Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy wyceny nieruchomości i obiektów technicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy wyceny nieruchomości i obiektów technicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zalecana znajomość podstawowych zagadnień z gleboznawstwa, geodezji, produkji roślinnej i zwięrzęcej oraz maszyn i budowli rolniczych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu metod szacowania wartości gruntów, maszyn, urządzeń i obiektów technicznych użytkowanych w rolnictwie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przeprowadzenie identyfikacji i specyfikacji środka technicznego. Dobór rodzaju wycenianej wartości. Porównanie resursów trwałości wybranych środków technicznych. Ocena utraty wartości z przyczyn fizycznych, funkcjonalnych i ekonomicznych. Dobór atrybutów środków technicznych na potrzeby realizowanej wyceny. Wykonanie wyceny urządzenia OZE metodą porównawczą. Wykonanie wyceny megaukładu OZE metodą kosztową. Sporządzenie raportu z wyceny. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele sporządzania wyceny i rodzaje określanych wartości. Podejścia stosowane w wycenie wartości nieruchomości i środków technicznych. Metody wyceny. Szacowanie wartości gruntów i nieruchomości. Wycena produkcji w toku oraz szkód w uprawach rolniczych. Kryteria kwalifikujące związek środka technicznego z nieruchomością. Zasadnicze różnice pomiędzy wyceną maszyn i urządzeń a wyceną nieruchomości. Założenia dotyczące identyfikacji atrybutów rynkowych w podejściu porównawczym. Zakres analiz niezbędnych do wyceny środków technicznych. Zawartość raportu z wyceny wartości środków technicznych. Standardy zawodowe rzeczoznawców majątkowych. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przeprowadzenie wycen | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 42 |
A-W-3 | Udział w sprawdzianach | 3 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: bieżąca kontrola przeswojenia materiału realizowanego na poprzednich wykładach i ćwiczeniach |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zaliczający wykłady |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena wykonanej wyceny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O10-1_W01 Ma podstawowe wiadomości z zakresu metod szacowania wartości gruntów, maszyn, urządzeń i obiektów technicznych stosowanych w rolnictwie | OZE_1A_W23 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O10-1_U01 Potrafi wykorzystać uzyskaną wiedzę do uproszczonego oszacowania wartości gruntów, maszyn, urządzeń i obiektów technicznych.stosowanych w rolnictwie | OZE_1A_U09 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O10-1_K01 Student wykazuje aktywną i kreatywną postawę w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań | OZE_1A_K06 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O10-1_W01 Ma podstawowe wiadomości z zakresu metod szacowania wartości gruntów, maszyn, urządzeń i obiektów technicznych stosowanych w rolnictwie | 2,0 | |
3,0 | Ma ograniczoną wiedzę z zakresu metod szacowania wartości gruntów, maszyn, urządzeń i obiektów technicznych stosowanych w rolnictwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O10-1_U01 Potrafi wykorzystać uzyskaną wiedzę do uproszczonego oszacowania wartości gruntów, maszyn, urządzeń i obiektów technicznych.stosowanych w rolnictwie | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wykorzystać uzyskaną wiedzę do najprostszych przypadków szacowania wartości gruntów, maszyn, urządzeń i obiektów technicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O10-1_K01 Student wykazuje aktywną i kreatywną postawę w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje umiarkowanie aktywną i kreatywną postawę w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Sawiłow E., Elementy wyceny nieruchomości rolnych, KPiUTW, Wrocław, 2001
- Michalski R., Jóźwiak W., Metody oceny stanu technicznego, wycena pojazdów i maszyn, ART Olsztyn, Olsztyn, 1998
Literatura dodatkowa
- Klimek T., Podstawy wyceny wartości środków technicznych, Bomis Press, Poznań, 2003