Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | OZE_1A_O12-2_W01 | Ma wiedzę z zakresu infrastruktury obszarów wiejskich (w szczególności dotyczacej ochrony środowiska i produkcji odnawialnych żródeł energii) oraz ma wiedzę na temat ich wpływu na środowisko naturalne |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | OZE_1A_W13 | ma wiedzę w zakresie pozyskiwania biomasy na cele energetyczne, jej przetwarzania i zastosowania powstałego biopaliwa, obejmującą między innymi formy biomasy wykorzystywanej na cele energetyczne i ich zasoby, technologie i maszyny stosowane w pozyskiwaniu biomasy rolniczej, leśnej i innej, odchody zwierzęce i organiczne odpady produkcyjne jako źródło biomasy, technologie wytwarzania biogazu i jego właściwości, biogazownie rolnicze i biogazownie oparte na fermentacji osadów ściekowych oraz ujęcia biogazu na składowiskach odpadów, uzdatnianie, magazynowanie i zastosowanie biogazu, technologie produkcji biopaliw stałych i płynnych, ich właściwości i zastosowanie, zgazowywanie i pirolizę biomasy, paliwa syntetyczne, kogenerację i systemy hybrydowe, rozwiązania prawne w obrocie biopaliwami, przydatną między innymi do:
1) rozumienia procesów występujących przy przetwarzaniu biomasy na biopaliwa,
2) orientowania się w zakresie urządzeń stosowanych w tych procesach,
3) orientowania się w zakresie możliwości zastosowania biopaliw; |
---|
OZE_1A_W18 | ma wiedzę o oddziaływaniu produkcji energii odnawialnej na środowisko, w szczególności dotyczącą wpływu pozyskiwania rolniczych odnawialnych surowców energetycznych, szkodliwych związków powstających w procesie spalania biopaliw i gospodarki popiołem poprodukcyjnym, środowiskowego oddziaływania biogazowi i gospodarki pofermentem, środowiskowego oddziaływania instalacji geotermalnych, siłowni wiatrowych i małych elektrowni wodnych; |
Cel przedmiotu | C-2 | Poznanie możliwości przeciwdziałania różnorodnym zagrożeniom środowiska na etapie projektowania, wytwarzania i eksploatacji |
---|
C-3 | Poznanie praktycznie stosowanych sposobów ograniczenia ujemnego wpływu szeroko rozumianej techniki na środowisko przyrodnicze |
C-1 | Wykształcenie umiejętności poprawnego rozpoznania zagrożeń stwarzanych przez maszyny i urzadzenia |
Treści programowe | T-W-3 | Zagadnienia „czystej technologii” i „czystej produkcji” w strategii zrównoważonego rozwoju – najlepsze dostępne techniki (BAT – Best Available Technique), nadawanie certyfikatów dotyczących jakości, zarządzanie środowiskiem zgodnie z normami ISO 14000, dyrektywy IPPC (Integrate Pollution Prevention and Control) |
---|
T-W-7 | Recykling materiałowy i obiektowy jako sposób ograniczenia ujemnego wpływy techniki na środowisko przyrodnicze. Utylizacja i recyrkulacja odpadów przemysłowych, komunalnych, porolniczych, poeksploatacyjnych |
T-W-5 | Ochrona ekosystemów wodnych i wód. Technika w oczyszczaniu wód – oczyszczalnie przydomowe i komunalne, stopnie oczyszczania (mechaniczne, biologiczne, fizykochemiczne i chemiczne). Racjonalizacja wykorzystania wód |
T-W-4 | Technika w procesie ochrony powietrza – rodzaje i klasyfikacja zanieczyszczeń, metody monitorowania i pomiaru zanieczyszczeń powietrza, przykładowe rozwiązania technologiczne sposobów usuwania, neutralizacji i zagospodarowania gazów cieplarnianych, pyłów oraz metody eliminacji dioksyn |
T-W-6 | Technika w ochronie gleb. Rekultywacja gleb i renatulizacja terenów poprodukcyjnych (składowiska, hałdy, wysypiska, tereny zdegradowane po zakładach produkcyjnych)ł |
T-W-2 | Analiza aktualnych zagrożeń środowiska przyrodniczego wynikających z pozarolniczych i rolniczych procesów produkcyjnych, wdrażania nowych technologii wytwarzania dóbr konsumpcyjnych oraz urbanizacji miast i terenów wiejskich |
T-W-1 | Ustawodawstwo i rozporządzenia krajowe oraz dyrektyw UE w zakresie ochrony wód, gleby i powietrza, jako główne kryteria oceny jakości rozwiązań technicznych i technologicznych |
Metody nauczania | M-2 | Wykład konwersatoryjny. |
---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student ma wystarczającą wiedzę na temat infrastruktury obszarów wiejskich dotyczacej ochrony środowiska i jej eksploatacji (potrafi ją rozpoznać i scharakteryzować) |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |