Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Gospodarowanie wodą:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarowanie wodą | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe zagadnienia dotyczące gleboznawstwa i agrometeorologii oraz biologii rozwoju roslin uprawianych na cele energetyczne. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ilościowym i jakościowym stanem zasobów wodnych Polski, rozwojem i strategią gospodarki wodnej w Polsce. |
C-2 | Poznanie systemu zrównoważonego zarządzania gospodarką wodną na obszarach wiejskich, uwarunowań prawnych i środowiskowo-gospodarczych na szczeblu krajowym i regionalnym. Ponadto studenci powinni pozyskać wiedzę dotyczącą oceny właściwości wodnych gleby oraz potrzeb wodnych roślin wykorzystywanych jako odnawialne źródła energii. Ponadto zapoznają się z budową i eksploatacją systemów nawadniania. |
C-3 | Zaprojektowanie systemu nawadniania dla wybranego gospodarstwa rolnego zajmujacego się uprawą na cele energetyczne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka systemów i technologii nawadniania. | 4 |
T-A-2 | Metody sterowania nawadnianiem. | 2 |
T-A-3 | Projektowanie systemu nawadniania, (założenia wstępne i wymiarowanie terenu, wybór źródła wody, dobór roślinności i rozplanowanie urządzeń dla danego obszaru). | 2 |
T-A-4 | Obliczenia dotyczące wydajności źródła wody, zapotrzebowania wody do nawadniania. Sezonowe i jednorazowe dawki wody do nawadniania. Obliczenia bilansu wodnego gleby, zapasu i polowego zużycia wody. Obliczanie i zaplanowanie sezonowej normy nawadiania wydług wybranej metody sterowania nawadnianiem. zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonanych zadań obliczeniowo-projektowych. | 7 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja, rozwój i strategia gospodarki wodnej. | 2 |
T-W-2 | Uwarunkowania prawne dotyczące gospodarki wodnej kraju. | 2 |
T-W-3 | Zrównoważone gopodarowanie wodą w obszarach wiejskich. | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka zasobów wodnych Polski. | 3 |
T-W-5 | Charakterystyka właściowści wodnych gleb i zasobów wody użytecznej dla roślin. | 3 |
T-W-6 | Charakterystyka potrzeb wodnych roślin energetycznych. Metody ich określania. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia projektu z ćwiczeń. | 15 |
A-A-3 | Konsultacje | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów. | 25 |
A-W-3 | Konsultacje | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informujący |
M-2 | Metody praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena zadań obliczeniowo-projektowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O02-2_W01 Ma wiedzę o bilansowaniu zasobów wodnych kraju, regionu i wybranego obszaru gospodarstwa rolnego, w którym będą uprawiane rośliny energetyczne. Potrafi omówić strategię gospodarki wodnej i uwarunkowania prawne z nią związane. Definiuje potrzeby wodne roślin uprawianych na cele energetyczne. Zna systemy i technologie nawadniania oraz możliwości ich stosowania w róznych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. | OZE_1A_W16 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O02-2_U01 Posiada umiejętność zaprojektowania wodo-oszędnego systemu nawadniania dla konkretnego gospodarstwa zajmującego się uprawą roślin na cele energetyczne z podaniem kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych przedsięwzięcia. | OZE_1A_U17 | — | — | C-3 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O02-2_K01 Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z nieznajomością znaczenia umiejętnego gospodarowania wodą w produkcji roślin na cele energetczne. | OZE_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-5 | M-1 | S-1 |
OZE_1A_O02-2_K02 Ma świadomość potrzeby ochrony zasobów wodnych kraju, regionu i wybranego obszaru gospodarstwa rolnego. Potrafi pracować w grupie przy rtealizacji projektu dotyczącego nawadniania uprawy roślin na cele energetyczne. | OZE_1A_K04 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O02-2_W01 Ma wiedzę o bilansowaniu zasobów wodnych kraju, regionu i wybranego obszaru gospodarstwa rolnego, w którym będą uprawiane rośliny energetyczne. Potrafi omówić strategię gospodarki wodnej i uwarunkowania prawne z nią związane. Definiuje potrzeby wodne roślin uprawianych na cele energetyczne. Zna systemy i technologie nawadniania oraz możliwości ich stosowania w róznych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie definiuje podstawowe pojęcia gospodarki wodnej. Potrafi częściowo omówić zrównoważone gospodarowanie wodą w obszarach wiejskich. Posiada podstawową wiedzę z zakresu potrzeb wodnych roślin uprawianych na cele energetyczne oraz możliwości ich nawadniania. Potrafi wykonać w ogólnym zarysie projekt nawadniania dla tych roślin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O02-2_U01 Posiada umiejętność zaprojektowania wodo-oszędnego systemu nawadniania dla konkretnego gospodarstwa zajmującego się uprawą roślin na cele energetyczne z podaniem kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych przedsięwzięcia. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie omawia podstawowe zagadnienia dotyczące nawadniania roślin oraz częściowo wykorzystuje podstawowe narzędzia do projektowania wodooszczędnego systemu nawadniania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O02-2_K01 Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z nieznajomością znaczenia umiejętnego gospodarowania wodą w produkcji roślin na cele energetczne. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie w podstawowym zakresie ryzyko i skutki związane z nieznajomością zasad prawidłowego gospodarowania wodą w produkcji roslin na cele energetyczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OZE_1A_O02-2_K02 Ma świadomość potrzeby ochrony zasobów wodnych kraju, regionu i wybranego obszaru gospodarstwa rolnego. Potrafi pracować w grupie przy rtealizacji projektu dotyczącego nawadniania uprawy roślin na cele energetyczne. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje niewielkie zaangżowanie w wykonywaniu powierzonych mu zadań i współpracy w grupie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | . |
Literatura podstawowa
- Mieczysław Trybała, Gospodarka wodna w rolnictwie, PWRiL, Warszawa, 1996
- Kindler (red.), Projekt Narodowej Strategi Gospodarowania Wodami do roku 2030 z uwzględnieniem etapu 2015., Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2010
- Stanisław Karczmarczyk, Lech Nowak (red.), Nawadnianie roślin, PWRiL, Poznań, 2006
Literatura dodatkowa
- Ramowa Dyrektywa Wodna 2000/60/WE z dnia 23 października 2000 r., 2000
- Józef Dzieżyc, Potrzebu wodne roślin uprawnych, PWN, Warszawa, 1989
- Andrzej Ciepielowski, Podstawy Gospodarowania Wodą, SGGW, Warszawa, 1999