Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Kształtowanie krajobrazu i ochrona przyrody:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie krajobrazu i ochrona przyrody
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,50,38zaliczenie
wykładyW3 10 0,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z ekologii, fizjografii;

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie aspektów prawnych ochrony przyrody i krajobrazu w kraju i Unii Europejskiej;
C-2Poznanie zasad kształtowania krajobrazu i związaną z tym ochroną przyrody; Poznanie zasad i wymogów stawianych przedsięwzięciom realizowanym w środowisku w stosunku do ochrony i kształtowania krajobrazu;

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Praktyka ochrony krajobrazu oraz flory i fauny w parkach narodowych i rezerwatach przyrody; Metody czynnej ochrony, planistyczne skutki nietrafnaego zagospodarowania przestrzeni;5
T-A-2Rodzaje i typy krajobrazu; Kształtowanie krajobrazu na przykładach inwestycji z ekologicznym warunkiem realizacji;5
10
wykłady
T-W-1Geneza ochrony przyrody i krajobrazu w Polsce i Unii Europejskiej; Natura 2000 i Dyrektywa Siedliskowa oraz Dyrektywa Ptasia i ich znaczenie w kształtowaniu krajobrazu; Gatunki chronione prawem polskim i wspólnotowym;4
T-W-2Ochrona przyrody i krajobrazu podstawą konwencji międzynarodowych; Zwierzęta a drogi jako problem w kształtowaniu krajobrazu; Zdjęcia typu lidar w kształtowaniu krajobrazu i ochronie przyrody;4
T-W-3Zastosowanie prawa ochrony przyrody w obszarowych formach ochrony przyrody i krajobrazu;2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych;10
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych;5
15
wykłady
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów;3
A-W-3Przygotowanie do dyskusji;2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny;
M-2Wykład problemowy;
M-3Dyskusja dydaktyczna;
M-4Przygotowanie opracowania dotyczącego wybranej sytuacji środowiskowej w krajobrazie rolniczym;

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności i udziału w dyskusji;
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za opracowanie analityczne;

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_B04_W04
Ma wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i możliwości planowania ochrony przyrody i krajobrazu i zagospodarowania w krajobrazie oraz objaśnia zasady klasyfikacji typów krajobrazu w środowisku przyrodniczym.
OG_2A_W04, OG_2A_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_B04_U01
Umie wykonać podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu rolniczego oraz zastosować najmniej szkodzące im technologie gospodarowania.
OG_2A_U01, OG_2A_U03C-1, C-2T-A-1, T-A-2M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_B04_K03
Ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.
OG_2A_K03, OG_2A_K04C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_2A_B04_W04
Ma wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i możliwości planowania ochrony przyrody i krajobrazu i zagospodarowania w krajobrazie oraz objaśnia zasady klasyfikacji typów krajobrazu w środowisku przyrodniczym.
2,0Nie posiada wiedzy na temat prawnych i technicznych aspektów i możliwości ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny.
3,0Ma niepełną wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i możliwości ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny.
3,5Ma podstawową wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i możliwości ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny.
4,0Ma wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i możliwości ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny.
4,5Ma pełną wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i możliwości ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny.
5,0Ma pełną i pogłebioną wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i możliwości ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_2A_B04_U01
Umie wykonać podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu rolniczego oraz zastosować najmniej szkodzące im technologie gospodarowania.
2,0Nie potrafi wykonać podstawowego opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.
3,0Umie wykonać przy dużej pomocy podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.
3,5Umie wykonać przy pomocy podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.
4,0Umie wykonać przy niewielkiej pomocy prowadzącego podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.
4,5Umie wykonać podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.
5,0Umie samodzielnie wykonać podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_2A_B04_K03
Ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.
2,0Nie posiada świadomości postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.
3,0Ma elementarną świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.
3,5Ma dostateczną świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.
4,0Ma dobrą świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.
4,5Ma pełną świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.
5,0Ma pełną i ugruntowaną świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.

