Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Meteorologia i klimatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Meteorologia i klimatologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,50,50zaliczenie
wykładyW3 10 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomosci z geografii fizycznej, chemii oraz fizyki, zwłaszcza termodynamiki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności opisu i interpretacji zjawisk i procesów meteorologicznych oraz mechanizmów klimatotwórczych we wzajemnym powiązaniu ze stanem środowiska przyrodniczego.
C-2Rozpoznawanie stanów atmosfery i typów pogody oraz ocena potencjalnych możliwości wykorzystania zasobów środowiska atmosferycznego oraz zagrożeń z tytułu ekstremalnych zjawisk meteorologicznych
C-3Posługiwanie się podstawowymi technikami pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz standardowymi metodami ich opracowania i zastosowania, zapoznanie ze źródłami danych meteorologicznych i opracowań dotyczących środowiska atmosferycznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizacja sieci meteorologicznej. Zasady prowadzenia pomiarów instrumentalnych i automatycznych oraz obserwacji wizualnych elementów i zjawisk meteorolgicznych, reprezentatywność wyników1
T-A-2Przyrzady, metodyka pomiarów oraz podstawowe (statystyczne i graficzne) sposoby opracowania, przedstawiania oraz interpretacji czasowej zmienności głównych elementów i zjawisk meteorologicznych: temperatury powietrza, wilgotnosci powietrza, zachmurzenia, opadów atmosferycznych, cisnienia atmosferycznego oraz kierunku i predkości wiatru.8
T-A-3Źródła i praktyczne wykorzystanie informacji o środowisku atmosferycznym.1
10
wykłady
T-W-1Skład i pionowa budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słonca, Ziemii i atmosfery i jego zmiany w róznych regionach kraju. Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego i ich wpływ na zasoby energii słonecznej.1
T-W-2Bilans cieplny powierzchni czynnej. Temperatura powietrza i gleby.2
T-W-3Warunki, procesy i produkty kondensacji pary wodnej. Klimatyczny bilans wodny.2
T-W-4Cyrkulacja atmosferyczna. Warunki meteorologiczne w układach barycznych. Zasoby energii wiatru w Polsce.2
T-W-5Charakterystyczne cechy klimatu Polski. Typy pogody w Polsce. Zmiany klimatu w skalach: globalnej, regionalnej i lokalnej.2
T-W-6Ekstremalne i niekorzystne elementy i zjawiska meteorologiczne1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2realizacja indywidualnych zadań praktycznych2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia2
A-A-4udział w konsultacjach1
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykladach10
A-W-2studiowanie literatury2
A-W-3udział w konsultacjach1
A-W-4przygotowanie do zaliczenia treści wykładów2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod eksponujacych ( film) i aktywizującej ( dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem podstawowych przyrządów meteorologicznych i demonstracją zasad wykonywania pomiarów.
M-3Ćwiczenia: metody eksponujące z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem internetu - analiza map synoptycznych i prognoz pogody.
M-4Ćwiczenia: metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej ( odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie trzech pisemnych sprawdzianów.
