Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Entomologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Entomologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 3 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL4 6 1,00,25zaliczenie
wykładyW4 18 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z zakresu: entomologii (morfologia i anatomia owadów), botaniki i fizjologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zdobycie wiedzy i umiejętności diagnozowania najważniejszych grup szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych, analizowania ich masowych pojawów oraz doboru odpowiednich metod ochrony upraw przed szkodnikami
C-2uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka najważniejszych szkodników sadów uszkadzających różne gatunki drzew i krzewów owocowych.1
T-A-2Przegląd szkodników roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami.1
T-A-3Szkodniki roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami.1
3
laboratoria
T-L-1Diagnostyka najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym dla upraw ogrodniczych i sadowniczych na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania.1
T-L-2Nematoda - pasożyty roślin ogrodniczych i sadowniczych. Metody badań laboratoryjnych stosowane w nematologii do pozyskiwania i diagnozowania nicieni.1
T-L-3Roztocze Acari - szkodniki upraw ogrodniczych i sadowniczych. Wykorzystanie roztoczy drapieżnych w metodach biologicznych.1
T-L-4Diagnostyka najważniejszych grup szkodników warzyw uprawianych w gruncie i pod osłonami.1
T-L-5Diagnostyka najważniejszych szkodników sadów na podstawie różnych stadiów rozwojowych.1
T-L-6Diagnostyka wybranych szkodników roślin ozdobnych na podstawie cech morfologicznych i objawów żerowania.1
6
wykłady
T-W-1Charakterystyka podstawowych grup szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych.4
T-W-2Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników. Przyczyny masowych pojawów szkodników.2
T-W-3Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami upraw ogrodniczych i sadowniczych. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania fitofagów. Kwarantanna w ochronie roślin przed szkodnikami.4
T-W-4Metody biologiczne. Wykorzystanie organizmów pożytecznych w walce ze szkodnikami roślin. protekcja środowiska.2
T-W-5Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów. Odporność szkodników na zoocydy.2
T-W-6Integrowane metody ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach ogrodniczych i sadowniczych.4
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach3
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych w tym sprawdzianów i kolokwium10
A-A-3studiowanie zalecanej literatury przedmiotowej10
A-A-4konsultacje7
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych w tym sprawdzianów i kolokwium14
A-L-3konsultacje10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2studiowanie zalecanej literatury przedmiotu15
A-W-3przygotowanie i zaliczenie treści programowych17
A-W-4konsultacje10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5pokaz z użyciem sprzętu optycznego
M-6prezentacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian
S-3Ocena formująca: aprobata

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C13_W01
zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz przyczyny masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
OG_1A_W10, OG_1A_W13C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-6S-1
OG_1A_C13_W02
charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach sadowniczych i ogrodniczych ze szczególnym uwzględnieniem wpływu stosowanych środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
OG_1A_W10, OG_1A_W13C-1, C-2M-1, M-2, M-3, M-6S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C13_U01
potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników oraz właściwie dobierać metody ochrony roślin przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
OG_1A_U04C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3, M-4, M-5, M-6S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C13_K01
świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed szkodnikami
OG_1A_K01C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-3S-3
OG_1A_C13_K02
wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
OG_1A_K04

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C13_W01
zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz przyczyny masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
2,0
3,0potrafi scharakteryzować najważniejsze grupy szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych ze wskazaniem najskuteczniejszych metod ochrony roślin przed tymi szkodnikami
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C13_W02
charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach sadowniczych i ogrodniczych ze szczególnym uwzględnieniem wpływu stosowanych środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
2,0
3,0potrafi scharakteryzować najważniejsze grupy szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych ze wskazaniem najskuteczniejszych metod ochrony roślin przed tymi szkodnikami
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C13_U01
potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników oraz właściwie dobierać metody ochrony roślin przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
2,0
3,0potrafi diagnozować najważniejsze szkodniki wybranych upraw ogrodniczych i sadowniczych na podstawie cech morfologicznych i objawów żerowania oraz wskazać metody ich zwalczania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C13_K01
świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed szkodnikami
2,0
3,0ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie doboru i stosowania właściwych metod ochrony roślin przed szkodnikami
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C13_K02
wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
2,0
3,0ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie doboru i stosowania właściwych metod ochrony roślin przed szkodnikami z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Miętkiewski R. (red.), Zarys nauki o szkodnikach roślin (cz. I, II), WSRP, Siedlce, 1994
  2. Kochman J., Węgorek W., Ochrona Roślin, PWRiL, Warszawa, 1997
  3. Achremowicz J., Materiały do ćwiczeń z entomologii stosowanej (ogrodnictwo), Wydawnictwo Uczelniane, Kraków, 1984