Literatura podstawowa

  1. Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu., Richling Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
  2. Wolski P., Przyrodnicze podstawy kształtowania krajobrazu. Słownik pojęć., SGGW, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Żarska B., Ochrona krajobrazu., SGGW, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Praktyka ochrony krajobrazu oraz flory i fauny w parkach narodowych i rezerwatach przyrody; Metody czynnej ochrony, planistyczne skutki nietrafnaego zagospodarowania przestrzeni;5
T-A-2Rodzaje i typy krajobrazu; Kształtowanie krajobrazu na przykładach inwestycji z ekologicznym warunkiem realizacji;5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza ochrony przyrody i krajobrazu w Polsce i Unii Europejskiej; Natura 2000 i Dyrektywa Siedliskowa oraz Dyrektywa Ptasia i ich znaczenie w kształtowaniu krajobrazu; Gatunki chronione prawem polskim i wspólnotowym;4
T-W-2Ochrona przyrody i krajobrazu podstawą konwencji międzynarodowych; Zwierzęta a drogi jako problem w kształtowaniu krajobrazu; Zdjęcia typu lidar w kształtowaniu krajobrazu i ochronie przyrody;4
T-W-3Zastosowanie prawa ochrony przyrody w obszarowych formach ochrony przyrody i krajobrazu;2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych;10
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych;5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów;3
A-W-3Przygotowanie do dyskusji;2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_2A_B04_W04Ma wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i możliwości planowania ochrony przyrody i krajobrazu i zagospodarowania w krajobrazie oraz objaśnia zasady klasyfikacji typów krajobrazu w środowisku przyrodniczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_W04student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie prawnych aspektów ochrony środowiska w Polsce, umożliwiającą planowanie i wykorzystywanie użytków przyrodniczych dla wzmocnienia ekologicznej stabilności biocenoz
OG_2A_W05student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu kształtowania krajobrazu i terenów zieleni, z elementami projektowania i utrzymywania terenów zieleni oraz upraw ogrodniczych, a także rozumie potrzebę kształtowania warunków środowiska pracy i przebywania ludzi, odpowiednio do aktualnych standardów ergonomii i bhp
Cel przedmiotuC-1Poznanie aspektów prawnych ochrony przyrody i krajobrazu w kraju i Unii Europejskiej;
C-2Poznanie zasad kształtowania krajobrazu i związaną z tym ochroną przyrody; Poznanie zasad i wymogów stawianych przedsięwzięciom realizowanym w środowisku w stosunku do ochrony i kształtowania krajobrazu;
Treści programoweT-W-1Geneza ochrony przyrody i krajobrazu w Polsce i Unii Europejskiej; Natura 2000 i Dyrektywa Siedliskowa oraz Dyrektywa Ptasia i ich znaczenie w kształtowaniu krajobrazu; Gatunki chronione prawem polskim i wspólnotowym;
T-W-2Ochrona przyrody i krajobrazu podstawą konwencji międzynarodowych; Zwierzęta a drogi jako problem w kształtowaniu krajobrazu; Zdjęcia typu lidar w kształtowaniu krajobrazu i ochronie przyrody;
T-W-3Zastosowanie prawa ochrony przyrody w obszarowych formach ochrony przyrody i krajobrazu;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny;
M-2Wykład problemowy;
M-3Dyskusja dydaktyczna;
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności i udziału w dyskusji;
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za opracowanie analityczne;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy na temat prawnych i technicznych aspektów i możliwości ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny.
3,0Ma niepełną wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i możliwości ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny.
3,5Ma podstawową wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i możliwości ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny.
4,0Ma wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i możliwości ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny.
4,5Ma pełną wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i możliwości ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny.
5,0Ma pełną i pogłebioną wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i możliwości ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_2A_B04_U01Umie wykonać podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu rolniczego oraz zastosować najmniej szkodzące im technologie gospodarowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_U01student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji w celu sporządzenia wykonawczego i eksploatacyjnego opracowania z zakresu ogrodnictwa zrównoważonego
OG_2A_U03student posiada umiejętność doboru technologii stosowanych w ogrodnictwie oraz ich modyfikacji w odniesieniu do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, ochrony zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-1Poznanie aspektów prawnych ochrony przyrody i krajobrazu w kraju i Unii Europejskiej;
C-2Poznanie zasad kształtowania krajobrazu i związaną z tym ochroną przyrody; Poznanie zasad i wymogów stawianych przedsięwzięciom realizowanym w środowisku w stosunku do ochrony i kształtowania krajobrazu;
Treści programoweT-A-1Praktyka ochrony krajobrazu oraz flory i fauny w parkach narodowych i rezerwatach przyrody; Metody czynnej ochrony, planistyczne skutki nietrafnaego zagospodarowania przestrzeni;
T-A-2Rodzaje i typy krajobrazu; Kształtowanie krajobrazu na przykładach inwestycji z ekologicznym warunkiem realizacji;
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna;
M-4Przygotowanie opracowania dotyczącego wybranej sytuacji środowiskowej w krajobrazie rolniczym;
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena za opracowanie analityczne;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykonać podstawowego opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.
3,0Umie wykonać przy dużej pomocy podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.
3,5Umie wykonać przy pomocy podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.
4,0Umie wykonać przy niewielkiej pomocy prowadzącego podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.
4,5Umie wykonać podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.
5,0Umie samodzielnie wykonać podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_2A_B04_K03Ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego
OG_2A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Poznanie aspektów prawnych ochrony przyrody i krajobrazu w kraju i Unii Europejskiej;
C-2Poznanie zasad kształtowania krajobrazu i związaną z tym ochroną przyrody; Poznanie zasad i wymogów stawianych przedsięwzięciom realizowanym w środowisku w stosunku do ochrony i kształtowania krajobrazu;
Treści programoweT-A-1Praktyka ochrony krajobrazu oraz flory i fauny w parkach narodowych i rezerwatach przyrody; Metody czynnej ochrony, planistyczne skutki nietrafnaego zagospodarowania przestrzeni;
T-A-2Rodzaje i typy krajobrazu; Kształtowanie krajobrazu na przykładach inwestycji z ekologicznym warunkiem realizacji;
T-W-1Geneza ochrony przyrody i krajobrazu w Polsce i Unii Europejskiej; Natura 2000 i Dyrektywa Siedliskowa oraz Dyrektywa Ptasia i ich znaczenie w kształtowaniu krajobrazu; Gatunki chronione prawem polskim i wspólnotowym;
T-W-2Ochrona przyrody i krajobrazu podstawą konwencji międzynarodowych; Zwierzęta a drogi jako problem w kształtowaniu krajobrazu; Zdjęcia typu lidar w kształtowaniu krajobrazu i ochronie przyrody;
T-W-3Zastosowanie prawa ochrony przyrody w obszarowych formach ochrony przyrody i krajobrazu;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny;
M-2Wykład problemowy;
M-3Dyskusja dydaktyczna;
M-4Przygotowanie opracowania dotyczącego wybranej sytuacji środowiskowej w krajobrazie rolniczym;
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności i udziału w dyskusji;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada świadomości postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.
3,0Ma elementarną świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.
3,5Ma dostateczną świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.
4,0Ma dobrą świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.
4,5Ma pełną świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.
5,0Ma pełną i ugruntowaną świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.