S-3Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C12_W01
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące atmosfery, niezbędną do oceny możliwości efektywnego wykorzystania zasobów energii słonecznej i wiatrowej w warunkach prognozowanych zmian klimatu
OZE_1A_W12C-2, C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C12_U01
Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania elementów meteorologicznych, niezbędnych dla potrzeb racjonalnego wykorzystania energii odnawialnej
OZE_1A_U14C-3T-A-2, T-A-3M-2, M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C12_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności i oceny środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu i wynikajacą z tego konieczność podnoszenia swoich kwalifikacji
OZE_1A_K02C-3T-A-3M-2, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C12_W01
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące atmosfery, niezbędną do oceny możliwości efektywnego wykorzystania zasobów energii słonecznej i wiatrowej w warunkach prognozowanych zmian klimatu
2,0
3,0Student wymienia podstawowe elementy i zjawiska atmosferyczne, ale charakteryzuje czasową zmienność tylko niektórych elementów, nie zna natomiast ich rozkladów przestrzennych. Tłumaczy różnice pomiędzy pogodą i klimatem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C12_U01
Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania elementów meteorologicznych, niezbędnych dla potrzeb racjonalnego wykorzystania energii odnawialnej
2,0
3,0Student potrafi wskazać i wykorzystać tylko niektóre źródła informacji o środowisku atmosferycznym. Zna podstawowe metody opracowania zaledwie kilku elementów i zjawisk atmosferycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C12_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności i oceny środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu i wynikajacą z tego konieczność podnoszenia swoich kwalifikacji
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kożuchowski K., Meteorologia i kimatologia, PWN, Warszawa, 2005
  2. Czarnecka M., Koźmiński C., Meteorologia a zanieczyszczenia atmosfery, AR i US Szczecin, Szczecin, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Woś A., Meteorologia dla geografów, PWN, Warszawa, 2006, Wyd V poprawione
  2. Kossowska - Cezak U., Wstęp do meteorologii i klimatologii., Wydawnictwo UW, Warszawa, 2000
  3. Kossowska-Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., Meteorologia i klimatologia: Pomiary, obserwacje, opracowania., PWN, Warszawa, 2000
  4. Koźmiński C., Michalska B. (red.), Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR Szczecin, Szczecin, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizacja sieci meteorologicznej. Zasady prowadzenia pomiarów instrumentalnych i automatycznych oraz obserwacji wizualnych elementów i zjawisk meteorolgicznych, reprezentatywność wyników1
T-A-2Przyrzady, metodyka pomiarów oraz podstawowe (statystyczne i graficzne) sposoby opracowania, przedstawiania oraz interpretacji czasowej zmienności głównych elementów i zjawisk meteorologicznych: temperatury powietrza, wilgotnosci powietrza, zachmurzenia, opadów atmosferycznych, cisnienia atmosferycznego oraz kierunku i predkości wiatru.8
T-A-3Źródła i praktyczne wykorzystanie informacji o środowisku atmosferycznym.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Skład i pionowa budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słonca, Ziemii i atmosfery i jego zmiany w róznych regionach kraju. Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego i ich wpływ na zasoby energii słonecznej.1
T-W-2Bilans cieplny powierzchni czynnej. Temperatura powietrza i gleby.2
T-W-3Warunki, procesy i produkty kondensacji pary wodnej. Klimatyczny bilans wodny.2
T-W-4Cyrkulacja atmosferyczna. Warunki meteorologiczne w układach barycznych. Zasoby energii wiatru w Polsce.2
T-W-5Charakterystyczne cechy klimatu Polski. Typy pogody w Polsce. Zmiany klimatu w skalach: globalnej, regionalnej i lokalnej.2
T-W-6Ekstremalne i niekorzystne elementy i zjawiska meteorologiczne1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2realizacja indywidualnych zadań praktycznych2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia2
A-A-4udział w konsultacjach1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykladach10
A-W-2studiowanie literatury2
A-W-3udział w konsultacjach1
A-W-4przygotowanie do zaliczenia treści wykładów2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C12_W01Ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące atmosfery, niezbędną do oceny możliwości efektywnego wykorzystania zasobów energii słonecznej i wiatrowej w warunkach prognozowanych zmian klimatu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W12ma wiedzę w zakresie zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej, obejmującą wykorzystanie energii słonecznej, wodnej, wiatrowej i geotermalnej, przydatną między innymi do: 1) wykorzystania energii słonecznej w procesach grzewczych i zasilania energią elektryczną, 2) rozumienia zasady działania i charakterystyk turbin wiatrowych w celu ich właściwego stosowania, 3) oceny efektywności techniczno-ekonomicznej zastosowania pomp ciepła, 4) technicznej oceny lokalizacji małej elektrowni wodnej, doboru urządzeń i prognozowania jej efektywności;
Cel przedmiotuC-2Rozpoznawanie stanów atmosfery i typów pogody oraz ocena potencjalnych możliwości wykorzystania zasobów środowiska atmosferycznego oraz zagrożeń z tytułu ekstremalnych zjawisk meteorologicznych
C-1Nabycie umiejętności opisu i interpretacji zjawisk i procesów meteorologicznych oraz mechanizmów klimatotwórczych we wzajemnym powiązaniu ze stanem środowiska przyrodniczego.
