Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Komunikacja społeczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komunikacja społeczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>, Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Magdalena Pol-Szyszko <Magdalena.Pol-Szyszko@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o społeczeństwie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych form oraz czynników wpływających na dobór metody komunikowania.
C-2Umiejętność rozpoznawania zróżnicowanych rozwiązań przekazu informacji o misji i działalności przedsiębiorstwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Proces komunikacji społecznej. Rodzaje komunikacji społecznej2
T-A-2Jak się komunikować by zostać dobrze zrozumianym?2
T-A-3Zakłócenia w komunikacji społecznej. Komunikowanie się władzy z obywatelami i odwrotnie.2
T-A-4Negocjacje aspekty praktyczne.2
T-A-5Public relation, sposób działania, wykorzystywane narzędzia.2
T-A-6Medialne środki przekazu w komunikacji społecznej.2
T-A-7Public Affairs.3
15
wykłady
T-W-1Pojęcie i proces komunikowania się.2
T-W-2Sposoby komunikowania się. Komunikacja werbalna i niewerbalna2
T-W-3Bariery i przeszkody w sprawnej komunikacji2
T-W-4Negocjacje społeczne, zasady, typy postaw negocjacyjnych.2
T-W-5Podstawy i zarządzanie public relations.2
T-W-6Funkcje komunikacji: interpersonalna, masowa i medialna, grupowa i publiczna, międzykulturowa4
T-W-7Aspekty etyczne w komunikacji społecznej.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie materiałów do wykonywania samodzielnie ćwiczeń.12
A-A-3Przygotowanie studenta do zaleczenia przedmiotu.3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury.12
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia przedmiotu.6
A-W-4Przygotowanie prezentacji mulimedialnej.12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny.
M-2Metoday aktywizujące - dyskusja dydaktyczna panelowa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O10-2_W01
Posiada wiedzę związaną z planowaniem, działaniem przydatną do rozpoznawania rozwiązań w komunikacji społecznej do formowania relacji w określonej społeczności.
OZE_1A_W23C-2, C-1T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O10-2_U01
Posiada umiejętności zastosowania odpowiednich rozwiązań pozwalających na nawiązanie komunikacji w relacji ze społecznością w przedsiębiorstwie.
OZE_1A_U09C-2T-W-6, T-W-5, T-A-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O10-2_K01
Jest osobą przedsiebiorczą, rozumie potrzebę kreatywnego działania.
OZE_1A_K06C-1T-W-1, T-A-6M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O10-2_W01
Posiada wiedzę związaną z planowaniem, działaniem przydatną do rozpoznawania rozwiązań w komunikacji społecznej do formowania relacji w określonej społeczności.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę związaną z planowaniem, działaniem przydatną do rozpoznawania rozwiązań w komunikacji społecznej do formowania relacji w określonej społeczności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O10-2_U01
Posiada umiejętności zastosowania odpowiednich rozwiązań pozwalających na nawiązanie komunikacji w relacji ze społecznością w przedsiębiorstwie.
2,0
3,0Student w zakresie podstawowym posiada umiejętności zastosowania odpowiednich rozwiązań w przedsiębiorstwie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O10-2_K01
Jest osobą przedsiebiorczą, rozumie potrzebę kreatywnego działania.
2,0
3,0Student jest osobą przedsiebiorczą, rozumie potrzebę kreatywnego działania oraz posiadania wiedzy z zagadnieniami ogólnogospodarczymi regulującymi zasady komunikacji społecznej w przedsiębiorstwie. na nawiązanie komunikacji w relacji ze społecznością w przedsiębiorstwie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej., Gdańsk, 2003
  2. Goban-Klas T., Public Relations - pojęcia, definicje, uwarunkowania., Wyd. Business Press, Warszawa, 1997
  3. Clamen M., Lobbing i jego sekrety., Wyd. Felberg, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Sznajder A., Sztuka promocji., Wyd. Businessman Book, Warszawa, 1993
  2. Wajda A., Czarnowski P., Public Relations - praktyka działania., Wyd. Business Press, Warszawa, 1997
  3. Van Schendelen R., Machavelii w Brukseli, Wyd. GWP, Sopot, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Proces komunikacji społecznej. Rodzaje komunikacji społecznej2
T-A-2Jak się komunikować by zostać dobrze zrozumianym?2
T-A-3Zakłócenia w komunikacji społecznej. Komunikowanie się władzy z obywatelami i odwrotnie.2
T-A-4Negocjacje aspekty praktyczne.2
T-A-5Public relation, sposób działania, wykorzystywane narzędzia.2
T-A-6Medialne środki przekazu w komunikacji społecznej.2
T-A-7Public Affairs.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i proces komunikowania się.2
T-W-2Sposoby komunikowania się. Komunikacja werbalna i niewerbalna2
T-W-3Bariery i przeszkody w sprawnej komunikacji2
T-W-4Negocjacje społeczne, zasady, typy postaw negocjacyjnych.2
