Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Techniki w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki w ochronie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>, Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy materiałoznawstwa, podstawy fizyki i chemii
W-2Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykształcenie umiejętności poprawnego rozpoznania zagrożeń stwarzanych przez maszyny i urzadzenia
C-2Poznanie możliwości przeciwdziałania różnorodnym zagrożeniom środowiska na etapie projektowania, wytwarzania i eksploatacji
C-3Poznanie praktycznie stosowanych sposobów ograniczenia ujemnego wpływu szeroko rozumianej techniki na środowisko przyrodnicze

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ustawodawstwo i rozporządzenia krajowe oraz dyrektyw UE w zakresie ochrony wód, gleby i powietrza, jako główne kryteria oceny jakości rozwiązań technicznych i technologicznych2
T-W-2Analiza aktualnych zagrożeń środowiska przyrodniczego wynikających z pozarolniczych i rolniczych procesów produkcyjnych, wdrażania nowych technologii wytwarzania dóbr konsumpcyjnych oraz urbanizacji miast i terenów wiejskich4
T-W-3Zagadnienia „czystej technologii” i „czystej produkcji” w strategii zrównoważonego rozwoju – najlepsze dostępne techniki (BAT – Best Available Technique), nadawanie certyfikatów dotyczących jakości, zarządzanie środowiskiem zgodnie z normami ISO 14000, dyrektywy IPPC (Integrate Pollution Prevention and Control)4
T-W-4Technika w procesie ochrony powietrza – rodzaje i klasyfikacja zanieczyszczeń, metody monitorowania i pomiaru zanieczyszczeń powietrza, przykładowe rozwiązania technologiczne sposobów usuwania, neutralizacji i zagospodarowania gazów cieplarnianych, pyłów oraz metody eliminacji dioksyn5
T-W-5Ochrona ekosystemów wodnych i wód. Technika w oczyszczaniu wód – oczyszczalnie przydomowe i komunalne, stopnie oczyszczania (mechaniczne, biologiczne, fizykochemiczne i chemiczne). Racjonalizacja wykorzystania wód5
T-W-6Technika w ochronie gleb. Rekultywacja gleb i renatulizacja terenów poprodukcyjnych (składowiska, hałdy, wysypiska, tereny zdegradowane po zakładach produkcyjnych)ł4
T-W-7Recykling materiałowy i obiektowy jako sposób ograniczenia ujemnego wpływy techniki na środowisko przyrodnicze. Utylizacja i recyrkulacja odpadów przemysłowych, komunalnych, porolniczych, poeksploatacyjnych6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu10
A-W-4Konsultacje4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O12-2_W01
Ma wiedzę z zakresu infrastruktury obszarów wiejskich (w szczególności dotyczacej ochrony środowiska i produkcji odnawialnych żródeł energii) oraz ma wiedzę na temat ich wpływu na środowisko naturalne
OZE_1A_W13, OZE_1A_W18C-2, C-3, C-1T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-1M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O12-2_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do prawidłowej identyfikacji zagrożeń środowiska wynikajacych z wprowadzania OZE oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych technologii zapobiegajacych ich wystepowaniu lub minimalizowaniu
OZE_1A_U19C-2, C-3, C-1T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-1M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O12-2_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat zagrożeń środowiska występujących w OZE, ich wpływu na środowisko natutalne, technologiom ich zapobiegania oraz konieczności dalszego dokształcania
OZE_1A_K04C-2, C-3, C-1T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-1M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O12-2_W01
Ma wiedzę z zakresu infrastruktury obszarów wiejskich (w szczególności dotyczacej ochrony środowiska i produkcji odnawialnych żródeł energii) oraz ma wiedzę na temat ich wpływu na środowisko naturalne
2,0
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat infrastruktury obszarów wiejskich dotyczacej ochrony środowiska i jej eksploatacji (potrafi ją rozpoznać i scharakteryzować)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O12-2_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do prawidłowej identyfikacji zagrożeń środowiska wynikajacych z wprowadzania OZE oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych technologii zapobiegajacych ich wystepowaniu lub minimalizowaniu
