Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,50,25zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,50,25zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z biologii ogólnej, chemii i fizyki na poziomie ponadgimnazjalnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie.
C-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi)
C-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin
C-4zdobycie umiejętności pracy w grupie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie.5
T-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro i mikroelementów u roślin.5
T-A-3Reakcje ruchowe roślin.3
T-A-4Wskaźniki produktywności roślin.2
15
laboratoria
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.6
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych w liściach oraz pomiary intensywności fotosyntezy i oddychania roslin.3
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy.2
T-L-4Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin4
15
wykłady
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin6
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie).5
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.3
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin.6
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin.4
T-W-6Ogólna charakterystyka regulatorów wzrostu i rozwoju roslin.4
T-W-7Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślinnych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych9
A-A-3Opracowanie konspektów z ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-4studiowanie fachowej literatury7
A-A-5konsultacje4
45
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych6
A-L-3przygotowanie konspektów (sprawozdań) z ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-4Studiowanie literatury12
A-L-5konsultacje2
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu15
A-W-3konsultacje7
A-W-4przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ojaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Pokaz, prezentacja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemna praca na wybrany temat
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B09_W01
Definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach.
C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-L-1M-1, M-2, M-3S-2
OG_1A_B09_W02
Charakteryzuje czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach.
C-2T-A-3, T-W-3, T-L-1M-1, M-2, M-3S-2
OG_1A_B09_W03
Zna niezbędne dla roślin składniki chemiczne oraz objaśnia ich rolę fizjologiczną.
C-3T-A-2, T-W-4, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-5S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B09_U01
Wykonuje pomiary podstawowych procesów fizjologicznych u roślin, interpretuje wyniki tych pomiarów i wyciąga wnioski
C-2, C-3, C-4T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-4S-1
OG_1A_B09_U02
Potrafi opisać rolę czynników zewnętrznych (środowiskowych) i endogennych (wewnętrznych) w regulacji podstawowych procesów wzrostu i rozwoju roślin
C-2, C-3, C-4T-A-2, T-A-4, T-W-3, T-W-6, T-L-4M-1, M-4, M-5S-1, S-2
OG_1A_B09_U03
Korzysta z różnych źródeł informacji i wyszukuje z nuch dane do opracowania konkretnego zadania z zakresu fizjologii roslin ogrodniczych
C-2, C-3, C-4T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B09_K01
Student rozumie potrzebę samodoskonalenia, posiada świadomość ryzyka i właściwie ocenia skutki podejmowanej działalności rolniczej oraz dobrze współpracuje w grupie
C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B09_W01
Definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach.
2,0
3,0student zna, definiuje i rożróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_B09_W02
Charakteryzuje czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach.
2,0
3,0student w stopniu zadawalającym zna czynniki zwenętrzne i wewnętrzne oraz ich wpływ na procesy fizjologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_B09_W03
Zna niezbędne dla roślin składniki chemiczne oraz objaśnia ich rolę fizjologiczną.
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym zna i wyjaśnia rolę składników niezbędnych dla roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B09_U01
Wykonuje pomiary podstawowych procesów fizjologicznych u roślin, interpretuje wyniki tych pomiarów i wyciąga wnioski
2,0
3,0student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_B09_U02
Potrafi opisać rolę czynników zewnętrznych (środowiskowych) i endogennych (wewnętrznych) w regulacji podstawowych procesów wzrostu i rozwoju roślin
2,0
3,0student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_B09_U03
Korzysta z różnych źródeł informacji i wyszukuje z nuch dane do opracowania konkretnego zadania z zakresu fizjologii roslin ogrodniczych
2,0
3,0potrafi poprawnie dobrać podstawowe źródła informacji w celu opracowania konkretnego zadania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B09_K01
Student rozumie potrzebę samodoskonalenia, posiada świadomość ryzyka i właściwie ocenia skutki podejmowanej działalności rolniczej oraz dobrze współpracuje w grupie
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę samodoskonalenia się oraz w stopniu dostatecznym współpracuje w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
  2. Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roślin. Przewodnik do ćwiczeń., Wydawnictwo Naukowe AR, Szczecin, 2002
  3. Piskornik Z., Fizjologia roślin dla wydziałów ogrodniczych. Cz. I i II, Wydawnictwo AR, Kraków, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A., Fizjologia roślin., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie.5
T-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro i mikroelementów u roślin.5
T-A-3Reakcje ruchowe roślin.3
T-A-4Wskaźniki produktywności roślin.2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.6
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych w liściach oraz pomiary intensywności fotosyntezy i oddychania roslin.3
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy.2
T-L-4Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin6
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie).5
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.3
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin.6
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin.4
T-W-6Ogólna charakterystyka regulatorów wzrostu i rozwoju roslin.4
T-W-7Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślinnych.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych9
A-A-3Opracowanie konspektów z ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-4studiowanie fachowej literatury7
A-A-5konsultacje4
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych6
A-L-3przygotowanie konspektów (sprawozdań) z ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-4Studiowanie literatury12
A-L-5konsultacje2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu15
A-W-3konsultacje7
A-W-4przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B09_W01Definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie.