Literatura dodatkowa

  1. Boczek J. (red.), Szkodniki i choroby roślin warzywnych, PWRiL, Warszawa, 1985
  2. Wiech K., Szkodniki drzew owocowych, Plantpress, Kraków, 1999
  3. Robak J., Wiech K., Choroby i szkodniki warzyw, Plantpress, Kraków, 1998
  4. Instytut Ochrony Roślin - PIB, Zalecenia ochrony roślin, IOR-PIB, Poznań, 2017

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka najważniejszych szkodników sadów uszkadzających różne gatunki drzew i krzewów owocowych.1
T-A-2Przegląd szkodników roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami.1
T-A-3Szkodniki roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami.1
3

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Diagnostyka najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym dla upraw ogrodniczych i sadowniczych na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania.1
T-L-2Nematoda - pasożyty roślin ogrodniczych i sadowniczych. Metody badań laboratoryjnych stosowane w nematologii do pozyskiwania i diagnozowania nicieni.1
T-L-3Roztocze Acari - szkodniki upraw ogrodniczych i sadowniczych. Wykorzystanie roztoczy drapieżnych w metodach biologicznych.1
T-L-4Diagnostyka najważniejszych grup szkodników warzyw uprawianych w gruncie i pod osłonami.1
T-L-5Diagnostyka najważniejszych szkodników sadów na podstawie różnych stadiów rozwojowych.1
T-L-6Diagnostyka wybranych szkodników roślin ozdobnych na podstawie cech morfologicznych i objawów żerowania.1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka podstawowych grup szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych.4
T-W-2Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników. Przyczyny masowych pojawów szkodników.2
T-W-3Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami upraw ogrodniczych i sadowniczych. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania fitofagów. Kwarantanna w ochronie roślin przed szkodnikami.4
T-W-4Metody biologiczne. Wykorzystanie organizmów pożytecznych w walce ze szkodnikami roślin. protekcja środowiska.2
T-W-5Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów. Odporność szkodników na zoocydy.2
T-W-6Integrowane metody ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach ogrodniczych i sadowniczych.4
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach3
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych w tym sprawdzianów i kolokwium10
A-A-3studiowanie zalecanej literatury przedmiotowej10
A-A-4konsultacje7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych w tym sprawdzianów i kolokwium14
A-L-3konsultacje10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2studiowanie zalecanej literatury przedmiotu15
A-W-3przygotowanie i zaliczenie treści programowych17
A-W-4konsultacje10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C13_W01zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz przyczyny masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W10student ma elementarną wiedzę z zakresu ekologii, ochrony środowiska i przyrody, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia funkcjonowania naturalnych układów ekologicznych
OG_1A_W13student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do organizacji ochrony roślin ogrodniczych uprawianych w uprawie polowej, pod osłonami oraz w terenach zieleni
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy i umiejętności diagnozowania najważniejszych grup szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych, analizowania ich masowych pojawów oraz doboru odpowiednich metod ochrony upraw przed szkodnikami
C-2uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-W-1Charakterystyka podstawowych grup szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych.
T-W-2Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników. Przyczyny masowych pojawów szkodników.
T-W-3Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami upraw ogrodniczych i sadowniczych. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania fitofagów. Kwarantanna w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-W-4Metody biologiczne. Wykorzystanie organizmów pożytecznych w walce ze szkodnikami roślin. protekcja środowiska.
T-W-5Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów. Odporność szkodników na zoocydy.
T-W-6Integrowane metody ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach ogrodniczych i sadowniczych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-6prezentacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi scharakteryzować najważniejsze grupy szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych ze wskazaniem najskuteczniejszych metod ochrony roślin przed tymi szkodnikami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C13_W02charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach sadowniczych i ogrodniczych ze szczególnym uwzględnieniem wpływu stosowanych środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W10student ma elementarną wiedzę z zakresu ekologii, ochrony środowiska i przyrody, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia funkcjonowania naturalnych układów ekologicznych
OG_1A_W13student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do organizacji ochrony roślin ogrodniczych uprawianych w uprawie polowej, pod osłonami oraz w terenach zieleni