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę na temat zagrożeń wynikajacych z wprowadzania OZE i technik im zapobiegania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O12-2_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat zagrożeń środowiska występujących w OZE, ich wpływu na środowisko natutalne, technologiom ich zapobiegania oraz konieczności dalszego dokształcania
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat zagrożeń wynikajacych z wprowadzania OZE, technik ochrony środowiska i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, potrafi pracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobrzańska B, Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa, 2008
  2. Zabłocki Z, Pozarolnicze obciążenia środowiska, Wyd. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1998
  3. Aranowski Robert, Lewandowski Witold M., Technologie ochrony środowiska w przemyśle i energetyce, PWN, Warszawa, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Dobrzański L.A, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo - materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002
  2. Janka Ryszard Marian, Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe, PWN, Warszawa, 2014
  3. Katarzyna Umiejewska, Bronisław Bartkiewicz, Oczyszczanie ścieków przemysłowych, PWN, Warszawa, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ustawodawstwo i rozporządzenia krajowe oraz dyrektyw UE w zakresie ochrony wód, gleby i powietrza, jako główne kryteria oceny jakości rozwiązań technicznych i technologicznych2
T-W-2Analiza aktualnych zagrożeń środowiska przyrodniczego wynikających z pozarolniczych i rolniczych procesów produkcyjnych, wdrażania nowych technologii wytwarzania dóbr konsumpcyjnych oraz urbanizacji miast i terenów wiejskich4
T-W-3Zagadnienia „czystej technologii” i „czystej produkcji” w strategii zrównoważonego rozwoju – najlepsze dostępne techniki (BAT – Best Available Technique), nadawanie certyfikatów dotyczących jakości, zarządzanie środowiskiem zgodnie z normami ISO 14000, dyrektywy IPPC (Integrate Pollution Prevention and Control)4
T-W-4Technika w procesie ochrony powietrza – rodzaje i klasyfikacja zanieczyszczeń, metody monitorowania i pomiaru zanieczyszczeń powietrza, przykładowe rozwiązania technologiczne sposobów usuwania, neutralizacji i zagospodarowania gazów cieplarnianych, pyłów oraz metody eliminacji dioksyn5
T-W-5Ochrona ekosystemów wodnych i wód. Technika w oczyszczaniu wód – oczyszczalnie przydomowe i komunalne, stopnie oczyszczania (mechaniczne, biologiczne, fizykochemiczne i chemiczne). Racjonalizacja wykorzystania wód5
T-W-6Technika w ochronie gleb. Rekultywacja gleb i renatulizacja terenów poprodukcyjnych (składowiska, hałdy, wysypiska, tereny zdegradowane po zakładach produkcyjnych)ł4
T-W-7Recykling materiałowy i obiektowy jako sposób ograniczenia ujemnego wpływy techniki na środowisko przyrodnicze. Utylizacja i recyrkulacja odpadów przemysłowych, komunalnych, porolniczych, poeksploatacyjnych6
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu10
A-W-4Konsultacje4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O12-2_W01Ma wiedzę z zakresu infrastruktury obszarów wiejskich (w szczególności dotyczacej ochrony środowiska i produkcji odnawialnych żródeł energii) oraz ma wiedzę na temat ich wpływu na środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W13ma wiedzę w zakresie pozyskiwania biomasy na cele energetyczne, jej przetwarzania i zastosowania powstałego biopaliwa, obejmującą między innymi formy biomasy wykorzystywanej na cele energetyczne i ich zasoby, technologie i maszyny stosowane w pozyskiwaniu biomasy rolniczej, leśnej i innej, odchody zwierzęce i organiczne odpady produkcyjne jako źródło biomasy, technologie wytwarzania biogazu i jego właściwości, biogazownie rolnicze i biogazownie oparte na fermentacji osadów ściekowych oraz ujęcia biogazu na składowiskach odpadów, uzdatnianie, magazynowanie i zastosowanie biogazu, technologie produkcji biopaliw stałych i płynnych, ich właściwości i zastosowanie, zgazowywanie i pirolizę biomasy, paliwa syntetyczne, kogenerację i systemy hybrydowe, rozwiązania prawne w obrocie biopaliwami, przydatną między innymi do: 1) rozumienia procesów występujących przy przetwarzaniu biomasy na biopaliwa, 2) orientowania się w zakresie urządzeń stosowanych w tych procesach, 3) orientowania się w zakresie możliwości zastosowania biopaliw;