Treści programoweT-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie).
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin.
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin.
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ojaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemna praca na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna, definiuje i rożróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B09_W02Charakteryzuje czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach.
Cel przedmiotuC-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi)
Treści programoweT-A-3Reakcje ruchowe roślin.
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ojaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemna praca na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu zadawalającym zna czynniki zwenętrzne i wewnętrzne oraz ich wpływ na procesy fizjologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B09_W03Zna niezbędne dla roślin składniki chemiczne oraz objaśnia ich rolę fizjologiczną.
Cel przedmiotuC-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin
Treści programoweT-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro i mikroelementów u roślin.
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin.
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ojaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Pokaz, prezentacja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemna praca na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym zna i wyjaśnia rolę składników niezbędnych dla roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B09_U01Wykonuje pomiary podstawowych procesów fizjologicznych u roślin, interpretuje wyniki tych pomiarów i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi)
C-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin
C-4zdobycie umiejętności pracy w grupie
Treści programoweT-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie.
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych w liściach oraz pomiary intensywności fotosyntezy i oddychania roslin.
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ojaśnienie lub wyjaśnienie.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B09_U02Potrafi opisać rolę czynników zewnętrznych (środowiskowych) i endogennych (wewnętrznych) w regulacji podstawowych procesów wzrostu i rozwoju roślin
Cel przedmiotuC-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi)
C-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin
C-4zdobycie umiejętności pracy w grupie
Treści programoweT-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro i mikroelementów u roślin.
T-A-4Wskaźniki produktywności roślin.
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.
T-W-6Ogólna charakterystyka regulatorów wzrostu i rozwoju roslin.
T-L-4Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Pokaz, prezentacja.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemna praca na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B09_U03Korzysta z różnych źródeł informacji i wyszukuje z nuch dane do opracowania konkretnego zadania z zakresu fizjologii roslin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi)
C-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin
C-4zdobycie umiejętności pracy w grupie
Treści programoweT-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro i mikroelementów u roślin.
T-A-3Reakcje ruchowe roślin.
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie).
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin.
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin.
T-W-6Ogólna charakterystyka regulatorów wzrostu i rozwoju roslin.
T-W-7Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślinnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Pokaz, prezentacja.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemna praca na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi poprawnie dobrać podstawowe źródła informacji w celu opracowania konkretnego zadania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B09_K01Student rozumie potrzebę samodoskonalenia, posiada świadomość ryzyka i właściwie ocenia skutki podejmowanej działalności rolniczej oraz dobrze współpracuje w grupie
Cel przedmiotuC-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin
C-4zdobycie umiejętności pracy w grupie
Treści programoweT-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie.
T-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro i mikroelementów u roślin.
T-A-3Reakcje ruchowe roślin.
T-A-4Wskaźniki produktywności roślin.
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie).
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin.
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin.
T-W-6Ogólna charakterystyka regulatorów wzrostu i rozwoju roslin.
T-W-7Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślinnych.
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych w liściach oraz pomiary intensywności fotosyntezy i oddychania roslin.
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy.
T-L-4Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemna praca na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę samodoskonalenia się oraz w stopniu dostatecznym współpracuje w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0