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy i umiejętności diagnozowania najważniejszych grup szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych, analizowania ich masowych pojawów oraz doboru odpowiednich metod ochrony upraw przed szkodnikami
C-2uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-6prezentacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi scharakteryzować najważniejsze grupy szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych ze wskazaniem najskuteczniejszych metod ochrony roślin przed tymi szkodnikami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C13_U01potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników oraz właściwie dobierać metody ochrony roślin przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U04student ma umiejętność określania konieczności i terminu wykonania zabiegów ochrony roślin w uprawach ogrodniczych oraz doboru środków i metod ich prowadzenia
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy i umiejętności diagnozowania najważniejszych grup szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych, analizowania ich masowych pojawów oraz doboru odpowiednich metod ochrony upraw przed szkodnikami
C-2uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-A-1Charakterystyka najważniejszych szkodników sadów uszkadzających różne gatunki drzew i krzewów owocowych.
T-A-2Przegląd szkodników roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami.
T-A-3Szkodniki roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami.
T-L-1Diagnostyka najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym dla upraw ogrodniczych i sadowniczych na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania.
T-L-2Nematoda - pasożyty roślin ogrodniczych i sadowniczych. Metody badań laboratoryjnych stosowane w nematologii do pozyskiwania i diagnozowania nicieni.
T-L-3Roztocze Acari - szkodniki upraw ogrodniczych i sadowniczych. Wykorzystanie roztoczy drapieżnych w metodach biologicznych.
T-L-4Diagnostyka najważniejszych grup szkodników warzyw uprawianych w gruncie i pod osłonami.
T-L-5Diagnostyka najważniejszych szkodników sadów na podstawie różnych stadiów rozwojowych.
T-L-6Diagnostyka wybranych szkodników roślin ozdobnych na podstawie cech morfologicznych i objawów żerowania.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5pokaz z użyciem sprzętu optycznego
M-6prezentacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi diagnozować najważniejsze szkodniki wybranych upraw ogrodniczych i sadowniczych na podstawie cech morfologicznych i objawów żerowania oraz wskazać metody ich zwalczania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C13_K01świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed szkodnikami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy i umiejętności diagnozowania najważniejszych grup szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych, analizowania ich masowych pojawów oraz doboru odpowiednich metod ochrony upraw przed szkodnikami
C-2uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-A-1Charakterystyka najważniejszych szkodników sadów uszkadzających różne gatunki drzew i krzewów owocowych.
T-A-2Przegląd szkodników roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami.
T-A-3Szkodniki roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami.
T-L-1Diagnostyka najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym dla upraw ogrodniczych i sadowniczych na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania.
T-L-2Nematoda - pasożyty roślin ogrodniczych i sadowniczych. Metody badań laboratoryjnych stosowane w nematologii do pozyskiwania i diagnozowania nicieni.
T-L-3Roztocze Acari - szkodniki upraw ogrodniczych i sadowniczych. Wykorzystanie roztoczy drapieżnych w metodach biologicznych.
T-L-4Diagnostyka najważniejszych grup szkodników warzyw uprawianych w gruncie i pod osłonami.
T-L-5Diagnostyka najważniejszych szkodników sadów na podstawie różnych stadiów rozwojowych.
T-L-6Diagnostyka wybranych szkodników roślin ozdobnych na podstawie cech morfologicznych i objawów żerowania.
T-W-1Charakterystyka podstawowych grup szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych.
T-W-2Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników. Przyczyny masowych pojawów szkodników.
T-W-3Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami upraw ogrodniczych i sadowniczych. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania fitofagów. Kwarantanna w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-W-4Metody biologiczne. Wykorzystanie organizmów pożytecznych w walce ze szkodnikami roślin. protekcja środowiska.
T-W-5Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów. Odporność szkodników na zoocydy.
T-W-6Integrowane metody ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach ogrodniczych i sadowniczych.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie doboru i stosowania właściwych metod ochrony roślin przed szkodnikami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C13_K02wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie doboru i stosowania właściwych metod ochrony roślin przed szkodnikami z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0