OZE_1A_W18ma wiedzę o oddziaływaniu produkcji energii odnawialnej na środowisko, w szczególności dotyczącą wpływu pozyskiwania rolniczych odnawialnych surowców energetycznych, szkodliwych związków powstających w procesie spalania biopaliw i gospodarki popiołem poprodukcyjnym, środowiskowego oddziaływania biogazowi i gospodarki pofermentem, środowiskowego oddziaływania instalacji geotermalnych, siłowni wiatrowych i małych elektrowni wodnych;
Cel przedmiotuC-2Poznanie możliwości przeciwdziałania różnorodnym zagrożeniom środowiska na etapie projektowania, wytwarzania i eksploatacji
C-3Poznanie praktycznie stosowanych sposobów ograniczenia ujemnego wpływu szeroko rozumianej techniki na środowisko przyrodnicze
C-1Wykształcenie umiejętności poprawnego rozpoznania zagrożeń stwarzanych przez maszyny i urzadzenia
Treści programoweT-W-3Zagadnienia „czystej technologii” i „czystej produkcji” w strategii zrównoważonego rozwoju – najlepsze dostępne techniki (BAT – Best Available Technique), nadawanie certyfikatów dotyczących jakości, zarządzanie środowiskiem zgodnie z normami ISO 14000, dyrektywy IPPC (Integrate Pollution Prevention and Control)
T-W-7Recykling materiałowy i obiektowy jako sposób ograniczenia ujemnego wpływy techniki na środowisko przyrodnicze. Utylizacja i recyrkulacja odpadów przemysłowych, komunalnych, porolniczych, poeksploatacyjnych
T-W-5Ochrona ekosystemów wodnych i wód. Technika w oczyszczaniu wód – oczyszczalnie przydomowe i komunalne, stopnie oczyszczania (mechaniczne, biologiczne, fizykochemiczne i chemiczne). Racjonalizacja wykorzystania wód
T-W-4Technika w procesie ochrony powietrza – rodzaje i klasyfikacja zanieczyszczeń, metody monitorowania i pomiaru zanieczyszczeń powietrza, przykładowe rozwiązania technologiczne sposobów usuwania, neutralizacji i zagospodarowania gazów cieplarnianych, pyłów oraz metody eliminacji dioksyn
T-W-6Technika w ochronie gleb. Rekultywacja gleb i renatulizacja terenów poprodukcyjnych (składowiska, hałdy, wysypiska, tereny zdegradowane po zakładach produkcyjnych)ł
T-W-2Analiza aktualnych zagrożeń środowiska przyrodniczego wynikających z pozarolniczych i rolniczych procesów produkcyjnych, wdrażania nowych technologii wytwarzania dóbr konsumpcyjnych oraz urbanizacji miast i terenów wiejskich
T-W-1Ustawodawstwo i rozporządzenia krajowe oraz dyrektyw UE w zakresie ochrony wód, gleby i powietrza, jako główne kryteria oceny jakości rozwiązań technicznych i technologicznych
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat infrastruktury obszarów wiejskich dotyczacej ochrony środowiska i jej eksploatacji (potrafi ją rozpoznać i scharakteryzować)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O12-2_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do prawidłowej identyfikacji zagrożeń środowiska wynikajacych z wprowadzania OZE oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych technologii zapobiegajacych ich wystepowaniu lub minimalizowaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U19potrafi w sposób właściwy zagospodarować odpady poprodukcyjne (popiół, poferment) oraz orientuje się w zakresie oddziaływania różnych form produkcji energii odnawialnej na środowisko;
Cel przedmiotuC-2Poznanie możliwości przeciwdziałania różnorodnym zagrożeniom środowiska na etapie projektowania, wytwarzania i eksploatacji
C-3Poznanie praktycznie stosowanych sposobów ograniczenia ujemnego wpływu szeroko rozumianej techniki na środowisko przyrodnicze
C-1Wykształcenie umiejętności poprawnego rozpoznania zagrożeń stwarzanych przez maszyny i urzadzenia
Treści programoweT-W-3Zagadnienia „czystej technologii” i „czystej produkcji” w strategii zrównoważonego rozwoju – najlepsze dostępne techniki (BAT – Best Available Technique), nadawanie certyfikatów dotyczących jakości, zarządzanie środowiskiem zgodnie z normami ISO 14000, dyrektywy IPPC (Integrate Pollution Prevention and Control)
