Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Utylizacja i zagospodarowanie odpadów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Utylizacja i zagospodarowanie odpadów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Karbowy <Andrzej.Karbowy@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu chemii, fizyki, mikrobiologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przybliżenie problemu i zapoznanie z metodami zagospodarowania i utylizacji odpadów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Gospodarka wodno-ściekowa. | 4 |
T-A-2 | Oczyszczalnia ścieków - ćwiczenia w terenie. Zasady gospodarowania osadami ściekowymi. | 3 |
T-A-3 | Przydomowe oczyszczalnie ścieków - zasady projektowania i planowania. | 6 |
T-A-4 | Utylizacja i zagospodarowanie odpadów - wykorzystanie energetyczne. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Odpady - definicje, przepisy, normy. | 2 |
T-W-2 | Odpady komunalne - zasady gospodarowania, segregacja. | 3 |
T-W-3 | Pestycydy - regulacje prawne, pozostałości płynne, stałe, opakowania. | 2 |
T-W-4 | Kompostowanie - technologie. | 2 |
T-W-5 | Pochodne ropy naftowej - metody remediacji, zasady postępowania z odpadami ropopochodnymi. | 2 |
T-W-6 | Biodeodoryzacja. | 2 |
T-W-7 | Biopolimery - problemy zagospodarowania i utylizacji tworzyw sztucznych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do projektowania. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zalczenia. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do wykładów | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny, film, pokaz. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obserwacja ciągła - ocena aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Prezentacja / sprawozdanie / projekt. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O09-2_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu utylizacji i zagospodarowania odpadów | OZE_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O09-2_U01 Potrafi dostrzegać aktualne problemy związane z utylizacją i zagospodarowaniem odpadów | OZE_1A_U13 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O09-2_K01 Jest świadomy potrzeby ochrony naturalnego środowiska człowieka | OZE_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O09-2_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu utylizacji i zagospodarowania odpadów | 2,0 | |
3,0 | Posiada wiedzę z zakresu utylizacji i zagospodarowania odpadów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O09-2_U01 Potrafi dostrzegać aktualne problemy związane z utylizacją i zagospodarowaniem odpadów | 2,0 | |
3,0 | Umie rozpoznać technologię utylizacji i zagospodarowania odpadów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O09-2_K01 Jest świadomy potrzeby ochrony naturalnego środowiska człowieka | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość potrzeby dalszego rozwoju metod utylizacji i zagospodarowania odpadów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ambrożewicz A, Zwarty system zagospodarowania odpadów, Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Białystok, 1999
- Krzywy E.,Iżewska A., Gospodarka ściekami i osadami ściekowymi, Szczecin, 2004
- Herdrich Z., Witkowski A., Urządzenia do oczyszczania ścieków, projektowanie, przykłady obliczeń, Seidel-Przywedzki Sp. z o.o., Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Wodociagi i kanalizacja, Abrys, Poznań, 2013, Czasopismo tematyczne