T-W-5Podstawy i zarządzanie public relations.2
T-W-6Funkcje komunikacji: interpersonalna, masowa i medialna, grupowa i publiczna, międzykulturowa4
T-W-7Aspekty etyczne w komunikacji społecznej.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie materiałów do wykonywania samodzielnie ćwiczeń.12
A-A-3Przygotowanie studenta do zaleczenia przedmiotu.3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury.12
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia przedmiotu.6
A-W-4Przygotowanie prezentacji mulimedialnej.12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O10-2_W01Posiada wiedzę związaną z planowaniem, działaniem przydatną do rozpoznawania rozwiązań w komunikacji społecznej do formowania relacji w określonej społeczności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W23ma wiedzę w zakresie ekonomiki oraz zasad tworzenia i prowadzenia działalności gospodarczej, w tym również w zakresie produkcji rolniczej ukierunkowanej na produkcję biosurowców energetycznych, obejmującą między innymi analizę ekonomiczną podmiotu wraz z elementami rachunku kosztów dla inżynierów (majątek i kapitał przedsiębiorstwa, przychody, koszty i rachunek wyników, normowanie i kosztorysowanie robót, metody kalkulacji i struktura kosztów produkcji, kategorie produkcji i nakładów, amortyzacja), formy indywidualnej przedsiębiorczości i zasady ich tworzenia, wymogi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, podmioty gospodarcze występujące w rolnictwie, planowanie inwestycji, przydatną do: 1) prowadzenia indywidualnej działalności gospodarczej w obszarze odnawialnych źródeł energii, 2) projektowania i oceny ekonomicznej procesów produkcyjnych;
Cel przedmiotuC-2Umiejętność rozpoznawania zróżnicowanych rozwiązań przekazu informacji o misji i działalności przedsiębiorstwa.
C-1Poznanie podstawowych form oraz czynników wpływających na dobór metody komunikowania.
Treści programoweT-W-6Funkcje komunikacji: interpersonalna, masowa i medialna, grupowa i publiczna, międzykulturowa
T-W-1Pojęcie i proces komunikowania się.
T-W-5Podstawy i zarządzanie public relations.
T-A-6Medialne środki przekazu w komunikacji społecznej.
T-A-7Public Affairs.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny.
M-2Metoday aktywizujące - dyskusja dydaktyczna panelowa.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę związaną z planowaniem, działaniem przydatną do rozpoznawania rozwiązań w komunikacji społecznej do formowania relacji w określonej społeczności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O10-2_U01Posiada umiejętności zastosowania odpowiednich rozwiązań pozwalających na nawiązanie komunikacji w relacji ze społecznością w przedsiębiorstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U09w sposób ogólny analizuje i ocenia pod względem prawnym funkcjonowanie prostych systemów oraz procesów typowych w gospodarce, potrafi zaprojektować i ocenić pod względem organizacyjnym proste procesy produkcyjno-usługowe w zakresie odnawialnych źródeł energii oraz zarządzać nimi, a także przeprowadzić dla nich wstępną analizę ekonomiczną, jest przygotowany do prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze odnawialnych źródeł energii, w tym również w zakresie produkcji rolniczej ukierunkowanej na produkcję biosurowców energetycznych, stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy;
Cel przedmiotuC-2Umiejętność rozpoznawania zróżnicowanych rozwiązań przekazu informacji o misji i działalności przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-W-6Funkcje komunikacji: interpersonalna, masowa i medialna, grupowa i publiczna, międzykulturowa
T-W-5Podstawy i zarządzanie public relations.
T-A-7Public Affairs.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny.
M-2Metoday aktywizujące - dyskusja dydaktyczna panelowa.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie podstawowym posiada umiejętności zastosowania odpowiednich rozwiązań w przedsiębiorstwie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O10-2_K01Jest osobą przedsiebiorczą, rozumie potrzebę kreatywnego działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest przygotowany do organizowania pracy własnej i zespołu osób, rozumie konieczność systematycznej pracy w działaniach rozciągniętych w czasie, postępuje etycznie, rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób.
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych form oraz czynników wpływających na dobór metody komunikowania.
Treści programoweT-W-1Pojęcie i proces komunikowania się.
T-A-6Medialne środki przekazu w komunikacji społecznej.
Metody nauczaniaM-2Metoday aktywizujące - dyskusja dydaktyczna panelowa.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest osobą przedsiebiorczą, rozumie potrzebę kreatywnego działania oraz posiadania wiedzy z zagadnieniami ogólnogospodarczymi regulującymi zasady komunikacji społecznej w przedsiębiorstwie. na nawiązanie komunikacji w relacji ze społecznością w przedsiębiorstwie.
3,5
4,0
4,5
5,0