Treści programoweT-A-1Organizacja sieci meteorologicznej. Zasady prowadzenia pomiarów instrumentalnych i automatycznych oraz obserwacji wizualnych elementów i zjawisk meteorolgicznych, reprezentatywność wyników
T-W-1Skład i pionowa budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słonca, Ziemii i atmosfery i jego zmiany w róznych regionach kraju. Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego i ich wpływ na zasoby energii słonecznej.
T-W-2Bilans cieplny powierzchni czynnej. Temperatura powietrza i gleby.
T-W-3Warunki, procesy i produkty kondensacji pary wodnej. Klimatyczny bilans wodny.
T-W-4Cyrkulacja atmosferyczna. Warunki meteorologiczne w układach barycznych. Zasoby energii wiatru w Polsce.
T-W-5Charakterystyczne cechy klimatu Polski. Typy pogody w Polsce. Zmiany klimatu w skalach: globalnej, regionalnej i lokalnej.
T-W-6Ekstremalne i niekorzystne elementy i zjawiska meteorologiczne
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod eksponujacych ( film) i aktywizującej ( dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem podstawowych przyrządów meteorologicznych i demonstracją zasad wykonywania pomiarów.
M-3Ćwiczenia: metody eksponujące z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem internetu - analiza map synoptycznych i prognoz pogody.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie trzech pisemnych sprawdzianów.
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej ( odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia podstawowe elementy i zjawiska atmosferyczne, ale charakteryzuje czasową zmienność tylko niektórych elementów, nie zna natomiast ich rozkladów przestrzennych. Tłumaczy różnice pomiędzy pogodą i klimatem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C12_U01Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania elementów meteorologicznych, niezbędnych dla potrzeb racjonalnego wykorzystania energii odnawialnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U14orientuje się w możliwościach zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej i potrafi nadzorować systemy pozyskiwania energii słonecznej, wiatrowej, wodnej i geotermalnej, a także opracować proste takie systemy;
Cel przedmiotuC-3Posługiwanie się podstawowymi technikami pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz standardowymi metodami ich opracowania i zastosowania, zapoznanie ze źródłami danych meteorologicznych i opracowań dotyczących środowiska atmosferycznego
Treści programoweT-A-2Przyrzady, metodyka pomiarów oraz podstawowe (statystyczne i graficzne) sposoby opracowania, przedstawiania oraz interpretacji czasowej zmienności głównych elementów i zjawisk meteorologicznych: temperatury powietrza, wilgotnosci powietrza, zachmurzenia, opadów atmosferycznych, cisnienia atmosferycznego oraz kierunku i predkości wiatru.
T-A-3Źródła i praktyczne wykorzystanie informacji o środowisku atmosferycznym.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem podstawowych przyrządów meteorologicznych i demonstracją zasad wykonywania pomiarów.
M-4Ćwiczenia: metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać i wykorzystać tylko niektóre źródła informacji o środowisku atmosferycznym. Zna podstawowe metody opracowania zaledwie kilku elementów i zjawisk atmosferycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C12_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności i oceny środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu i wynikajacą z tego konieczność podnoszenia swoich kwalifikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Cel przedmiotuC-3Posługiwanie się podstawowymi technikami pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz standardowymi metodami ich opracowania i zastosowania, zapoznanie ze źródłami danych meteorologicznych i opracowań dotyczących środowiska atmosferycznego
Treści programoweT-A-3Źródła i praktyczne wykorzystanie informacji o środowisku atmosferycznym.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem podstawowych przyrządów meteorologicznych i demonstracją zasad wykonywania pomiarów.
M-4Ćwiczenia: metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji
3,5
4,0
4,5
5,0