T-W-7Recykling materiałowy i obiektowy jako sposób ograniczenia ujemnego wpływy techniki na środowisko przyrodnicze. Utylizacja i recyrkulacja odpadów przemysłowych, komunalnych, porolniczych, poeksploatacyjnych
T-W-5Ochrona ekosystemów wodnych i wód. Technika w oczyszczaniu wód – oczyszczalnie przydomowe i komunalne, stopnie oczyszczania (mechaniczne, biologiczne, fizykochemiczne i chemiczne). Racjonalizacja wykorzystania wód
T-W-4Technika w procesie ochrony powietrza – rodzaje i klasyfikacja zanieczyszczeń, metody monitorowania i pomiaru zanieczyszczeń powietrza, przykładowe rozwiązania technologiczne sposobów usuwania, neutralizacji i zagospodarowania gazów cieplarnianych, pyłów oraz metody eliminacji dioksyn
T-W-6Technika w ochronie gleb. Rekultywacja gleb i renatulizacja terenów poprodukcyjnych (składowiska, hałdy, wysypiska, tereny zdegradowane po zakładach produkcyjnych)ł
T-W-2Analiza aktualnych zagrożeń środowiska przyrodniczego wynikających z pozarolniczych i rolniczych procesów produkcyjnych, wdrażania nowych technologii wytwarzania dóbr konsumpcyjnych oraz urbanizacji miast i terenów wiejskich
T-W-1Ustawodawstwo i rozporządzenia krajowe oraz dyrektyw UE w zakresie ochrony wód, gleby i powietrza, jako główne kryteria oceny jakości rozwiązań technicznych i technologicznych
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę na temat zagrożeń wynikajacych z wprowadzania OZE i technik im zapobiegania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O12-2_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat zagrożeń środowiska występujących w OZE, ich wpływu na środowisko natutalne, technologiom ich zapobiegania oraz konieczności dalszego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K04rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków produkowania energii ze źródeł odnawialnych i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Cel przedmiotuC-2Poznanie możliwości przeciwdziałania różnorodnym zagrożeniom środowiska na etapie projektowania, wytwarzania i eksploatacji
C-3Poznanie praktycznie stosowanych sposobów ograniczenia ujemnego wpływu szeroko rozumianej techniki na środowisko przyrodnicze
C-1Wykształcenie umiejętności poprawnego rozpoznania zagrożeń stwarzanych przez maszyny i urzadzenia
Treści programoweT-W-3Zagadnienia „czystej technologii” i „czystej produkcji” w strategii zrównoważonego rozwoju – najlepsze dostępne techniki (BAT – Best Available Technique), nadawanie certyfikatów dotyczących jakości, zarządzanie środowiskiem zgodnie z normami ISO 14000, dyrektywy IPPC (Integrate Pollution Prevention and Control)
T-W-7Recykling materiałowy i obiektowy jako sposób ograniczenia ujemnego wpływy techniki na środowisko przyrodnicze. Utylizacja i recyrkulacja odpadów przemysłowych, komunalnych, porolniczych, poeksploatacyjnych
T-W-5Ochrona ekosystemów wodnych i wód. Technika w oczyszczaniu wód – oczyszczalnie przydomowe i komunalne, stopnie oczyszczania (mechaniczne, biologiczne, fizykochemiczne i chemiczne). Racjonalizacja wykorzystania wód
T-W-4Technika w procesie ochrony powietrza – rodzaje i klasyfikacja zanieczyszczeń, metody monitorowania i pomiaru zanieczyszczeń powietrza, przykładowe rozwiązania technologiczne sposobów usuwania, neutralizacji i zagospodarowania gazów cieplarnianych, pyłów oraz metody eliminacji dioksyn
T-W-6Technika w ochronie gleb. Rekultywacja gleb i renatulizacja terenów poprodukcyjnych (składowiska, hałdy, wysypiska, tereny zdegradowane po zakładach produkcyjnych)ł
T-W-2Analiza aktualnych zagrożeń środowiska przyrodniczego wynikających z pozarolniczych i rolniczych procesów produkcyjnych, wdrażania nowych technologii wytwarzania dóbr konsumpcyjnych oraz urbanizacji miast i terenów wiejskich
T-W-1Ustawodawstwo i rozporządzenia krajowe oraz dyrektyw UE w zakresie ochrony wód, gleby i powietrza, jako główne kryteria oceny jakości rozwiązań technicznych i technologicznych
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat zagrożeń wynikajacych z wprowadzania OZE, technik ochrony środowiska i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, potrafi pracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0