L-5Towaroznawcza ocena jakości owoców.
T-L-6Towaroznawcza ocena jakości warzyw.
T-L-7Towaroznawcza ocena jakości wybranych produktów przemysłu owocowo-warzywnego.
T-L-8Towaroznawcza ocena jakości surowców zielarskich.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
M-3rozwiązywanie zadań
M-4ćwiczenia laboratoryjne – samodzielna praca studenta przy wykonywaniu analiz
M-5analiza interpretacyjna uzyskanych wyników analiz
M-6metoda projektów – raport
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru
S-5Ocena podsumowująca: Raport końcowy
S-1Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta z dyskusję
S-3Ocena formująca: Ocena rowiązywanych zadań
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do poszczególnych sesji zajeć laboratoryjnych (sprawdzian "wejściowy")
S-4Ocena formująca: Ocena umiejetności studenta związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D04-zpr_W02student posiada wiedzę z zakresu obowiązujących regulacji prawnych związanych z oceną jakości produktów roślinnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat aktualnych trendów w ogrodnictwie ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie ogrodnictwa
ZPR_2A_W04ma rozszerzoną wiedzę w zakresie prawnych aspektów ochrony środowiska w Polsce, umożliwiającą planowanie i wykorzystywanie użytków przyrodniczych dla wzmocnienia ekologicznej stabilności biocenoz
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom rozszerzonej wiedzy z zakresu jakości żywności pochodzenia roślinnego.
Treści programoweT-W-5Jakość żywności w świetle ustawodawstwa polskiego, unijnego i międzynarodowego. Cel i istota normalizacji. Rodzaje norm.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru
S-1Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta z dyskusję
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym obowiazujące regulacje prawne związane z oceną jakości surowców i produktów roślinnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D04-zpr_U01student potrafi dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego produktu żywnościowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_U03posiada umiejętność doboru technologii stosowanych w ogrodnictwie oraz ich modyfikacji w odniesieniu do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, ochrony zdrowia ludzi i zwierząt
ZPR_2A_U06samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia zadania z zakresu szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z charakterystyką poszczególnych grup surowców i produktów roślinnych, z uwzględnieniem ich właściwości fizykochemicznych, organoleptycznych i wartością odżywczą.
Treści programoweT-W-5Jakość żywności w świetle ustawodawstwa polskiego, unijnego i międzynarodowego. Cel i istota normalizacji. Rodzaje norm.
T-W-6Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych.
T-W-7Charakterystyka poszczególnych grup surowców i produktów pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem ich właściwości fizykochemicznych, sensorycznych oraz wartości odżywczej.
T-L-1Towaroznawcza ocena jakości zbóż.
T-L-2Towaroznawcza ocena jakości wybranych produktów przemysłu zbożowo-młynarskiego.
T-L-3Towaroznawcza ocena jakości nasion roślin oleistych.
T-L-4Towaroznawcza ocena jakości bulw ziemniaka przeznaczonych do bezpośredniego spożycia i przetwórstwa spożywczego.
T-L-5Towaroznawcza ocena jakości owoców.
T-L-6Towaroznawcza ocena jakości warzyw.
T-L-7Towaroznawcza ocena jakości wybranych produktów przemysłu owocowo-warzywnego.
T-L-8Towaroznawcza ocena jakości surowców zielarskich.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
M-3rozwiązywanie zadań
M-4ćwiczenia laboratoryjne – samodzielna praca studenta przy wykonywaniu analiz
M-5analiza interpretacyjna uzyskanych wyników analiz
M-6metoda projektów – raport
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru
S-5Ocena podsumowująca: Raport końcowy
S-1Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta z dyskusję
S-3Ocena formująca: Ocena rowiązywanych zadań
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do poszczególnych sesji zajeć laboratoryjnych (sprawdzian "wejściowy")
S-4Ocena formująca: Ocena umiejetności studenta związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego produktu żywnościowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D04-zpr_K01student ma świadomość wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_K02wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców
ZPR_2A_K03ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego
ZPR_2A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
ZPR_2A_K05potrafi kreatywnie pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom rozszerzonej wiedzy z zakresu jakości żywności pochodzenia roślinnego.
C-2Zapoznanie z charakterystyką poszczególnych grup surowców i produktów roślinnych, z uwzględnieniem ich właściwości fizykochemicznych, organoleptycznych i wartością odżywczą.
Treści programoweT-W-1Jakość surowców i produktów pochodzenia roślinnego. Zdrowotność, atrakcyjność sensoryczna, dyspozycyjność.
T-W-2Skład chemiczny oraz wartość odżywcza surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
T-W-3Chemiczne i mikrobiologiczne skażenia żywności.
T-W-4Dodatki do żywności.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru
S-1Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta z dyskusję
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość w stopniu podstawowym wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0